Toon posts:

Herrie in de PC: hoe achterhaal ik de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,
Niet zo heel lang geleden (dag of 3) dacht ik mijn PC eens schoon te maken zodat hij minder herrie maakte, dacht ik. De herrie is zelfs na het schoonmaken gebleven. Nu vraag ik me dus af, hoe ik als redelijke hardware n00b (kan wel een nieuwe voeding, gpu of dvd spelertje erin doen, maar daarmee is alles dan wel gezegt :P) checken waar de herrie door veroorzaakt wordt? Ik heb ergens anders al opgevangen dat het misschien de lagers van mijn koelers kunnen zijn, maar mijn gpu en voeding zijn maar een paar maanden oud. Mijn cpu is wel een stuk ouder, ongeveer 4 jaar. Ik gok zelf dat het heel misschien ook aan het weer kan liggen. Ik zit hier namelijk op een zolderkamer, en met dit weer blijft daar wel redelijk wat warmte hangen, waardoor mijn PC beter zijn best moet doen om af te koelen zodat hij veel meer geluid produceerd. Ik heb verder via google al een hele waslijst aan opties gevonden, maar misschien is er een manier om wat sneller uit te vinden waardoor mijn pc herrie maakt.
Als iemand een idee heeft, brand maar los :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 14:54 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

TheBorg

Resistance is futile.

Haal 1 voor 1 de stroom van de ventilatoren (niet te lang natuurlijk).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zet de fans gewoon eens stil. Voor een paar seconden kan dat geen kwaad en dan hoor je gelijk het verschil in geluid.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Stekkertje losgalen dus ;) en na enkele seconden weer terug doen. Begin bij je cpu koeler, omdat die het oudst is. VGA koeler kan meestal niet zomaar uit, maar probeer met een progje als rivatuner de fanspeed lager te zetten. voedingfan kan ej ook niet uitzetten. definieer ook even wat je als herrie ervaart, fans maken nu eenmaal geluid, de ene fan meer als de andere. versleten lagers zorgt meestal voor een geratel. WOrdt de herrie ook meer als je pc een tijdje aan staat/ en stressed? ook kan het de harddisk izjn. edze maken geluid, maar kan versterkt worden door resonantie in de kast. dit kun je testen door je hdd er even uit te halen. (niet terwijl de pc aan staat!!)

[ Voor 50% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 14:56 ]

Verwijderd

Je hebt maar een paar apparaten die bewegen en dus herrie kunnen veroorzaken:
- Fans (hierboven al geopperd), wellicht loopt er een kabeltje aan (hele goede reden dus om dat te verhelpen, je wil geen versleten power cord boven je cpu). Oh en tip: Ik zou niet zomaar met je vinger ofzo een fan gaan stopzetten. Ik heb daar wel eens een doorgebrand motortje door gekregen...
- Voeding (met daarin wederom... fans!)
- Harddisk. Als die een beetje brak in je systeemkast ligt, kan hij lekker gaan meeresoneren. Je hebt ook van alles te koop om daar wat aan te doen.

Nou ja hoop dat je hier wat mee kan. Hoe dan ook:Wees wel voorzichtig en ont-aard je ff voordat je in je systeemkast gaat zitten prutsen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ben ik toch dom :P Ik heb de simpelste optie gewoon zelf over het hoofd gezien: zijkant van de kast afhalen, en gewoon even luisteren :P Ik weet nu zo goed als zeker dat het mn CPU fan is, die maakt héél veel herrie, zelfs na het ont-stoffen. Enig idee wat ik daaraan kan doen, buiten een nieuwe koeling kopen, of is dat de enige optie?

PS: Volgens Everest draait de CPU zo tussen de 5300 en 5400 RPM.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 15:08 ]

Verwijderd

Loopt er niet iets aan ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je? Dat iets tegen de fan zit? Nee dat zeker niet. Misschien dat de edit van mijn vorige post wat meer en vooral betere info geeft ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 15:09 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Is het een standaard koeler? Meestal zijn die fans van mindere kwaliteit, bovendien is het een kleinere diameter (dus meer toeren nodig) en slijt dat spul na vier jaar best. Vier jaar terug... is het een P4? Dat apparaat immiteerde hier vroeger een boeing imho.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:08:
Is het een standaard koeler? Meestal zijn die fans van mindere kwaliteit, bovendien is het een kleinere diameter (dus meer toeren nodig) en slijt dat spul na vier jaar best. Vier jaar terug... is het een P4? Dat apparaat immiteerde hier vroeger een boeing imho.
Euhhh, P4? Het is in ieder geval een standaard koeler ja, en mijn CPU is een AMD Athlon 64X 3800+ dual core (gekocht toen, kennelijk, AMD nog boven Intel stond qua gaming).

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat zijn best redelijke koelers, maar dan nog kan hij na vier jaar gewoon op zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:12:
Dat zijn best redelijke koelers, maar dan nog kan hij na vier jaar gewoon op zijn.
Is er een manier om dat te controleren?

Verwijderd

Schot in het wilde weg: Houdt hij een beetje constant toerental of fluctueert het heel erg??

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, niet echt. Ik weet niet wat voor type aandrijving dat type heeft en of er bijv. gebruik wordt gemaakt van lagers. In feite is het een kwestie van luisteren of hij meer lawaai maakt dan anders. Dat zou je kunnen meten, maar daar heb je apparatuur voor nodig. Waarschijnlijk is jouw fan verticaal geplaatst? Ook dat levert een hogere mate van slijtage op.

Verwijderd

Topicstarter
Stom van me, ik heb die pc nog geen 4 jaar, ik heb hem gekocht in het 1ste jaar dat ik werkte, en dat was 2 jaar geleden. Zeg maar ruim 2 jaar oud.
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:19:
Schot in het wilde weg: Houdt hij een beetje constant toerental of fluctueert het heel erg??
Zo tussen de 5200 en 5400, ik weet niet of dat veel fluctuatie is, hij zit nu al een tijdje zo rond de 5270 in ieder geval, dan weer 5315.
Nee, niet echt. Ik weet niet wat voor type aandrijving dat type heeft en of er bijv. gebruik wordt gemaakt van lagers. In feite is het een kwestie van luisteren of hij meer lawaai maakt dan anders. Dat zou je kunnen meten, maar daar heb je apparatuur voor nodig. Waarschijnlijk is jouw fan verticaal geplaatst? Ook dat levert een hogere mate van slijtage op.
Tsja, dan anders, ik weet niet meer hoeveel geluid hij maakte toen ik em kocht :P En ja inderdaad, hij staat verticaal.

PS: de pc op een oud, dubbelgevouwen laken zetten hielp ook wel een beetje :) Hoewel de kast nog wel een beetje trilt. Zal gok ik wel liggen aan de redelijk hoge RPM van de CPU fan? Omdat die nogal klein is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 15:32 ]

• jdm8

jdm8

Haal even het stekkertje los van de cpu koeler, als het lawaai dan een stuk minder is voor een habbekrats een betere kopen, bijvoorbeeld degene die mijn bovenbuurman voorstelt. Je trillende kast kan door fans en/of harde schijven komen. Je pc op bijvoorbeeld een stuk rubber zetten helpt. Kijk anders even in het stille pc topic als je je pc echt stil wil maken.

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
jdm8 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:41:
Haal even het stekkertje los van de cpu koeler, als het lawaai dan een stuk minder is voor een habbekrats een betere kopen, bijvoorbeeld degene die mijn bovenbuurman voorstelt. Je trillende kast kan door fans en/of harde schijven komen. Je pc op bijvoorbeeld een stuk rubber zetten helpt. Kijk anders even in het stille pc topic als je je pc echt stil wil maken.
Super, bedankt voor de tip en bedankt TheBorg voor die koeler. Geen idee hoe je zoiets installeert, maar goed, eerst maar eens controlleren dan :P

Verwijderd

Gewoon in bios de koeler stiller laten draaien, afhankelijk van de cpu-temp, dat geen optie?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:34

Garyu

WW

5000 rpm is echt niet goed voor je oren normaal gesproken. Koop een fatsoenlijke 80mm fan of als het gaat een 120mm fan en laat die op 2000 of 1200 toeren of iets dergelijks draaien. Evt een adaptertje naar een 60mm koelblok en het probleem zou opgelost moeten zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:47:
[...]

Super, bedankt voor de tip en bedankt TheBorg voor die koeler. Geen idee hoe je zoiets installeert, maar goed, eerst maar eens controlleren dan :P
Supereenvoudig, handleiding zit er meestal wel bij maar het is een kwestie van vastzetten, power kabel erop en klaar. En idd, voor Eur 9 kan je niet sappelen....

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Rubberen pootjes voor onder de pc-behuizing (wel even de oude verwijderen indien aanwezig) en andere anti-noise spulletjes:
http://www.alternate.nl/h...ase+Modding&l2=Toebehoren

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vergeet vooral niet: folie eraf, koelprut erop!

Anders kost het je een processor, en da's zonde :)

Verwijderd

Topicstarter
Thrackan schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:59:
Vergeet vooral niet: folie eraf, koelprut erop!

Anders kost het je een processor, en da's zonde :)
Ehhh, dat snap ik even niet, koelprut?

• jdm8

jdm8

Thermal grease/koelpasta, maar net hoe je het noemd :p. Dit spul zorgt er voor dat de kleine ruimtes tussen de koeler en de processor opgevuldt wordt. Dit zorgt voor een veel ebtere warmtegeleiding. Echter, te veel is ook niet goed. Een rijstkorrel is genoeg. Eerst het oude van de cpu af halen voordat ej er nieuwe op doet. Dit is waarschijnlijk meegeleverd met de koeler. Sommige fabrikanten doen het al op de koeler en dan hoef je alleen het plastic er af te halen. Afijn, staat ook wel in de handleiding ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aaaha, nou ja, eerst even kijken naar het hoe en wat voordat ik zo'n ding koop. Heb werkelijk géén idee hoe ik zoiets zou moeten monteren en demonteren :P (de oude that is)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

jdm8 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:46:
Thermal grease/koelpasta, maar net hoe je het noemd :p. Dit spul zorgt er voor dat de kleine ruimtes tussen de koeler en de processor opgevuldt wordt. Dit zorgt voor een veel ebtere warmtegeleiding. Echter, te veel is ook niet goed. Een rijstkorrel is genoeg. Eerst het oude van de cpu af halen voordat ej er nieuwe op doet. Dit is waarschijnlijk meegeleverd met de koeler. Sommige fabrikanten doen het al op de koeler en dan hoef je alleen het plastic er af te halen. Afijn, staat ook wel in de handleiding ;)
Inderdaad, het was misschien onduidelijk, maar nu heb je er al een keer over nagedacht ;) Blijft de herinnering beter hangen.

Trouwens, ik vind dat je een van de weinige mensen bent die "geen of weinig verstand van hardware hebben" en het op de goeie manier aanpakt: Informatie zoeken en dan gewoon DOEN, anders leer je het nooit _/-\o_

• jdm8

jdm8

Zo heb ik het ook "geleerd". Gewoon doen. Het is heel simpel en vrij hufter proof. Als je de handleiding volgt (wat ik nooit doe) kan er al helemaal niks fout gaan :)

Er kan vrij weinig mis gaan zolang je geen heel domme dingen doet. Simpele koelers zijn meestal zonder gereedschap te installeren. Haal je moederbord er uit, zodat je makkelijekr kan werken. Leg hem dan wel op iets wat niet statisch kan zijn! High end koelers hebben vaak mounting systemen waarbij wel een schroebendraaier te pas moet komen. (vanwege het gewicht). Zorg er dan voor dat je een goed passende schroevendraaier hebt, zodat je bijna geen druk hoeft te zetten. Als je dat wel moe theb je namelijk kans op uitschieters, en een kras over je mobo is meestal desastreus.

Laatste puntje, Soms zit de koeler nog muurvast na het losmaken. Dit komt dan doordat de koelpasta opgedroogd is. Gebruik geen geweld! (zo heb ik ooit de koeler inclusief cpu verwijderd). pak een föhn en warm de boel een klein beetje op zodat de koelpasta zacht wordt en makkelijk los laat.

Verwijderd

Topicstarter
Danku very much voor de tips (en voor het compliment Thackran :))), als ik mijn koeling vervang zal het toch geen high end koeler zijn dus dat zal wel goed komen ;) Maar zitten koelers niet zoiezo vast met schroeven? Heb je dus niet zoiezo gereedschap nodig :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 17:09 ]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Koelers kunnen vastzitten aan je socket, via een klemmetje, of aan je moederbord via schroeven. Dit is meestal afhankelijk van het gewicht van de koeler. Ff kijken dus....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• jdm8

jdm8

Niet alle sockets hebben schroeven nodig. 775(intel) kan bijvoorbeeld ook met push pins. (handig voor kleine koelers, een drama bij de infinity) En volgens mij gebruikt AM2 (wat jij volgens mij hebt) een klik systeem. Maar ik ben niet zo thuis bij AMD, so I could be wrong. Maar dat zie je ook wel vanzelf in de handleiding ;) Maak je echt geen zorgen er over. :p

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja je weet maar nooit ;) Ik ga in ieder geval zeker even kijken. Nog 1 vraagje trouwens, kan ik gewoon tijdens het draaien van de PC (normaal op desktop niveau) de fan-stekker loshalen? Niet dat ik straks iets verneuk o.i.d :P

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 18:09 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je het maar niet te lang doet en niet uitschiet tegen van alles :)

• Mike2k

Mike2k

Je kan ook gewoon met je vinger de fan afremmen. Doe dit niet te vaak want dan help je je fan om zeep, maar 1 keertje kan makkelijk.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Fastex schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:58:
Je kan ook gewoon met je vinger de fan afremmen. Doe dit niet te vaak want dan help je je fan om zeep, maar 1 keertje kan makkelijk.
Plus het is dan zeer aan te raden even in het MIDDEN te drukken, ivm "Fan blades doen PIJN!" :+

• Mike2k

Mike2k

Thrackan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 09:35:
[...]

Plus het is dan zeer aan te raden even in het MIDDEN te drukken, ivm "Fan blades doen PIJN!" :+
Bij een auto fan wel, maar bij een cpu koelertje? :+ ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Fastex schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:04:
[...]

Een 120mm op 1500rpm valt wel mee, maar 80mm op 3000rpm wordt al vervelend, laat staan mijn mini-itx koelfannetje die op 4500rpm draait standaard :+ 8)

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:47
Fastex schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:04:
[...]

ja en ook 1 x er in drukken doe ik nooit meer, ik heb nl zo mijn zalman CNPS7700-Cu (jaa zo'n fijne 12cm fan) en m'n wijsvinger naar zijn grootje geholpen, voor de duidelijkheid er is gewoon een fanblade afgebroeken :(

Verwijderd

cctl01 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:15:
[...]

ja en ook 1 x er in drukken doe ik nooit meer, ik heb nl zo mijn zalman CNPS7700-Cu (jaa zo'n fijne 12cm fan) en m'n wijsvinger naar zijn grootje geholpen, voor de duidelijkheid er is gewoon een fanblade afgebroeken :(
Valt eigenlijk best mee. Vervelender is wanneer er een molex in verstrikt raakt :P

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Het kan soms ook helpen om een fan te smeren met wat wd40.
Gewoon als je pc uit staat. Met een sprietje een paar druppeltjes olie er op smeren.
Dan je fan langs achter even omhoog trekken dan hoor je soms een klein klikje en dan nog wat smeren en terug lost laten. Vooral bij oude fans werkt dan wel eens.
Ik moet mijn tuniq tower 120 ook een schoon gaan maken. Zit nu redelijk wat stof ik dat blok.
Probleem is dat ik het hele blok dan moet lost halen en het in een verschrikkelijke bitch om terug vast te maken in de pc zelf (je kunt nauwelijk met je vingers aan die schroefjes)
Ik hoop het uit te stellen tot ik er een nieuwe proc in zet.
Nu word mijn cpu in idle dus 30 - 33 graden waar hij in het begin 23 - 25 graden was.
Nu ja boeie ... het is zomer en hij is nu iets hoger geklockt op 3,45 Ghz.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
vaak kun je het roterende deel eraf trekken en dan het lagertje en beetje smeren en dan het roterende deel er weer op drukken.
zorg er wel voor dat je geen electrische delen gaat smeren.
Maar beter is om de betreffende fan voor een paar cent uit te wisselen.
(ik ga er vanuit dat het geluid door een fan veroorzaakt wordt)
Pagina: 1