Waterschade in serverruimte, schadelijk voor servers?*

Pagina: 1
Acties:

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Ivm met wat waterschade in onze computerruimte (40cm water geweest) worden morgen "luchtdrogers" geplaatst die de vocht uit de ruimte moeten krijgen.

Nu claimt de betreffende firma dat door de vochtige lucht in de ruimte de servers beschadigd kunnen raken (deze staan hoog opgesteld en zijn niet onder water komen te staan) en dat deze apart nog gecontroleerd en gedroogd moeten worden ivm corrosie van de servers en onderdelen.

Is dit niet gewoon onnodige bangmakerij? De serverruimte heeft +/- 2 dagen onder water gestaan. Alles lijkt verder op dit moment normaal te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 06-08-2008 14:58 ]

Verwijderd

Ik ben geen corrosie-expert, maar ik vind het ook een vreemd verhaal.

Heb je ook gemeten hoe vochtig de lucht is in de ruimte? In onze server-ruimte hebben we, naast 2 airco's (die de lucht nogal akelig droog kunnen maken :) ) ook nog een luchtbehandelingssysteem om ervoor te zorgen dat de lucht niet te droog wordt.

Verder jaagt de gemiddelde server nogal wat m^2 lucht door zichzelf heen per minuut, in verband met de nodige koeling.

In eerste instantie zou ik dus zeggen: broodje aap verhaal.

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:13:
Heb je ook gemeten hoe vochtig de lucht is in de ruimte?
De muren beneden zijn kletsnat en er staan nog wat kleine poeltjes met water. Flink vochtig dus idd.

Maar de airco draait, en met wat extra drooginstallaties de komende dagen, moet dit toch geen kwaad kunnen? :?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Zijn de servers ook uit gegaan? Wantwarme lucht kan meer vocht vasthouden. Als die lucht dan afkoelt en in de server blijft (omdat de fans uit zijn), kan dat gaan condenseren, en dan zit je echt met waterdruppels in de servers. Hoewel ik denk dat het wel meevalt.

Mag ik weten hoe jullie het voor elkaar kregen 40cm water in je serverruimte te krijgen? :> )

[ Voor 43% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 15:26 ]

• JAHRASTAFARI
Ja, de servers zijn uitgegaan ivm het afschakelen van de stroom (wel tijdig uitgezet!).

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:58:
Is dit niet gewoon onnodige bangmakerij? De serverruimte heeft +/- 2 dagen onder water gestaan. Alles lijkt verder op dit moment normaal te werken.
Ik gok dat je de komende periode te maken gaat krijgen met een aantal "rare" hardware storingen. De situatie is niet normaal geweest en dat kan best e.e.a. veroorzaken. Het is ondoenlijk te voorspellen of en wat er stuk zal gaan bij, door en na deze omstandigheden. De eerste maand(en) relateer je dit aan de waterschade, maar die link wordt psychologisch steeds minder.

Is het een idee om met de verzekering te overleggen wat hun ervaringen, of beter wat hun beleid is aangaande dit soort schades? Als zij vinden dat je al het nodige gedaan hebt, zit je safe.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Dan zou ik wel even steekproefsgewijs gaan kijken. De koelblokken ed. blijven namelijk nog wel eventjes warm. Daar in de buurt gaat de lucht dan meer vocht bevatten. Als die lucht dan stil blijft gaat het op die koelblokken condenseren, en misschien op de mobo's druppen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• JAHRASTAFARI
Inmiddels is de expert geweest, en die gaf aan dat er geen verdere maatregelen nodig zijn. :*)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Als je even de logica en fysica op een rijtje zet, dan valt het wel mee.

Condens treedt op waar het kouder is dan de luchttemperatuur (want die lucht is verzadigd bij de huidige temperatuur). Je servers zullen nooit kouders zijn dan de omgeving...
Condens is ook zuiver water, en dat is beter :)

Corrosie zul je niet zien op 2 dagen met zeer hoge vochtigheidsgraad. Daar heb je veel langere intervallen voor nodig.

Ik denk inderdaad niet dat je daar veel last gaat van overhouden.

Wij hebben in 1 van onze onderafdelingen een serverzaal waar jaren een geurtje hing (H2S, rooilgeur door slechte afdichting). Dat is een stuk slechter. Koper + H2S dampen = dikke miserie.

Probleem is al lang opgelost, maar deze site blijft meer problemen veroorzaken dan al onze andere locaties :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1