Toon posts:

[Zwart scherm] Nieuwe moederkaart, geen boot

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views

Verwijderd

Topicstarter
Na op de vingertjes te zijn getikt door moderator dion_b 8)7 , probeer ik het hier in de herkansing weer O-) . Een systeem van een vriend is kaduuk gegaan, nieuw moederboard gekocht. Moederboard is een budget ASUS P5VD2 - VM SE geworden. Oude (allen standaard) processor, videokaart en geheugen (2x 512MB PC2 2400 DDRII SDRAM) van een Compaq Presario SR1659NL behouden. Systeem aangesloten, fans gaan allemaal draaien, leds branden, cd speler en brander gaan open, maar geen beeld dus ook geen bios. De site van ASUS laat hier te wensen over, het blijft bij 'controleer of de kabels goed zijn aangesloten'.

Wat al gedaan om het probleem te verhelpen:
Videokaart vervangen door een Gainward 6600GT, eveneens geen beeld.
Op twee, sowieso één werkende, monitor geprobeerd.
Zonder videokaart, VGA stekker in het moederboard.
Zonder HDD.

Volledige Specs
Voeding: HIPRO Max. Output is 350W
Videokaart: ATI Radeon x600 256 MB DDR memory, eveneens getest met een Gainward GeForce 6600GT, 256 MB.
Geheugen: 2 x 512 MB PC4200 DDRII SDRAM
Processor: PentiumD 820 (S) DC 2.8 GHz 800 MHz front side bus Socket 775
Moederbord nieuw: ASUS P5VD2 - VM SE
Moederbord oud: ASUS P5LP-LE
Chipset nieuw: Northbridge: VIA P4M900 || Southbridge: VIA VT8237S
Chipset oud: Intel 945P
Harde schijf: 300 GB SATA 7200 rpm

Hoop ten eerste dat deze openingspost duidelijker en beter is dan mijn vorige, en ten tweede dat jullie nieuwe tips/trucs hebben om dit probleem te verhelpen :)

Cheers, Jeroen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 17:37 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Wat dacht je van alle specificaties te posten? Je processor kan incompatible zijn, je voeding te licht etc...

Zie: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
2x 524MB PC2 2400 DDRII
2 x 512 MB PC4200 DDRII SDRAM mag ik aannemen? Iets meer moeite in je TS mag wel... en groeten doen we hier niet... neem eens de AV en FAQ's door :) Welkom op GoT ;)

[ Voor 39% gewijzigd door asfaloth_arwen op 05-08-2008 16:33 ]

Specs

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-05 18:20
BIOS Reset ? Zit er eigenlijk een batterijtje in ?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties.
512MB PC2 4200 DDRII SDRAM idd. Alle specificaties durf ik niet meer, want dat mocht niet in het vorige topic. Processor is een PentiumD 820 (S) DC 2.8 GHz 800 MHz front side bus Socket 775. Volgens asus is deze processor compatible met het moederboard. Voeding te licht lijkt mij toch niet het probleem: alles draait en kleurt (behalve 't beeldscherm), videokaart geeft ook aan dat het werkt, maar het essentiële deel doet 't niet: het beeld!.
BIOS reset weet ik niet hoe dat moet aangezien ik geen enkel beeld heb.

Er zit toch al standaard een BIOS op het moederboard: je hoeft niets te booten d.m.v. een cd/floppy ofzo?

• asfaloth_arwen
  • Nu online
Kijk eens in het eerder gelinkte topic en doe er iets mee. Dus kaal opstarten, onderdelen testen etc... ;)

M.b.t. volledige specs, je mag best goede specs geven, zolang je maar niet gewoon de data van een of ander programma neergooit. Echter bijvoorbeeld voeding vermelden is geen overbodige luxe. Gebruik de search eventueel om enkele goede voorbeelden te vinden

[ Voor 55% gewijzigd door asfaloth_arwen op 05-08-2008 16:53 ]

Specs

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
je mag wel degelijk al je specs posten, alleen niet zo'n ellendige onleesbare uitdraai :+

dus, typ gewoon even een lijstje componenten, da's wel zo handig. scheelt ons de glazen bol weer enzo.

Verwijderd

Topicstarter
De link gelezen, wat er nog viel los te koppelen, losgekoppeld. Nog steeds hetzelfde: geen beeld, alle fans/leds etc. blijven gewoon draaien en kleuren.

Specs
Voeding: HIPRO Max. Output is 350W
Videokaart: ATI Radeon x600 256 MB DDR memory, eveneens getest met een Gainward GeForce 6600GT, 256 MB.
Geheugen: 2 x 512 MB PC4200 DDRII SDRAM
Processor: PentiumD 820 (S) DC 2.8 GHz 800 MHz front side bus Socket 775
Moederbord nieuw: ASUS P5VD2 - VM SE
Moederbord oud: ASUS P5LP-LE
Chipset nieuw: Northbridge: VIA P4M900 || Southbridge: VIA VT8237S
Chipset oud: Intel 945P
Harde schijf: 300 GB SATA 7200 rpm

Onnodig denk ik, maar toch: Monitoren: iiyama Vision Master Pro 454 19'' , en op een Samsung Syncmaster 931BW 19'' Widescreen. Apart getest.

• asfaloth_arwen
  • Nu online
Misschien vroegtijdig je moederbord vervangen en was het toch je voeding? Kun je een andere voeding testen?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik in staat tot, maar dan zou er toch niets moeten ronddraaien, en moeten branden? Of werkt het hierbij net zoals met een auto: alles kan wel flikkeren en de lampen branden, maar om de startmotor rond te draaien moet de accu sterk zijn...?

Geheugen is trouwens gecontroleerd, dit is compatible met het het nieuwe moederbord (staat op de lijst v/d fabrikant.)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Heb je de extra 4 polige 12V stekker wel aangesloten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• asfaloth_arwen
  • Nu online
Het kan zijn dat de voeding nog niet dood is maar gewoon niet krachtig genoeg (meer) is. Ik heb het ook niet over vervangen, enkel testen :) Test gewoon een aantal logische onderdelen in een andere pc of vervang ze om e.e.a. uit te sluiten :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
4 polige stekker op het moederbord? Die heb 'k aangesloten. Ik ga nog ff overleggen en dan schroef ik mijn PC open voor de voeding:)

Heel veel anders dan dat kan ik idd niet bedenken, het enige waar ik over twijfel is of de processor wel de goede is. Volgens de ASUS site wel, maar pas vanaf een bepaalde BIOS versie. Die BIOS versie kan ik niet terugvinden op het moederbord, maar weet dus ook niet hoe ik die er zonder beeld op kan zetten.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het moederbord de eerste keer stuk was ?

- Alle kabels goed aangesloten? (pin 12v power connector ook aangesloten?)
- Geheugen Compatibel met moederbord? Geheugen los van elkaar geprobeerd? (dus niet tegelijk er in doen)
- CPU compatibel? (bios updaten ?)
- Voeding (nog) genoeg vermogen? Voeding niet brak?

@ titel: Het is moederbord, geen moederkaart :+

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Lijkt me toch sterk hoor dat het de voeding is...

Kijk als je nou een nieuwe videokaart erin had geplempd dan kan ik me nog voorstellen dat het energieverbruik dusdanig stijgt dat je een nieuwe voeding nodig hebt, maar alleen een nieuw moederbord??? Nee dát gaat er bij mij niet in.

Het nieuwe mobo heeft een on-board grafische chip begrijp ik uit je post. Dan kun je dus de videokaart uitsluiten; reset het BIOS eens met de jumper op je moederbord (nadat je de videokaart hebt verwijderd). Hij zou dan naar default waardes moeten springen en in ieder geval de on-board grafische chip moeten activeren. Probeer dan nóg eens om beeld te krijgen.

Anders weet ik het ook zo niet. Compaq is (net als bijv. Dell) érg kieskeurig trouwens wat onderdelen betreft...

Verwijderd

De bios-versie zou zomaar eens in het boekje van je moederbord kunnen staan
.
Ik denk niet dat de output van je voeding te laag word wanneer je je moederbord vervangt, dit systeem gebruik denkk zon 150-250 watt onder load. (sluit niet uit dat je voeding kapot is)

Je videokaart heeft geen apparte stroom aansluiting(lijkt me niet met een x600)? Ook al gekeken of alle kabeltjes echt helemaal goed zitten en niet eentje toevallig kapot is? Je weet ook zeker dat het het moederbord was dat kapot was?

Verwijderd

Topicstarter
Moederboard (kaart:P) Laten checken bij een computerbedrijf, deze vertelde mij dat het het moederbord betrof. Ik ga het proberen met de on board grafische chip. Heb een OEM versie gekocht, dus handleidingen etc. zitten er niet bij. Zit idd geen aparte stroom aansluiting op de X600.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alle specificaties durf ik niet meer, want dat mocht niet in het vorige topic.
Alle specs *moeten* zelfs, maar dan wel door jou getikt en niet lui gecopy-paste.

Sowieso heb je hier ook erg weinig moeite in je topicstart gestoken (slordig!), heb je blijkbaar niet naar de QVL gekeken en heb je grote delen van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter overgeslagen (voeding, geheugen, moederbord....).

Dit topic zou op zich al dicht gaan om die redenen, maar er komt nog eentje bij:

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Zonder overleg "heropende" gesloten topics gaan per definitie dicht. Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.