Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[tomcat/jsp] Custom class niet gevonden in jsp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier tomcat draaien met apache. Ik heb een aantal jsp's gemaakt, authenticatie etc.

Nu wil ik in een pagina een klasse gebruiken die native functies aanroept. Deze klasse is gemaakt en werkte met de test console applicatie. Nu probeerde ik deze klasse te gebruiken in een jsp, maar ik kreeg een fout :? Nu dacht ik, misschien ligt dit wel aan de native functies. Dus test opstelling gemaakt en...hetzelfde probleem.

De melding die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP

An error occurred at line: 1 in the jsp file: /projecten.jsp
Generated servlet error:
C:\Program Files\Apache Software Foundation\Tomcat 5.0\work\Catalina\localhost\zwitserleven\org\apache\jsp\projecten_jsp.java:50: cannot find symbol
symbol  : class Test
Test t = new Test();
^

projecten.jsp
Java Server Page:
1
2
3
4
5
6
7
<%

Test t = new Test();
String u = t.blaat();

%>
<html>

Test.java
Java:
1
2
3
4
5
6
7
public class Test
{
    public String blaat()
    {
        return "de test is geslaagd";
    }
}

De class file staat toch echt in de WEB-INF/classes directory van de web applicatie :?

Volgens alle documentatie (bijv apache) die ik gelezen heb, moet de klasse gewoon werken.

Wat doe ik fout? Is er misschien een manier om classpath van een webapp te wijzigen (misschien dat dat gebeurd is?). Of begrijp ik het gewoon verkeerd?

Ik kan slecht bepalen of dit een programmeer probleem is of een environment probleem, excuus als het topic verkeerd staat

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:54

Glabbeek

Dat dus.

Heb je ook een import in je JSP staan? Anders kan de compiler natuurlijk niet weten welke Test-class je bedoelt. Ik neem tenminste aan dat de Test-class niet in de default-package staat?

En zo is het maar net.

Verwijderd

Topicstarter
Die Test class staat in default package :(

Is schijnbaar een niet (veel) voorkomend geval, heb ik dat weer :(

edit:
Ik vond zojuist deze link en daarin wordt gezegd dat classes in default package niet meer toegestaan zijn vanaf java 1.4.

Heb net die test class in een package gezet en hij gaf geen meldingen meer. Dit vind ik overigens bijzonder grappig, aangezien ik dit gister al geprobeerd had met die klasse met native functies...toch maar weer ff proberen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 08:08 ]