Toon posts:

Asus Rampage / NO IDE master HDD found op sata 3/4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik heb een vraag over mijn X48 Asus Rampage,

Ik heb één WD 500GB sata HDD, als ik deze inplug op sata poort 3 of 4, dan krijg ik deze melding:
No Master IDE H.D.D. Found! Press F1 To Continue .
Dan druk ik op F1, boot de pc gewoon netjes.
Prik ik de WD 500GB HDD in sata poort 1 dan krijg ik de melding niet, en boot ie ook gewoon netjes.

Ik gebruik maar één HDD, en erger me er ook niet aan, maar vandaag valt mijn pc nog onder DOA, dus zou graag willen weten of dit een defect is, of een normaal iets van dit moederbord.
Verder heb ik geen andere drives of dergelijke aangesloten via sata, alleen de HDD.
Heb zelf uiteraard onderzoek gedaan, heb dit kunnen vinden:

http://forums.techguy.org...t-up-error-no-master.html

Daar wordt gezegd:
''when using the connectors in standard IDE mode, connect the primary (boot) hard disk drive to the SATA 1/2/5 Connector.''

Maar dit gaat niet over het type moederbord dat ik heb, en het staat ook niet in mijn manual.
Heb btw alles standaard staan in het BIOS verder, specs van mijn systeem:
Q9450 @2,66
4GB Corsair DHX
WDC 500GB-AAKS Sata
Antec earthwatts 650w
2 optische drives via oude IDE aansluiting

Ik stel het op prijs als iemand mij kon vertellen of mijn MB doa is of gewoon goed;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 10:28 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Kijk eens in je manual van het moederbord.
Daar staat waarschijnlijk in dat je een bootdisk op sata poorten 1/2/5 moet aansluiten.
Je data schijven kunnen dan op 3/4

Dat is met mijn Asus P5B-e hetzelfde. (ook al weet ik de exacte nummering, er is in ieder geval onderscheid tussen bootdisks en data disks)

De link waar je naar verwijst: Hij plugged zijn bootdisk ook niet in de aansluitingen die speciaal aangewezen zijn voor bootdisks.

[ Voor 17% gewijzigd door TheMe op 06-08-2008 10:49 ]

There is no place like 127.0.0.1

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat is geen probleem in ieder geval, dus wees gerust.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor jullie reacties.
Het staat niet in mijn manual vermeld van de Rampage X48, wel in de maual van de Asus P5B inderdaad. Vandaar ik me afvroeg of het normaal was.
Het staat dus niet in de handleiding, maar het is toch een normaal verschijnsel met dit moederbord?

Btw, vraag me af waarom 3/4 dan als data zijn en 5 niet terwijl die meer naar onder zit, maargoed, zal wel zo horen dan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog een vraagje, als ik de timings van mijn geheugen verander in het BIOS onder de tab 'extreme tweaker' en ik doe exit/save changes, dan gaat de pc uit en weer aan. Vervolgens zijn de instellingen wel opgeslagen. Dit gebeurd ook wanneer het CMOS gecleared is en ik het bios voor het eerst in uit ga. Daarna gebeurd dit niet meer.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
heb je niet een dvd-speler/brander op IDE staan, die op slave staat?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Dus je mem settings blijven goed totdat je reboot? Dan helpt alleen een CMOS clear?
Hoe bepaal je dat de settings niet kloppen?

Ik heb hetzelfde mobo en settings blijven altijd goed bewaard, tenzij er met overclocken iets mis gaat dan wordt alles gereset naar default. De CMOS clear heb ik nog niet hoeven benutten.

[ Voor 42% gewijzigd door marko77 op 06-08-2008 15:16 ]

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
zjorsie schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:12:
heb je niet een dvd-speler/brander op IDE staan, die op slave staat?
Ik heb inderdaad een dvd speler op master en een brander op slave via de IDE kabel.
Op de sata heb ik 1 Hardeschijf, en dat is de WD 500GB, hier zitten geen jumpers op.

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:15:
Dus je mem settings blijven goed totdat je reboot? Dan helpt alleen een CMOS clear?
Hoe bepaal je dat de settings niet kloppen?

Ik heb hetzelfde mobo en settings blijven altijd goed bewaard, tenzij er met overclocken iets mis gaat dan wordt alles gereset naar default. De CMOS clear heb ik nog niet hoeven benutten.
Als ik mijn mem settings wijzig, dan blijven deze gewoon goed staan. Ik bedoelde dat als ik de timings van mijn mem verander en dan het BIOS verlaat, dan sluit de pc zich af en start op (soort reboot met een interval van 2 sec ofzo). Gaat eventjes uit/dan aan in 2 sec.
De wijzigingen blijven wel goed staan dan. Deze 'interval' komt alleen voor met OC'en en het veranderen van timings.

Dit zou bij jou ook zou moeten zijn dan? als je de timings van je mem veranderd en je verlaat je bios?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ja dat klopt, dat noemen ze COLD boot. Als je settings aanpast buiten de standaard (OC of mem timings e.d.) dan zul je bij het saven een shutdown, interval, restart zien.

Bij het COLD opstarten heb ik dat eveneens, ff aan, dan uit, en dan weer aan. Schijnt te maken te hebben met instellen van de OC paramaters oid, alle ASUS borden hebben dit. Niets om je zorgen over te maken dus ;)

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:14:
Ja dat klopt, dat noemen ze COLD boot. Als je settings aanpast buiten de standaard (OC of mem timings e.d.) dan zul je bij het saven een shutdown, interval, restart zien.

Bij het COLD opstarten heb ik dat eveneens, ff aan, dan uit, en dan weer aan. Schijnt te maken te hebben met instellen van de OC paramaters oid, alle ASUS borden hebben dit. Niets om je zorgen over te maken dus ;)
Oke, bedankt.

Verwijderd

marko77 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:14:

Ligt niet aan het moederbord, is het chipset die hier voor zorgt. Alle huidige Intel chipsets doen dit namelijk. ;)
Worden de instellingen zoals FSB en RAM snelheden/timings ingesteld of gecontroleerd ofzo. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bij apparaatbeheer geeft ie bij HID 5 apparaten aan, heb maar 1 usb apparaat aangesloten. Bij toetsenborden 2 stuks...
Beetje vreemd, zal de installatie van het cdtje zijn bij het mobo?
Pagina: 1