Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Arduino + High Power RGB LED, stroom versterken?

Pagina: 1
Acties:

• graey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 14:32
Ok, hier de situatie:
Ik heb al een tijdje een arduino, en ik heb net een RGB ledje gekocht, aansturen met PWM, leuk en aardig allemaal... Maar nu wil ik het groter.Dus ik wil iets van een 3 watt RGB LED aansluiten op mijn arduino. Eén probleem: ik krijg op mijn arduino per pin maar 20mA, en zo'n zware LED heeft ongeveer 500mA nodig.Ik wil nog steeds PWM kunnen doen vanaf mijn Arduino, alleen ik heb geen idee hoe ik dit moet regelen. Waarschijnlijk dus met een externe stroombron, maar verder dan dat kom ik niet.
Iemand hulp?
(uitgebreide specs van mijn Arduino staan hier).

[mocht ik ergens niet duidelijk over zijn, meld het gerust, ik zal proberen duidelijker te zijn voor zover ik kan met mijn nog beperkte kennis]

~graey

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 09:23
je moet je arduino een transistor laten aansturen en de transistor stuurt de led aan.
Ik ben niet heel erg vertrouwd met dit bordje maar dit moet zeker gaan.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Exact 3 klikken binnen de website vanaf de link die je geplaatst had vond ik deze:
http://fightpc.blogspot.com/2008/03/arduino-mood-light.html
(playground -> output -> LED Lights and Displays staat dan "Arduino mood light with a 3W RGB led."

• graey
_ferry_ schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:51:
Exact 3 klikken binnen de website vanaf de link die je geplaatst had vond ik deze:
http://fightpc.blogspot.com/2008/03/arduino-mood-light.html
(playground -> output -> LED Lights and Displays staat dan "Arduino mood light with a 3W RGB led."
Oh, dan moet die nieuw zijn, de vorige keer dat ik keek (dat was niet vanmiddag, dat klopt) stond die er nog niet op.
Maar hieruit maak ik op dat ik met die schakeling daar zonder extra stroom van buitenaf een 3W RGB led kan aansturen met mijn Arduino?
In dat geval mijn excuses, en ik zal een uitgebreid buildlog opbouwen met sourcecode (programmeren is iets dat ik wel kan, vandaar :P) in de hoop dat het nog wat beginnende tweakers (zoals ik er één ben) van dienst te zijn.

~graey

• vdbeke
De 12V die aan de leds hangen zorgen voor de stroom die je arduino niet kan leveren.

• graey
vdbeke schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:00:
De 12V die aan de leds hangen zorgen voor de stroom die je arduino niet kan leveren.
Sorry, ik zag het stukje rechtsonder in het schema niet. Bedankt in ieder geval, nu weet ik wat ik moet halen :)

~graey

• vdbeke
je hoeft je heus niet te verontschuldigen hoor ;) een forum is om vragen te beantwoorden, domme vragen zijn er niet alleen domme antwoorden.
Resultaten showen he, veel mensen stellen een vraag en zijn dan weg zonder te laten weten wat ze gebruikt hebben en als het werkte ed. En ook omdat ik bezig ben met een soort van ledsturing en dan zijn ideeën altijd welkom :p
Alleen lijkt die 1W weerstand wel wat krap gekozen, ik heb hier een 1W uvled liggen en die vraagt maximum 350mA als ik dan het vermogen bereken van de weerstand dan zou ik toch eerder voor een 3W tot zelfs 5W weerstand nemen. Je gaat nu wel pwm'en wat de stroom sterk beinvloed maar dan nog. Een weerstand die zijn maximaal vermogen moet dissiperen wordt toch wel 80°C.

P= R X I² = 22ohm X 350mA²=2.695W

[ Voor 35% gewijzigd door vdbeke op 06-08-2008 22:39 ]

• graey
Ik zal hier blijven rondhangen en posten tot ik er klaar mee ben, no problemo.
Maar een 3W weerstand, die wordt dus niet bizar heet? En worden mijn LEDs daar niet een stuk minder fel door?

~graey

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
graey schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 23:01:
Ik zal hier blijven rondhangen en posten tot ik er klaar mee ben, no problemo.
Maar een 3W weerstand, die wordt dus niet bizar heet? En worden mijn LEDs daar niet een stuk minder fel door?
Waarom zou dat zo zijn?

3Watt zorgt er alleen voor dat die weerstand een vermogen van 3Watt aankan, zo ook met 5Watt..
De waarde van die weerstand zorgt er alleen voor dat een led minder fel zal gaan branden.

En uiteraard worden die weerstanden heet, ze moeten vermogen verwerken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• vdbeke
nee, zolang je de waarde van 22ohm maar aanhoud. Ivm de warmte zou je het best een 5W weerstand kunnen nemen, dit is wel overgedimensioneert maar dan heb je wel de zekerheid dat je niet gaat beginnen stoken bij volledige uitsturing van je led. De 3W zal ook wel warm worden tot heet als je continu 350mA door je led gaat sturen. De weerstanden zijn er voor gemaakt maar je moet ze ook niet tot het uiterste dreigen.

Ik weet dat er leddrivers bestaan die je kunt dimmen, ik heb hier de amc7135 liggen maar die kun je zover ik weet niet dimmen. Ik ga morgen voor je opzoek naar zoiets dergelijks! Dan heb je het probleem niet van het vermogen te moeten verstoken in de weerstanden, het is wel de makkelijkste oplossing maar niet de "properste".
voor wat moet het gaan dienen? moodlight oid?

• graey
LED-Maniak schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 23:05:
[...]

Waarom zou dat zo zijn?

3Watt zorgt er alleen voor dat die weerstand een vermogen van 3Watt aankan, zo ook met 5Watt..
De waarde van die weerstand zorgt er alleen voor dat een led minder fel zal gaan branden.

En uiteraard worden die weerstanden heet, ze moeten vermogen verwerken.
Natuurlijk, ik haalde wat door elkaar. Dus een weerstand van 22 Ohm en 3 of 5 Watt. En hoe meer Watt, hoe minder heet hij wordt (kort gezegd). Duidelijk. Morgen ga ik bestellingen plaatsen, en zodra het spul binnen is ga ik hier mijn log bijhouden.

~graey

• vdbeke
Ik heb toch nog even wat research gedaan en kwam op de 7150, deze heeft een pwm ingang waarmee je de leds kunt dimmen, deze heeft wel wat meer onderdelen nodig, maar zo moet je geen nutteloos vermogen gaan wegstoken.
En als je toch met weerstanden wil werken raad ik je de 5W aan.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 16:39
Wat ook heel makkelijk werkt is een ULN2003 daar bied je gewoon het signaal aan wat je wil versterken en klaar. Zelfs de ingangs en uitgangs spanningen hoeven niet gelijk te zijn, en kunnen 500mA per poort leveren.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

kippy schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 00:36:
Wat ook heel makkelijk werkt is een ULN2003 daar bied je gewoon het signaal aan wat je wil versterken en klaar. Zelfs de ingangs en uitgangs spanningen hoeven niet gelijk te zijn, en kunnen 500mA per poort leveren.
Goede tip, maar daar maakt het schema wat eerder gemeld is hier ook al gebruik van. :P

• graey
Van wat ik nu allemaal heb bekeken lijkt de ULN2003 mij inderdaad het eenvoudigste eerst, misschien dat ik later nog andere setups probeer. Het is inderdaad voor een moodlight, en misschien hang ik er nog een high power witte LED aan om ook helderheid wat meer te kunnen tweaken, maar dat zie ik dan wel weer. Bedankt voor alle ideeën, tijd om ermee te gaan stoeien.

~graey

• graey
Ok, ik heb wat spul opgezocht, en gezien mijn beperkte kennis leek het me wijs het nog even hier een laatste keer na te lopen.
Ik heb deze LEDs uitgezocht:
Witte LED
RGB LED
Die moet ik dus kunnen aansturen met een Arduino en een ULN2003, en een fatsoenlijke 12v adapter (in combinatie met wat 22Ohm 5 watt weerstandjes)?

~graey

• vdbeke
ja dit moet zo lukken, 12V adapter die een ampere kan leveren moet voldoen, kan je er in de toekomst nog een led bijdoen.
Ik haal mijn leds bij ledsee, hier kan je de SK vinden. Goedkope producten en ruime keuze alleen de verzendkosten zijn redelijk hoog als je weinig besteld omdat het van shangai moet komen.

• graey
vdbeke schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:58:
ja dit moet zo lukken, 12V adapter die een ampere kan leveren moet voldoen, kan je er in de toekomst nog een led bijdoen.
Ik haal mijn leds bij ledsee, hier kan je de SK vinden. Goedkope producten en ruime keuze alleen de verzendkosten zijn redelijk hoog als je weinig besteld omdat het van shangai moet komen.
Ah, bedankt, voor wat ik nu ga doen is het misschien iets teveel met verzendkosten, en ik ben ook te ongeduldig om daar nog op te wachten, maar in de toekomst zeker een idee.
Zou het trouwens mogelijk zijn om de Arduino stroom te geven van dezelfde adapter zonder dat het nogal ingewikkeld wordt?

~graey

• vdbeke
ja dit zou moeten gaan, alleen moet je eerst nakijken welke de maximum ingangsspanning is van het bordje, ik wou kijken maar de site ligt plat...
Als ik het me goed herinner was dit max 15V 12V maar kijk dit voor de zekerheid even na.
Als het bovenstaande inorde is kan je een "verdeel doosje" maken, een ingangsplug die van je adapter komt en dan daarop twee uitgangspluggen parallel (een voor je arduino en een voor de leds). Misschien bestaat dit al kant en klaar maar daar moet je eens achter luisteren.

Zit er op het bordje geen connector met uitgangsspanning van 12V?

edit: site is terug online

[ Voor 3% gewijzigd door vdbeke op 07-08-2008 13:46 ]

• graey
vdbeke schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:37:
ja dit zou moeten gaan, alleen moet je eerst nakijken welke de maximum ingangsspanning is van het bordje, ik wou kijken maar de site ligt plat...
Als ik het me goed herinner was dit max 15V 12V maar kijk dit voor de zekerheid even na.
Als het bovenstaande inorde is kan je een "verdeel doosje" maken, een ingangsplug die van je adapter komt en dan daarop twee uitgangspluggen parallel (een voor je arduino en een voor de leds). Misschien bestaat dit al kant en klaar maar daar moet je eens achter luisteren.

Zit er op het bordje geen connector met uitgangsspanning van 12V?

edit: site is terug online
Aangeraden wordt inderdaad 7-12 volt. Veranderd deze situatie niets aan de waarden van de weerstanden en alles? Of maakt dat niet uit omdat het parallel is (ik roep maar wat ^^)?

~graey

• vdbeke
Zo te zien zit er een lm7805 op om een stabiele 5V voeding te hebben voor de microcontroller op het bordje, vandaar dat de ingangsspanning mag variëren zonder kwaad te doen.
Als je een 12V adapter neemt kan je naar je bordje gaan en je kan er de RGBled mee voeden, dit kan geen kwaad. Dus je zou een soort aftakking kunnen maken zoals ik hierboven beschreven heb.

• graey
Top, hardstikke bedankt. Ik heb de ULN2003 + 16-pin voetje inmiddels binnen, nu de LEDs en de adapter nog en dan begin ik.

~graey

• vdbeke
oké, ivm de uln2003 je kan per kleur telkens 2 pinnen samennemen en voor de overige kleur 3 pinnen zodat de stroom per poortje wat verdeeld word.
Waar ga je de rgb led kopen? want als dat bij de site is die je een paar posts terug hebt gegeven dan wil ik die weerstandswaarden toch eens narekenen want die groene kleur had een hogere Uf waardoor de weerstand verandert.

• graey
vdbeke schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 19:24:
oké, ivm de uln2003 je kan per kleur telkens 2 pinnen samennemen en voor de overige kleur 3 pinnen zodat de stroom per poortje wat verdeeld word.
Waar ga je de rgb led kopen? want als dat bij de site is die je een paar posts terug hebt gegeven dan wil ik die weerstandswaarden toch eens narekenen want die groene kleur had een hogere Uf waardoor de weerstand verandert.
Helemaal bedankt, als je dat voor mij kan narekenen met de berekening erbij hier zou dat top zijn, leer ik er nog meer van. En je bedoelt dat ik zegmaar in plaats van alle stroom voor 1 led over 1 pin doe dat ik dat verdeel over 2 pinnen die allebei voor 1 led de helft leveren?

~graey

• vdbeke
yep inderdaad, zo word de stroom verdeeld.

je voedingsspanning is 12V
de spanning (Uf) van je leds zijn
rood: 2.5V
groen: 7V
blauw: 3.6V
de stromen zijn voor alle kleuren 350mA

de formule om de voorschakelweerstand te berekenen:

R = (Uv-Uf)/If
R: voorschakelweerstand
Uv: voedingsspanning (12V)
Uf: de spanning van je led (verschilt per led)
If: de stroom door je led (350mA)

rood: 27ohm
groen: 14ohm
blauw: 24 ohm
deze waardes bestaan niet, dus je moet een weerstand kiezen die hoger ligt dan de berekende waarde anders ga je meer stroom door je led sturen dan mag en dat beperkt de levensduur van de led.

27ohm bestaat, 14ohm niet maar daar kan je 15ohm voor kiezen, 24ohm bestaat niet maar daar kies je dan 27ohm voor allemaal 5W, voor de 15 ohm zou je eventueel een 3W kunnen kiezen maar dan heb je er een "uitzonderling" in zitten die weer anders van vorm is ed.

Als je het vermogen wilt bereken die de weerstand moet dissiperen: R X I²

Normaal kloppen deze waardes, maar een foutje is vlug gemaakt je kan ze eventueel narekenen.

• graey
Helemaal top, bedankt!
Dus voor de witte LED is dat
R = (Uv-Uf)/If
R: voorschakelweerstand
Uv: voedingsspanning (12V)
Uf: de spanning van je led (nu dus 3,42v)
If: de stroom door je led (350mA)
Kom ik uit op 25 Ohm (eigenlijk 24.1, maar dan lijkt me 25 slimmer dan 24?).
Nu moet ik dus om te kijken hoeveel watt hij moet kunnen verstoken R X I² nog berekenen, en dat is dus 25*0,35 (toch?) = 8,75 watt?

~graey

• vdbeke
ik kom op 24.51ohm uit, hier kan je dan een 27ohm weerstand voor nemen, voor weerstandwaardes kan je even op deze webshop kijken.

Maar bij het vermogen te berekenen gaat het mis, je moet je stroom in het kwadraat doen en dat ben je vergeten.
dus: 27ohm X 0.350² = 3.3W dus een 5W weerstand.

• graey
vdbeke schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 22:33:
ik kom op 24.51ohm uit, hier kan je dan een 27ohm weerstand voor nemen, voor weerstandwaardes kan je even op deze webshop kijken.

Maar bij het vermogen te berekenen gaat het mis, je moet je stroom in het kwadraat doen en dat ben je vergeten.
dus: 27ohm X 0.350² = 3.3W dus een 5W weerstand.
Oja inderdaad, bedankt. Ik ga morgen maar de stad in om de weerstandjes te halen, en dan is het wachten nog op de LEDs. Top.

~graey

• graey
Op die webshop kan ik ze niet vinden, wel een paar weerstandjes maar niet de juiste waarde en ook niks boven de 2 watt... Of kijk ik verkeerd (ik kijk onder Weerstanden, en dan zo'n beetje elke subcategorie)?
Edit: En bij mijn lokale electroboer hebben ze alleen 15 en 27 Ohm (nouja, wel meer, maar in ieder geval geen 14 en 24). Heeft die ene Ohm meer voor groen en die 3 Ohm meer voor blauw erg veel effect op de helderheid?

[ Voor 39% gewijzigd door graey op 08-08-2008 22:53 . Reden: typfoutje, update met meer info ]

~graey

• vdbeke
hoi, je boer heeft al het spul zoals ik schreef, de waarde 14 en 24 zal je ook nergens vinden aangezien dit geen standaartwaarde is. je hebt alleen 15 en 27 ohm nodig. Lees mijn zin nog maar eens goed dan begrijp je het wel. 5watters

edit: link gefixed

[ Voor 5% gewijzigd door vdbeke op 08-08-2008 23:55 ]

• graey
vdbeke schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:37:
hoi, je boer heeft al het spul zoals ik schreef, de waarde 14 en 24 zal je ook nergens vinden aangezien dit geen standaartwaarde is. je hebt alleen 15 en 27 ohm nodig. Lees mijn zin nog maar eens goed dan begrijp je het wel. 5watters

edit: link gefixed
Oja, ik zie het al. Top. Bedankt voor alle hulp tot nu toe, het wachten is nu zoals ik al zei nog op de LEDs en dan begint het feest.

~graey

• vdbeke
Graag gedaan, ik hoop voor jouw geen feest met vuurwerk :P

• graey
Ik heb net de bevestiging gekregen dat betaling binnen is en dat de order is verzonden (uit Duitsland dus). Het duurt nog even voor ik echt begin, maar het komt eraan :)

~graey

• graey
De LEDs zijn inmiddels binnen, morgen bij de elektroboer de weerstanjdes en de adapter halen, en dan maar eens even kijken.
O, nog één ding: de heatsink. Ik heb wel een paar liggen, is 1 heatsink van een 3-5mm hoog en iets van 4x4 of 5x5cm genoeg voor zowel de 1W witte als de 3W RGGB? Dat zou samen 4W zijn, en dat zit volgens mij ruim onder de TDP van de Pentium (2) waar de heatsink nog van is (volgens mij). Of is dat niet zo te vergelijken?

~graey

• vdbeke
Ik denk het wel, maar dit is een beetje experimenteren, ik heb een 1W led op een 2mm dikke alluminium plaat zo groot als degene die jij zegt en de plaat word nog niet warm gewoon ijskoud.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom eigenlijk geen solid state relay ?
Die uln is natuurlijk veel goedkoper maar hier zou je eventueel nog grotere vermogens mee kunnen schakelen.

[ Voor 2% gewijzigd door Mr_gadget op 23-08-2008 13:07 . Reden: link gefixt ]

• graey
Mr_gadget schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:49:
Waarom eigenlijk geen solid state relay ?
Die uln is natuurlijk veel goedkoper maar hier zou je eventueel nog grotere vermogens mee kunnen schakelen.
Dat hij goedkoper is is voor mij 1 reden, maar ik heb eerst niks krachtigers nodig en ik weet inmiddels hoe ik die ULN2003 moet aansluiten (en ik heb hem al binnen, dus...).
Maar misschien is het wel interessant voor een volgend projectje :)

~graey

• graey
Ok, hier ben ik dan weer. Het duurde wat langer, ik kreeg het wat drukker dan verwacht, maar inmiddels heb ik alles klaar om het te gaan in elkaar zetten.
Nog een laatste vraag: kan iemand mij vertellen hoe ik mijn LEDs bevestig aan mijn heatsink? Gewoon met wat soldeertin of is er een betere oplossing?

~graey

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

2 gaatjes boren op de afstand van de inkepingen van de led z'n star, en dan met 2 kleine schroefjes.
Soldeer gaat niet werken.

Of bedoel je hoe je de led op de star zelf monteert? dan idd met wat soldeer, en wat koelpasta tussen emitter en star.

• graey
_ferry_ schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:08:
2 gaatjes boren op de afstand van de inkepingen van de led z'n star, en dan met 2 kleine schroefjes.
Soldeer gaat niet werken.

Of bedoel je hoe je de led op de star zelf monteert? dan idd met wat soldeer, en wat koelpasta tussen emitter en star.
Ik heb gewoon LEDs de al vastzitten op hun star, dus dan zou ik ze inderdaad moeten vastschroeven, maar ik zie niet echt inkepingen die daar groot genoeg voor zijn. Is misschien een lijmpistool een idee?

~graey

• graey
Update: ik heb een setup klaar op mn breadboard, alleen ik krijg met geen mogelijkheid mijn kabels vastgesoldeerd aan de LEDs, net alsof het tin niet wil hechten aan de koperen contactpunten. Moet het gewoon kunnen of doe ik misschien iets verkeerd?

~graey

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Je moet die dingen nogal heet stoken voor het soldeer zal smelten, krachtige bout met dikke punt gebruiken, en loodhoudend tin met harskern, dat zal het snelst werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• graey
naftebakje schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 18:52:
Je moet die dingen nogal heet stoken voor het soldeer zal smelten, krachtige bout met dikke punt gebruiken, en loodhoudend tin met harskern, dat zal het snelst werken.
Krachtige bout met dikke punt... Ik gebruik nu een boutje van 5 euro van de gamma, het tin dat ik gebruik is volgens mij niet loodhoudend, maar het wordt wel volkomen vloeibaar en heeft verder nergens problemen mee, het blijft alleen niet zitten op het koper... Ik zal morgen (als het echt niet anders kan) maar eens loodhoudend tin gebruiken, hoewel ik dat eigenlijk wil vermijden (milieu en gezondheid enzo).
Bedankt in ieder geval :)

~graey

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

graey schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 00:24:
[...]

Krachtige bout met dikke punt... Ik gebruik nu een boutje van 5 euro van de gamma, het tin dat ik gebruik is volgens mij niet loodhoudend, maar het wordt wel volkomen vloeibaar en heeft verder nergens problemen mee, het blijft alleen niet zitten op het koper... Ik zal morgen (als het echt niet anders kan) maar eens loodhoudend tin gebruiken, hoewel ik dat eigenlijk wil vermijden (milieu en gezondheid enzo).
Bedankt in ieder geval :)
Die dingen zijn vaak 40 watt, dat is best krachtig, en de soldeerpunt van die dingen zijn ook erg dik. ;)

Maar loodhoudend tin vloeit en plakt veel makkelijker. En de gezondheidsrisico's zijn te verwaarlozen.

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10 07:59
Waar ik last van had is dat mijn LED-ster al op de koelplaat vast zat en ik daarna wilde gaan solderen ging het ook voor geen meter.

Wat is er aan de hand: je probeert ook je koelplaat te verwarmen en dat duurt even voordat dat ding warm is. (lees haal je LED van je koelplaat af en het gaat als het goed is moet het een stuk beter gaan)

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
graey schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 00:24:
...(milieu en gezondheid enzo)...
Dat is nog erg de vraag, of loodvrij solderen nu beter of slechter is. Van beide zijn de dampen niet zo interessant om in grote hoeveelheden op te gaan snuiven, maar het agressievere vloeimiddel en de hogere temperaturen die nodig zijn bij loodvrij zijn ook niet zo gezond hoor. De punt van je bout gaat ook veel minder lang mee (door de hogere benodigde temperatuur).

En daar komt nog eens bij dat led's erg sterk verouderen bij hogere temperatuur, je led zal dus langer leven als je hem loodhoudend soldeert (minder lang op lagere temperatuur verwarmen om te solderen), tel uit je winst.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vdbeke
Heb je op de hoeken van je star geen kleine ronde inkepingen? Daar kun je dan een M3 boutje in monteren. Het boutje kan je dan in je koelblok schroeven als je beschikt over een boor van 2.5mm en een M3 tap.

• graey
vdbeke schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:15:
Heb je op de hoeken van je star geen kleine ronde inkepingen? Daar kun je dan een M3 boutje in monteren. Het boutje kan je dan in je koelblok schroeven als je beschikt over een boor van 2.5mm en een M3 tap.
Ja, die inkepingen zijn er wel, maar bij mn RGB zijn die wel erg klein... Bij de witte LED moet het wel lukken.
Daarom dacht ik aan een lijmpistool, als ik eenmaal alles heb gesoldeerd kan ik (dacht ik) een klein beetje van die lijm langs de randjes doen, en dan zit het ook muurvast. Maar ik weet niet of dat goed genoeg is?

~graey

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je weet dat de lijmpistoollijm smelt door warmte? Gok es wat er gebeurt als je leds warm worden...

Wat je beter kan doen is bijvoorbeeld wat thermisch geleidende lijm (zoals dit spul: pricewatch: Zalman CNPS Thermal Adhesive ) op de kop tikken en dat gebruiken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• vdbeke
De bedoeling van het vast zetten, is dat je een goede warmtegeleiding hebt tussen de led en je koelblok. Zoniet dan word je led te warm en met de "dood" tot gevolg. Je kan ook een thermische lijm gebruiken zoals sprite_tm aangaf.

• graey
Oja, die lijm smelt natuurlijk weer ^^ Ik heb de RGB inmiddels kunnen solderen, geen idee wat er aan de hand was, heb dezelfde bout en hetzelfde tin gebruikt (en mn vinger verbrand, maarja, alles voor de wetenschap :P). Ik zal inderdaad maar wat van die speciale lijm gaan kopen dan, bedankt :).

EDIT:
Ik heb nu alles vastgesoldeerd (het ziet er niet uit, maar het werkt), en ik draai wat tests op 6 volt (ik heb zo'n leuke instelbare adapter gekocht), alles werkt mooi :). Op 12 volt werkt het ook, maar zolang ik geen heatsink er goed aan vast heb ga ik dat niet doen (volgens de datasheet kan je tot 25 graden celsius omgevingstemperatuur zonder heatsink werken, maar dat ga ik niet proberen).
Ik ga later vandaag wat foto's schieten en uploaden, hopelijk een beetje duidelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door graey op 12-10-2008 13:05 ]

~graey

• vdbeke
hoi,

wanneer mogen we de foto's verwachten van het eindresultaat en misschien een filmpje :p

• graey
vdbeke schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:11:
hoi,

wanneer mogen we de foto's verwachten van het eindresultaat en misschien een filmpje :p
Ik hoop snel, het wachten is op de lijm, die heb ik nog niet binnen. Ik denk dat hij maandag o.i.d. zal komen, maar ik weet het niet. Daarna leg ik alles stap voor stap vast (behalve het solderen van de draadjes aan de LEDs, dat is al gebeurd... :P).

~graey

• graey
Update: de lijm is binnen, bijna gehard en ik ben bezig met een bouwlog. Vanavond moet het geupload zijn :)

~graey

• sheeppower
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 22:26
En? heb je nog een update voor ons (met foto's ;))?
Pagina: 1