Toon posts:

Wat is nu de beste TV-Out kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben al tijden op zoek naar het antwoord op de vraag met welke videokaart ik de mooiste graphics krijg als ik divx'jes op mijn tv wil kijken.

de een zegt dat een Radeon het mooiste is,
een ander zegt dat een Matrox beter is en weer een ander heeft het over een MSI Starforce 8816 Geforce 2 MX (alhoewel anderen weer beweren dat dit k#tbeeld oplevert)

dus wat is kwalitatief de kaart met de beste tv-out kwaliteit voor een leuk prijsje (maximaal 400 gulden) ???????

please help me guys.......

Verwijderd

Niet zo schreeuwen man!
Koop verder gewoon de duurste kaart die binnen je budget valt. Hangt verder ook af of je nog wat anders doet. Spellen of zo.
Ik heb zelf erg goede ervaring met de Matrox Marvel G400 (video-edit kaartje). Maar die valt buiten je budget ;) .

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

IK ZOU HET NIET WETEN!

Welke chip?
Welke prijsklasse?

meer info zou niet slecht zijn..

edit:
ik zie het al: first post

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Je vraagt hier precies 1 ding:
Welke kaart geeft mij het mooiste beeld op mijn TV bij het kijken van Divxjes.

Hier is 1 EN SLECHTS 1 antwoord op mogelijk.

De Matrox G400/G450 DualHead kaarten.

Iedereen die iets anders zegt spreekt simpelweg niet de waarheid.

MAAR, ga je ook voor snelheid in 3D spellen of heb je andere eisen, dan stel je andere eisen en kom je ook bij andere kaarten terecht. Heel simpel dus.

Sorry dat ik het zo bot uitleg overigens.. :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
dat beeld op je tv maakt niet uit, hoger dan 800 x 600 kom je toch niet

en bij de asus v7100 met tv out had je wel een aardig mooie beeld kwaliteit en die is niet duur die kaart en scoort in games ook nog redelijk goed

Verwijderd

als je daar de tv-out van gebruikt, loopt je monitor dan wel nog steeds op 75+ Hz? (en niet op die onbruikbare 50Hz?). En kan je met die tv-out ook bijvoorbeeld een DVD-tje kijken op je tv, terwijl je gewoon aan het browsen of zo bent op je monitor?

Verwijderd

Topicstarter
ok een Matrox g400/450 dualhead !!
en welke uitvoering/model zou ik dan het beste kunnen kopen ????

en tvtool werkt alleen op geforcekaarten
toch ?? heb je dan bij die matrox kaarten
een optie om te overscannen of iets dergelijks ??
en zo nee hoe raak ik dan die zwarte balken kwijt bij een matrox kaart ?????

P.S. het is puur en alleen om divxjes te kijken op mijn tv (dus niet voor gamez etc.)

en ik weet trouwens ook heus wel dat ik op een tv geen hogere resolutie kan draaien dan 800x600 maar dat hoeft nog niet te betekenen dat elke videokaart die 800x600 aankan een perfect tv-out beeld produceert (de tv-out beeldkwaliteit is dus wel degelijk afhankelijk van de grafische kaart/chipset die je gebruikt)

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Dualhead is voor twee monitoren en niet voor een tv en monitor...volgens mij wilde jij op je tv kijken, de dualhead van Matrox valt dan af...

Verwijderd

HUH? Dualhead kan ook op monitor + tv.... wat loop jij nou te lullen?????

als je overscan van je tv wilt compenseren, dan moet je de Matrox G400 kopen (welke uitvoering maakt niet uit, zolang het maar de dualhead uitvoering is). Waarom de G400 en niet de G450? De Matrox G400 kan nl. in DUalhead Clone mode overlay video weergeven, en ook kan je het beeld op de tv positioneren/zwarte balken toevoegen aan de randen, zodat je dus de overscan kan compenseren. De G450 kan geen van beide.

Misschien komt er in de toekomst nog wel een oplossing om zwarte balken toe te voegen aan het beeld bij de DH DVD-MAX modus, bij zowel de G400 als de G450, maar momenteel kan dat iig. nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
ok , maar ik bedoel eigenlijk niet dat ik die overlay van mijn tv wil compenseren....juist het tegenovergestelde
ik wil namelijk van die zwarte balken AF !!
zodat ik een mooi schermvullend beeld krijg

met een geforce kun je daar TVTOOL voor gebruiken , maar hoe raak ik die balken kwijt bij een Matrox G4x0 ????

[iedereen trouwens bedankt voor de adviezen >>> thanxx]

Verwijderd

Overscan gebruiken, dat kan geloof ik methoe heet dat tooltje Tvout2000 ofzo, wie kan hem dat vertellen hoe dat handige appje precies heet?!

Ik ben het vegeten.....Dohh, Stupid Brain!

• MaxxMark
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

TVTool en TVC2000 berusten allebei op het zelfde princype van positioneren van het beeld!

Dit kan je zelf ook doen! (zelf heb ik dat heel lang zo gedaan maar met de tool issut net iets makkelijker, qua saven van instellingen:) )

Je doet het als volgt! je moet zorgen dat ie overscan / underscan aan kan ( of alleen overscan ) dan start je je mediaplayer, en zet je hem op minimale weergave (dus geen knoppenbalken e.d.) dan kan je em zo vergroten/verkleinen dat de randen precies buiten je TV beeld vallen en dat het mooi scherm vullend is!

Wat handig zou zijn is dat je wel de positionering kan veranderen dus WAAR het beeld staat niet hoe breed / hoe lang, dus dat je je beeld een beetje omhoog en omlaag kan schuiven... ( dit kunnen de meeste TVout compatibele kaarten )

Het enige wat die TVTool en TVC2000 doen is al die instellingen in 1 proggie stoppen!
Je kan kiezen voor overscan/underscan (en die stretch mode voor beeldvulling is ALLEEN in overscan mode beschikbaar ( goh :) what a surprise ) Verder is het stretchen van je beeld eigenlijk alleen maar dat ie je venster pixel voor pixel iets breder / smaller maakt.

En dan zijn er nog dingen als SAVE en brightness ... de save is nuttig rest enzo niet :P allemaal nutteloze dingen verder!

Ik zelf heb een tijd zonder die stretch shit van tvc2000 gewerkt, en dat was prima te doen! je bent alleen ff aan et begin van een film 5 min bezig om je beeld goed te krijgen! maar dan issut ook echt goed :)

hoop dat ik je beetje geholpen heb..

Grtz
MaxxMark

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

TVc2000 Die bedoelde ik dus, thanx Maxxmark :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op woensdag 21 februari 2001 12:23 schreef Azure8 het volgende:

met een geforce kun je daar TVTOOL voor gebruiken , maar hoe raak ik die balken kwijt bij een Matrox G4x0 ????

[iedereen trouwens bedankt voor de adviezen >>> thanxx]
Hangt er van af wat voor videochupset ie gebruikt! moet je op come.to/tvtool kijken
daar staan die toolz.

Staat ook bij welke chip ze ondersteunen
chronotel, brooktree, BG nogwat, de hele zut..

Volgens mij gebruikt Matrox een andere chipset voor die zooi... maar week niet zeker...

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:09
De vraag hoe je de zwarte balken kwijtraakt op je TV scherm is bij matrox heel gemakkelijk te beantwoorden.
Uitvergroten tot full-screen is een van de optie's van dual head. En ja, ik ben zelf ook een uitermate tevreden :) :) G400 32mb DH bezitter.
Dus resume: Matrox is een kaart met waarschijnlijk de beste TV resultaten. Daarnaast hoeft bij deze kaart geen ingewikkelde poespas te worden uitgehaald om ook 3d performance tot een redelijk nivo te verheffen (tweak tweak :) )
Mijn advies, zoek een 2ehands matrox DH kaartje. Dan krijg je waar voor je geld.
Oh ja... matrox was een beetje laks met het verstrekken van upgrade drivers, maar dat is verleden tijd. Kijk maar eens op http://www.matrox.com

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op woensdag 21 februari 2001 12:51 schreef Gene het volgende:
De vraag hoe je de zwarte balken kwijtraakt op je TV scherm is bij matrox heel gemakkelijk te beantwoorden.
Uitvergroten tot full-screen is een ven de optie's van dual head.
Het is erg lastig voor een videokaart om te bepalen wat fullscreen is op een TV! dat verschilt namelijk per TV!!

Dat is heel duidelijk zichtbaar! bij sommige TVS is het logo van bv NET5 duidelijk zichtbaar en 2cm uit de rand bij anderen kan je de helft maar zien! er zit zo een marge van d8 ik van maximaal 10cm verschil (bij 70cm beeldbuizen)

• Gene
Full-screen is indrdaad een moeilijk begrip, echter bij de dh optie bestaat de keus tussen 4:3 beeldformaat, 16:9 of breedbeeldformaat, en daarnaast schermvullend. Voor matrox maakt het niet uit hoe groot je beeldbuis is omdat de resttechniek je scherm helemaal op te vullen niet door matrox wordt bepaald maar door de hardware van je TV.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op woensdag 21 februari 2001 13:01 schreef Gene het volgende:
Voor matrox maakt het niet uit hoe groot je beeldbuis is omdat de resttechniek je scherm helemaal op te vullen niet door matrox wordt bepaald maar door de hardware van je TV.
Je maakt een fout! een TV doet standaard aan overscan! Als het een signaal binnekrijgt positioneerd ie dat OVER de grenzen van je tv scherm heen, dit omdat een beeldsignaal nooit precies op de zelfde plek terecht komt, door overscan toe te passen zal een kijken nooit foutjes aan de randen zien, dus hoe een matrox kaart het dan uitzoekt weet ik niet! als jij zegt dat het zo is dan zal het best zo zijn, maar ik weet wel dat een tv standaard overscan doet :D

• Gene
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel aandeel in matrox :) dus mijn pleidooi is helemaal gebasseerd op eigen waarneming. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een fout in mijn denkwijze heb gemaakt aangezien ik het niet heb gehad over overscantechniek.
Wat dan wel. Volgens bepaalde afgesproken standaards (4.3 16.9 enz) stuurt de matrox door middel van svideo of composiet de tv aan. Feitelijk niets anders dan een "gewoon" kabel signaal, of zo je wilt videorecordersignaal. De TV vertaald de binnengekomen signalen volgens vaststaande standaards naar je scherm. Het ene merk is hierin verder dan het andere. Denk bv maar een aan de 100 hz techniek met zoomfuncties en zo. Als er uiteindelijk bepaalde facetten van het beeld wegvallen is dat dus niet de schuld van het stuursignaal van, in dit geval de matrox, maar van de in de tv gebruikte vertaaltechniek.
Tsjee ik zou hier geld kunnen verdienen met college's :) :)

• estorino
Ok Gene, leg het ze uit...

De discussie duurt al te lang voor mijn gevoel. Bij een Matrox DualHead kaart heb je absoluut geen aparte tooltjes nodig om vidoebeelden op je TV te zetten. Even een lijstje van de dingen die ik weet:

Elk videobeeld waarvan de horinzontale resolutie deelbaar is door 32 kan op je TV gezet worden (mpeg, avi, divx, real, asf, mov, etc.)

Overscan/underscan, het doet er niet toe, met de matrox is het beeld altijd perfect beeldvullend en je mist niks...

Je TV beeld trilt niet en de resolutie van je TV doet er niet toe. De videobeelden worden in hun "native" resolutie op je TV gezet, zoals ook een vcr of DVD speler dat doet...

Wie nu nog twijfels heeft moet bij mij maar eens komen kijken... >:)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

ehm... dat is precies wat ik bedoel...

Maar dan zei ik et van de andere kant uit :P

De meeste TVs gaan anders om met een binnenkomend signaal! en omdat "vroeger" ,eigenlijk nog steeds maar ok, het binnenkomend signaal niet altijd 100% te vertrouwen was, zorgde men er bij tv producenten voor dat et beeld standaard overscanned! Dit was een relatief goedkopere oplossing dan ELKE uitzending goed te alignen en op te letten of er geen artefacts zijn aan de randen van het beeld..

Dit wordt ook duidelijk uitgelegd op verschillende sites though..

Over wat overscan is en waar het vandaan komt!

Overscan is gewoon het feit dat het beeld groter wordt gemaakt dan feitenlijk te zien is! Overscan is ook de standaard mode van een TV!
Er zit ook weer beeldkwaliteits verschil in overscan/underscan!

Overscan is het "normale" beeld! dus wat de TV normaal gebruikt. Als je dus in "overscan" een signaal stuurt stuurt hij het 1 : 1 naar het beeld toe! dus 1 beeldpixel opje pc is 1 beeldpixel op je tv (dit klopt niet helemaal maar ga er even van uit dat het wel klopt ) Hierbij krijg je een optimale beeldkwaliteit.

Als je voor underscan kiest, wordt het beeld "inelkaar" gedrukt en is de verhouding anders geworden namelijk 1 : 0,9nogwat Hierdoor is niet meer 1 pixel op PC gelijk aan 1 pixel op TV en dus verlies je kwaliteit omdat je "overlapping" van pixels krijgt ( dit zie je ook bij TFT schermen die niet op hun eigenlijke resolutie draaien, maar dit terzijde )

Dus als je optimaal beeld wilt kan je het beste overscan selecteren en je filmpje wat kleiner maken.

(en dan niet komen met "als je mediaspeler verkleint klopt die verhouding ook al niet meer, en dat klopt, maar dat heeft niets temaken met het pc -> tv concept ;) )

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op woensdag 21 februari 2001 13:40 schreef GoldieLox het volgende:
Je TV beeld trilt niet...
ohwnee flikker filter!! Daar gaat je kwaliteit :))

Flikker filter is 1 van de dingen die je kwaliteit omzeep helpt :)

Dan tips van mij voor beste kwaliteit:
- gebruik S-Video als het kan
- gebruikt Overscan en pas daarop aan als dat kan
- zet je flikkerfilter uit! (flikkering zie je alleen als je je desktop op tv ziet, in een film zie je dat niet!!!!)
- Zorg zover dat kan dat je pc niet te ver van je tv staat

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ok mijn laatste reply:

volgens mij is elke tv out kaart goed genoeg om te gebruiken! Er zijn genoeg dingen die na die tv out je kwaliteit verneuken zodat volgens mij nooit de ideale omstandigehden gehaald worden, je vcr/tv/kabel verslechterd toch je signaal.

Het ziet er gewoon altijd goed uit :)

• Gene
idd de discussie dreigt een heel klein beetje off topic te worden. Maar wel verhelderend, nietwaar. Ons nageslacht zal nu in ieder geval in staat zijn deze discussie nog eens op zijn gemak te bekijken (of is dit ook off-topic) :) :) :)
/on topic
In ieder geval om terug te gaan naar de kernvraag welke kaart de beste tv-resultaten geeft voor max fl. 400,- .
Conclusie: MATROX G400 DH :+
/end on topic

• MP83
Op mijn G400 DH zit echt alleen maar 2x vga uit en geen tv-out. Hoe ik deze op mijn tv krijg is mij een raadsel???

• Abbadon
  • Laatst online: 27-08 22:33
Er hoort een verloopkabel bij geleverd te zijn met een vga-aansluiting en aan de andere kant een S-Video én zo'n gele tulp uitgang. Zat zelfs bij mijn OEM versie. Zo kun je prima je DiVX'jes op TV krijgen:)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• HaZee
  • Laatst online: 26-08 19:22
Mr. Blonde, er wordt standaard een verloopkabeltje meegeleverd met de Dual Head uitvoering (iig bij de retail ;-)

edit:
net te laat :)

• MP83
Dan ben ik dus genaaid, maar het was ook 2e hands. Iemand een idee waar ik zo'n kabel los kan kopen?

Verwijderd

matrox online store

• estorino
Ook bij Memo Systems, Utrecht.

• MP83
Thx, zal eens kijken :)
Pagina: 1