Dat veldje duidt aan of de marge negatief gaat of niet, niet of ie nog "ok" is. Anders vraagt iedereen maar: "ja wel liefst zo laag mogelijk, zolang het groen is zeker"
oordelen als "not done" gaan over gevoel en sympathie. die heb ik niet voor hele grote ketens waarvan de baas waarschijnlijk nog nooit in nederland geweest is

en zij trouwens ook niet voor mij. service kan je krijgen volgens de bedrijfspolicy, niet meer en niet minder.
Als jij geen respect hebt voor de winkel of de verkopers, moet je ook niet verwachten dat er goodwill gedaan wordt voor jou.
coyote1980 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:40:
Ik weet niet wat voor magiër jij bent, maar ik kan die €100,- maar één keer uitgeven. En als ik dat zou kunnen besparen op de aanschaf van bv. een HTPC dan kan ik dat weer uitgeven aan leuke DVD's of iets compleet anders.
Ik ben een gewone mens hoor, ik ga echter geen dure dingen kopen om dan korting te vragen. Dat vind ik persoonlijk een zwakte in de trend van: "geld genoeg maar ik wil toch nog kunnen spelen". Als je het goedkoper wilt, moet je het online kopen. Een winkel verschaft nu éénmaal service en ondersteuning die een dozenschuiver en webshop niet kan bieden.
Sluuz schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:56:
Ik ga geen volle mep betalen voor een monitor die in een winkel uit de doos heeft gestaan en waar jan en alleman met zijn tengels aan heeft gezeten. Of hij nou aan heeft gestaan of niet.
Dat jij dat een kul-reden vindt, prima. Maar dan haal ik dus die monitor/tv ergens anders.
Veel mensen vergeten vaak dat er doorheen het hele productieproces vaak genoeg mensen met hun handen eraan geweest zijn. Het is puur psychologisch dat je een nieuw product wilt en het word bevredigd door de gedachte dat het nog nieuw is. Demotoestellen zijn niet altijd door iedereen "betast" en vaak zie je er niets aan. Als je die opnieuw zorgvuldig inpakt, zie je vaak het verschil niet met "nieuw uit de doos".
Ik denk niet dat een shop manager je gaat vertellen dat een beetje marge genoeg is. Winkels draaien nu éénmaal met veel kosten en zomaar van bv. 10% naar 5% marge gaan is zeer pijnlijk. Neem bv. een TV van 1000€ waar 10% marge op zit, 100€ dus. Iemand wil zonodig 50€ minder betalen. De klant heeft dan misschien 5% korting, de winkel heeft 50% minder (bruto) winst. Trek de kosten van de logistiek, administratie en defect/demo-toestellen er nog eens bij, dan verdient de winkel er niets meer aan misschien.
...en waaronder het niet meer interesant is, dus hij kan prima nee zeggen als hij het niet voor die prijs wil verkopen. Net als dat de consument het niet voor die prijs hoeft te kopen (kopen/verkopen is geen verplichting maar een contract dat overeengekomen word na onderhandeling over de prijs).
Maar toch is bv. de electro handel in de Benelux niet gericht op handelen door de lage marges. Kledij en meubels zijn artikels met belachelijk hoge winstmarges, maar ik zie mensen in de klerenwinkels toch nooit onderhandelen voor een T-shirt van 100€, wel voor een laptop van 400€

Zoals gezegd heeft media markt het zelfs in hun systeem staan hoeveel er max van de prijs af kan.. in een australische electro zaak hadden ze vroeger in het artikel code de min. prijs gecodeerd zodat een verkoper snel kon zien tot waar hij kan onderhandelen...
Heb in een Belgische winkel gewerkt waar je ook de inkoopprijs uit de etiketten kon halen. Echter maar één keer in de 2 jaar handig geweest omdat voor de rest niemand onderhandelde. Maar dat verschilt per winkel, sommige winkelketens hebben nu éénmaal meer aanleg voor "onderhandelaars".
NL/BE is een van de weinige landen waar onderhandelen (wat afdingen in feite is) not done is.. wat eigenlijk heel slim is van de verkopers..
Dat heeft niets met intelligentie te maken maar met realiteit en (zelf)respect. Zoals ik hierboven zei, in bv. klerenwinkels wordt uiterst zelden over prijzen gepraat terwijl daar belachelijk hoge marges zijn.
Zowiezo maken de consumenten in NL veel te weinig gebruik van hun macht (dingen niet of ergens anders kopen). Als ik zag wat de australische consumenten man voor mekaar kreeg en wat de NL versie doet dan zat daar een wereld van verschil in..
Macht ? Eerder een keuze. Je kunt misschien een kleine handelaar pijn doen door te dreigen ergens anders te kopen maar grote ketens die dagelijks duizenden mensen hebben gaan echt niet voor een paar man huilen.