Toon posts:

Clarkconnect start niet op vanaf USB HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag,

Sinds december heb ik dit kastje waar Clarkconnect op staat en wat ik gebruik als file- en printserver. Dat werkte perfect, nooit vastgelopen oid, ik had er totaal geen omkijken naar.

Laatst ging het helaas mis, hij begon te crashen en raar te doen. Ik heb de gegevens gekopieerd naar een laptop. Aan het apparaat zitten 2 HDD's aangesloten: een interne HDD van 30GB voor Clarkconnect en een externe HDD van 320GB voor de data. Het leek me het handigst om als ik toch opnieuw moest installeren meteen de oude HDD eruit te knikkeren en alles een beetje anders in te richten. Het plan is om de externe HDD van 320GB te gebruiken voor Clarkconnect en wat data en daarnaast heb ik een nieuwe externe 1TB HDD gekocht ( wat zijn HDD's tegenwoordig trouwens goedkoop :o ) voor de data, zo kunnen we meteen weer even vooruit.

Het gaat echter al mis bij het installeren van Clarkconnect op de externe HDD van 320GB: eerst werd de installatie vele malen afgebroken maar uiteindelijk lukte het. Maar als ik daarna opstart blijft 'ie hangen. Hieronder een plaatje van mijn beeldscherm:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3024/2735530244_ab9b0581d8_b.jpg
Als 'ie daar is gekomen gebeurt er verder gewoon helemaal niks meer...
Ik heb het nog een keer opnieuw geïnstalleerd maar dat helpt niks, ook opstarten in de veilige modus haalt niks uit.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Het gaat om Clarkconnect community 4.2.
Specs van de computer:

BIOS: versie 4.00 build 18 (kan booten van USB)
CPU: VIA C3 533 MHz
Geheugen: 256 MB 133 MHz SD-RAM
1x PCI
1x IDE
1xLAN 100 Mbit (bootable)
Onboard Trident VGA 8 MB, max 1600x1200
Onboard sound, speaker/mic
I/O: 2xPS/2 2xUSB1.0 (bootable) 2xUSB2.0 (via PCI) 2xCOM 1xLPT

Alvast bedankt. Groeten,

Thijl.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo ongeduldig ben maar ik heb echt geen idee meer wat ik zou kunnen proberen en de server is behoorlijk belangrijk binnen ons netwerk voor oa administratie en belastinggegevens. Is er echt niemand die enig idee heeft?

Alvast heel erg bedankt voor eventuele suggesties!

Verwijderd

Geen idee of het iets oplost maar je zou kunnen proberen om van die externe harde schijf de schijf zelf eruit te halen en deze gewoon aan te sluiten. Misschien kan Clark Connect er niet zo goed tegen als hij op een externe HD wordt geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie maar helaas, ten eerste is de behuizing zeer lastig en niet zonder beschadiging te openen (het is een Western Digital MyBook) en daarnaast heeft de harde schijf die erin zit enkel een sata aansluiting terwijl mijn moederbord enkel IDE heeft dus helaas...

Nogmaals bedankt voor de suggestie!
Groeten,

Thijl.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
maar waarom booten vanaf extern? kun je niet gewoon die 300gig disk blijven gebruiken?

**zou eerder vanaf een mooi CF kaartje booten voor zo'n bakkie, maargoed...**

Verwijderd

Topicstarter
Kan alleen het stomme is dat dat kastje zelf niet de voeding kan leveren voor die HDD en er dus constant een losse pc voeding aan moet staan wat behoorlijk wat stroom kost (ik weet dat die voedingen schakelen en dat een voeding van 200watt niet constant 200watt trekt maar dat gaat niet 100% efficiënt dus als die HDD 10watt vraagt gebruikt die voeding zeker zo'n 50watt en das toch nog behoorlijk als dat constant aan staat...)

Flash kaartje zou mooi zijn alleen ik vind het zo stom om nu weer een kaartje en een reader te moeten gaan kopen terwijl ik twee grote HDD's heb staan waarop het opzich ook prima zou moeten kunnen...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien moet je eerst het nog eens op die oude schijf installeren om uit te sluiten dat je moederbord kapot is.

Overigens kunnen de wd schijven zichzelf uitzetten hoor.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:52:
Flash kaartje zou mooi zijn alleen ik vind het zo stom om nu weer een kaartje en een reader te moeten gaan kopen terwijl ik twee grote HDD's heb staan waarop het opzich ook prima zou moeten kunnen...
http://www.picco.nl/produ...1_203_40&products_id=1493 + een CF-kaartje.

Ben je met paar 10tjes klaar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw bedankt voor de suggesties!

Mijn moederbord is niet kapot, booten vanaf de oude internet harde schijf gaat nog prima.

De compact flash kaart zie ik als een optie voor als het echt niet lukt maar ik wil toch eerst nog even blijven proberen om het geheel werken te krijgen met de spullen die ik heb.

Groeten,

Thijl.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mischien een domme vraag maar bied Clarkconnect überhaupt ondersteuning voor starten en draaien vanaf een USB HD?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij moet het kunnen, ik heb dit probleem 2 dagen geleden op het clarkconnect forum geplaatst en ook nog geen reactie, als het onmogelijk was geweest om te booten vanaf usb neem ik aan dat iemand dat wel had gezegd. (het topic is al 75x gelezen)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 14:20 ]

Verwijderd

Moet het perse Clarkconnect zijn? Je zou ook eens kunnen kijken of je bijvoorbeeld Debian wel aan de praat krijgt. Dan weet je iig dat het probleem aan Clarkconnect ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik vind Clarkconnect wel het fijnste, het probleem is dat ik stiekem gewoon de ballen verstand heb van linux. Clarkconnect is kwa installatie eigenlijk super makkelijk ( behalve als je zo stom bent als ik dat je gekke dingen wil doen met usb drives :P ) en bovendien super stabiel.

Ik heb net even gekeken naar Freenas maar het probleem is dat daar geen printserver op zit.
Ik zit nu nog even verder te googlen voor een ander OS dat hiervoor gemaakt is.

Groeten,

Thijl.

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 23:31
Dan probeer je het toch even met ubuntu ofzo? Die is ook erg makkelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip ga ik doen :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of Damn Small Linux mischien?

Een "frugal install" zou denk ik wel moeten werken op een USB HD, die wordt dan alleen gebruikt voor het starten, DSL draait dan vanuit 't RAM.

[ Voor 82% gewijzigd door Raven op 07-08-2008 14:56 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen,

Ik heb uiteindelijk besloten om de situatie gewoon te houden zoals deze was maar dan met een extra schijf. Nu heb ik dus een internet schijf en twee externe schijven. Het is jammer van de voeding die hierdoor constant moet draaien maarja ik had gewoon de tijd niet om er zo aan te blijven kloten maar tegelijkertijd hadden we NAS weer nodig dus ik heb het even zo gedaan.

Als ik weer eens tijd over heb ga ik er nog weleens aan klooien.

Bedankt voor alle hulp,

Thijl.
Pagina: 1