Toon posts:

Netwerk opnieuw opzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnen kort al mijn pc's en laptop opnieuw installeren. Nou is mijn vraag hoe kan ik dan het beste een nieuw netwerk opzetten. En hiermee bedoel ik ik wil van elke PC naar elke PC kunnen gaan, via gedeelde mappen zonder dat ik gebruikers of wachtwoorden hoef te gebruiken om op de des betreffende PC/Laptop te komen.
Zijn er dingen waar ik op moet letten of zijn er dingen die ik perse wel of perse niet moet doen, hoor het graag van jullie.

Is het bijvoorbeeld sneller voor het opstarten of connectie te maken met een NAS om je vaste PC's ook gewoon vaste IP adressen te geven. Ik hoor het wel, alvast bedankt.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik denk dat je geen server hebt, dus werk je met een werkgroep. Geef dus alle PC's in het netwerk dezelfde werkgroep mee. Dit hoeft niet overigens, maar maakt het wel makkelijker. IP's heb je dan niet nodig, want je kan via de hostnaam verbinding maken.

Zonder wachtwoorden? Dat is een kwestie van de rechten goed in te stellen op die gedeelde map. Zelf heb ik er wel een wachtwoord op staan, omdat ik dat toch wat veiliger vind. Er zijn namelijk meer gebruikers.

Een NAS (of simpele server) raad ik zowiezo aan, scheelt heel erg in het gemak. Bouw je zelf een server, dan kan je eens kijken naar Linux icm Samba.

Heb je een router met draadloze mogelijkheden? Dan is dat al goed natuurlijk, anders is of een nieuwe router met WLAN of een losse AP wel makkelijk voor je laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door sky- op 05-08-2008 15:24 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
sky- schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:23:
IP's heb je dan niet nodig, want je kan via de hostnaam verbinding maken.
Pardon? Ik denk dat je "Vaste IP's heb je dan niet nodig (…)" bedoelt?

Verwijderd

Wel Netbeui had geen IP adressen nodig geloof ik, maar die is ook al heel wat jaartjes dood en begraven ondertussen :p.

Gaat het eigenlijk om een thuis- of een werkomgeving? Anders zie ik het nut van een NAS niet echt en kom je wel toe met een eenvoudige router waarbij je je data gewoon shared.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 15:31 ]

• Eim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:12

Eim

Een verbinding met een vast ip gaat toch niet sneller dan een "uitgedeeld" ip adres!

Gedeelde mappen instellen:
http://tweakers.net/revie...innersguide-pagina-7.html

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:30:
Wel Netbeui had geen IP adressen nodig geloof ik, maar die is ook al heel wat jaartjes dood en begraven ondertussen :p.

Gaat het eigenlijk om een thuis- of een werkomgeving? Anders zie ik het nut van een NAS niet echt en kom je wel toe met een eenvoudige router waarbij je je data gewoon shared.
Als ik je TS lees en dit bericht, dan gok ik dat je het doel van een NAS nog niet hebt begrepen. Je kan er inderdaad een domain controller van maken, maar waarom zou je? Als je overal een user account hebt met dezelfde naam en wachtwoord op alle machines, dan kan je er altijd overal bij. Mits de gedeelde mappen jou account naam via een groep of direct account mogen toelaten natuurlijk.

Een NAS zal je een centrale opslag bieden, plus allerlei services waarmee je diezelfde data kan bereiken, zoals HTTP, FTP, Samba Windows Shares, Apple Talk of HTTP/WebDAV. Dit principe kan je uitbreiden, maar dit is het hoofddoel.

En om nog even verder te mutsen over de termen, het delen van je data met de router en het delen van je data over of door je router zijn twee aparte dingen. Het 1 betekent dat je het router kastje gebruikt om je data tussen de machines uit te wisselen. Technisch gezien gebruik je dan de switch-zijde van je router. En het andere is dat je een routing techniek gebruikt om je data te delen met andere mensen op het Internet.

[ Voor 16% gewijzigd door VisionMaster op 06-08-2008 00:43 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar is het slim om op de verschillende PC's de zelfde gebruiker, die als administrator bij de installatie, aan te maken?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:59:
Ok, maar is het slim om op de verschillende PC's de zelfde gebruiker, die als administrator bij de installatie, aan te maken?
Slim is om andere admin wachtwoorden te kiezen en geen gebruiker te laten inloggen met admin rechten. Om eventueel te voorkomen dat de gebruiker een wachtwoord vraag krijgt is het handig om dezelfde gebruikersaccounts met wachtwoorden op te zetten op alle machines. Als je dan een gedeelde map/share maakt, dan krijgt die de standaard rechten van de gebruiker die het uitvoerde. Dus vanaf de andere computer kan je er dan direct bij, omdat het zogezegd hetzelfde account is.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1