Newsgroups: handig? Wie gebruikt ze, en waarvoor?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Tsja, een kreet die ik zo nu een dan eens hoor zijn die 'newsgroups'. Daarmee gerelateerd hoor ik dan weer 'Usenet'.

Wat is dit nu eigenlijk, wat kan je ermee, wie gebruikt het en waarvoor?

Wat me wel opvalt is dat je er niet me doodgegooid wordt, kennelijk is het een niet echt wijd en zijd verspreid medium :?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Is een onderdeel van het internet, net als www, email, ftp en irc.

Het is eigenlijk gewoon 1 groot forum met over elk onderwerp wel een groep.. van alt.sex.startrek via nl.humor.dommeblondjesmoppen tot alt.animals.horses.names oid.

Ik persoonlijk gebruik het tegenwoordig niet zo heel vaak meer, maar soms als je ergens niet achterkomt kun je daar gewoon een vraag posten... Vergelijk het met tweakers, met het verschil dat nu iedereen in de wereld er een antwoord op kan posten, en er ontelbaar veel onderwerpen zijn...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

^
+- Shit .. was weer eens onder de naam van mijn vriendin ingelogd... Die post is dus van mij....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Usenet is zeg maar de voorloper van GoT :) publieke "prikborden" waar je doormiddel van e-mail berichten kunt plaatsen..
het is nog steeds vrij populair.. ik gebruik het nog heel veel.
Om nieuwsgroepen te benaderen heb je een newsclient nodig (standaard bijv. Outlook express, maar er zijn veel betere te krijgen). Geef het adres van je nieuwsserver aan (in jouw geval voor @home: news). er gaat een wereld voor je open :)

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Newsgroepen zijn digitale prikborden waar je net als op een forum ala gathering discussies kan voeren.

Alleen vanwege het text based karakter heeft het zonder meer mijn voorkeur boven webfora.

ook het feit dat je er erg veel binaries kan halen(zowel die van de *.jpg, *.mpg als de *.exe en films uitvoeringen) heeft wel wat.

Als je een news server instelt kan je afhankelijk van de provider zo'n 30.000 tot 45.000 of meer newsgroepen door krijgen dus er is voor ieder wat wils tussen.

Slash Care
Mementô

Verwijderd

Je kan het usenet idd zien als een forum,
Je kunt het zo gek niet opnoemen of er is wel een newsgroup voor. Over het algemeen zijn ze voor het vinden van info wel lekker snel. Er gelden net als op fora ook een paar regeltjes, en zolang je je aan die regels houdt is het er best wel aardig vertoeven.

Ik maak er best vaak gebruik van.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Wij danken u, eens kijken, een client had ik al gedownload gisteren, daar ga ik es mee rommelen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 23:17 schreef Captain Pervert het volgende:
Tsja, een kreet die ik zo nu een dan eens hoor zijn die 'newsgroups'. Daarmee gerelateerd hoor ik dan weer 'Usenet'.

Wat is dit nu eigenlijk, wat kan je ermee, wie gebruikt het en waarvoor?

Wat me wel opvalt is dat je er niet me doodgegooid wordt, kennelijk is het een niet echt wijd en zijd verspreid medium :?
usenet.pagina.nl Daar staan wel een zooitje handige links op.

Usenet is een aaneenschakeling van nieuwsservers die talloze groepen voeren, en waardoor je wereldwijd razendsnel per computer via nieuwsgroepen kunt communiceren.

Het is inderdaad minder bekend dan de grote internet forums, maar als je er mee om weet te gaan is het een reuze handig medium, waar je op zeer veel vragen antwoord kunt krijgen.

Maar het heeft niet de bescherming van een (gemodereed)forum en dat schrikt toch veel mensen af.

In principe staat het ''los'' van internet (WWW) alhoewel er ook webbased nieuwsservers zijn.
Pagina: 1