Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access 2002] Relaties is Database

Pagina: 1
Acties:

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:01

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Allereerst zal ik alvast melden dat ik exact niets van Acces, of andere databaseachtige dingen als SQL, af weet. Echter op mijn vakantiebaantje willen ze graag een database waarin jachten komen te staan met daarbijhorend de Werf waar deze gebouwd is en welke bedrijven er aan mee hebben gewerkt.

Mijn probleem, of vraag is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3171/2737951224_e927781f44_o.jpg

Zoals je ziet heb ik op dit moment twee tabellen aangemaakt waartbij een relatie moet komen tussen Naam en "Interieur1", "Interieur2" en "Interieur3". Wanneer ik slechts een relatie maak tussen Naam en Interieur1 kan ik mooi referentiele integriteit afdwingen. Wanneer ik vervolgens in de tabel kijk "Interieur producent", staat bij alle entries een mooi plusje. Wanneer ik daar op klik krijg je netjes de lijst te zien met Jachten waaraan die interieurbouwer heeft gewerkt.

Het probleem is echter dat er vaak meer dan een interieurbouwers aan een jacht hebben mee gewerkt. Wanneer ik ook deze relatie wil aangeven(zoals in het plaatje) kan ik geen referentiele integriteit meer afdwingen en werken ook de plusjes in de tabel "Interieur producent" niet meer.

Valt hier iets aan te doen? Zie ik iets simpels over het hoofd? Is de hele tabellen structuur al onhandig opgemaakt en zal ik die moeten aanpassen? Graag hoor ik wat inzichten van jullie kant.

edit- Een typfout in de titel, slordig. Sorry :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Maak een losse tabel die alleen maar de relaties bevat tussen schepen en interieurbouwers....lost je probleem in 1x op.

dus alleen maar records Schip ID, Bouwer ID....dan kun je met een join hele mooie lijsten maken.

[ Voor 29% gewijzigd door MissingDog op 06-08-2008 07:51 ]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:01

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie. Wordt erg gewaardeerd.

Zoals eerder aangegeven zijn het me eerste stapjes in de wereld die Access heet, dus ik weet niet zeker of ik je begrijp :). Maar dit was mijn interpretatie van je woorden:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3249/2738022510_f0a07e2db8_o.jpg

Klopt dit ongeveer?

Probleem is nu dat ik nu niet zou weten hoe ik een query maak waarbij ik kan zien welke Interieurbouwers aan welk schip hebben gewerkt. :)

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 22:48
Zo hoort het idd... voor wat betreft de query's.... heeft Access geen zogeheten Query builder? Dan kun je daar iig kijken. Met SQL statements zou je het ongeveer als volgt kunnen oplossen:

Select Naam, Adres, ...
From [interieur producent]
Inner Join join.interieur = [interieur producent].id
Wherejoin.schip = *geselecteerd schip id variabele*

Precieze query zul je even goed moeten nakijken want dit is even snel vluchtig uit de losse pols, maar de structuur ervan is toch vrij duidelijk hoop ik zo. Zo niet vraag nog maar een keer

[ Voor 26% gewijzigd door F-Tim op 06-08-2008 09:25 ]

Wanna play?