Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het symptoom is bekend op tweakers maar werd in verschillende gevallen verschillend opgelost. Iemand een idee wat hier aan de hand is?

De symptomen:
- Na een CL CMOS start de pc op tot een regel 'CMOS settings wrong' -break- 'no date/time set', waarna gevraagd wordt om door te gaan met default instellingen of naar de setup te gaan.
- Als ik 'continue' met default settings start het systeem normaal op en kan ik in windows (xp) al mijn aparaten goed herkennen, en zijn de temps prima (core is rond 34-35 graden, rest ok tussen 30 en 40).
* start ik daarna om welke reden opnieuw op dan gaat het mis op dezelfde wijze als na het aanpassen bios.
- Als ik bij bovenstaand scherm de bios wil zien dan staat alles prima, laad ik optimized settings, verander ik iets aan datum / tijd / boot sequence of zelfs als ik de fault save settings laad, een nieuwe reboot geeft dan problemen.

Bij een reboot na 1 goede opstart of na een verandering in de Bios start het systeem 3-4 seconde op, alle fans draaien, de dvd en hdd's spinnen maar dan valt alles uit om weer opnieuw uitzichzelf op te starten. De CPU is niet te heet want de fan draait normaal.

Als ik CL CMOS knopje indruk achter op de PC dan start de PC weer gewoon goed op (tot de volgende reboot).

Wat ging er aan vooraf:
Maandag heb ik gestoeid met een nieuwe configuratie.

MSI p45 NEO2-FR
Intel e8500 dual core
2x 1 gig 800mhz geheugen (merk is me ontschoten maar geen A-merk, informatica studenten die me dit merk hadden aangeraden, value / money)
MSI 4850 Radeon
Enermax MODU82+ 525W voeding (prima voeding)
2x Samsung spinpoint 640g
de boel is niet overclocked

Dat gaf in het begin een hanger na checking NVRAM, na wat gezoek bleek dat mijn bios versie 3.0 de e8500 niet ondersteund. Bovendien kwam ik in hangen en opstarten de tip tegen alle HDD's en DVD stations opnieuw aan te sluiten. Dat heb ik toen gedaan en heb mijn usb bootable gemaakt.
Na het hernieuwen van de connecties (kan toeval zijn geweest, want ik drukte ook f11 e.d.) werd mijn win xp boot cd ineens gepakt (liggend streepje linksboven stond er al en toch ineens pakt ie cd).
Heb daarna Win XP erop gezet en na de windows installatie liep het systeem ineens stabiel. Maar bang voor een onstabiel systeem, later, heb ik toch de bios geflasht naar 3.1. Sinds die flash heb ik dus dit onstabiele systeem.
Overigens ging de BIOS flash zonder problemen, geen fout meldingen en gewoon succesvol geupdate (bios geeft nu ook aan dat het v 3.1 is).

Wat kan ik het beste doen?
- Windows opnieuw installeren (omdat het vorige keer hielp, maar heeft weinig te maken met stabiliteit BIOS toch?)
- Hardware probleem uitsluiten (heb ik jullie hulp voor nodig want heb geen andere componenten in mijn omgeving die ik kan testen)
- Blijven opstarten met CL CMOS

Hypothese:
Ik vermoed dat er iets mis is met het BIOS, ondanks dat het de nieuwste versie betreft.
Omdat het systeem wel prima kan draaien na een CMOS reset (alles word herkend, temps ok) vind ik het raar om te kijken naar een hardware defect... maar misschien met jullie hulp?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 10:35 . Reden: even nuanceren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:02

Sherlock

No Shit

BIOS terugflashen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou je dat misschien even kunnen toelichten?

MSI geeft aan dat de e8500 pas ondersteund wordt vanaf versie 3.1 (ook meteen laatste versie).
Hoe kan het in mijn voordeel zijn om dan terug te flashen naar versie 3.0? Vooral ook omdat ik ook met versie 3.0 dus dezelfde soort problemen had (dat heb ik misschien niet voldoende toegelicht maar ook daar kon ik niets veranderen in de BIOS want dan starte het systeem dezelfde 3 seconde op omdaarna weer uit te vallen.) Die problemen gingen pas weg nadat ik XP geïnstalleerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ah, excuses. Ik werd "misleid" door:
Maar bang voor een onstabiel systeem, later, heb ik toch de bios geflasht naar 3.1. Sinds die flash heb ik dus dit onstabiele systeem.
Is het batterijtje van je moederbord nog goed? (Ik heb afgelopen ook een systeem in elkaar gezet met dit moederbrod en out of the box bleek de CMOS battery al leeg te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou een goede richting kunnen zijn!

Bij de installatie van XP kwam 1 fout melding namelijk dat de battery niet herkend werd. Is dat dan de batterij van de BIOS?

Ik zoek even wat informatie over hoe die batterij te vervangen e.d. dan laat ik weten of dat geholpen heeft.

Blijft het vreemd dat na de eerste XP installatie het systeem wel stabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Zodra het systeem loopt wordt de batterij (volgens mij) niet gebruikt. De batterij is nodig om de instellingen te bewaren als de pc uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben er mee bezig geweest en de situatie is er niet veel duidelijker op geworden.

Vanmiddag gedaan:

Batterij vervangen door een nieuwe (identiek). Note: er zit wat speling in de batterij, maar hij maakt wel contact. Kan het zijn dat die fitting misschien beetje brak is of is contact genoeg? Is dit te verhelpen met een plakkertje of andere simpele manier?

Het probleem veranderde maar is in essentie hetzelfde, het systeem start pas goed op na een CL CMOS en moet na iedere reboot opnieuw gereset.
Ipv het opstarten en na 3 seconde weer uitvallen, sluit de pc in zijn geheel niet af als het moet 'herstarten' als het moet 'afsluiten' gaat de pc wel uit. Bij het aanzetten gaat alles wel aan en draaien, maar in beide gevallen blijft het beeld zwart.

Daarna heb ik toch maar geprobeerd win XP opnieuw te installeren. Dit heeft niets geholpen, maar wederom een pop up over de battery tijdens de installatie:

The Software you are installing for:

Battery

has not passed windows logo testing to verify its compatability with windows XP.

Suggesties?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Als je je moederbord verdenkt hoort je topic gewoon in PMG. Overigens proficiat voor een uitgebreide, duidelijke topicstart - veel ervarenere GoTters zouden ervan kunnen leren :)

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-07 05:40
Zo min mogelijk aansluiten van hardware, printer, usb, en in bios alles uitzetten wat je niet nodig hebt.
Is pc geaard? Vroeger had ik een pc waar de bios af en toe opeens leeg was, na het aarden was dit weg.
Moederbord goed ingebouwd?
Moederbord op karton leggen en starten met zo min mogelijk hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miss een idee,. maak een unattended xp versie met een gigantisch hoeveelheid drivers
( http://driverpacks.net/DriverPacks/ )
of, juist de battery driver eruit gooien met Nlite

ow btw ik ben nieuw hier sinds een paar uur :) dus hallo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:42
Heb exact hetzelfde probleem gehad en bij mij is het opgelost sinds dat ik alle instelling (cpu/ram) handmatig heb ingesteld ipv auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tm030614 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:15:
Heb exact hetzelfde probleem gehad en bij mij is het opgelost sinds dat ik alle instelling (cpu/ram) handmatig heb ingesteld ipv auto.
Mag ik vragen hoe je dat precies hebt gedaan? Doe je dat in de BIOS? Ik heb het idee dat mijn bios niets opslaat.

Overigens, ik heb nu een half jaar later, nog steeds dit probleem. Heb er mee 'leren leven' omdat oplossen moeilijker was dan er omheen werken.

Inmiddels lijken er echter extra complicaties op te treden.

o.a. dat windows zeeer traag opstart en soms blijft hangen in de opstart. NOD32 meldt dat er niet gepraat kan worden met de kernel e.d. en heb 2x een blauw scherm gehad vanwege problemen met ativga2 driver o.i.d.

Mijn plan is nu tot na de tentamens niet te rebooten (~ 1 feb) en daarna nog eens proberen met de nieuwste BIOS, 3.3.

heeft iemand ervaring met het upgraden van de BIOS via MSI live update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 23:12
Wat vreemd. Ik heb ook een Neo2-fr en deze naar BIOS 3.1 geflashed, en hij is bij mij gewoon stabiel. (al heb ik wel dat hij als je hem aanzet 3 seconden aangaat, en dan snel reset, maar ik dacht dat dat met overclock settings te maken had.)
Je kan in ieder geval je settings opslaan in je bios onder het kopje ' user settings' , hier heb je als het goed is vier slots waar je settings op kan saven en loaden.

Bios update via MSI Live update schijnt nogal riskant te zijn, wat ik had gelezen. Veiliger is het om het via deze usb tool te doen (wel even registeren,maar sowieso een handig forum):

Tool: http://forum.msi.com.tw/i...opic=108079.0;attach=5187
Uitleg: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=116721.0

Core voltage en ram instelling kan je doen onder de tab Cell Menu, sla je handleiding er even op na. Je kan in elk geval de numerieke = en - toetsen gebruiken voor veranderingen. Misschien heb je perongeluk Dynamic Overclocking Technoligy aanstaan, wat fout gaat? (ook in Cell Menu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update:

Begin februari startte mijn pc helemaal niet meer op. Daarop besloten het moederboard en het geheugen te vervangen, dit omdat de symptomen duiden ofwel een defect Mobo ofwel een conflict mobo - geheugen. Het geheugen heb ik gecontroleerd, dat was prima.

Nu draai ik dezelfde setup op een gigabyte DS3 met kingston valueram geheugen. Alles werkt nu weer zoals het zou horen.

Mocht iemand dus dezelfde symptomen hebben, dan is het iets duidelijker in welke richting het zit.
Pagina: 1