12V fan aansluiten op stroom kabel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben bezig met een project (DIY beamer) en nu wilde ik graag weten hoe ik mijn 2 fans het beste kan aansluiten. Ik heb net een afgeknipte stroom kabel gevonden en heb het daar op geprobeerd. Ik heb dus een 12V fan met een rood/zwart/geel draadje. Geel is dacht ik voor de snelheid en zwart/rood voor de stroom.

Ik heb mijn zwart/rode kabel samen gedraaid in een kroonsteentje geschroefd en aan de andere kan heb ik de grijze/blauwe/groene (allemaal apart geprobeerd) er in geschroefd. Bij geen één combinatie begon me fan te draaien.

Dus nu vraag ik me af of het überhaupt wel mogelijk is.
Even ter illustratie,
Afbeeldingslocatie: http://news.thomasnet.com/images/large/467/467984.jpg wil ik op Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/8753-c_w600_h474.jpg

De stroomkabel moet op een controller board komen van een Samsung Syncmaster en moet samen komen op een andere stroomkabel die uitkomt op een DPST switch.

Snappen jullie beetje wat ik bedoel?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 22:17
Hmm, 'stroomkabels' (die je in het stopcontact steekt althans) hebben meestal een geel/groene draad die als aarding fungeert, een bruine draad die als + werkt en een blauwe draad die als - werkt (al kunnen die laatste 2 ook omgedraaid zijn, weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Okay... en je punt is? Moet ik 2 draden van de stroomkabel combineren en in het kroonsteentje schroeven? Ik heb een geel/groene / blauwe / zwarte uiteinde hier op zitten.

//edit, slecht idee. Kortsluiting...

[ Voor 34% gewijzigd door MrVegeta op 05-08-2008 15:11 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik zag dat deze ventilator maar 12V is dus deze zul je nooit direct (zonder trafo) aan kunnen sluiten op je stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hm zoiets dacht ik al maar ik probeer dus dit schema te volgen.
Afbeeldingslocatie: http://no-illusions.nl/images/Simplewire.jpg

Hoe zijn daar de fans aangesloten? Via de stroomkabel die uit het beeldscherm komt (en die samen komt met de lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
Dit schema is een Amerikaans schema. Want er wordt van 120V uitgegaan.

Je hebt 2 mogelijkheden of een 220V fan aanschaffen of een trafo van 220V naar 24V of 12V toevoegen (zoals in het onderste schema te zien is).

[ Voor 10% gewijzigd door Flipke84 op 05-08-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Sorry maar ik begrijp er niet veel van.
Verduidelijk eens welke bron je ter beschikking hebt. Ervanuitgaande dat dat 12V is, moet je gewoon de 12V lijn ( + ) doorverbinden met de rode kabel van de fan. De massalijn ( - ) moet je doorverbinden met de zwarte kabel van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 144949 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:26:
Sorry maar ik begrijp er niet veel van.
Verduidelijk eens welke bron je ter beschikking hebt. Ervanuitgaande dat dat 12V is, moet je gewoon de 12V lijn ( + ) doorverbinden met de rode kabel van de fan. De massalijn ( - ) moet je doorverbinden met de zwarte kabel van de fan.
Ik snap er ook niet echt veel van, dacht eerst dat ie een fan wilde aansluiting op zo'n kabel die je in het stopcontact steekt. Schijnbaar niet dus :?

Duidelijk is wel dat je een trafo nodig ga hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
Je kunt wel een fan aanschaffen die op 230V draait. Dan heb je tenminste geen trafo nodig. Ga maar eens bijvoorbeeld bij farnell kijken onder fans 230V je zult er genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Flipke84 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:32:
Je kunt wel een fan aanschaffen die op 230V draait. Dan heb je tenminste geen trafo nodig. Ga maar eens bijvoorbeeld bij farnell kijken onder fans 230V je zult er genoeg vinden.
Ik heb hier een 120mm fan op 230V, verplaatst absurd veel lucht. Maar maakt ook wel 'iets' meer herrie dan een 120mm fan op 12V. Maar voor een beamer maakt dat wellicht niet zo uit.

specs:

230V ~ 50Hz 120Ma 19W
230V ~ 60Hz 110Ma 18W

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 05-08-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Even serieus, heb je nou een 12V fan direct aan 't stopcontact gehangen :?
Heb je uberhaupt ook maar een vaag vermoeden wat je aan het doen bent?

Anyway, in jouw geval heb je de onderste versie nodig van dat schema, dus met 12V adapter. Maar zorg eerst dat je snapt wat dat schema doet voordat de boel in de fik vliegt of je een optater krijgt. Zomaar random draden verbinden en kijken of 't werkt is niet bepaald verstandig, zeker niet met 230 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
leonpwner1 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:30:
[...]

Ik snap er ook niet echt veel van, dacht eerst dat ie een fan wilde aansluiting op zo'n kabel die je in het stopcontact steekt. Schijnbaar niet dus :?

Duidelijk is wel dat je een trafo nodig ga hebben :P
okay, dus ik moet een transformator gaan gebruiken om van 220V naar 12V te gaan?
Anoniem: 83328 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:06:
Even serieus, heb je nou een 12V fan direct aan 't stopcontact gehangen :?
Heb je uberhaupt ook maar een vaag vermoeden wat je aan het doen bent?

Anyway, in jouw geval heb je de onderste versie nodig van dat schema, dus met 12V adapter. Maar zorg eerst dat je snapt wat dat schema doet voordat de boel in de fik vliegt of je een optater krijgt. Zomaar random draden verbinden en kijken of 't werkt is niet bepaald verstandig, zeker niet met 230 :X
Bedankt voor je bezorgdheid ;). Ik heb wel enig idee wat ik aan het doen ben en heb hoogsten keertje de stoppen er uit laten slaan. Ik pas heel goed op met strooom etc :+ .

Ik snap ook wel hoe het schema in elkaar zit op één ding na. Ze hebben hier 2 stroom stekkers, namelijk die van de lamp en die van het beeldscherm. Die komen samen en dat wordt dan aangesloten op een andere stroom kabel. Als ik dat ook zou willen dan moet ik de geel groene / zwarte (blauwe) kabel apart met een kroonsteentje verbinden. En dan doortrekken naar de "begin" stroomkabel?

[ Voor 61% gewijzigd door MrVegeta op 05-08-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MrVegeta schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:12:
[...]

okay, dus ik moet een transformator gaan gebruiken om van 220V naar 12V te gaan?
Ja, anders zet je 230 volt op je fannetje die 12 volt aan kan, dat gaat ie niet leuk vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 13:51
Denk ook even dat dat fannetje hoogstwaarschijnlijk gemaakt is voor een PC voeding ? Dan is dat 12 Volt DC, misschien maakt dat ook iets uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:03
MrVegeta schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:12:

Ik snap ook wel hoe het schema in elkaar zit op één ding na. Ze hebben hier 2 stroom stekkers, namelijk die van de lamp en die van het beeldscherm. Die komen samen en dat wordt dan aangesloten op een andere stroom kabel. Als ik dat ook zou willen dan moet ik de geel groene / zwarte (blauwe) kabel apart met een kroonsteentje verbinden. En dan doortrekken naar de "begin" stroomkabel?
waar zie jij 2 stekkers? Er is er maar 1 links boven en daarvan wordt zowel de massa als de aarde en de fase gesplitst en gevoed aan de voedingen voor het scherm en de lamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://no-illusions.nl/images/elec.jpg
Zo heb ik het ongeveer in me hoofd. Dat grijze zijn kroonsteentje en het zwarte en het zwarte geleidingsdraad (om het zo maar te noemen).

Ik zie 2 stekkers bij de lamp en het beeldscherm. Die samen komen bij de andere stekker, ik zie dit blijkbaar verkeerd ;). Kan ik dat via kroonsteentjes etc verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

@TS:

Doe ajb voorzichtig, met 230 kloten is niet iets wat je zomaar moet doen.

Als ik het goed begrijp heb je nu zowel de zwart als rode draad van de fan in 1 gat van een kroonsteen gestopt en wil nu weten wat je aan de andere kant erin moet proppen om het te laten werken?

Dit geeft voor mij aan dat je geen enkel idee hebt van hoe een electrische stroom moet lopen en wat begrippen als volt en ampere zijn.

Stop dus en roep er iemand bij die wat meer verstand ervan heeft voordat je je eigen stoppen laat doorslaan en we straks weer allemaal op zwart moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ja ik snap wel dat je bezorgt bent maar ik wil gewoon de theorie begrijpen hiervan zodat ik weet wat ik in huis moet halen zodat een semi prof het in elkaar kan draaien ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

MrVegeta schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:03:
Ja ik snap wel dat je bezorgt bent maar ik wil gewoon de theorie begrijpen hiervan zodat ik weet wat ik in huis moet halen zodat een semi prof het in elkaar kan draaien ;).
Wij willen ook eerst de situatie begrijpen ;)
Begin dus eerst eens met de specs van de fan te geven en een duidelijke omschrijving wat je momenteel van materiaal/toestellen hebt betreffende dat beamerproject.
Zoals gezegd: als het een pc-fan @12V DC is, hang die dan niet aan het stopcontact zonder transformator & gelijkrichter & afvlakking ertussen. Echter zou het wel eens kunnen zijn dat je ergens wel een lage gelijkspanning kan aftappen, gezien je met een beamer-project bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik denk dat TS er verstandig aan doet om meteen al die (semi)prof er bij te roepen omdat hij duidelijk aangeeft dat hij helemaal niets van electrotechniek begrijpt. Veel te gevaarlijk om zo door te modderen! Er worden simpel gezegd twee talen gesproken.
Beschouw dit (om misverstanden te voorkomen) a.u.b. niet als een belediging, want zo is het beslist niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 16:31
http://nl.youtube.com/watch?v=kSYKArb72nA&eurl=

ik heb het al is geprobeerd met een nokia oplader

werkt nice:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
@ TS:
- 220VAC is niet nx. Ik weet niet of je ooit al eens een fasedraad vast gehad hebt, maar ik kan je verzekeren dat je dan de volgende keer beter uitkijkt. Bekijk ook het aansluiten van de fan's ed eerst met een (semi)prof !!!!!!

- Toch het een en het ander duidelijk proberen te maken:
- In het Schema zijn er eigenlijk 3 circuits. een om de Fan's aan te sturen, een om de lamp van stroom te voorzien en tenslotte een voor de LCD. Dit alles vertrekt vanuit de power cord links boven in het schema.
- De lcd is eigenlijk heel eenvoudig. hierbij worden de 3 draden van de power cord (ground, neuter, fase) direct doorverbonden met de voeding van de LCD. In het schema wordt een externe voeding afgebeeld; de meeste schermen werken echter met een interne voeding (maw de transfo, afvlakker,.. zitten in de behuizing van het scherm. Hoogst waarschijnlijk heb je zo een scherm al om te gebruiken. In dit geval is dit gedeelte eigenlijk overbodig omdat je het beeldscherm gewoon naast de projector zet en met de bijgevoegde voedingskabel in het stopcontact steekt.
Als je de lcd wilt inbouwen is het verhaal anders maar daar ga ik nu niet op ingaan.

- Het tweede circuit bestaat uit: De inkomende stroomkabel, schakelaar, thermostaat, Transformator (220VAC - 12VDC) en één of meerdere fan's.
om te beginnen wordt de groene kabel (aarding) hier niet gebruikt. De neuter (grijs) wordt (met enkele aftakkingen naar andere delen van het circuit) gewoon met de transformator verbonden. De fasedraad wordt eerst gezekerd door een smeltzekering (slow blow) deze moet tussen de 5 en de 10A zijn en uiteraard 220V. Vervolgens is er de schakelaar en de thermostaat. De schakelaar heeft niet veel uitleg nodig denk ik. De thermostaat dien zoals vermeld om de fan's langer te laten draaien nadat de schakelaar uitgezet is. Deze overbrugt maw dezelfde punten als de andere schakelaar en zal temperaturebased aan een uit gezet worden.
Vervolgens loopt ook de fasedraad naar de transformator. Uit de transformator komen twee kabels (zwart en rood) MAAR nu 12VDC. deze worden dan resp aan de min en de plus pool van de fan's gekoppeld. evt worden er meerdere fans parallel aangesloten.

- Het derde en laatste (afgebeelde) circuit stuurt de lamp aan. Het begin is identiek aan dat van de fan's met als verschil dat nu geen thermostaat wordt gebruikt en dat de transformator de "Lumenlab electronic ballast" is. Deze krijgt dus net als de transfo stroom binnen en is daarboven ook geaard (groen) Hieruit komt dan de voeding van de lamp die correct moet worden aangesloten. Dit hangt echter ook nog af van welke ballast ge wil gaan gebruiken (zoals aangeduid) maar deze zal altijd stroom moeten krijgen en moeten worden geaard.

Tot slot wil ik je nog de raad geven om eerst je elektronica kennis grondig op te krikken voordat je aan zo een project begint. Zelf met hulp van derden want op deze manier heb ik de indruk dat je zelf niet veel praktijk zal doen. Ik denk da je best begint met veel te lezen (oa op GoT) en op deze manier je theoretische kennis al opwaardeert. Begin dan met kleine projecten of evt bouwpakketten met een duidelijk handleiding.
Ik denk dat dit project wat overambitieus is om mee te beginnen. Neem deze raad niet op als een belediging maar als een hulp en hopelijk een les voor de toekomst.

Als je hier toch mee wil voortdoen besef dan wel dat dit schema erg onvolledig is. je hebt namelijk enkel de aansturing van de lamp en geen beeld.. In elk geval nog veel succes gewenst met toekomstige projecten en met de afwerking van dit project.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
_/-\o_ . Ik voel me zeker niet beledigt, eerder ontroerd door alle berichten ;). Jou (en andere posts) hebben zeker geholpen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo moeilijk zou worden! Ik heb namelijk al met een ander schema me lamp aangesloten en dat ging na 2 x proberen (stoppen er uit) goed.

Ik zit nu wat veiligere/simpelere manieren te bekijken. Hoe ik nu ga doen (en hoe ik het al had in me vorige beamer) is de fans aansluiten op een PC PSU. En een verdeelstekker in me kast zetten waar de scherm en lamp worden aangesloten.

Als ik een DPST switch koop sluit ik daar de verdeelstekker op aan en dan sluit ik de PSU er zo op aan dat die altijd stroom blijft nemen (doordraaien) of eventueel met een thermo schakelaar.

Op deze manier hoef ik zelf verder bijna geen bedrading los te halen etc :).
En dan zal ik eerst wat kleinere projecten doen om me kennis wat op te bouwen voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
msicaron schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:35:
.....
Tot slot wil ik je nog de raad geven om eerst je elektronica kennis grondig op te krikken voordat je aan zo een project begint. ......
Niet alleen electronica, dat komt er later wel achteraan maar is voorlopig veel te complex. Begin met gewone elementaire electrotechniek.

@Peter Boomsma,
Lekker gezellig midden in de Sneekweek, of ligt daar je interesse niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 06-08-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

MrVegeta schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:45:
[afbeelding]
Zo heb ik het ongeveer in me hoofd. Dat grijze zijn kroonsteentje en het zwarte en het zwarte geleidingsdraad (om het zo maar te noemen).

Ik zie 2 stekkers bij de lamp en het beeldscherm. Die samen komen bij de andere stekker, ik zie dit blijkbaar verkeerd ;). Kan ik dat via kroonsteentjes etc verbinden?
Als ik het goed begrijp knoop je voor het gemak alle draden aan elkaar, en die over 1 draad, naar je "hoofd" draad ? de ene aan de fase, de andere aan de nul ?
Waarom denk je dat er verschillende draden zijn ? Om ze vervolgens weer aan elkaar te knopen ?! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:01:
[...]
Niet alleen electronica, dat komt er later wel achteraan maar is voorlopig veel te complex. Begin met gewone elementaire electrotechniek.

@Peter Boomsma,
Lekker gezellig midden in de Sneekweek, of ligt daar je interesse niet?
Haha, ik heb op het moment pfeiffer en ga dit weekend met een vriendin naar belgië / snowboarden. De sneekweek is voor mij alweer voorbij, misschien vanavond of morgenavond nog de stad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Daar worden we hopeloos van.... mensen met amper kennis van electronica.... 12V fans op 230V aansluiten zonder transformator ertussen.

Werkelijk ongelooflijk. Een persoon met goed stel hersenen weet prima dat het abnormale verschil is tussen 12 en 230. De fan rookt als ketter en kan lichtflits maken, je kan schok oplopen en zekering in kast slaat pas door als 16A bereikt is.

Internet zit bomvol informatie, en beetje googlen op "12V 230V" zal je wat schema's opleveren.
Zelfs als je met amper kennis ook al aan DIY beamer wil doen, het antwoord zal bijna nee worden hier. Mensen die DIY beamers doen hebben bijna allemaal meer kennis in electronica. Maar jij maakt erg grote stap vooruit dat je andere kant niet zal halen en zinkt weg in het water...

Het advies is daarom, zoals anderen al zeggen. Doe jezelf eens lol en ga naar bieb, pak boekje Electronica voor beginners of zo, en ga rustig doornemen en jezelf opnemen. Want met domme vragen boven van een noob gaan de haren van anderen omhoog.... en roepen we al snel: NIET DOEN. STOPPEN. HAAL EERST IEMAND ERBIJ MET MEER KENNIS.

On topic: het makkelijkste is 12V adaptertje kopen, die vind je in veel winkels waar ook apparaten worden verkocht. Of universele regelbare ding nemen, zoals in Kijkshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het advies is daarom, zoals anderen al zeggen. Doe jezelf eens lol en ga naar bieb, pak boekje Electronica voor beginners of zo, en ga rustig doornemen en jezelf opnemen.
Precies, helemaal mee eens. Alleen nog verstandiger zoals ik eerder al aangaf, gewoon elementaire electrotechniek. Bij electronica wordt vrij vaak die basis van gewone electotechniek al verondersteld aanwezig te zijn en daarmee stuur je zo iemand alsnog het bos in.
Pagina: 1