Hoi,
zelf ben ik al enige maanden aan het overwegen om een degelijke fileserver thuis te plaatsen.
Momenteel draait hier een oude laptop met wat externe harde schijven, maar sinds er laatst eentje de geest heeft gegeven (zonder backup) begin ik me toch wat zorgen te maken.
Zo heb ik een systeem besteld dat enkele jaren zal moeten meegaan.
Overzichtje:
Nu zou ik graag wat meer ervaring opdoen over hoe ik de filestructuur en mijn backup plan het best kan aanpakken.
Ik zou op de fileserver Fedora of Ubuntu draaien, ik heb al wat ervaring met Ubuntu maar lees overal wel dat Fedora een aanrader is.
Aangezien ik 4x 1TB aangekocht heb, zou ik graag 2x (2x1TB) in mirror zetten. Dit is inderdaad mogelijk via RAID, maar dit is geen degelijk back-up optie (heb ik hier al gelezen).
Nu kan ik ook steeds een cronjob laten lopen die de schijven synchroon houdt met elkaar.
De algemene vraag geldt dus al volgt:
Hoe zou jij de partities indelen, je back-up etc voorzien als je over volgende componenten en vereisten beschikt:
- 4x 1TB hdd (storage)
- 1x 32GB hdd (boot)
- Veilige back-up is noodzakelijk
- Storage als hoofdzaak
De storage zal bijvoorbeeld ingedeeld worden in:
- movies
- series
- photos
- music
- ...
De bedoeling van deze post is om algemene ervaringen en meningen te horen, ik heb niet meteen een modeloplossing nodig. Ik heb al enkele dagen op het internet zitten snuffelen achter degelijke informatie, maar elke keer komen ze weer met iets tegenstrijdig op de proppen. Ik veronderstel dat wel meerdere tweakers een homeserver staan hebben.
Cheers,
zelf ben ik al enige maanden aan het overwegen om een degelijke fileserver thuis te plaatsen.
Momenteel draait hier een oude laptop met wat externe harde schijven, maar sinds er laatst eentje de geest heeft gegeven (zonder backup) begin ik me toch wat zorgen te maken.
Zo heb ik een systeem besteld dat enkele jaren zal moeten meegaan.
Overzichtje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Antec Titan 650-EC | € 149,95 | € 149,95 |
| 1 | Antec TriCool 80 DBB (80mm, 3/4p, regelbaar) | € 6,74 | € 6,74 |
| 2 | Antec TriCool 92 DBB (92mm, 3/4p, regelbaar) | € 5,89 | € 11,78 |
| 1 | Asus P5BV-C/4L | € 157,90 | € 157,90 |
| 1 | Intel Core 2 Duo E8500 | € 130,- | € 130,- |
| 2 | Kingston KVR800D2E5/2G 2GB (1x 2GB) DDR2 | € 32,44 | € 64,88 |
| 2 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 108,- | € 216,- |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS, 1TB | € 122,17 | € 244,34 |
| 1 | Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) | € 86,50 | € 86,50 |
| Importeren | Totaal | € 1.068,09 | |
Nu zou ik graag wat meer ervaring opdoen over hoe ik de filestructuur en mijn backup plan het best kan aanpakken.
Ik zou op de fileserver Fedora of Ubuntu draaien, ik heb al wat ervaring met Ubuntu maar lees overal wel dat Fedora een aanrader is.
Aangezien ik 4x 1TB aangekocht heb, zou ik graag 2x (2x1TB) in mirror zetten. Dit is inderdaad mogelijk via RAID, maar dit is geen degelijk back-up optie (heb ik hier al gelezen).
Nu kan ik ook steeds een cronjob laten lopen die de schijven synchroon houdt met elkaar.
De algemene vraag geldt dus al volgt:
Hoe zou jij de partities indelen, je back-up etc voorzien als je over volgende componenten en vereisten beschikt:
- 4x 1TB hdd (storage)
- 1x 32GB hdd (boot)
- Veilige back-up is noodzakelijk
- Storage als hoofdzaak
De storage zal bijvoorbeeld ingedeeld worden in:
- movies
- series
- photos
- music
- ...
De bedoeling van deze post is om algemene ervaringen en meningen te horen, ik heb niet meteen een modeloplossing nodig. Ik heb al enkele dagen op het internet zitten snuffelen achter degelijke informatie, maar elke keer komen ze weer met iets tegenstrijdig op de proppen. Ik veronderstel dat wel meerdere tweakers een homeserver staan hebben.
Cheers,