Toon posts:

Fan 200 mm sneller laten draaien dan nominale snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vandaag de Antec Big Boy 200mm fan gekocht. Deze heeft een switch met 3 standen zodat je zelf de snelheid kan instellen. De snelheden zijn 400, 600 en 800 RPM, respectivelijk. Nu blijkt dat de fan zelfs op 800 rpm (voor mij dan) nauwelijks geluid produceert. Hij zou 30 db produceren bij 800 rpm, maar dit valt in het niet vergeleken met mij cpu-fan |:( .Ik wil deze fan graag laten draaien op >1000 rpm. Is dit mogelijk, aangezien de rated speed maximaal 800 rpm is. Nominale spanning is 12 V, stroom is 0.3 A (dit is volgens mij bij 800 rpm).

Overigens, een goeie fan, want bij 800 rpm zijn dit de temperaturen als de PC idle staat:

- Cpu: 34 C (zonder big boy: 39C)
- Videokaart: 44 C (zonder big boy: 61 C)
- Harde schijf: 33 C (zonder big boy: 42 C)
- Chipset: 36 C (zonder big boy: 46 C)

Kamertemperatuur = 21 C

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Het grootste voltage in je pc is 12 volt, het laagste - 12V.
in theorie kan je dus een spanningsverchil van 24 volt creeeren (kwestie van de juiste 2 draden gebruiken). Echter, zo'n fan is gemaakt voor 12 volt.. meer dan 14 volt zou ik er niet opzetten, dus dat wordt even puzzelen hoe je dat gaat doen.

Maar.. waarom wil je het ding harder laten draaien? Uit je verhaal maak ik op dat je hem meer geluid wilt hebben maken? 8)7. Sommige fans zijn nou eenmeel effectiever en maken met dezelfde luchtverplaatsing minder geluid.

Verwijderd

job schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:07:
Maar.. waarom wil je het ding harder laten draaien? Uit je verhaal maak ik op dat je hem meer geluid wilt hebben maken? 8)7. Sommige fans zijn nou eenmeel effectiever en maken met dezelfde luchtverplaatsing minder geluid.
Als zijn cpu fan toch meer herrie maakt ;) In de zomerdagen is elk beetje extra koeling mooi meegenomen he :P

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:07:

Vandaag is het 21 graden dus de temps zijn ook prima vandaag. Maar als ik deze fan afgelopen week had toen het nog 30 graden was dan had ik hem graag 1500rpm of zo laten draaien, indien dit technisch en praktisch mogelijk is. Bovendien heb ik geen last van de herrie, ik ben het gewend met mij cpu koeler.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Switch eraf knippen en rechsttreeks aansluiten op 12volt, of gebruik maken van een antec fancontrol kastje met draaischroef :) (misschien kun je met weerstanden ook iets leuks in elkaar zetten).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight,

Maar is het niet zo dat de fan al standaard 12V trekt?

Hier zijn de specs van de fan:
http://www.antec.com/pdf/flyers/BIgBoy_sellsheet.pdf

Ik zu zeggen dat het geen zin heeft om 'direct' op 12V aan te sluiten, want hij is al aangesloten op de voeding via de molex connector. Volgens mij trekt ie nu gewoon 12 V..bij 800 rpm heeft ie 0.3 A nodig -> 3.6 W. Kan dit allemaal of is het kort door de bocht?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:33:
Michael Knight,

Maar is het niet zo dat de fan al standaard 12V trekt?

Hier zijn de specs van de fan:
http://www.antec.com/pdf/flyers/BIgBoy_sellsheet.pdf

Ik zu zeggen dat het geen zin heeft om 'direct' op 12V aan te sluiten, want hij is al aangesloten op de voeding via de molex connector. Volgens mij trekt ie nu gewoon 12 V..bij 800 rpm heeft ie 0.3 A nodig -> 3.6 W. Kan dit allemaal of is het kort door de bocht?
Ja, hij is indirect aangesloten op die 12 volt, maar de switch regelt de weerstaand; daarom kun je hem ook op verschillende snelheden zetten :) De 12 volt wordt door de switch omgezet naar lagere waarden, waardoor de fan langzamer draait.

Mijn ervaring met antec-kastjes, is dat fans zonder switch/schakelkastje harder draaien, dan met kastje op de hoogste stand :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:10:
[...]

Als zijn cpu fan toch meer herrie maakt ;) In de zomerdagen is elk beetje extra koeling mooi meegenomen he :P
Alsof de hoeveelheid geluid afhankelijk is van het ding wat het meeste geluid maakt.
Tuurlijk niet. Elk extra geluid in de kast voegt iets toe aan het totale geluid wat de pc maakt.

En een pc hoeft niet ontzettend koel te zijn. Is de cpu 50 graden, prima.. dat ding blijft gewoon werken.
Zorg ervoor dat je pc koel genoeg is, bij een voor jou acceptabel geluidsniveau.
Grote fans koelen erg goed voor het geluid wat ze produceren.
Die 800 toeren is weinig, maar voor de grootte van de fan best veel.

En als je ziet wat die fan al voor temperatuur daling gerealiseerd heeft, dan vraag ik me af waarom dat ding nog sneller zou moeten draaien. Ik zou dan wat gaan doen aan de cpu koeler.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 05-08-2008 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een mooie prestatie van de fan op 800rpm, maar ik wil graag de temperatuur onder 55C graden houden bij alle omstandigheden (kamertemperatuur 30 graden, volle belasting van de cpu, ram, vga etc).

Ik weet ff niet precies hoe het op dit moment zit met geluidproductie bij mij. In elk geval heb ik de Arctic Freezer 7 Pro met 80 mm fan boven de cpu hangen. Deze is voltage-controlled, maw de fan draait constant 2900rpm. Ik zit te overwegen om deze cpu-fan te vervangen door de Scythe Ultra Kaze DFS123812L die op 3000rpm (luchtverplaatsing: 133.5 cfm) draait. Icm met de Antec 200mm heb ik dan wel een zeer goede koeling, weliswaar met behoorlijk wat geluidproductie maar dit laatste vind ik niet zo erg. In totaal is dit 270 cfm aan luchtverplaatsing.

In het extreme geval zou ik de Scythe Ultra Kaze kunnen demonteren, motortje eruit halen en monteren op de Antec 200mm big boy om te kijken hoe de 200mm fan presteert bij bv. 2500rpm...Het is enerzijds idd een beetje overdrijven, anderzijds is het ook nieuwgierigheid.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 01:53:

In het extreme geval zou ik de Scythe Ultra Kaze kunnen demonteren, motortje eruit halen en monteren op de Antec 200mm big boy om te kijken hoe de 200mm fan presteert bij bv. 2500rpm...Het is enerzijds idd een beetje overdrijven, anderzijds is het ook nieuwschierigheid.
Ik zou daar niet aan beginnen. de motor van die scythe is zeer waarschijnlijk niet sterk genoeg om de 20cm fan aan te sturen. Waarschijnlijk haal je dan nog minder dan 800 rpm.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Ik zou dat ook niet proberen vanwege de volgende 2 redenen:

1 Het past zeer waarschijnlijk niet eens, de magneten die in het roterende deel zitten passen redelijk precies om het "aandrijf" gedeelte op het vaste deel van de fan. Je zou de grote fan al op de kleine fan moeten plakken...

2 ik durf te wedden dat je hem nooit meer stabiel krijgt

Punt 2 heeft tot gevolg dat je fan veel meer gaat trillen, daardoor meer geluid gaat maken, sneller slijt en veel minder snel kan draaien.

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik weet ff niet precies hoe het op dit moment zit met geluidproductie bij mij. In elk geval heb ik de Arctic Freezer 7 Pro met 80 mm fan boven de cpu hangen. Deze is voltage-controlled, maw de fan draait constant 2900rpm. Ik zit te overwegen om deze cpu-fan te vervangen door de Scythe Ultra Kaze DFS123812L die op 3000rpm (luchtverplaatsing: 133.5 cfm) draait. Icm met de Antec 200mm heb ik dan wel een zeer goede koeling, weliswaar met behoorlijk wat geluidproductie maar dit laatste vind ik niet zo erg. In totaal is dit 270 cfm aan luchtverplaatsing.
Ik heb de zelfde cpu fan en die kan je gewoon langzamer laten draaien. Je kan in de bios q-fan (zo heet dat bij mij dacht ik) aanzetten en dan past hij de snelheid aan aan de belasting van de cpu. Ik heb hem nu met een losse fan controller aangesloten en draait ong 1200 rpm en is daarom dus ook niet te horen. Vanaf ong 1900 rpm word hij luider en bij 2900 is maakt hij een takken herrie. Je kan al een simpele fan controller van bijv zalman voor een paar euro kopen.

Verwijderd

Het is inderdaad een mooie prestatie van de fan op 800rpm, maar ik wil graag de temperatuur onder 55C graden houden bij alle omstandigheden (kamertemperatuur 30 graden, volle belasting van de cpu, ram, vga etc).
En waarom wil je dat?

Je PC wordt er niet slechter of beter van.

Daarnaast is het maar een cijfertje natuurlijk, dat cijfertje hoeft helemaal niets te maken te hebben met de echte temperaturen aangezien geen manier hebt om dat te bevestigen.

CPU mag gerust 75 graden worden, geen enkel probleem.
Pas bij 135+ gaat het fysiek een probleem worden (zachtsoldeer tussen de core en de package kan beginnen met smelten).

Wel lastig is dat als de CPU aan het werk is met de temperatuur de weerstand hoger wordt, doordat de regelaars de spanning gelijk houden neemt de stroom dus toe. Dit zorgt voor meer slijtage en kan de CPU kapot maken
Maar dat is eigenlijk pas een probleem vanaf 85+ en de meeste moederborden schakelen de PC dan al uit. Daarnaast hebben de CPU's zelf allerlei beveiligingsmethodes, zo zal het moederbord zich uitschakelen bij een te hoge stroom en de CPU zal terug clocken bij zo'n hoge temperatuur of zelf uitschakelen.

Fysiek iets beschadigen met hoge temperaturen is met de huidige generaties van CPU's vrijwel onmogelijk. Tenminste, temperaturen veroorzaakt door zichzelf, als je een vlammenwerper erop zet krijg je em wel stuk.

Gewoon lekker heet laten worden dus en niet te druk maken over een of ander cijfertje geproduceerd door een stuk software.

Je temperaturen zijn prima, maak je daar dus niet druk om en ga vooral de mooie fan niet slopen omdat je iets wil wat niet nodig is.
Pagina: 1