Sinds een paar dagen heb ik een Wimax-kaartje en een (tijdelijk) account bij Aerea.nl. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van hun introductie-aanbieding.
Je krijgt daarvoor:
1 Zyxel Max-110 kaartje
1 maand internetaccess via Aerea.nl
Kosten: 30 euro, waarvan naar zeggen 10 euro voor 1 maand access. Kortom, het proberen waard. Aerea doet nog tamelijk vaag over de uiteindelijke prijzen. Die prijs van een tientje is alleen gedurende de introductieperiode. Uit de welkomstbrief:
Enige andere Wimax-aanbieder in NL op dit moment: Schiphol Telematics in samenwerking met Callmax. Dat is overigens weer een iets andere Wimax variant.
Dan de ervaringen over de verbinding en snelheid. Naar zeggen van een kennelijke insider is het netwerk nu maximaal 1024 Kbit/s download en 128 Kbit/s upload. Die downloadsnelheid klopt in de praktijk aardig, al zat ik bij speedtest.nl soms zelfs wat hoger. De downloadsnelheid haalde ik niet altijd. Praktijkmeting op speedtest.nl:
Download 116.2 KByte/sec (=930 kbps)
Upload 7.8 KByte/sec (=62 kbps)
Connection 61.0 Conn/min
Het opbouwen van de verbinding duurt soms wat lang. Ook heb ik het al een keer meegemaakt dat ik wel verbinding had, maar geen IP-adres kreeg. Kaartje er uit trekken en weer er in stoppen hielp toen. De dekking is redelijk. Ik schrijf dit nu in de Ponteneur, op de hoek van de 1e Van Swinden en de Pontanusstraat. Volgens de dekkingstool van Aerea zou er binnen geen bereik zijn, maar vlakbij een raam is er nog net genoeg om de verbinding in de lucht te houden. Maar dan moet ik wel dat kaartje de ruimte geven. Zodra ik mijn handen er bij houd, valt de verbinding soms weg. Signal strength rond de 30% van de maximale 100. Trucje om hem sneller weer te laten verbinden: op 'Save profile' klikken in de Zyxel utility.
Blijf ik dit gebruiken? Hangt sterk af van de toekomstige prijsstelling. Sporadisch heb ik in Amsterdam een internetverbinding nodig voor een paar uur, terwijl er geen wireless in de buurt is. Nu gebruik ik daar een GPRS-kaart voor met een T-Mobile prepaid Simmetje. Kosten: max 2,50 per dag. Snelheid: tergend langzaam, maar het werkt. Als Aerea ook de mogelijkheid gaat bieden om per dag een account te nemen tegen een prijs van 2,50 oid (liefst postpaid), zal ik in Amsterdam eerder een Aerea verbinding leggen dan T-Mobile.
Edit 6 augustus, 00:44
In de FAQ staat al iets over de toekomstige plannen:
Je krijgt daarvoor:
1 Zyxel Max-110 kaartje
1 maand internetaccess via Aerea.nl
Kosten: 30 euro, waarvan naar zeggen 10 euro voor 1 maand access. Kortom, het proberen waard. Aerea doet nog tamelijk vaag over de uiteindelijke prijzen. Die prijs van een tientje is alleen gedurende de introductieperiode. Uit de welkomstbrief:
Het kaartje is een PCMCIA model. Windows-only. De Max-110 is is geschikt voor het leggen van een verbinding in de 3,5GHz band. Dit najaar worden ook andere frequenties geveild, waarmee een verder bereik mogelijk zou moeten zijn.Na de zomer kun je al gebruik maken van nog meer voordelen van aerea. Dan is het namelijk ook mogelijk om je abonnement, in plaats van vooraf, ook achteraf te betalen en hebben we de kwaliteit van het netwerk nog beter afgestemd. Zodra dit alles mogelijk is, zullen we ook de prijzen aanpassen. Uiteraard nog steeds zeer betaalbaar!
Enige andere Wimax-aanbieder in NL op dit moment: Schiphol Telematics in samenwerking met Callmax. Dat is overigens weer een iets andere Wimax variant.
Dan de ervaringen over de verbinding en snelheid. Naar zeggen van een kennelijke insider is het netwerk nu maximaal 1024 Kbit/s download en 128 Kbit/s upload. Die downloadsnelheid klopt in de praktijk aardig, al zat ik bij speedtest.nl soms zelfs wat hoger. De downloadsnelheid haalde ik niet altijd. Praktijkmeting op speedtest.nl:
Download 116.2 KByte/sec (=930 kbps)
Upload 7.8 KByte/sec (=62 kbps)
Connection 61.0 Conn/min
Het opbouwen van de verbinding duurt soms wat lang. Ook heb ik het al een keer meegemaakt dat ik wel verbinding had, maar geen IP-adres kreeg. Kaartje er uit trekken en weer er in stoppen hielp toen. De dekking is redelijk. Ik schrijf dit nu in de Ponteneur, op de hoek van de 1e Van Swinden en de Pontanusstraat. Volgens de dekkingstool van Aerea zou er binnen geen bereik zijn, maar vlakbij een raam is er nog net genoeg om de verbinding in de lucht te houden. Maar dan moet ik wel dat kaartje de ruimte geven. Zodra ik mijn handen er bij houd, valt de verbinding soms weg. Signal strength rond de 30% van de maximale 100. Trucje om hem sneller weer te laten verbinden: op 'Save profile' klikken in de Zyxel utility.
Blijf ik dit gebruiken? Hangt sterk af van de toekomstige prijsstelling. Sporadisch heb ik in Amsterdam een internetverbinding nodig voor een paar uur, terwijl er geen wireless in de buurt is. Nu gebruik ik daar een GPRS-kaart voor met een T-Mobile prepaid Simmetje. Kosten: max 2,50 per dag. Snelheid: tergend langzaam, maar het werkt. Als Aerea ook de mogelijkheid gaat bieden om per dag een account te nemen tegen een prijs van 2,50 oid (liefst postpaid), zal ik in Amsterdam eerder een Aerea verbinding leggen dan T-Mobile.
Edit 6 augustus, 00:44
In de FAQ staat al iets over de toekomstige plannen:
Online kun je nu nog slechts een tegoed voor een hele maand tegelijk kopen.Hoe koop je tegoed?
Antwoord
aerea kent verschillende mogelijkheden wat betreft de duur van de toegang tot aerea. Je kan kiezen voor een dag, week en maand tegoed.
Mogelijkheden zijn:Het maximum aantal eenheden (dagen, weken of maanden) dat je per periode kan kiezen is beperkt. Wanneer je langer dan 4 dagen gebruik wilt maken van aerea kies je een week (wel zo slim, dat is ook goedkoper). Hetzelfde geldt voor week en maand. Wel kan je periodes combineren, bijvoorbeeld 6 weken aerea toegang stel je samen door tegoed voor 1 maand en tegoed voor 2 weken te kopen.
- Toegang voor een dag (max. 4 dagen)
- Toegang voor een week (max. 3 weken)
- Toegang voor een maand (max. 3 maanden)
De totale hoeveelheid tegoed die je kunt kopen is 90 dagen (dus 3 maanden).
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-E op 06-08-2008 00:44 ]