5.1,s/pdif,laptop

Pagina: 1
Acties:

• Peran
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-04-2025
Beste mede Tweakers,
Ik ploeg al een tijdje door dit forum heen en daar vind ik wat halve antwoorden.
Mijn vraag is dus meer of ik goed heb opgelet :)

Ik heb een Zepto Nox met Vista 64bit aangeschaft die beschikt over een earphone jack, s/pdif... De s/pdif moet ik gebruiken om het 5.1 singaal naar mijn toekomstige speakers te sturen, de andere geluids poorten produceren alleen stereo geluid.
Ik moet dus bij het aanschaffen van een 5.1 speakerset opletten of deze een s/pdif ingang heeft?

Wordt dan al het geluid als 5.1 verstuurd?
Ik begreep dat je verschillende s/pdif stekkers/tullips hebt. Het is misschien wat voorbarig maar welke verwachten jullie dat er in op de Nox zit? En welke type op de speakerset?

Ik hoorde verder hier en daar ook dat sommige geluiden niet over s/pdif verstuurd worden. Ervaringen?

Tips und Trics?

Alvast bedankt!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-02 16:52
Hoogstwaarschijnlijk zit op je laptop wat betreft S/PDIF een TOSLINK aansluiting (http://akamaipix.crutchfi...le/2001/hToslinkPlug.jpeg), over deze kabel gaat dan inderdaad je 5.1 geluid maar natuurlijk enkel bij applicaties die ook 5.1 ondersteunen. Muziek en filmpjes zijn 2.0 bijvoorbeeld, games en DVD's zullen wel 5.1 zijn (mits ze het signaal ondersteunen).

Je speakerset zal inderdaad een S/PDIF-in moeten hebben, uit mijn hoofd heeft de Logitech Z-5500 dat bijvoorbeeld. Dan is het inderdaad een kwestie van TOSLINK kabeltje trekken van je laptop rechtstreeks naar de TOSLINK-in van je speakerset en het zou moeten werken.

• Peran
Het 2.0 singaal wordt dan niet 'geforceerd over alle 6 de speakers?

Maar ik ben zo al vergeholpen! Dank.

• Peran
Films kunnen toch ook 5.1 zijn?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 17:40
Lees anders dit draadje ook even. Hier zie je dat veel geluidskaarten niet van elk 5.1 geluid deze ook over de spdif kunnen sturen (vaak alleen van dvd's waar dit digitale 5.1 signaal al op staat). Er staat onderaan overigens ook een linkje naar een softwarematige oplossing hiervoor, maar heb die zelf nooit geprobeerd.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Hij bedoelt waarschijnlijk filmpjes op youtube :)
Peran schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:02:
Het 2.0 singaal wordt dan niet 'geforceerd over alle 6 de speakers?
Dat heet upmixing, dat kan je softwarematig doen, maar de meeste speakersets hebben daar ook een optie voor, mijn X-540 heeft het iig. Het heet bij mij Matrix.

S/PDIF zit vaak op de wat duurdere speakersets, dus inderdaad de Z-5500, maar ook goede HiFi setjes bijvoorbeeld.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Peran
Als ik een 5.1 speakerset koop wil ik graag dat ook alle 5 de speakers gebruikt worden, het liefst als genuine 5.1 anders als stereo.
Ik lees dat draadje even.

• Peran
Invisible_man schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:07:
Lees anders dit draadje ook even. Hier zie je dat veel geluidskaarten niet van elk 5.1 geluid deze ook over de spdif kunnen sturen (vaak alleen van dvd's waar dit digitale 5.1 signaal al op staat). Er staat onderaan overigens ook een linkje naar een softwarematige oplossing hiervoor, maar heb die zelf nooit geprobeerd.
Gelezen, het artikkel slaat echter op een XP machine. Mijn toekomstig probleem heeft te maken met een Vista rekenaar.

Inprincipe is het dus mogelijk om alle geluiden van s/pdif te laten afspelen?

• Invisible_man
Peran schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:55:
[...]

Gelezen, het artikkel slaat echter op een XP machine. Mijn toekomstig probleem heeft te maken met een Vista rekenaar.

Inprincipe is het dus mogelijk om alle geluiden van s/pdif te laten afspelen?
Het is zowiezo mogelijk om dat in stereo te doen en als je een dvd met 5.1 DTS kan je met de optie DTS-passthrue dat signaal direct naar je speakerset sturen. Maar er even vanuit gaande dat de geluidskaart in de laptop geen Dolby Digital Live heeft (wat dus van elk 5.1 geluid op je pc een 5.1 DTS signaal kan maken) heb je dus de optie die softwarematige oplossing te gebruiken óf een PCMCIA geluidskaart te kopen die een analoge 5.1 aansluiting heeft (dus drie koptelefoonjacks). Dat laatste is dat betreft wel de beste oplossing imho omdat wat ik gehoord heb die softwarematige oplossing zowiezo erg cpu en geheugen verbruikend zijn en nog niet je van het is (maar zoals ik al zij, heb het zelf nog nooit getest dus het is mischien wel het proberen waard).

Edit:

Zoiets zal dan een goede oplossing kunnen zijn (danwel niet PCMCIA maar USB, maar goed, zelfde idee).

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 06-08-2008 10:06 ]

• Peran
Daar zat ik ook al naar te kijken.
Ik las alleen dat ook deze externe appaartje een aanslag zijn op de cpu...

Wat denken jullie van
http://www.teufel.de/de/k...um-Digital.cfm?show=fotos

• Invisible_man
Peran schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:37:
Daar zat ik ook al naar te kijken.
Ik las alleen dat ook deze externe appaartje een aanslag zijn op de cpu...

Wat denken jullie van
http://www.teufel.de/de/k...um-Digital.cfm?show=fotos
Die zullen wel enige aanslag hebben op de cpu (drivers en eventuele softwarematige bewerkingen die een "echte" geluidskaart zelf kan), maar dat zal in vergelijking tot die softwarematige DDL wel mee vallen denk ik. En anders neem je een PCMCIA kaart, die zijn bij mijn weten meer als de gewone geluidskaarten.

• Peran
Ok, dank je wel.

Verder geen ervaring met de teufel set?

• Invisible_man
Peran schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:28:
Ok, dank je wel.

Verder geen ervaring met de teufel set?
Kijk hier eens.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Ik heb die set en heb hem aangeschaft vanwege aansluitingen icm ps3, laptop, pc. Ik ben er zelf hartstikke tevreden mee. De prijs/prestatie verhouding is echt op van die set. De decoderstation3 beschikt over voldoende aansluitingen en kan DTS, Dolby Digital, Dolby Pro Logic en nog wat DSP modi aan. Dat ding is dus prima in staat om stereo geluid zoals mp3 over alle 5 de boxen af te spelen. Als ik jou was zou ik het de set gewoon bestellen, je hebt 8 WEKEN de tijd om de set te testen en als de set niet bevalt dan kun je hem kosteloos terug sturen! Helaas zijn de verzendkosten wel wat aan de hoge kant maar verder is de set echt top. Je kan overigens ook naar de tegenhanger kijken van Logitech, de Z-5500. Scheelt weer in de verzendkosten.

• Peran
Jorick schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:40:
Ik heb die set en heb hem aangeschaft vanwege aansluitingen icm ps3, laptop, pc. Ik ben er zelf hartstikke tevreden mee. De prijs/prestatie verhouding is echt op van die set. De decoderstation3 beschikt over voldoende aansluitingen en kan DTS, Dolby Digital, Dolby Pro Logic en nog wat DSP modi aan. Dat ding is dus prima in staat om stereo geluid zoals mp3 over alle 5 de boxen af te spelen. Als ik jou was zou ik het de set gewoon bestellen, je hebt 8 WEKEN de tijd om de set te testen en als de set niet bevalt dan kun je hem kosteloos terug sturen! Helaas zijn de verzendkosten wel wat aan de hoge kant maar verder is de set echt top. Je kan overigens ook naar de tegenhanger kijken van Logitech, de Z-5500. Scheelt weer in de verzendkosten.
Heeft deze set een S/PDIF TOSLINK? Er szit iets aan de achterkant wat erop lijkt..

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Ik heb zelf een ASUS laptop op Vista. Daarop zit een s/pdif aansluiting in de vorm van een jackplug. Dit zit aangesloten op een jbl surround systeem doormiddel van een toslink kabel, met een optische jack aan de ene kant en een gewone optische aansluiting aan de andere kant.

Alle bestanden die 5.1 surround geluid bevatten hoor ik in 5.1 surround. Ik download meestal HD-rips van amerikaanse series, maar ook films werken perfect zo.

If it ain't broken, don't fix it

• Peran
Super, dit moest ik horen.

Dank aan jullie
(je gebruikt dus een verloop kabeltje?)

[ Voor 31% gewijzigd door Peran op 06-08-2008 12:44 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Ja gewoon een verloop kabeltje: optische jack => optical toslink

Als het speakerssetje dts ondersteund, krijg je gewoon perfect geluid. Ik gebruik het icm een HD-tv ook om blu-rays af te spelen, en ook daarbij werkt surround geluid via optisch.

If it ain't broken, don't fix it

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
Even een zijvraag, is het mogelijk om binnen Vista, SPDIF en L+R analoog aan te sluiten, zodat de ene keer spdif en de andere keer analoog gebruikt word of worden beide altijd uitgestuurd ?

• Invisible_man
blackburst schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:29:
Even een zijvraag, is het mogelijk om binnen Vista, SPDIF en L+R analoog aan te sluiten, zodat de ene keer spdif en de andere keer analoog gebruikt word of worden beide altijd uitgestuurd ?
Hangt van de geluidskaart en zijn drivers af, maar in de meeste gevallen zal dat wel werken (heb het zelf ook draaiende op deze manier, mijn 7.1 receiver digitaal aangesloten en mijn surroundheadset annaloog).

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
Invisible_man schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:31:
[...]

Hangt van de geluidskaart en zijn drivers af, maar in de meeste gevallen zal dat wel werken (heb het zelf ook draaiende op deze manier, mijn 7.1 receiver digitaal aangesloten en mijn surroundheadset annaloog).
THX, het is onboard, ga effe kijken bij asus.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Peran schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:44:
[...]

Heeft deze set een S/PDIF TOSLINK? Er szit iets aan de achterkant wat erop lijkt..
Jep, decoderstation 3 heeft er zelfs twee, een voor en een achter.
Pagina: 1