Toon posts:

vpn adressering problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een ip-range van 10.0.0.x. default gateway is 10.0.0.138. Deze range kan niet worden veranderd. Het bedrijf waar ik een verbinding naar maakt heeft ook deze range. de server van het bedrijf een een ip adres van 10.0.0.2. Ik krijg van het bedrijf een dhcp adres zoals bijv 10.0.0.100 maar als ik ga pingen naar 10.0.0.2 dan kan ie hem niet vinden, laat staan een netwerkkoppeling maken. Wat kan ik hier aan doen, en hoe?

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Kun je weinig aan doen. Een van de reeksen moet een andere worden. Ik vind het persoonlijk knap stom dat de beheerder van dat bedrijf die VPN range in de 10.0.0/24 reeks heeft laten vallen, aangezien je van tevoren weet dat je daar problemen mee krijgt met thuisgebruikers.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Gezien het feit dat je een default gateway hebt van 10.0.0.138 gok ik dat het om een speedtouch gaat. Welk model? Er zijn namelijk wel manieren om je ip adres op je router te wijzigen.

Verwijderd

Ik ben hier ook wel eens tegenaan gelopen en heb het toen weten op te lossen met een extra 'route'.

Stel:
Je eigen IP is 10.0.0.150
Je VPN verbinding krijgt 10.0.0.100
De server die je wilt bereiken is 10.0.0.45

Route ADD 10.0.0.45 MASK 255.255.255.255 10.0.0.100

Probeer dan nog eens te pingen. Geen ideale oplossing en of het bij jou werkt moet nog blijken maar als je je range niet wil wijzigen...

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Je eigen reeks NAT'en naar een andere reeks en daar de VPN tunnel mee opbouwen is een mogelijkheid (wel een complexere). Gebruik maken van de 172.16.x.x range maakt de kans op een range die elders gebruikt wordt ook al minder omdat de meesten de 10.x.x.x of de 192.168.x.x ranges gebruiken. Zorg er iig voor dat er aan beide kanten van de VPN een ander netwerk wordt gebruikt. Het meest makkelijk blijft je eigen netwerk thuis omnummeren (dat netwerk zal wel niet erg groot zijn).

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Het meest PRAKTISCH is echter de systeembeheerder vertellen dat hij knap stom is geweest om dingen in de 10.0.0.0/24 reeks te plaatsen, aangezien hij van tevoren kon weten dat thuiswerkers daar problemen mee gaan krijgen. Nu kan jij wel een briljante NAT oplossing of omnummering gaan verzinnen, maar van de gemiddelde thuisgebruiker kan je dat niet verwachten lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
De vpn-range kan niet worden aangepast.Is geen mogelijkheid in de routersettings Het gaat maar om een klein bedrijf.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Alles kan worden aangepast. Maar wat verwacht je nu precies voor antwoord met de beperkte info die je geeft?

Verwijderd

Topicstarter
beste Vicarious,

Ik stop met deze topic gezien de onvriendelijkheid in de tekst. Ik probeer het wel op een andere manier. Nog een prettige dag! :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:22:
beste Vicarious,

Ik stop met deze topic gezien de onvriendelijkheid in de tekst. Ik probeer het wel op een andere manier. Nog een prettige dag! :)
Wat bedoeld wordt (en iedereen heeft een eigen manier van zich uiten) is dat een van de twee ranges aangepast zal moeten worden om een en ander te laten werken.

Als jij aangeeft dat een aanpassing niet mogelijk is, is de enige conclusie dat je deze opstelling niet werkend zal krijgen.

Overigens en met alle respect, ik heb nog geen modem/router gezien waarvan de IP range niet aangepast kan worden. Misschien kan je iets meer vertellen over de gebruikte apparatuur ? Al is het alleen voor mijn ervaring ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
thnx lier,

het gaat om twee routers van het merk draytek. type 2800 en 2900. daarin is een lantolan verbinding opgezet met de range 10.0.1.x en 10.0.0.x . dat werkt prima. op een ander kantoor wordt een dial in verbinding gemaakt waarin een range is van 10.0.0.x. ik heb zitten kijken maar ik heb niets gezien dat je kan veranderen. ik probeer de optie route Add wel _/-\o_

nogmaals bedankt
Pagina: 1