[Wimax] Aerea.nl binnen de ring van Amsterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 12:59
Sinds een paar dagen heb ik een Wimax-kaartje en een (tijdelijk) account bij Aerea.nl. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van hun introductie-aanbieding.

Je krijgt daarvoor:
1 Zyxel Max-110 kaartje
1 maand internetaccess via Aerea.nl

Kosten: 30 euro, waarvan naar zeggen 10 euro voor 1 maand access. Kortom, het proberen waard. Aerea doet nog tamelijk vaag over de uiteindelijke prijzen. Die prijs van een tientje is alleen gedurende de introductieperiode. Uit de welkomstbrief:
Na de zomer kun je al gebruik maken van nog meer voordelen van aerea. Dan is het namelijk ook mogelijk om je abonnement, in plaats van vooraf, ook achteraf te betalen en hebben we de kwaliteit van het netwerk nog beter afgestemd. Zodra dit alles mogelijk is, zullen we ook de prijzen aanpassen. Uiteraard nog steeds zeer betaalbaar!
Het kaartje is een PCMCIA model. Windows-only. De Max-110 is is geschikt voor het leggen van een verbinding in de 3,5GHz band. Dit najaar worden ook andere frequenties geveild, waarmee een verder bereik mogelijk zou moeten zijn.

Enige andere Wimax-aanbieder in NL op dit moment: Schiphol Telematics in samenwerking met Callmax. Dat is overigens weer een iets andere Wimax variant.

Dan de ervaringen over de verbinding en snelheid. Naar zeggen van een kennelijke insider is het netwerk nu maximaal 1024 Kbit/s download en 128 Kbit/s upload. Die downloadsnelheid klopt in de praktijk aardig, al zat ik bij speedtest.nl soms zelfs wat hoger. De downloadsnelheid haalde ik niet altijd. Praktijkmeting op speedtest.nl:

Download 116.2 KByte/sec (=930 kbps)
Upload 7.8 KByte/sec (=62 kbps)
Connection 61.0 Conn/min

Het opbouwen van de verbinding duurt soms wat lang. Ook heb ik het al een keer meegemaakt dat ik wel verbinding had, maar geen IP-adres kreeg. Kaartje er uit trekken en weer er in stoppen hielp toen. De dekking is redelijk. Ik schrijf dit nu in de Ponteneur, op de hoek van de 1e Van Swinden en de Pontanusstraat. Volgens de dekkingstool van Aerea zou er binnen geen bereik zijn, maar vlakbij een raam is er nog net genoeg om de verbinding in de lucht te houden. Maar dan moet ik wel dat kaartje de ruimte geven. Zodra ik mijn handen er bij houd, valt de verbinding soms weg. Signal strength rond de 30% van de maximale 100. Trucje om hem sneller weer te laten verbinden: op 'Save profile' klikken in de Zyxel utility.

Blijf ik dit gebruiken? Hangt sterk af van de toekomstige prijsstelling. Sporadisch heb ik in Amsterdam een internetverbinding nodig voor een paar uur, terwijl er geen wireless in de buurt is. Nu gebruik ik daar een GPRS-kaart voor met een T-Mobile prepaid Simmetje. Kosten: max 2,50 per dag. Snelheid: tergend langzaam, maar het werkt. Als Aerea ook de mogelijkheid gaat bieden om per dag een account te nemen tegen een prijs van 2,50 oid (liefst postpaid), zal ik in Amsterdam eerder een Aerea verbinding leggen dan T-Mobile.

Edit 6 augustus, 00:44
In de FAQ staat al iets over de toekomstige plannen:
Hoe koop je tegoed?

Antwoord

aerea kent verschillende mogelijkheden wat betreft de duur van de toegang tot aerea. Je kan kiezen voor een dag, week en maand tegoed.

Mogelijkheden zijn:
  • Toegang voor een dag (max. 4 dagen)
  • Toegang voor een week (max. 3 weken)
  • Toegang voor een maand (max. 3 maanden)
Het maximum aantal eenheden (dagen, weken of maanden) dat je per periode kan kiezen is beperkt. Wanneer je langer dan 4 dagen gebruik wilt maken van aerea kies je een week (wel zo slim, dat is ook goedkoper). Hetzelfde geldt voor week en maand. Wel kan je periodes combineren, bijvoorbeeld 6 weken aerea toegang stel je samen door tegoed voor 1 maand en tegoed voor 2 weken te kopen.

De totale hoeveelheid tegoed die je kunt kopen is 90 dagen (dus 3 maanden).
Online kun je nu nog slechts een tegoed voor een hele maand tegelijk kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-E op 06-08-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Even een kickje met de nieuwe tarieven:
AereaSnelheid (Down/Up)TarievenPrepaid
0.5512Kbps/128Kbps1ste week€9,00en €2,00/wk per extra week*
per maand€14,95max. 3 maanden
1.01Mbps/128Kbps1ste week€11,00en €3,50/wk per extra week*
per maand€19,95max. 3 maanden
* wanneer besteld in 1 order. Per account is maximaal 3 maanden (90 dagen) totaal aan prepaid tegoed toegestaan.
Aerea kent géén datalimiet

Blijf ik dit gebruiken? Nee, want 'sporadisch' is bij mij 1 dag in de paar weken. Dan is 9 euro te veel, als ik ook verbinding kan krijgen via T-Mobile prepaid voor 2,50 per dag. Het aangekondigde betalen per dag is kennelijk gesneuveld, ook al staat het nog wel in de FAQ.

Daarnaast staat op de tarievenpagina ook nog een vage post "Heraansluitkosten: €25,00". Niet duidelijk is wanneer ze die in rekening brengen. Als je niet aansluitend beltegoed blijft kopen? Lijkt me sterk. Maar wanneer wel dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-E op 15-08-2008 12:24 . Reden: heraansluiting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Nog maar even een kick. Bij de keuze tussen een Laptop Economy abonnement van T-Mobile en een Aerea.nl abo weet ik het trouwens ook wel: T-Mobile kost hetzelfde per maand voor een 1 MBit/s abo, maar heeft dan wel nagenoeg landelijke dekking.

PS. Zijn er nu echt geen tweakers met een Aerea kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb vorige week een Aerea usb dongle besteld... en heb er nu alweer spijt van. Er is namelijk geen driver beschikbaar voor x64 systemen. En moet nu op m'n laptop dus noodgedwongen Vista x86 installeren om er gebruik van te maken. Beetje zonde van m'n 4GB geheugen.

Als ik dit had geweten dan had ik het niet aangeschaft. Gelukkig zit ik er maar twee maanden aan vast. Ik heb gebruik gemaakt van die 2 maanden prepaid voor 40 euro. Daarna ga ik eens rondkijken naar het aanbod van andere providers. M'n virtual machines zullen het maar twee maanden met een half GB minder moeten doen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Slashdotter op 23-05-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
Ik moet zeggen dat de snelheden me aardig tegenvallen. 100-160kbyte/sec haal ik ook met mijn vodafone internet blox (gewoon met bluetooth op de n95 connecten en het internet op) en dat is landelijk dekkend. In de praktijk is dat snel genoeg om via een VPN verbinding in de trein te werken. Van Wiimax had ik hogere snelheden verwacht :/

En ja, ik weet dat dat 9 euro internet abonnement niet als modem gebruikt mag worden maar ik heb nog nooit een melding gekregen dat ik over de FUP of het datalimiet ging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een andere klacht over Aerea is hoe lang het erover doet voordat er een connectie is. Dat duurt echt minuten. Ik heb gebruik gemaakt van de terugsturen binnen 7 werkdagen mogelijkheid en ga me herorienteren op het Tmobile en KPN aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik heb tegenwoordig een T-Mobile Flex 20 Sim-only abo voor 7 euro in de maand (was aanbieding tot 1/1/09). Als ik niet bel kan ik daarmee 8 dagen per maand op UMTS-snelheid (384/64) internetten. Ruim voldoende voor sporadisch gebruik. Mijn beltegoed loopt zelfs elke maand verder op. Wimax is wat mij betreft een gepasseerd station, ook al zegt hun dekkingstool nu dat ik thuis ook binnen bereik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 17:52

carnager

AmsterdamVideo

Ik heb sinds enkele dagen ook Aerea WiMax.
Heb daarvoor gebruik gemaakt van de aanbieding van de usb dongle en 2 maanden prepaid verbinding 2Mbit down, 256Kbit up.
Met het fijne weer eens lekker aan het testen geslagen in de binnenstad van Amsterdam, lekker op de terrasjes :Y)

Ervaring leert dat het buitenshuis, in de binnenstad, goed werkt. De volledige snelheid is geen probleem en soms piekt hij er zelfs even boven (kennelijk heeft de traffic shaping een paar seconden nodig om aan te slaan bij een nieuwe verbinding ;) ) en streams werken zonder problemen, tot en met videostreams aan toe.
Écht dikke videostreams heb ik niet gevonden, het hoogste trekt zo'n 1Mbit, maar die doet het dus gewoon zonder horten of stoten.
Ping is 70 tot 150ms, wat ik acceptabel vind voor een mobiele techniek in het huidige tijdperk.

Het beste laat je de usb dongle omhoog steken mbv het 'hoekje' voor de usb-poort. Dit geeft pakweg 1 streepje stabielere verbinding.

Buiten de ring A10 is het snel uit met de pret, maar hier waarschuwt de locatiecheck dan ook voor, dus no problem.
Inpandig heeft hij er wat meer moeite mee, met name de upstream kakt dan snel in. Het zendvermogen van zo'n usb-stickje is natuurlijk minder krachtig dan dat van de zendmasten, ook wel logisch eigenlijk.

Wat wel een probleem geeft, is dubbele beglazing / isolerende ramen (HR++ etc, met coating)
Het signaal verdwijnt daarachter als sneeuw voor de zon.
Kennelijk is het signaal (op 3.5GHz) zelfs nog gevoeliger voor dit type obstakel, dan je standaard huis-tuin-en-keuken WiFi thuis. Beetje jammer, internetten achter een open raam dus (alhoewel het met dít weer nog niet eens zo'n probleem is ;) )

Concluderend, gezien de tijd van het jaar (zomer, dus vaak buiten op terrasjes) en de prijs vind ik het al met al acceptabel (al mag de upstream toch nog ietsje omhoog, 384 of 512 is wat meer van deze tijd).
Voor andere jaargetijden zoek ik bij de huidige prijsstelling wel naar andere oplossingen.. Thuis heb ik tóch m'n vaste internetaansluiting wel, dus daar heb ik het niet bepaald nodig. :)

Tot slot, nog wat foto's...

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3614/3683427655_b598c53b42.jpg?v=0 Doos met inhoud

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2429/3684941614_927095e747.jpg?v=0 Op een terrasje

PS. Deze posting heb ik gemaakt tijdens het internetten via WiMax. O-)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 06:37
Ik moet ergens de uitval van internet door verhuizing overbruggen(SBS 2003 + 8 clients), met mogelijks wimax.
dekking 100/100 binnen en buiten
1 maand is waarschijnlijk voldoende, maar dan is de dongle nog 90€
Het desktopmodem nog veel meer.
(8Mbps/800Kbps) Aerea Ultra is het plan wat nodig is.
Ik ben nu op zoek naar een goedkopere dongle of desktopmodem ipv die van aerea te kopen.
Als de desktopmodem te duur is, kan ik wel een laptop inzetten om die klus te klaren.
Kan iemand die recent aerea heeft posten welke dongle het is.
Ik keek al wat rond, maar nog niks gevonden in nederland waar ik die dingen zelf kan kopen.
Misschien iemand een tip?

Kan ik met eigen aangeschafte WiMAX hardware op het aerea netwerk komen?
Antwoord
Nee. Op dit moment worden alleen de aerea modems ondersteund. Heb je elders 3,5Ghz WiMAX hardware aangeschaft en wil je weten of het werkt, neem dan contact met ons op via het contact formulier op http://www.aerea.nl/nl_/informatie/contact/.

(ja dus)

[ Voor 20% gewijzigd door berns op 12-07-2009 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 06:37
IK heb ondertussen al wat meer info over de modems.
ipv van er 1 bij te kopen voor 90 kan ik beter een 2de plan aangaan met gratis dongle voor 6x14.95

Die kan ik daarna nog zelf 5 maand gerbuiken

Algemene garantievoorwaarden voor de aerea WiMAX modems

•PC-kaart (PCMCIA)
•ZyXEL MAX-110

•USB dongle
•ZyXEL MAX-216

• Alcatel-Lucent 9799 MIMO USB Dongle 3.5Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Na nog wat verder testen blijkt dat de handover van je verbinding van de ene naar de andere zendmast niet vlekkeloos verloopt.

Er wordt geadverteerd dat er vanuit een rijdende auto en varende boot kan worden geïnternet.
Dit is (maar) ten dele waar..

Zolang je op je huidige zendmast blijft, is er niets aan de hand. Echter, zodra je van zendmast wisselt, hetgeen zelfs in de binnenstad al enkele keren gebeurt, dan ben je gedurende een periode van 10 tot 60 seconden je verbinding kwijt, afhankelijk van hoe snel een verbinding tot stand wordt gebracht met de volgende mast en je connectie zich herstelt.
Dit in tegenstelling tot bij UMTS, HSDPA of zelfs het oudere GPRS/EDGE, waarbij deze handover naadloos gaat.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Kickje, iemand die het werkend heeft gekregen met Snow Leopard? Ik bestelde het, krijg het binnen en nu staat er dat het niet compatible is met SL...

• lastlong
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 21:40
De desktopmodem werkt gewoon als een bedraad modem, en kan je dus ook prima met snowleopard gebruiken!
Heb m sinds vandaag staan, en werkt super! Er handig aangezien ik geregeld binnen amsterdam verhuis en nu internet heb zodra ik de stekker in het stopcontact steek!
De snelheid is wel wat aan de lage kant, heb het idee dat de 5mbit in praktijk uitkomt op ongeveer 2mbit..

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Dit ziet er goed uit voor als je even zonder ADLS zit, bv bij een verhuizing. Werkt dit goed genoeg om via een VPN verbinding remote te kunnen werken? Outlook - Exchange bv.? De hogere pings kunnen wel eens funest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lastlong
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 21:40
Coenen schreef op donderdag 24 september 2009 @ 15:07:
Dit ziet er goed uit voor als je even zonder ADLS zit, bv bij een verhuizing. Werkt dit goed genoeg om via een VPN verbinding remote te kunnen werken? Outlook - Exchange bv.? De hogere pings kunnen wel eens funest zijn.
heb niet veel ervaring met remote werken, maar ik kan gewoon een vpn verbinding met mijn universiteit leggen en via het uninetwerk bepaalde catalogi bekijken. Of het ook werkt met zwaardere data weet ik niet.

Ik meldde overigens eerder dat ik de 5mbit niet haalde, de snelheid blijkt echter niet constant te zijn. Ik haal nu de 5mbit down bijvoorbeeld wel, maar gisteravond was het internet niet vooruit te branden... Heeft misschien te maken met aantal gebruikers of andere invloeden..

[ Voor 20% gewijzigd door lastlong op 25-09-2009 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayda
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Heb gisteren een mail naar aerea zelf gestuurd met de vraag of er een software voor snow leopard beschikbaar komt. Hierover hebben ze me teruggebeld en verteld dat er een interne testversie (Beta) beschikbaar is en als ik het wil dat ze het ze ook naar me toe konden sturen. (inmiddels heb ik hem ontvangen, maar nog niet geïnstalleerd) Gebruiken is op eigen risico en zij verwachten een stabiele versie binnen 1 a 2 maanden uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan.

@Lastlong; Iniedergeval bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-09 16:53
Ik zit zelf ook te kijken naar Aerea, om te checken of ik dan een snellere verbinding kan krijgen dan het studentenhuis/hotel waar ik zit.
Gaat me vooral om de downloadsnelheid (rond amstel station) en de ping tijden,

valt er online een FPS mee te spelen ?

Hoop dat iemand me kan helpen aan deze informatie / ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Update:

Aerea inmiddels besteld en het is geleverd (Dinsdag besteld, vrijdag geleverd, zaterdag actief)
Ik woon 5 minuten van het Amstel Station.

de 5 Mbit down haal ik vaak, ik hoef niet aan het raam te gaan zitten om verbinding te hebben,
Signal Strength en Link Quality allebei 4/5 balkjes.

Download van 620 gehaald op top via Usenet.
Ping naar Google en Tweakers zitten rond de 80 / 90 ms.

Hoop dat ik anderen die deze informatie ook niet konden vinden hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een maand een AEREA PRO abbo en ben alles behalve tevreden! Ik woon denk ik in hetzelfde hotel als Frantic, omgeving Amstelstation dus waar een goede connectie zowel binnen als buiten gegarandeerd is.

Het begon al met het feit dat ze mij een defecte dongle op stuurden. Voor ze wilde toegeven dat de dongle misschien wel defect was heb ik eerst twee uur zinloze dingen gedaan op aanraden van de helpdesk (a 15 cent p/m). Uiteindelijk moest ik maar even naar hun kantoor in Zuid komen om te kijken waar het aan kon liggen. Na daar bijna 1,5 uur gezeten te hebben (ZONDER KOFFIE) met een jochie van de helpdesk die weinig verder kwam dan 'ja het wereldbolletje rechtsonderin zou nu moeten verschijnen', kwam dan eindelijk een iets beter opgeleide technische man te hulp. Na enig aandringen van mij besloten ze toch eens te testen of het met een andere dongle wel werkte, en ja hoor. Ik had de enige dongle gekregen die defect was, dat hadden ze nog nooit meegemaakt.

Afijn met de gemaakte kosten voor de helpdesk en de 2,5 uur van mijn tijd die ik kwijt was om op hun kantoor rond te hangen heb ik maar gelaten voor wat het was. Was allang blij dat ik eindelijk weer redelijk kon internetten, af en toe deden zelfs de RTL Gemist streamen het aardig goed. Dit hield denk ik een weekje aan, en toen begonnen de problemen. Op dit moment plug ik de dongle zo'n 100-150x per dag opnieuw in, moet ik 2 minuten wachten tot de connectie hersteld is en kan ik dan met geluk weer 5 minuten internetten voor ik het grapje opnieuw moet herhalen. Als je werk voor 90% op internet gebaseerd is kun je wel nagaan hoe stront vervelend dit is.

Wat doe je in zo'n geval, je stuurt een mailtje naar de klantenservice (had geen zin meer om geld uit te geven aan de helpdesk). Wat blijkt, de klantenservice reageert alleen op vragen en heeft weinig met problemen en klachten van mensen. Als je namelijk vragen hebt over je abbo of over het gebruik van nieuwsgroepen, ontvang je vaak nog dezelfde dag een antwoord. Maar op deze klacht over mijn verbinding heb ik 1,5 week lang geen antwoord gehad. Poging twee, nogmaals een mailtje. Nu met een veel dringendere toon en dat als er niet snel een oplossing komt ik van dat hele abonnement af wil en geld + kostenvergoeding terug eis. Antwoord dezelfde dag nog: 'We hebben je klacht ontvangen en komen er binnen twee werkdagen op terug'. Blijkbaar hebben ze veel tijd nodig om een simpel connectie probleem op te lossen.

Aan het einde van de eerste dag wachten ben ik toch maar gaan bellen met de helpdesk (je kunt je wellicht voorstellen hoe gefrustreerd ik was na een dag 100x in en uit pluggen en steeds wachten en dingen kwijt raken omdat je verbinding weg valt. Het deed me denken aan de jaren waarin ik Medal of Honor speelde en af en toe het gevoel had dat de laptop nu toch echt het raam uit moest). Een jongen die verdacht veel klonk als de jongen die mij eerder ook al zo goed geholpen had, waaruit ik op kan maken dat er slechts een persoon bij de helpdesk werkt: 'Meneer u had toch al een mailtje gestuurd? De technische dienst werkt er aan.' Hij had daar inderdaad gelijk in, dus ik heb het er maar bij gelaten en nog een dag gewacht. Om vijf uur op vrijdag nog altijd geen antwoord, ik weer bellen, wat blijkt; helpdesk dicht. Oftewel heel weekend blijft het probleem aanhouden en hebben de mannen van Aerea zich weer niet aan hun woord gehouden. Inmiddels is het zondag ochtend, morgen ga ik maar weer eens bellen en zal hier laten weten hoe het verder gaat.

Wellicht hebben jullie suggesties, hoe kan het dat ik steeds van het netwerk afgegooid wordt? De connectie volgens de 'connection manager' blijft wel gewoon op 'zeer goed of uitstekend' staan. Heb de firewall al voor het programma uitgezet en heb ook al geprobeerd om WLAN Autoconfig uit te zetten, maar dit hielp ook niet. Zou het wederom aan de dongle kunnen liggen?

Gegroet!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb net mijn dongle binnen gehad. Volgens Aerea zou ik in mijn buurt (amstelveenseweg bij het vondelpark) geen ontvangst binnen hebben. Het werkt echter prima. Laptop staat een meter van het raam af, enkel glas.

Ook de snelheid waar pagina's mee binnen komen is uitstekend. Volgens BBNed haal ik 1069.7 kbps, precies zoals beloofd dus.

Software installatie ging zeer vlot. Ik heb geen cd drive, kon gelukkig de software van aerea.nl downloaden. Installatie ging automatisch en ik was binnen 3 minuten online. Zeer tevreden klant dus... tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Fablex, gebruik je een USB-hub. Ik heb ook enorm veel problemen met wegvallen gehad, twee keer clean install gedaan e.d... bleek het aan de hub te liggen. Nu draait het als een zonnetje.

Ik ben trouwens erg positief over de support van Aerea, heb altijd binnen een uur een mailtje teruggekregen, zelfs om 9 uur 's avonds, maar ik heb het geluk gehad contact te hebben gehad met een technisch medewerker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Eerste indruk:

Latentie is iets wat je direct merkt bij het laden van webpagina's. Waar ik op 1Gbit en 100Mbit verbindingen instantaan een webpagina gerenderd heb, moet ik hier weer oldschool ADSL like wachten. Support van Aerea is helder, bereikbaar en flexibel. Ik kon na aandringen en overleg mijn 3.5Ghz stick ergens ophalen. Gare software bij die USB wimax stick. Als je je inloggegevens wijzigd, moet je je stick in en uit pluggen |:(.

Ik woon in de buurt van s111, nabij de ring. Ik heb geen ontvangst als ik random met mijn laptop ergens in de huiskamer ga zitten, soms wel. Nu heb ik de USB stick met een verlengkabel voor het raam gehangen, dat lijkt aardig te werken.

Ik houdt u allen op de hoogte.

[ Voor 20% gewijzigd door Ruudjah op 13-11-2009 18:20 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--Christiaan-- schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:37:
Fablex, gebruik je een USB-hub. Ik heb ook enorm veel problemen met wegvallen gehad, twee keer clean install gedaan e.d... bleek het aan de hub te liggen. Nu draait het als een zonnetje.

Ik ben trouwens erg positief over de support van Aerea, heb altijd binnen een uur een mailtje teruggekregen, zelfs om 9 uur 's avonds, maar ik heb het geluk gehad contact te hebben gehad met een technisch medewerker denk ik.
Nee gebruik geen USB hub. Heb er wel een maar zelfde probleem als ik hem direct inplug gewoon. Aanstaande woensdag sturen ze eindelijk een monteur bij me langs. Sinds ik verplaatst ben in mijn appartement is het wel ietjes beter geworden. Ik denk dat het netwerk in omgeving van amstelstation gewoon flink overbelast is, de dongle stuk is of de connectie gestoord wordt.

Eens kijken wat die monteur voor trukendoos bij zich heeft, heb er weinig vertrouwen in maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:13
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:19:
[...]

Nee gebruik geen USB hub. Heb er wel een maar zelfde probleem als ik hem direct inplug gewoon. Aanstaande woensdag sturen ze eindelijk een monteur bij me langs. Sinds ik verplaatst ben in mijn appartement is het wel ietjes beter geworden. Ik denk dat het netwerk in omgeving van amstelstation gewoon flink overbelast is, de dongle stuk is of de connectie gestoord wordt.

Eens kijken wat die monteur voor trukendoos bij zich heeft, heb er weinig vertrouwen in maar we zullen zien.
Zit je toevallig met 500 man in 1 gebouw? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 01:29:
[...]

Nee 400 ;-)

Vandaag afspraak om 10 AM met die monteur, werd gister gebeld (ingesproken op mijn voice mail) dat het helaas niet door kon gaan omdat de monteur ziek was. Maar hij zou vandaag weer bellen om een afspraak na 17:00 uur in te plannen met een vervangende monteur (die blijkbaar s'avonds werkt). Het is nu inmiddels 22:30 en je raad het al, nog geen telefoontje gehad of monteur gezien. Net maar even voor de (nattevingerwerk) 15e keer een klacht ingediend via de website van Aerea.

Ik wil er nu eigenlijk gewoon vanaf, dan regel ik wel wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werd net (nadat ik ze het twee dagen geleden gevraagd had) eindelijk gebeld door de klantenservice van Aerea. Dit maal een persoon die verstand van zaken had. De monteurs (die blijkbaar ook de klantenservice normaal behandelen) waren beide ziek geworden. Daarom nam hij het even over, en gaf aan dat het probleem niet bij mij ligt maar bij het Aerea netwerk. Eerst dachten ze dat mijn klachten ongegrond waren maar nu ze meer klachten binnen kregen en deze naast elkaar hebben gelegd blijkt het netwerk op bepaalde plekken om de 10 minuten een 'hick-up' te ondervinden. Ze zijn er naar aan het kijken, maar hij verwacht dat het nog niet opgelost is begin volgende week, hopelijk wel aan het einde van volgende week.

Ik heb aangegeven een koste vergoeding voor de problemen te willen, dit heeft de beste man aan de financiële afdeling doorgegeven, dus daar hoor ik nog van. Daarbij bood hij zelf aan mij op de hoogte te houden omtrent de ontwikkelingen. Eindelijk iemand die begrijpt hoe een klantenservice hoort te draaien.

Het is dus weer even afwachten, tot die tijd voorlopig nog elke 5-10 minuten de verbinding resetten ;-)

Edit: Deze thread staat inmiddels aardig hoog in google resultaten op Aerea, dus dat is goed nieuws! Zeker voor mensen die dezelfde problemen ondervinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Nu een week verder en het lijkt allemaal wel prima te zijn. De snelheden die ik haal komen in de buurt van 5Mbit (heb 20 E/maand abbo).

Kijk alleen wel uit bij upload, als die vol staat (256KB) dan gaat het snel bergafwaartsmet de bruikbaarheid van de verbinding. Webpagina's laden dan niet of nauwelijks, games werken niet echt, AJAX updates crashen e.d. Nu met een traffic shaper hier en daar wat getweakt, en het is prima in orde. Maar wat upload betreft dezelfde ervaring als ADSL (asymetrisch): staat de upload vol, dan kakt de download ernstig in. Bij deze verbinding nog wat erger dan ADSL, zo lijkt het.

Ook geen enkel probleem met de dongle; hij werkt vanuit standby, hibernate en cold boot na ongeveer 5-10 seconden. Irritant is dat je steeds opnieuw een ander IP adres krijgt. maar dat valt te verhelpen met tools.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruudjah op 20-11-2009 14:32 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Vinnienerd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 01:29:
[...]

380 ;)

Maar de meeste gebruiken nog het draadloze netwerk van het gebouw.

Ik zit aan de kant naar de hoofdingang toe zegmaar, fablex.

Een keukengenoot aan dezelfde kant zonder problemen en één aan de park kant zonder problemen.

Als je je stick echt niet meer vertrouwd mag je mijne wel is testen :) moet je maar ff contact zoeken.

Ik heb trouwens nog geen ander IP adres gehad. Komt misschien ook omdat ik mijn PC niet echt uit zet.

Heb de Dongle met een hubje en een verlengsnoertje iets dichter naar het raam gehangen, scheelt een beetje in de balkjes in de connection tool. snelheid zit tussen de 400 en 600, 's nachts komt alles meestal met 600 kb/s binnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Frant!c op 23-11-2009 19:36 . Reden: toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we er anders een "nerds-die-in-een-gebouw-met-380-inwoners-wonen"-meet van maken :) .

Bij mij werkt ie trouwens prima, gewoon een kwestie van kamer aan de goede kant kiezen.

Ik denk overigens met name dat het veel uitmaakt of je op de achtste verdieping van een gebouw met 380 studenten zit en of je lelijk bent. Daar moet je even op letten. Is dit beiden het geval dan ben ik bang dat t niet echt gaat werken

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 00:41 ]

Verwijderd

Gek dat het bij jou allemaal zo goed werkt dan BroxTheMan laatste keer dat ik checkte had je wel wat aan je uiterlijk mogen doen ;-)

Heb echt geen idee hoe het zit. Bij mij valt het dus om de 10 minuten weg, bij andere werkt het gewoon wel altijd maar heel traag. En weer andere (in ditzelfde gebouw) hebben een top verbinding zoals BroxTheMan, die hem gewoon gaat delen met zijn buurvrouw...

Maargoed tot die tijd zit ik nog altijd zo'n 50x per dag die dongel opnieuw in en uit te pluggen! Wat moet je anders met je tijd he? I LOVE AEREA. Denk dat ik mijn geld toch maar terug ga vragen en weer lekker op het interne netwerk ga, dat schijnt inmiddels sneller te zijn.

• Frant!c
Interne netwerk is inmiddels van acceptabele kwaliteit, alleen bijvoorbeeld inloggen op Steam had ie via dat netwerk geen trek in. Ik deel mijn verbinding ook met 2 buurvrouwen, vooral MSN / hyves / facebook verkeer, dus daar merk ik niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik lees net op de site dat de dongle niet met 64 bit OS werkt:

Werkt de dongle op Windows 64 bit?
Antwoord
Windows 64 bit is niet ondersteund. Enkel 32 bit versies werken met de USB-dongle.
Als je van aerea gebruik wil maken met een 64 bits PC heb je de mogelijkheid om met een desktop modem te werken. Deze sluit je aan op de ethernet-poort van je PC.

Heeft er iemand een workaround gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 19:57

jep

Zou dit product uiteindelijk niet veel sneller moeten worden? Met een UMTS/3G dongle ben je momenteel veel sneller en je hebt overal bereik. Toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Al aan de prijs gedacht? Probeer eens een onbeperkt 3G abo van 10 euro per maand te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Als je al belt via T-Mobile en een telefoon hebt die als modem kan dienen: Web'n'walk. Dat mag je ook voor je laptop gebruiken en is nauwelijks langzamer dan het even dure abo van Aerea.
http://www.t-mobile.nl/pe...t-telefoon/standaard.aspx

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-E op 13-12-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Om dit topic een schop te geven; zit bij iemand thuis met het geweldige aerea die net een nieuwe computer heeft gekocht met windows 7 (64bits).

Nu werkt het niet, ik krijg het internet niet aan de praat, na het bellen met de helpdesk het antwoord gekregen dat het niet op een 64bits versie werkt (overigens ook niet snow leopard) en dat de ondersteuning hiervan nog wel even op zich kan laten wachten.
Is er echt geen workaround? Naast het opzeggen van aerea en overstappen op een provider die wel een besturingssysteem ondersteund dat nu toch wel mainstream is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet helemaal correct. Snow Leopard wordt wel degelijk ondersteund, je moet alleen contact opnemen met de helpdesk en dan krijg je een speciale driver toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Is de dekking al eens uitgebreid naar de rest van de stad, eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is er inmiddels al een Windows 7 64 bit driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Area helpdesk:
Drivers voor Windows 7 zijn nog niet beschikbaar. Ze zijn wel in ontwikkeling en we verwachten ze over enkele maanden. Wanneer de drivers voor Windows 7 uitkomen zullen we je hierover informeren. Mocht je de 32 bits versie van Windows 7 gebruiken dan werkt de software meestal nog wel onder de compatibiliteitsmodus. Of je de 32 of 64 bits versie hebt kun je zien in de systeem eigenschappen.

Meer over de compatibiliteitsmodus kun je hier lezen:

http://windows.microsoft....n-this-version-of-Windows

Het komt er in feite op neer dat je met de rechtermuisknop op het icoontje van de Connection Manager klikt, eigenschappen kiest, vervolgens compatibiliteit en Windows XP selecteerd waarna je op OK klikt.

In ieder geval raad ik je aan, mocht je de 32 bits versie van Windows 7 gebruiken, om de software te verwijderen en vervolgens te herinstalleren. Download wel eerst de nieuwste versie:

http://www.aerea.nl/downl...LU-R1.52.10.21-090309.zip

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord. Mocht dit niet zo zijn, ga dan naar http://www.aerea.nl/nl_/informatie/contact/ en vul het contactformulier in. We komen dan zo snel mogelijk weer bij je terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Inmiddels Windows 7 32 bit geinstalleerd. Driver en software werken inderdaad prima in de compatibiliteitsmodus.
carnager schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 02:24:
Is de dekking al eens uitgebreid naar de rest van de stad, eigenlijk?
Ik heb prima ontvangst bij de sluisstraat, vlakbij de ring.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 07-05-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Woot!!!!! Ik heb de dongle onder Windows 7 x64 bit aan de praat!

Oplossing:
1. installeer aerea software onder XP compatibility mode.
2. installeer handmatig deze driver voor de dongle: http://cid-7fc885d0cf02df...ic/wimax.zip?sa=506876250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Helaas, mooie oplossing maar niet nuttig meer:
Geachte klant,

Het spijt ons je te moeten meedelen dat wij hebben moeten besluiten onze netwerkdiensten per 1 augustus dit jaar te beëindigen. De aerea dienstverlening komt hiermee ten einde. Tot die datum zal Worldmax haar dienstverlening aan jou blijven voorzetten.

Eind 2009 is Worldmax door de overheid ingelicht over storingen die het Ministerie van Defensie zou ondervinden als gevolg van het draadloze aerea netwerk in Amsterdam. Er bleek in het belang van de nationale veiligheid geen andere optie dan de licentie voor draadloze internetcommunicatie van Worldmax verregaand te beperken. Dit heeft eind vorig jaar geleid tot een rechtszaak tussen beide partijen. Partijen hebben echter besloten deze zaak te schikken.

Als gevolg van de schikking heeft Worldmax geen volledige beschikking meer over haar oorspronkelijke frequentieband en kan haar plannen voor Nederland niet meer uitvoeren. Er is daardoor geen andere optie overgebleven dan sluiting van het netwerk in Amsterdam.

Juli 2010 wordt onze laatste maand van dienstverlening. Wij zijn momenteel nog in gesprek met partijen die jou een vergelijkbare dienstverlening zouden kunnen bieden. Dit zal je echter op geen enkele wijze verplichten tot het afnemen van diensten bij een andere partij. Je bent vrij een nieuw contract te sluiten met elke andere aanbieder naar keuze.

De incasso van abonnementsgelden voor de maand juli heeft plaatsgevonden op 16 juni jongstleden. Dit was tevens de laatste incasso. Je bent mogelijk in ruil voor een gratis dongle of modem een contractperiode voor langere periode dan een maand aangegaan. Worldmax ontslaat je hierbij van de verplichting deze afspraak na te komen.

Je kunt de dongle of het modem kosteloos terugsturen naar “BNS, Antwoordnummer 42, 4100 VP Vianen”. Onze helpdesk zal na sluiting van het netwerk nog twee weken voor vragen en ondersteuning bereikbaar zijn op aangepaste openingstijden. Wij zijn nog bereikbaar van 2 tot en met 16 augustus in de ochtend van 9 tot 12 uur.

Wij betreuren deze beëindiging van onze dienstverlening en danken je voor het vertrouwen dat je als klant in ons hebt gesteld.

Met vriendelijke groet,
Defenensie met hun gezeik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:59

DDX

Best welke korte termijn tussen deze mededeling en sluiten netwerk ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik kreeg dat mailtje ook (niet dat ik er nog gebruik van maakte, maar toch). Die opmerking over het terugsturen van de modem of de dongel snap ik niet. Waarom zou je dat nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Volgens mij vragen ze je dongle terug te sturen omdat het in bruikleen was ? Of was het gratis en niet in bruikleen ?
Ik weet het niet precies, heb net vorige week een defecte dongel om laten ruilen, gisteren pas de defecte naar ze terug gestuurd.

Wel jammer, was best tevreden over het netwerk en de snelheid, alleen de draadloze kant zorgt voor wat extra latency, vooral merkbaar in games / SSH sessies, maar niet onwerkbaar (80 ms ping naar www.tweakers.net)
De alternatieven die ze kunnen leveren zal wel vodafone / T-mobile zijn, maar dan een andere prijs. En van wat i k me kan herinneren van een testje op de laptop van een huisgenoot was het qua latency alleen nog slechter over zijn verbinding (vodafone dongle grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• openbook
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Teruggave van de aansluitkosten en de laatste maand abonnementskosten lijkt mij niet meer dan redelijk. Daarna praten over het terugsturen van die dongle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja ik vraag me ook af of ze dat zomaar kunnen opzeggen zonder enige tegemoetkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Aerea biedt nu dit als vervangende optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayda
  • Niet online
bij het nieuwe aanbod gaat je snelheid na 2gb gebruik van 1.8Mb/s naar 384 kb/s. hierdoor ben ik geneigd om via surfpot vodafone mobiel extra voor €25,- p/m te kopen, hierbij is snelheid in amsterdam nu 28.8 Mb/s. Er wordt hier wel fup gehanteerd. volgens mij is fup een maximale gebruik van 10GB. Al wordt er door vodafone medewerkers verschillende vage verhalen erover verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-08 23:00
hayda schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:41:
bij het nieuwe aanbod gaat je snelheid na 2gb gebruik van 1.8Mb/s naar 384 kb/s. hierdoor ben ik geneigd om via surfpot vodafone mobiel extra voor €25,- p/m te kopen, hierbij is snelheid in amsterdam nu 28.8 Mb/s. Er wordt hier wel fup gehanteerd. volgens mij is fup een maximale gebruik van 10GB. Al wordt er door vodafone medewerkers verschillende vage verhalen erover verteld.
Ik heb vorige week via surfspot vodafone mobiel extra besteld @ €25 en al in gebruik. Snelheden van 28.8 Mb/s heb ik tot nu toe nooit gehaald en wat mij ook opvalt is dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Of dit komt omdat veel mensen in amsterdam op de vodafone network aan het mobiel internetten zijn en de banbreeedte gedeeld moet worden weet ik niet maar helemaal tevreden ben ik niet. Wimax vond ik stukken stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayda
  • Niet online
doublehelix schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 20:11:
[...]

Ik heb vorige week via surfspot vodafone mobiel extra besteld @ €25 en al in gebruik. Snelheden van 28.8 Mb/s heb ik tot nu toe nooit gehaald en wat mij ook opvalt is dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Of dit komt omdat veel mensen in amsterdam op de vodafone network aan het mobiel internetten zijn en de banbreeedte gedeeld moet worden weet ik niet maar helemaal tevreden ben ik niet. Wimax vond ik stukken stabieler.
Snelheden van 28.8 Mb/s is sinds paar dagen, voorheen wast 7.2Mb/s.
Wat mij tegenhoudt is eigenlijk de maximum data gebruik van 10GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Ik heb inmiddels ook Vodafone via surfspot voor 25e. Gebuik deze week nog zoveel mogelijk Aerea, want dat is toch een stuk sneller,

Heb net Vodafone een maar minuten laten pingen naar tweakers.net. krijg ik gemiddeld 120, min 58 en max 1600 -_- Bij Aerea is het toch meestal 80 / 100.

Max dl snelheid was ook nog rond de 300 kB/s, maar dat zal ik nog eens goed testen als Aerea echt weg valt.

Vodafone mannetje aan de telefoon meldde mij over het FUP dat het gaat over 10x het gemiddelde gebruik, dus als we met z'n allen het gemiddelde verbruik ff wat omhoog trekken ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-08 23:00
Gaat de internetverbinding bij jou soms ook eventjes uitvallen. Heb een paar weken geleden deze abo afgesloten en wordt door mijn dochter in het midden van amsterdam gebruikt. Zij merkt dat de verbinding vrij vaak wegvalt. De pings zijn inderdaad hoog. Wimax was een stuk beter.
d
Frant!c schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:50:
Ik heb inmiddels ook Vodafone via surfspot voor 25e. Gebuik deze week nog zoveel mogelijk Aerea, want dat is toch een stuk sneller,

Heb net Vodafone een maar minuten laten pingen naar tweakers.net. krijg ik gemiddeld 120, min 58 en max 1600 -_- Bij Aerea is het toch meestal 80 / 100.

Max dl snelheid was ook nog rond de 300 kB/s, maar dat zal ik nog eens goed testen als Aerea echt weg valt.

Vodafone mannetje aan de telefoon meldde mij over het FUP dat het gaat over 10x het gemiddelde gebruik, dus als we met z'n allen het gemiddelde verbruik ff wat omhoog trekken ^_^

[ Voor 3% gewijzigd door doublehelix op 26-07-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
Doublehelix, wegvallen niet echt nee. Heb tot nu toe één keer gehad dat ik hem opnieuw in moest pluggen...

Ik zit ook nog in een gebied wat nog een oude mast heeft volgens hun dekkingskaart. Hij is niet echt up to date, want het is wel 3G, maar nog niet echt ideaal qua snelheid :P
Pagina: 1