DIGITAAL "alles" AANSLUITEN op home cinema set

Pagina: 1
Acties:

• Sir_Audio
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-11-2022
Het volgende is aan de hand.....

Aangeschafte apparatuur is het volgende
  1. TV (samsung le40a656)

A.kant 3x HDMI + 1x SPDIF + 2x SCART + 1x iets van PC AUDIO (zie plaatje) + 1x (2x tulp) audio uitgang en nog wat aan de zijkant

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/9083/audio7104zj8.jpg

Z.kant
    Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/1893/audio7108qb3.jpg
  2. HOME CINEMA SET (samsung ht-bd2)
    1x HDMI + 2x SPDIF (waarvan 1 anynet) + 1x (2x tulp) audio uitgang

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/2264/audio7101mj3.jpg
  3. MEDIA BOX (upc hd)
    1x HDMI + 2x SCART + 1x (2x tulp) audio uitgang + 1x SPDIF

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/2095/audio7105wp6.jpg
  4. PC (geluidskaart Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic )
    1x FLEXIJACK + 1x LIJNNIVEAU UIT en nog wat...

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/8701/audio7102jl8.jpg
  5. PLAYSTATION 3
    1x HDMI + 1x SCART + 1x SPDIF

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/2089/audio7103uq6.jpg
  6. WII
    1x SCART

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/1460/audio7106xz4.jpg
Het probleem waar ik op stuit is als volgt dat ik een optische ingang te kort kom om mij playstation 3 net zoals de mediabox en mijn pc optisch aan te sluiten vanwege zo min mogelijk kwaliteitsverlies als ik het op mijn manier doe. ( zie plattegrond )

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/7226/audio7107rs5.jpg

Hamvraag is wie van jullie AUDIO_GURU'S _/-\o_ weet hoe ik dit het best kan aansluiten en als het kan alles op mijn 7.1 set krijg aangesloten

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
De PS3 aan een SCART hangen is eeuwig zonde als je HDMI tot je beschikking hebt. De PS3 heeft via HDMI hele goede 720p/1080p (DVD) upscaling.

Tevens kan de PS3 Dolby True HD encoden, maar voor 7.1 kanalen moet je dan wel HDMI aansluiten op je versterker en daarna op de LCD TV. Dit werkt echter niet op de Receiver die je nu hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

ik zou de ps3 in iedergeval via HDMI aan de tv hangen voor de beste beeld kwaliteit.

Heeft de receiver geen HDMI in? ik zie wel een out namelijk. zo ja PS3 > receiver > tv via hdmi doen.

Geluidswolk

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Dan koop je toch een optische switch? Moet je alleen ff elke keer handmatig het schakelaartje bedienen. Maar dat werkt op zich prima hoor.
En sluit die ps3 alsjeblieft via hdmi aan, dit is echt zonde.

PSN: djmurcielago

• Sir_Audio
Murcielago schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:19:
Dan koop je toch een optische switch? Moet je alleen ff elke keer handmatig het schakelaartje bedienen. Maar dat werkt op zich prima hoor.
En sluit die ps3 alsjeblieft via hdmi aan, dit is echt zonde.
Ja dat wil ik ook wel doen maar dan waar ga ik mijn optische uitgang van p3 op aansluiten ???

die optische switch is idd. een optie was ik niet op gekomen want ik ken die niet. Maar is er ook toevallig 1 op de markt die dat automatisch doet ? Die springt naar het geen wat op dat moment aan staat!

afgaand op jouw suggestie switch plaatsen op media box + playstation 3 aangezien ik toch maar 1 v/d 2 kan doen

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 00:02

CHeff

Allemaal gekkigheid

Sir_Audio schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:27:
[...]

Ja dat wil ik ook wel doen maar dan waar ga ik mijn optische uitgang van p3 op aansluiten ???

...
Als je de PS3 via HDMI aansluit, heb je de optische aansluiting niet nodig. HDMI is heel goed in staat om multikanaals audio te versturen.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

... waarom sluit je alles op je UPC-ding aan?
steek het gewoon rechtstreeks in de TV (met HDMI voor de PS3, en Component voor de Wii),
achterop zit een digitale uitgang, maar ik zie dat die alleen voor stereo is. maar dan ben je qua beeld en geluid kwalitatief al een stuk handiger beter.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Sir_Audio
mr.paaJ schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:39:
... waarom sluit je alles op je UPC-ding aan?
steek het gewoon rechtstreeks in de TV (met HDMI voor de PS3, en Component voor de Wii),
achterop zit een digitale uitgang, maar ik zie dat die alleen voor stereo is. maar dan ben je qua beeld en geluid kwalitatief al een stuk handiger beter.
Kijk daar gaat het dus mis.....

ik kan wel me p3 en me wii aansluiten op de tv...maar mijn geluid komt dan niet meer uit mijn home cinema set maar uit mijn tv.

Omdat ik 2 optische ingangen in gebruik heb waarvan 1 van me pc en 1 van me mediabox

dus ik zoek een manier dat ik mijn wii en mijn p3 ook nog op home cinema set krijg aangesloten....zodat mijn geluid uit mijn 7.1 set komt

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

je hebt wat extra kabeltjes nodig, iig 1 x hdmi, de wii-component en eventueel een optische (in geval van de switch)

de ps3 kan beeld/geluid eventueel apart doorsturen (beeld via hdmi/ geluid via optisch).

7.1 wordt lastig zonder extra kastjes, maar als je de tulp-uitgang van je tv aansluit op de tulp-ingang van je cinema set, heb je in ieder geval je geluid weer over je set. dan kun je in het menu van je tv de interne speakers uitzetten.
Dan kun je alles gewoon fatsoenlijk aansluiten, je werkt dan zowiezo met veel beter beeld wat imho in dit geval belangrijker is dan surround geluid. Nu via scart werk je ook niet met surround namelijk en je zit niet voor niets met fullHD apparaten te spelen.

zonder extra kastjes kun je dan een keuze maken welke bronnen je digitaal doorstuurt naar de cinema set, ps3/upc/pc. dan zit je met 1 van de 3 zonder surround, waarvan ik denk dat het voor upc het minst erg is.

[ Voor 29% gewijzigd door mr.paaJ op 07-08-2008 11:22 ]

• Sir_Audio
CHeff schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:37:
[...]

Als je de PS3 via HDMI aansluit, heb je de optische aansluiting niet nodig. HDMI is heel goed in staat om multikanaals audio te versturen.
Volgens mij raken de beantwoorders verstrikt in het geen wat ik bedoel

Het is geen punt voor mij om goed beeld te krijgen dat kan ik zowieso krijgen maar wat ik wil is optimale geluid behouden aangezien ik een mooi 7.1 set heb.

ik wil dus namelijk

dvd/blueray het geluid over mijn HCS
tv (media box ) het geluid over mijn HCS
PC ( muziek ) luisteren over mijn HCS
P3 het geluid daarvan over mijn HCS
WII het geluid daarvan ook over mijn HCS

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dvd/blueray staat op zich zelf al aangesloten op de HCS = d:)b das geen punt meer

Nu heb ik een probleem heb 2 optische ingangen vrij op mijn HCS maar heb 4 aparaten

Hoe krijg ik deze 4 aparaten kwaliteit behoudend ( dus alles is hdmi aangesloten ) beeld is dus perfecto ! maar het geluid van deze 4 aparaten ook nog over mijn HCS ???

Voorbeeld:

Als ik alles rechtstreeks ga aansluiten op mijn HCS ben ik er snel uit....

PC geluid op HCS = 1 optische ingang d:)b
Media Box geluid op HCS = 1 optische ingang d:)b

P3 geluid ? = komt dan uit me speakers van me tv :r BAH !
WII geluid ? = komt dan uit me speakers van me tv :r BAH !

( dus daarom dacht ik dus als ik geluid wilt hebben over mijn HCS sluit ik mijn P3 en me WII maar op die Media Box (scart jammer genoeg) maar dan heb ik tenmiste dat geluid wel uit mijn HCS )

Hoop echt dat ik dit duidelijk formuleer.... :? :'(

Verwijderd

PS3 kun je met hdmi aansluiten op de tv, en met toslink op de versterker. Werkt hier prima.
De Wii zit hier via tulp op mijn versterker, en met de composite in mijn tv (kan ook component zijn). Werkt hier ook prima.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

zie ook edit hierboven, maar surround bronnen (ps3/pc/upc?) via optisch, de rest als stereo via de tv , dan met tulp naar de set en interne speakers uitzetten. werkt hier perfect. dan heb je niet alles surround, maar wel alles over je set. dat is de makkelijkste oplossing.

@hieronder:
is die mediabox alleen stereo? dan is het makkelijk ps3/pc via optisch, rest via tv.

[ Voor 22% gewijzigd door mr.paaJ op 07-08-2008 11:36 ]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
UPC heeft alleen coax uit, maar z'n HCS alleen toslink in. Dus gewoon analoog aansluiten via tulp.

PS3 verstuurt geluid en beeld via HDMI, geluid op je TV muten en geluid via HCS.

WII aansluiten via SCART op HCS en via HDMI naar TV.

PC aansluiten via toslink.

Zoiets?

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Ik heb hier thuis via een simpel optische splitter mijn mediacenter en dvd speler via SPDIF optisch aangesloten aan mijn versterker.
Ik gebruik deze al meer dan 2 jaar en ben er erg tevreden mee. Tot nu toe nog geen problemen of storingen o.i.d. gehad. Ik heb of geluid van mijn mediacenter of mijn dvd speler, afhankelijk van welke het eerste is ingeschakeld.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Je tv heeft toch een optische UITgang zie ik? Ik weet niet wat die uitspuugt/doorgeeft en ik weet niet of die actief is/wordt bij elke aangesloten HDMI bron, maar anders zou ik zo veel mogelijk rechtstreeks met HDMI met je TV verbinden, en dan van daaruit weer terug via de optische audio uitgang naar je home cinemaset. Dan fungeert je tv als een soort optische schakelaar ahw.

Dus:
-UPC box naar een HDMI ingang van je TV
-PS3 naar een HDMI ingang van je TV
-PC middels HDMI naar je TV (DVI_to_HDMI verloopje) of in VGA ingang
-Wii middels RGB scart naar rgb scart ingang van je tv.
Beeld is dan allemaal ok.

Geluid gaat dan als volgt:
-UPC mediabox te horen via TV (wil je toch neem ik aan?) en evt. dus via optisch uit naar je home cinema
-PS3 te horen via TV en evt. dus via optisch uit naar je home cinema, dan geluid tv dempen
-Wii te horen via tv, ik weet niet of ie dit analoge audio signaal ook via de optische uitgang weer uitspuugt.
-PC te horen via TV (voor videootjes wellicht), audio gaat evt. via tv, maar hiervoor zou je ook je 2e optische INgang van je home cinema kunnen gebruiken.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

dat werkt, maar is geen surround (volgens de handleiding) dus niet optimaal. (waarschijnlijk wel beter dan tulp in het geval van zo'n switch)

• Sir_Audio
mr.paaJ schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:08:
7.1 wordt lastig zonder extra kastjes, maar als je de tulp-uitgang van je tv aansluit op de tulp-ingang van je cinema set, heb je in ieder geval je geluid weer over je set. dan kun je in het menu van je tv de interne speakers uitzetten. Dan kun je je consoles gewoon fatsoenlijk aansluiten, je werkt dan zowiezo met veel beter beeld wat imho in dit geval belangrijker is dan surround geluid. Nu via scart werk je ook niet met surround namelijk.
zonder extra kastjes kun je dan een keuze maken welke bronnen je digitaal doorstuurt naar de cinema set, ps3/upc/pc.
KIJK !!!!

Naar dit soort oplossingen ben ik nou op zoek _/-\o_ het zal zeker wel aan mij hebben gelegen dat ik het niet goed heb geformuleerd. :X

Dus als ik jouw goed begrijp mr.paaJ

Krijg ik deze opstelling probeer het met plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/3412/plattegrondtulpfk3.png

Maarruh ik stoor me nu aan iets die optische kabel tussen mijn UPC en mijn TV ( zie plaatje ) is die wel nodig? :?

Want HDMI kabel is voor beeldkwaliteit maar die media box heeft een optische uitgang die ik op die HCS kan aansluiten

• kaajee
Ik zou die UPC analoog aansluiten op je HCS, daar komt toch (voorlopig) geen 7.1 uit. Heb je een optische INgang over om je PS3 aan te sluiten, daar is het aannemelijker dat er meerkanaals geluid uitkomt.....
En de optische kabel van UPC naar TV is natuurlijk sowieso overbodig als je HDMI neemt.....

edit: feitelijk kom je optische/digitale audio ingangen op je HCS tekort. Beeld komt wel goed; genoeg aansluitingen/mogelijkheden.
Ja zou ook een Joytech AV switch kunnen overwegen voor alleen de optische 'verdelingen', de rest van de aansluitingen gebruik je dan niet. Ding heeft ook een remote. Als je hierbij een Logitech Harmony neemt en je stelt je Activities goed in, gaat alles automatisch.

[ Voor 45% gewijzigd door kaajee op 07-08-2008 11:50 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

die heb je niet nodig -> hdmi bevat ook geluid.

^ wat hij zegt dus :) alleen dan niet mediabox analoog naar cinemaset, maar ook via je tv

[ Voor 53% gewijzigd door mr.paaJ op 07-08-2008 11:56 ]

• Sir_Audio
smesjz schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:32:
UPC heeft alleen coax uit, maar z'n HCS alleen toslink in. Dus gewoon analoog aansluiten via tulp.

PS3 verstuurt geluid en beeld via HDMI, geluid op je TV muten en geluid via HCS.

WII aansluiten via SCART op HCS en via HDMI naar TV.

PC aansluiten via toslink.

Zoiets?
Kijk hier zie ik ook een goeie ingeving. Zag ik compleet over het hoofd WII aansluiten via scart op de HCS en dan idd HDMI naar TV _/-\o_ maar dan kan die TULPEN techniek van mr.paaJ niet meer want die heb ik dan al in gebruik toch ? 8)7

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

niet handig: de scartkabel van de wii geeft duidelijk minder beeld dan de component kabel, terwijl het geluidkwalitatief niet uit gaat maken of je dat via je mediabox of via je tv naar de cinemaset gaat.

• Sir_Audio
kaajee schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:35:
Je tv heeft toch een optische UITgang zie ik? Ik weet niet wat die uitspuugt/doorgeeft en ik weet niet of die actief is/wordt bij elke aangesloten HDMI bron, maar anders zou ik zo veel mogelijk rechtstreeks met HDMI met je TV verbinden, en dan van daaruit weer terug via de optische audio uitgang naar je home cinemaset. Dan fungeert je tv als een soort optische schakelaar ahw.

Dus:
-UPC box naar een HDMI ingang van je TV
-PS3 naar een HDMI ingang van je TV
-PC middels HDMI naar je TV (DVI_to_HDMI verloopje) of in VGA ingang
-Wii middels RGB scart naar rgb scart ingang van je tv.
Beeld is dan allemaal ok.

Geluid gaat dan als volgt:
-UPC mediabox te horen via TV (wil je toch neem ik aan?) en evt. dus via optisch uit naar je home cinema
-PS3 te horen via TV en evt. dus via optisch uit naar je home cinema, dan geluid tv dempen
-Wii te horen via tv, ik weet niet of ie dit analoge audio signaal ook via de optische uitgang weer uitspuugt.
-PC te horen via TV (voor videootjes wellicht), audio gaat evt. via tv, maar hiervoor zou je ook je 2e optische INgang van je home cinema kunnen gebruiken.
Beeld ( ben ik met je eens )
Geluid wil ik alle 4 aparaten over mijn HCS

Maar de beelden moeten wel op mijn tv komen maar mijn geluiden uit mijn HCS

dus UPC niet uit tv maar HCS
PS 3 uit HCS
WII uit HCS
PC uit HCS

zo moet tie zijn d:)b

ps ben met lunch ben zo terug

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

:X je had zo'n mooi plaatje gemaakt, laat je nu niet in de war brengen!
alleen:
die optische kabel tussen te mediabox en tv uit
in de tv die 'internal mute' aanzetten.

eerst gewoon aansluiten, dan gaan we daarna wel eventuele problemen oplossen :)

en natuurlijk even proberen of die mediabox ook daadwerkelijk surroundgeluid uitstuurt, anders de optische kabel uit de mediabox, in de ps3 en daar in het menu de goede instellingen pakken.
en de wii-scart vervangen door component, maar dat maakt voor de verdere aansluitingen niet uit, alleen voor de kwaliteit.

ik ga ook foetsie... op naar de parade :P

[ Voor 62% gewijzigd door mr.paaJ op 07-08-2008 12:10 ]

• Sir_Audio
kaajee schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:47:
Ik zou die UPC analoog aansluiten op je HCS, daar komt toch (voorlopig) geen 7.1 uit. Heb je een optische INgang over om je PS3 aan te sluiten, daar is het aannemelijker dat er meerkanaals geluid uitkomt.....
En de optische kabel van UPC naar TV is natuurlijk sowieso overbodig als je HDMI neemt.....

edit: feitelijk kom je optische/digitale audio ingangen op je HCS tekort. Beeld komt wel goed; genoeg aansluitingen/mogelijkheden.
Ja zou ook een Joytech AV switch kunnen overwegen voor alleen de optische 'verdelingen', de rest van de aansluitingen gebruik je dan niet. Ding heeft ook een remote. Als je hierbij een Logitech Harmony neemt en je stelt je Activities goed in, gaat alles automatisch.
Ja dat is ook natuurlijk zo uit die media box komt geen surround uit dus dan kan ik die optische ingang die hij bezet hield/houdt van de HCS voor de PES 3 d:)b

* en die optische kabel tussen media en tv had ik al een stil vermoeden nu weet ik dat zeker

ja ik wil zowieso een Logitech Harmony® One Advanced Universal Remote gaan gebruiken.

-------------------------------------------

Plaatje wordt als volgt als ik het goed heb ( verbeter me graag als ik het niet goed heb gedaan )

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/5153/plattegrondpogingya7.png

mr.paaJ & kaajee?

• kaajee
Zo zou het moeten werken ja........
Mist je tv alle audio die ie binnen krijgt (analoog via scart en digitaal via hdmi) doorsluist naar z'n analoge audio uitgang die dan vervolgens weer weergegeven wordt via de analoge audio ingang van je home cinema.

[ Voor 75% gewijzigd door kaajee op 07-08-2008 16:22 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

lijkt me prima werken, mijn R81 kan het ook...

Pagina: 1