Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installatie XP herbruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:39
Hallo iedereen,

Het is misschien een beetje een domme vraag, maar ik zou het graag willen weten alvorens ik stappen onderneem. Heb het verder niet duidelijk op internet terug kunnen vinden, daarom hier even een berichtje.

Het gaat om een PC waarbij ik het moederbord, de processor en het geheugen wil vervangen. Echter zou ik de XP installatie nog willen behouden. Kan het zomaar dat deze XP installatie opstart na het vervangen van de onderdelen? Of krijg ik dan foutmeldingen als NTLDR mis en dergelijken? Als het kan zou ik het zo onbetast willen laten als het kan, maar dat is niet altijd even makkelijk volgens mij.

Repair installatie is wellicht wel een optie, maar in hoeverre ben ik dan gegevens en bestanden kwijt? Werken dan programma's nog wel goed? Ik maak voor het werken met deze harde schijf wel een kopie ervan op een andere HD, maar wil toch even weten waar ik aan toe ben. Dus als er tips en trucs zijn, hoor ik die graag!

Groeten Jochemp

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Het wil soms wel zonder dat je Windows opnieuw hoeft te installeren, maar dan moet je wel eenzelfde mobo hebben met dezelfde chipset, dan heb je soms nog kans dat het werkt. Maar schone installatie is toch nog het allerbeste

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 22:46
CPU en geheugen overleeft je XP normaal gezien zonder probleem (swap zelf regelmatig van CPU), maar je moederbord is een heel andere zaak. Meestal worden bepaalde drivers met XP meegeinstalleerd specifiek voor een chipset. Als je nieuwe mobo een andere chipset heeft, zul je dus bijna zeker een nieuwe install mogen doen, anders zul je allerlei rare errors krijgen omdat XP+verkeerde drivers niet goed met de chipset kunnen communiceren.

Sowieso is een nieuwe install aan te raden als je een moederbord vervangt, tenzij het om identiek hetzelfde mobo gaat (bv. bij defect vorig)

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Het kan vaak wel,maar XP heeft een hardware check die gegarandeerd gaat mekkeren dat de configuratie niet meer origineel is.
Dan moet je in conclaaf gaan met de support van microsoft die je een nieuwe key moeten verstrekken.
Ik heb het nu 3 keer gedaan, 2 keer kreeg ik het gelijk goed en werden automatisch de juiste drivers van de cd gehaald ( op de melding dat ik een nieuwe key nodig had na) bij de derde moest ik een herinstall met repair doen waarbij wel de juiste drivers allemaal geladen werden maar ook daar begon XP te zeuren dat de key niet meer valid was.
Ik gebruikte wel het full install pack, als je een meegeleverd pakket voor de specifieke pc hebt is de kans groot dat je de drivers niet hebt maar alleen een recovery pack die dus voor die specifieke pc was gemaakt en dan zie ik het sombertjes in,zelfs al lukt het dan zal XP toch zeuren dat de hardware teveel verschilt en dat je een nieuwe key nodig hebt.
Wat ik zelf ook gedaan heb is in elk geval de juiste mobo drivers al in een installatie directory zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Nick39 op 06-08-2008 21:43 ]

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:39
Ok mense, hier ben ik een stuk wijzer uit geworden, bedankt voor jullie berichten, ik ga eerst eens even na wat voor bestanden het allemaal zijn (PC is namelijk niet van mij)

Ik maak zowieso een back-up, dus echt veel kan er niet gebeuren gelukkig.

EDIT: Ik zie net dat de huidige chipset een VIA KM400 + VT8235 op de southbridge is, en dat het nieuwe mobo de VIA KT400 + VIA 8235 op de southbridge heeft. Hoeveel conflict kan ik hiermee verwachten? Het verschil is in mijn ogen miniem, maargoed, het zijn volgens mij wel verschillende chipsets....of?

[ Voor 37% gewijzigd door Jochemp op 06-08-2008 21:57 ]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black