Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[mysql] dichtsbijzijnde locatie zoeken m.b.v. gps

Pagina: 1
Acties:

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
Hoi,

Stel ik heb een database met alle vestigingen van een bedrijf, met daarin alle gps posities.

hoe query ik dan de mysql database dat ik de dichtsbijzijnde vestiging krijg als ik die informatie ga wil opvragen met mijn houdige gps positie (dus waar ik nu ben). heb al lopen zoeken maar kan zo snel niks vinden. :(

hoop dat jullie mij kunnen helpen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Martink schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:40:
Je kunt jezelf helpen: http://www.google.com/search?q=lat+lon+distance

(De termen zijn niet helemaal voor de hand liggend, maar je had wellicht iets meer eigen inspanning kunnen verrichten..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
je bedoelt iets als :
select blah, blah from geodata where distance( geo1, geo2 )

je had google kunnen gebruiken, dan was je als eerste deze tegen gekomen
[url]http://forge.mysql.com/wiki/GIS_Functions[\url]

sh*t, te langzaam :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fiander op 06-08-2008 14:45 ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• Grandmasg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:46

Grandmasg

What ever!!!!

Stel ik heb een database met alle vestigingen van een bedrijf, met daarin alle gps posities.
Mijn eerste vraag is dan toch echt?
-- Wat voor soort coordinaten??

LAT LONG of RD coordinaten enz.

De 1e wordt omschreven hierboven. Voor de 2e heb je Wikipedia: Pythagoras nodig!!

I know a lot, but not everything! Hobby systeem
WhatPulse Aap stats!
Github team stats

• Martink
  • Laatst online: 11-02 12:38
LAT LONG denk ik, maargoed dat moet ik dan nog maar even onderzoeken, alvast bedankt voor de informatie:)

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 12:42

glashio

C64 > AMIGA > PC

De wereld is niet plat ;)

Via deze referentie site ben ik zelf op deze mysql query uitgekomen :

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
SET @lat=51.9210835, @lon=4.476738, @a=0;
SELECT
    prikey,
    @a:=
        POW(
            SIN((@lat - latitude) * PI() / 180 / 2)
        ,
            2
        )
    +
        COS(latitude * PI() / 180)
    *
        COS(@lat * PI() / 180)
    *
        POW(
            SIN((@lon - longitude) * PI() / 180 / 2)
        ,
            2
        )
    ,
    ATAN2(SQRT(@a, SQRT(1 - @a)) * 6371 * 2 AS km
FROM
    mytable
WHERE
    latitude IS NOT NULL
AND
    longitude IS NOT NULL
ORDER BY
    km ASC
LIMIT 1

Laat die sql-server eens zweten met dit mooie weer :P

[ Voor 17% gewijzigd door glashio op 06-08-2008 15:56 . Reden: Tijdelijke variable @a gebruikt die eerst 2x berekend werd ]

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
En dan maar hopen dat je niet te veel vestigingen hebt :)
Zelf zou ik toch even de GPS coordinaten omzetten naar RD, zodat je makkelijk de afstanden hebt, en eventueel makkelijk een vierkantje kan afbakenen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik weet niet hoe precies je wilt zijn, maar volgens mij kun je voor de gewenste applicatie hier er best vanuit gaan dat de wereld een perfecte bol is, en dan kun je weer prima pythagoras gebruiken...
in het geval van de kans dat je je zo tussen twee vestigingen in bevind dat de keuze voor de dichtstbijzijnde de verkeerde is, lijkt me niet van belang. De reistijd naar die vestiging toe hangt toch niet van de hemelsbrede afstand af en die paar seconden die het eventueel zou schelen als je hemelsbreed zou kunnen reizen boeien ook niet echt lijkt me... :)

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 18:00
Je kunt natuurlijk eenmalig de afstanden tussen alle vestigingen berekenen en opslaan in een tabel. Scheelt serverbelasting...

Verwijderd

Paulusbrand schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:03:
Je kunt natuurlijk eenmalig de afstanden tussen alle vestigingen berekenen en opslaan in een tabel. Scheelt serverbelasting...
View anyone? Goed op dit idee gekomen (voor de TS) ;)
_/-\o_

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien mis ik iets maar de afstanden zijn toch variabel? Vanaf postcode A is het toch anders dan van postcode B... hoe wil je al die verschillen berekenen en opslaan dan? Dat lijkt me nogal veel data :)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Volgens het RD stelsel wel, en voor afstanden binnen Nederland is de wereld plat genoeg :) Heeft als voordeel dat de berekening een stuk simpeler is dan geodistance berekeningen.
Cartman! schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:17:
Misschien mis ik iets maar de afstanden zijn toch variabel? Vanaf postcode A is het toch anders dan van postcode B... hoe wil je al die verschillen berekenen en opslaan dan? Dat lijkt me nogal veel data :)
Valt wel mee, wordt veelvuldig gebruikt voor drive-time matrices.

[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 06-08-2008 16:19 ]

https://niels.nu

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nederland is erg plat. Op een reis van Cadzand-Bad naar Oudeschip scheelt het een paar meter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb hier zelf ook veel mee zitten kloten, en je moet toch wel een beetje kennis hebben van navigatie om hier uit te komen.

Ik ben hier op uitgekomen om hemelsbreed afstand tussen 2 coordinaten uit te rekenen:

code:
1
2
3
SELECT 
    (1.609344 * (3958 * PI() * SQRT( POW( (".$latA." - ".$latB.") , 2) + COS( ".$latA." / 57.29578 ) * COS( ".$latB." / 57.29578 ) * POW( (".$lonA." - ".$lonB.") , 2) ) / 180) ) AS distance
FROM tabel

als GPS coordinaat opgeven, dus in decimalen en niet in graden:
$latA = 4.905987
$latB = 52.378268

Ik geef alleen 1 postcode op en dan berekent hij van alle locaties (ong. 10.000) de afstand en sorteerd op afstand. Max 0,8 sec :)

[ Voor 21% gewijzigd door Megamind op 06-08-2008 17:08 ]

• Hydra
0.8 sec is op een drukke site natuurlijk veel te lang, dan gaan je queries je bottlenecken met alle gevolgen van dien. Dan kun je beter de matrix voorberekenen en simpele lookups doen.

• Grandmasg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:46

Grandmasg

What ever!!!!

Het is maar net hoe precies je wilt weten wat de afstand is! :P

Maar om nou te zeggen dat de wereld zo rond is als een gepolijste knikker :+

I know a lot, but not everything! Hobby systeem
WhatPulse Aap stats!
Github team stats

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hydra schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:09:
0.8 sec is op een drukke site natuurlijk veel te lang, dan gaan je queries je bottlenecken met alle gevolgen van dien. Dan kun je beter de matrix voorberekenen en simpele lookups doen.
Ik heb het nu op de volledige postcode db draaien (432,572 records), maar voor online gebruik ik een aangepaste versie die alleen de eerste 5 tekens heeft (1011A), deze is maar 30,603 records, en is een stuk sneller.
Grandmasg schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:13:
[...]

Het is maar net hoe precies je wilt weten wat de afstand is! :P

Maar om nou te zeggen dat de wereld zo rond is als een gepolijste knikker :+
Ook niet rond ;)
The idea of a flat Earth is that the surface of the Earth is flat (a plane), rather than the view that it is a very close approximation of the surface of a sphere

[ Voor 31% gewijzigd door Megamind op 06-08-2008 17:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:13:
[...]
View anyone? Goed op dit idee gekomen (voor de TS) ;)
wat scheelt dat aan server belasting dan?

Afstanden tabel genereren lijkt me handiger.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 17:29 ]

• Cartman!
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:17:
[...]
Valt wel mee, wordt veelvuldig gebruikt voor drive-time matrices.
16 miljoen records vind ik anders best veel voor zo'n functionaliteit. Weet niet hoe populair de site van de maker gaat worden maar als je weinig bezoekers hebt lijkt me on the fly berekenen met simpeler.

• Hydra
Cartman! schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:34:
16 miljoen records vind ik anders best veel voor zo'n functionaliteit. Weet niet hoe populair de site van de maker gaat worden maar als je weinig bezoekers hebt lijkt me on the fly berekenen met simpeler.
Kan best, het is alleen niet schaalbaar naar hogere bezoekersaantallen als een query je 0.8s kost. Wij hebben die functionaliteit ook in ons systeem ingeplugd, alleen wordt hier gewoon die tabel in het geheugen gehouden. Da's een simpele kwestie van 3 array lookups en dus retesnel.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 06-08-2008 17:42 ]

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Misschien heb je nog iets aan deze powerpoint presentatie van MySQL

• Cartman!
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:41:
[...]

Kan best, het is alleen niet schaalbaar naar hogere bezoekersaantallen als een query je 0.8s kost. Wij hebben die functionaliteit ook in ons systeem ingeplugd, alleen wordt hier gewoon die tabel in het geheugen gehouden. Da's een simpele kwestie van 3 array lookups en dus retesnel.
Dat zeg ik, voor een kleine site slaat dat nergens op ;) Welke sharedhosting-account heeft nu memcache (of gelijke) mogelijkheden?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31
Hoi,

hoe query ik dan de mysql database dat ik de dichtsbijzijnde vestiging krijg als ik die informatie ga wil opvragen met mijn houdige gps positie (dus waar ik nu ben). heb al lopen zoeken maar kan zo snel niks vinden. :(

Dichtsbijzijnd op welke manier? Hemelsbreed, met de auto, lopend, boot of space shuttle?

Verder: als het binnen Nederland is, kun je het beter offline een keer alle postcodes doorrekeken en dan bijvoorbeeld de range opslaan van alle aansluitende postcodes die het dichts bij dezelfde verstiging zijn. VB:
code:
1
2
3
4
1000AA - 1563BC  Vestiging A
1563BD - 1611FD  Vestiging B
1611FE - 2105ZZ Vestiging A
2106AA - etc etc

Dan heb je niet eens zo heel veel records nodig, aangezien postcodegebieden redelijk aansluiten zijn. Andere mogelijkheid is het grootste gemeenschappelijke postcodegebied per vestiging opslaan, en alleen meer opslaan indien nodig.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:10
DaCoTa schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:42:
[...]

Dichtsbijzijnd op welke manier? Hemelsbreed, met de auto, lopend, boot of space shuttle?

Verder: als het binnen Nederland is, kun je het beter offline een keer alle postcodes doorrekeken en dan bijvoorbeeld de range opslaan van alle aansluitende postcodes die het dichts bij dezelfde verstiging zijn. VB:
code:
1
2
3
4
1000AA - 1563BC  Vestiging A
1563BD - 1611FD  Vestiging B
1611FE - 2105ZZ Vestiging A
2106AA - etc etc

Dan heb je niet eens zo heel veel records nodig, aangezien postcodegebieden redelijk aansluiten zijn. Andere mogelijkheid is het grootste gemeenschappelijke postcodegebied per vestiging opslaan, en alleen meer opslaan indien nodig.
Je kunt dit verhaal ook andersom doen en de postcode van elke vestiging opslaan en dan ga je op postcode zoeken. Als je van achteren naar voren gaat zoeken dan kom je bij een dichtstbijzijnde vestiging uit. Er vanuit gaande dat er toch wel 1 vestiging in elk hoofdpostcode gebied zit.
Bijvoorbeeld:
1111AA - Vestiging A
2222BB - Vestiging B

Zoek je postcode 1234AB dan voer je een like uit.
where postcode like "%1234AB%"
geen resultaat
where postcode like "%1234A%"
geen resultaat
where postcode like "%1234%"
geen resultaat
where postcode like "%123%"
geen resultaat
where postcode like "%12%"
geen resultaat
where postcode like "%1%"
1111AA - Vestiging A

Als je genoeg vestigingen hebt dan kun je dit makkelijk doen. Overigens heb ik deze methode op een website toegepast en het werkt perfect. pm me maar als je het live wilt testen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Cartman!
  • Niet online
Je maakt alleen de fout dat 1234 hemelsbreed 100km verder kan liggen dan 1290. Een logisch systeem voor postcodes is er niet echt. De plaats Hilversum heeft bijv. 1211 en Soest (wat echt een paar km verder ligt) 3760. De enige goede manier om afstanden te bepalen adhv. postcodes is met geocoding en dat kan dus latitude/longitude of x/y zijn zegmaar.

edit:
een like op %1% is helemaal raar btw :D dan matchen zowel 1000, 9001, 2010 etc. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 06-08-2008 21:02 ]

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kfaessen schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:55:
[...]

Je kunt dit verhaal ook andersom doen en de postcode van elke vestiging opslaan en dan ga je op postcode zoeken. Als je van achteren naar voren gaat zoeken dan kom je bij een dichtstbijzijnde vestiging uit. Er vanuit gaande dat er toch wel 1 vestiging in elk hoofdpostcode gebied zit.
Bijvoorbeeld:
1111AA - Vestiging A
2222BB - Vestiging B

Zoek je postcode 1234AB dan voer je een like uit.
where postcode like "%1234AB%"
geen resultaat
where postcode like "%1234A%"
geen resultaat
where postcode like "%1234%"
geen resultaat
where postcode like "%123%"
geen resultaat
where postcode like "%12%"
geen resultaat
where postcode like "%1%"
1111AA - Vestiging A

Als je genoeg vestigingen hebt dan kun je dit makkelijk doen. Overigens heb ik deze methode op een website toegepast en het werkt perfect. pm me maar als je het live wilt testen.
als je het op die manier doet (en dat is zoals hierboven genoemd inderdaad niet de ideale manier), kun je volgens mij beter de getallen van de postcodes van elkaar aftrekken (letters boeien niet echt) en daar de absolute waarde van nemen. De postcode met de kleinste absolute waarde is dan het dichts bij.... (nou ja, vaak dan)...

dus:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
select
   vestiging, postcode
from
   vestigingentabel
order by
   ABS(LEFT(postcode, 4) - LEFT('$postcode', 4))
limit
   1

@hieronder:
DaCoTa schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 09:05:
Die laatste 2 zijn wel erg hacky...
helemaal mee eens...

[ Voor 6% gewijzigd door P.O. Box op 07-08-2008 09:18 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31
Die laatste 2 zijn wel erg hacky... De nummers van postcodes zeggen verder niet zoveel, dus met 2 postcodes weet je niks zonder verdere informatie over die postcodes. Kijk eens naar
Afbeeldingslocatie: http://www.nationalevacaturebank.nl/images/postcodekaart.jpg

Maar nogmaals, op welke manier wil je afstand berekenen? Hemelsbreed of met auto? Want voor die tweede zijn er ook diensten die je kunt inkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door DaCoTa op 07-08-2008 09:06 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
http://dev.mysql.com/doc/...n/spatial-extensions.html

MySQL heeft ondersteuning voor spatial data. Hoe goed de ondersteuning is weet ik niet, maar het is wellicht de moeite waard eens te kijken. Er zijn databases die geindexeerd op een veld met gps-posities berekeningen (zoals afstand) kunnen doen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
PS: Je wilt nooit op distance sorteren, maar altijd op distance2. Dat scheelt je namelijk een volstrek zinloze SQRT in je vergelijking. Op dezelfde manier hoef je dus ook geen constantes mee te nemen; als de afstand in radialen groter is, dan is de afstand in graden dat ook. En tenslotte is POW((x-y), 2) waarschinlijk veel trager dan (x-y)*(x-y).

Overigens zou ik Nederland gewoon tot een trapezium platslaan. Rechthoek is misschien iets overdreven: 1 breedtegraad varieert van ongeveer 64 kilometer in het zuiden tot 59 kilometer in het noorden, maar daartussen loopt het behoorlijk lineair af.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1