Auto: trilling voelbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 16:52
Sinds terugkomst van de vakantie voel ik, vooral bij optrekken en flauw naar links sturen, door de hele auto (zitplaats en in stuur) een vibratie. Tevens trilt de schakelpook ook vrolijk mee.
Tijdens de vakantie niks gemerkt (enigzins zwaar beladen), nu na en de auto leeg dus wel.
Het is een peugeot 306 station.
Uitlijnen / belanaceren? Dit heb ik in het verleden weleens vaker gedaan, omdat ik het nodig vond maar toe trilde de auto niet zo.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 22:28
Ik snap je niet helemaal: je hebt uitlijnen en balanceren al eens laten doen terwijl je auto toen niet zoveel trilde.... en nu ga je daar niet eerst mee beginnen?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Volgens mij heb je zelf al de meest logische conclusie getrokken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32

franssie

Save the albatross

en check eerst eens of al je wielen wel goed vast zitten! zou zonde zijn als je op drie wielen aankwam bij de garage, als je die dan al haalt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En kijk of er geen rommel aan de binnenkant van de velg zit (opgedroogde modder ofzo). Zelfs dat kan een verschil uitmaken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Microkid schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:00:
En kijk of er geen rommel aan de binnenkant van de velg zit (opgedroogde modder ofzo). Zelfs dat kan een verschil uitmaken.
Goeie tip.. tnx, had ook last van een lichte trilling kom ik een half beest (stuk meeuw of zo) in de binnenkant van m'n velg tegen..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aandrijfassen misschien...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
even een late reactie, wat werkzaamheden tussendoor.

Sjoko, dat ga ik zeker doen, alleen nog geen tijd gehad. En wat ik er mee bedoelde was dat in het verleden ik al eens eenbalanceer/uitlijn heb gedaan, dus daar ben ik wel mee bekend.
Echter nu trilt de auto zo erg dat ik niet meer zeker ben dat uitlijnen/balanceren voldoende is, het voelt als iets veel erger, vandaar dat ik jullie mening vraag.

Vuil is ook een goeie, ik kom net terug van 3000km naar Italie. Even zelf kijken kan een hoop geld besparen.
Thanks!

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik ga met je mee idd. Zeker als het bij optrekken icm sturen optreedt is het geen kwestie van onbalans in je wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

kan zijn dat de ophanging van de motor versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40
Timmert schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:41:
[...]

Ik ga met je mee idd. Zeker als het bij optrekken icm sturen optreedt is het geen kwestie van onbalans in je wielen.
Inderdaad. Zeker als je bedenkt dat het om een 306 gaat, is er maar één conclusie: aandrijfassen...

* dreamscape moet inmiddels heel rustig rijden met zijn 306, want het gerammel is inmiddels te erg - binnenkort echt richting garage met de rode leeuw.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
Als het de aandrijfassen zijn, oei. De voorassen (bij peugeot 2 losse) zijn vorig jaar vervangen voor een fixxe prijs. Even terug naar de garage.
(Als de aandrijfassen tenminste hetzelfde is als de voorassen...)

En helaas ga ik daar nu aan denken, de trilling is echt als je gas geeft, laat je gas los dan verdwijnt de trilling. Uberhaupt lijkt de trilling echt " uit de motor" te komen
Wat gaat me dat kosten?? of is deze rijp voor de sloop?
(170.000km)

[ Voor 4% gewijzigd door brooks123 op 05-08-2008 23:23 ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Wellicht slechte motorsteun.
Check de rubbers eens. Wellicht zijn ze gescheurd of erg uitgedroogd. ALS dat t zou zijn is de achterste steun t meest logisch ivm pooktrilling.

Met sturen en trillen kan een homokineet ook wel es kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brooks123 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:22:
Als het de aandrijfassen zijn, oei. De voorassen (bij peugeot 2 losse) zijn vorig jaar vervangen voor een fixxe prijs. Even terug naar de garage.
(Als de aandrijfassen tenminste hetzelfde is als de voorassen...)
Even voor de duidelijkheid, een 306 heeft voorwielaandrijving. de aandrijfassen zitten op de voorste wielen. op de achterse wielen heb je geen aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:24
franssie schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:55:
en check eerst eens of al je wielen wel goed vast zitten! zou zonde zijn als je op drie wielen aankwam bij de garage, als je die dan al haalt.
Hij is op vakantie geweest dus die wielen zullen echt wel vast zitten ook omdat de wielmoeren conisch zijn.

De vibraties zijn die constant of tussen bepaalde snelheden? En wat trilt er dan het stuur (voorwielen) of voel je het meer onder je stoel (achterwielen), met balanceren is het meestal opgelost.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:22
Kan zoveel zijn, maar ik zou ook idd voor of de aandrijfassen, maar waarschijnlijker, voor een motorsteun gaan....

Zeker aangezien je aandrijfassen vorig jaar al zijn vervangen (wil niet zeggen dat ze nu niet kapot zijn, alles kan kapot), denk ik sterk aan één (of meerdere) mototsteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:24
_Chris_ schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:24:
Kan zoveel zijn, maar ik zou ook idd voor of de aandrijfassen, maar waarschijnlijker, voor een motorsteun gaan....

Zeker aangezien je aandrijfassen vorig jaar al zijn vervangen (wil niet zeggen dat ze nu niet kapot zijn, alles kan kapot), denk ik sterk aan één (of meerdere) mototsteunen.
Als het je motersteun is moet je als je de moterkap opend een redelijk schommelend moterblok zien.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Meestal zijn het trouwens niet de assen zelf maar de homokineten. De assen zelf gaan niet zo snel kapot. Als een dealer kapotte homokineten constateerd laat hij idd meestal de complete as vervangen, mede omdat dat meer geld oplevert....

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
Een schommelend motorblok zie ik niet, en zoals ik al gezegd had zijn de vooras (2 delen) vorig jaar vervangen. Nu heb ik niet zo; n hoge pet van die garage, maar ben nu dus gedwongen om terug te gaan naar ze. Het trillen voel je het sterkst als je enigszins redelijk fors optrekt met een flauwe bocht naar links. Ook wel merkbaar als je rechtdoor gaat, met wat gas erop, maar niet in een bocht naar rechts.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als een dealer kapotte homokineten constateerd laat hij idd meestal de complete as vervangen, mede omdat dat meer geld oplevert....
Complete bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet echt. als de as op zich nog goed kan je die gewoon hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Lol, hoeveel jaren ervaring heb jij bij dealers? Ik een jaar of 8....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik de helft. Maar als een dealer een complete aandrijfas gaat vervangen omdat de homokineet kapot is ben je behoorlijk afgezet al die tijd.

Heb sinds ik auto rijd mss 2 of 3 keer de buitenste kineet kapot gehad en die gewoon laten vervangen.

De aandrijfas laten vervangen is nog niets eens een overweging geweest. Snap niet hoe je daar bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
Ik zeg niet dat de homokineet kapot was en dat ik de complete as heb laten vervangen. "Iets" was stuk en daarvoor moest de as (of een groot gedeelte, ik ben niet thuis in de autobranche) worden vervangen.
Wat het precies was moet ik op de rekening opzoeken, maar die neem ik wel terug mee naar de garage..

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Anoniem: 79417 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:43:
Ik de helft. Maar als een dealer een complete aandrijfas gaat vervangen omdat de homokineet kapot is ben je behoorlijk afgezet al die tijd.

Heb sinds ik auto rijd mss 2 of 3 keer de buitenste kineet kapot gehad en die gewoon laten vervangen.

De aandrijfas laten vervangen is nog niets eens een overweging geweest. Snap niet hoe je daar bij komt.
Ik bedoel dus dat ik bij dealers gewerkt heb :P en dat bij die dealers dus standaard de hele as werd vervangen, ook al was dat niet nodig. Dat, en meer van dat soort dingen zijn ook de reden dat ik nu een eigen bedrijf heb. Ik heb geen zin om mensen op zo'n manier geld uit de tas te kloppen.
Ik ben dus niet bezeikt, diverse klanten van de betreffende dealers wel.
Wat dan opvalt is dat dat meestal oudere mensen zijn of mensen die er niet veel verstand van hebben. Makkelijk en snel verdiend voor de dealer dus.

Dat je niet de hele aandrijfas hoeft te vervangen weet ik ook. Hence:
MadMan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:39:
Meestal zijn het trouwens niet de assen zelf maar de homokineten. De assen zelf gaan niet zo snel kapot. Als een dealer kapotte homokineten constateerd laat hij idd meestal de complete as vervangen, mede omdat dat meer geld oplevert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig ken ik dat soort dealers niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MadMan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 18:08:
Wat dan opvalt is dat dat meestal oudere mensen zijn of mensen die er niet veel verstand van hebben. Makkelijk en snel verdiend voor de dealer dus.
Een dealer zijn kost ook veel geld. Een handelaar daarintegen niet. Dealers kennen ook geen coulance. Het heet een tegemoetkoming van dealer (in opdracht van de importeur wat ze vergeten te zeggen). Een andere persoonlijke verpakking voor een verbeterde klantenbinding voor hetzelfde ;)

Mijn ervaring? Technical Advisor / Trainer geweest bij een importeur ;) Sommige dingen worden gewoon van bovenaf opgedragen. Veelal gaat het over vervangen van onderdelen ipv repareren van onderdelen. Vergeet ook niet dat de dealer altijd de lul is ingeval van problemen. De klant wilt het gratis gerepareerd zien en de importeur wilt geen garantie geven omdat het geld kost en de dealer is altijd de pispaal.

Ik wens je iig veel succes met je zaak, ik ben blij dat ik niet meer in dat deel van de branche zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 08-08-2008 20:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Chevy454 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:37:
Ik wens je iig veel succes met je zaak, ik ben blij dat ik niet meer in dat deel van de branche zit.
Thanks. Ik zit ook niet meer in de reparatie/onderhoud sector, ik doe aan "performance enhancement". Puur reparatie/onderhoud zou ik inderdaad ook niet meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

_Chris_ schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:24:

Van slappe motorsteunen krijg je geen trillingen tijdens het rijden, hooguit een schok bij wegrijden of schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 18:08:
[...]

Ik bedoel dus dat ik bij dealers gewerkt heb :P en dat bij die dealers dus standaard de hele as werd vervangen, ook al was dat niet nodig. Dat, en meer van dat soort dingen zijn ook de reden dat ik nu een eigen bedrijf heb. Ik heb geen zin om mensen op zo'n manier geld uit de tas te kloppen.
Ik ben dus niet bezeikt, diverse klanten van de betreffende dealers wel.

Dat je niet de hele aandrijfas hoeft te vervangen weet ik ook. Hence:

[...]
Allemaal slap gelul.
Ik ben ouder (55) maar heb wel veel kennis van zaken.
PSA levert alleen nog maar complete assen en geen delen ervan.
Zou voor de kosten ook niet veel uitmaken, het demonteren en nieuwe onderdelen monteren bij een as kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet waar je het over hebt.

Ik gok niet: jij bent geen PSA rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hari-Bo schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:31:
[...]

Als het je motersteun is moet je als je de moterkap opend een redelijk schommelend moterblok zien.
Als je opend schrijfd moed je ook moed schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dreamscape schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:10:
[...]

Inderdaad. Zeker als je bedenkt dat het om een 306 gaat, is er maar één conclusie: aandrijfassen...

* dreamscape moet inmiddels heel rustig rijden met zijn 306, want het gerammel is inmiddels te erg - binnenkort echt richting garage met de rode leeuw.
Aha, u bent een "deskundige"

Ik bezit een Peugeot 306 D turbo uit '95 met 293000 km op de klok met nog de originele aandrijfassen.
De motorisering bepaalt welke bak en assen eronder zitten.
Diesels en 1.8 met BE bakken hebben probleemloze assen.
TU motoren (1.4 en 1.6) mindere kwaliteit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:22:
[...]

Weet waar je het over hebt.

Ik gok niet: jij bent geen PSA rijder.
Als wel-PSA rijder:
laat me raden, net zoals alle onderdelen bij Peugeot is aandrijfas+homokineet weer 1 onderdeel...

fuseekogel stuk -> draagarm
richtingaanwijzer doet vreemd -> com2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:37:
[...]

Als wel-PSA rijder:
laat me raden, net zoals alle onderdelen bij Peugeot is aandrijfas+homokineet weer 1 onderdeel...

fuseekogel stuk -> draagarm
richtingaanwijzer doet vreemd -> com2000
Ik heb een broer dood aan overbodige kosten en werk, maar bij een aandrijfas snijdt het wel hout:
Eeen aandrijfas voor een voorwielaandrijver heeft 2 homokineten per as, meestal is het de buitenste homokineet die het eerst problemen gaat geven.
Zou je alleen die buitenste homokineet vervangen, dan loop je het risico dat je binnen afzienbare tijd toch weer naar de dealer moet met binnenste homokineet of hoes.

Draagarm: alle onderdelen zijn gewoon los te krijgen bij de groothandel, gewoon bij het loket melden met een goeie beschrijving wat je wil hebben (rubbers en fuseekogel)
Hier kan je gewoon verdienen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou je alleen die buitenste homokineet vervangen, dan loop je het risico dat je binnen afzienbare tijd toch weer naar de dealer moet met binnenste homokineet of hoes
Ook onzin. De buitenste kineet heeft veel meer te lijden doordat daar de bewegingen en krachten verreweg het hoogst zijn. De binnenste kineet scharniert nauwelijks (iig in VEEL mindere mate dan de buitenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:13:
[...]

Ook onzin. De buitenste kineet heeft veel meer te lijden doordat daar de bewegingen en krachten verreweg het hoogst zijn. De binnenste kineet scharniert nauwelijks (iig in VEEL mindere mate dan de buitenkant).
Aha , weer zo'n "deskundige"
Leuk bedacht, maar niet altijd waar.
Een aandrijfas half vernieuwen is iets uit het verleden, maar is gewoon ingehaald door de tijd.
De binnenste homokineet neemt doorgaans de lengteverschillen op en is daarom anders geconstrueerd.
Bij PSA is dat in ieder geval zo en de binnenste gaat zeker even vaak bijgeluiden maken, gewoon praktijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het totale kostenplaatje voor de autorijder bekijkt over een aantal jaren is het waarschijnlijk goedloper voor de klant en ongunstig voor de garage om een complete as te wisselen.
De kans dat iemand nog terugkomt voor dezelfde as is veel kleiner....
1x scoren is slechter dan 2x scoren (voor de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:13:
[...]

Aha , weer zo'n "deskundige"
Leuk bedacht, maar niet altijd waar.
Een aandrijfas half vernieuwen is iets uit het verleden, maar is gewoon ingehaald door de tijd.
De binnenste homokineet neemt doorgaans de lengteverschillen op en is daarom anders geconstrueerd.
Bij PSA is dat in ieder geval zo en de binnenste gaat zeker even vaak bijgeluiden maken, gewoon praktijk dus.
Bij Nissan dan iig niet (ook praktijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:51

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ontopic:

weet de TS inmiddels wat de oorzaak is?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Pagina: 1