• vranqz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05-2021
Zo af en toe kom ik voor mijn beroep in aanraking met PMS en CMYK kleuren. Nu heb ik een logo bestaande uit twee verschillende kleuren: PMS kleur 3005 oftewel blauw, en CMYK 0 0 0 90, oftewel donkergrijs.

Kan een .eps of .ai bestand die de kleuren PMS 3005 en de CMYK kleur 0 0 0 90 bevat zo naar de drukker, of moet ik daarvoor ook eerst de CMYK kleur omzetten naar een PMS kleur? Eerder heb ik wel te maken gehad met logo's met 1 PMS kleur en BLACK, dat ging altijd goed, maar aangezien het hier niet gaat om CMKY 0 0 0 100, maar 0 0 0 90, vraag ik me af wat ik hiermee doen moet.

Vaak wordt er gezegd dat zwart en wit geen kleuren zijn, vandaar dat ik dit voor mij als 'beginner' een schemergebied is. Wanneer ik dit logo gebruik met de PMS kleur 3005 en de CMYK kleur 0 0 0 90, is er dan sprake van een twee-kleuren logo of..?

Graag jullie mening wat te doen, moet ik de CMYK kleur in het logo ook omzetten naar een PMS waarde, of kan ik deze laten staan op CMYK 0 0 0 90 en verzenden naar een drukker?

Verwijderd

Een PMS kleur is een kleur die direct de machine in gaat. Als een logo uit twee kleuren bestaat, kun je het best ervoor zorgen dat het PMS kleuren zijn. Bij PMS kleuren heb je evenveel drukgangen als aantal kleuren. Bij CMYK heb je normaal gesproken 4 drukgangen, en worden de uiteindelijke kleuren bepaald door het mengsel van de 4 componenten.

PMS kleuren kunnen aardig wat kosten schelen bij het drukken van bijvoorbeeld briefpapier. Minder drukgangen = minder kosten. Zet de CMYK kleur dus om naar een PMS kleur, en lever het zo aan bij de drukker. Specificeer daarbij welke kleuren het exact zijn, zodat dat niet tot misverstanden kan leiden.

Overigens is 90% zwart ook gewoon zwart voor een drukker. Als er echter een PMS kleur is die dichter in de buurt is, gebruik deze dan, dat geeft een mooier resultaat. Bedenk dan wel dat je nooit donkerder kunt drukken dan de PMS kleur. Een lichtere tint kan altijd (tot op zekere hoogte).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 22:02 ]

• vranqz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:00:PMS kleuren kunnen aardig wat kosten schelen bij het drukken van bijvoorbeeld briefpapier. Minder drukgangen = minder kosten. Zet de CMYK kleur dus om naar een PMS kleur, en lever het zo aan bij de drukker. Specificeer daarbij welke kleuren het exact zijn, zodat dat niet tot misverstanden kan leiden.
Het gaat hier vooral om briefpapier, enveloppen en visitekaartjes, dus lijkt het me inderdaad slim toch deze grijswaarde om te zetten naar PMS kleur. Om een goede kleur uit te kiezen is mijn oog gevallen op deze waaiers: http://www.vanbeekdesign..../index?b2c=&prdcod=103100

Ik ga er vanuit dat ik hiermee een goede kleur kan benaderen? Of zijn er betere waaiers te verkrijgen?

En stel nu dat ik naast de huisstijldragers een brochure-ontwerp krijg in InDesign, kan daarin dan wel het PMS logo gebruikt worden, of moet deze dan eerst worden omgezet naar CMYK, aangezien een brochure volledig CMYK wordt aangeleverd?!

Bedankt in ieder geval voor de heldere uitleg! Was al wel een aantal dingen tegengekomen via een Google search, maar dat leverde nergens een bevredigend antwoord op!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:52

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Je pms waaier staat achter een login link? Ik zou in jou geval voor een euro(un)coated waaier gaan. Hierin staan de pms kleuren en de waardes welke je in moet voeren om de pms zo goed als mogelijk te benaderen in cmyk.

In een brochure zet je het logo idd om naar cmyk, daar is die eurocoated waaier wel handig voor.

Het is zoiezo mooier een pms kleur te gebruiken als je bv 90% van zwart gebruikt, word het een raster van 90% oftwel opgebouwd uit allemaal puntjes terwijl als je een pms gebruikt je 100% van de pms drukt wat het eindresultaat een stuk strakker maakt.