Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win XP]: bestand in gebruik na plaatsen op hdd

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:34
ik heb een vreemd probleem waar ik hier op het forum ook geen antwoord op heb kunnen vinden:

ik heb een EOS 40D camera en maak mijn foto's in RAW formaat. Ik haal ze van mijn camera af en kopieer ze naar een zojuist aangemaakt map op mijn bureaublad. Nadat ik ze heb geplaatst en mijn camera afgekoppeld heb kan ik helemaal niets meer met de bestanden, d.w.z.:

ik kan ze niet hernoemen en verplaatsen. Een kopie maken wil wel, maar met de kopie heb ik vervolgens dezelfde problemen (niet te hernoemen en te verwijderen).

Ik doe:

- computer opstarten
- map aangemaakt op bureaublad
- camera op USB aangesloten
- via verkenner camera geopend en RAW bestanden geselecteerd
- geselecteerde bestanden naar aangemaakte map gekopieerd

Ik heb dus verder geen enkele applicatie geopend die problemen zou kunnen veroorzaken. Openen van bestanden in Lightroom werkt wel gewoon en hiermee kan ik er ook mee werken.

Ik heb zowat alle processen afgesloten die mogelijk zijn via taakbeheer: helpt ook niet.

Ik krijg telkens de melding dat het bestand door iets of iemand in gebruik is, maar dat kan (volgens mij) helemaal niet. Ik heb het tooltje "who locked me" geïnstalleerd en zie hier een stuk of 6 explorer.exe processen in die iets met het bestand doen. Afsluiten van explorer werkt wel, maar die start vervolgens meteen weer op (anders heb je geen desktop meer).

Ik heb wel mogelijke oplossingen gevonden (via safe-mode, dos-box e.d.) maar dat is natuurlijk geen vaste oplossing omdat het probleem zich altijd voordoet. Heb ze trouwens ook niet geprobeerd.

Bestanden hebben een cr2 extensie overigens, geen idee of dit ermee te maken kan hebben. Bestanden staan ook niet op alleen lezen o.i.d.

Wie heeft hier ook problemen mee gehad en kan mij helpen van dit irritante probleem af te komen? Voor de rest heb ik nergens problemen mee op deze computer. Virus / spyware scan e.d. meerdere malen uitgevoerd.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Lalala moet beter lezen.

Eventueel kan je nog met de Administrator account inloggen en kijken of je er dan iets mee kan?

[ Voor 76% gewijzigd door Zsub op 05-08-2008 14:01 ]

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:17
Zijn het nogal grote bestanden? Dan kan het zijn dat je virusscanner er nog mee bezig is.

• mede
Zsub schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:00:
Lalala moet beter lezen.

Eventueel kan je nog met de Administrator account inloggen en kijken of je er dan iets mee kan?
Zou ik even kunnen proberen, maar zou vreemd zijn als het daarmee wel zou lukken. De user die ik gebruik heeft trouwens ook admin rechten.

• mede
planB schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:03:
Zijn het nogal grote bestanden? Dan kan het zijn dat je virusscanner er nog mee bezig is.
Tsja, de RAW bestanden zijn zo'n 10 tot 12 MB per stuk. Ik heb de virusscanner wel eens via taakbeheer uitgeschakeld, maar nog niet op de "officiele" manier. Misschien kan ik dat nog even proberen (zit nu niet thuis). Ik gebruik overigens AVG free versie 8.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Je hebt 'Who Locked Me' blijkbaar al geprobeerd.

Heb je 'Unlocker' als eens geprobeerd. (Werkt bij mij altijd perfect.)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• mede
Neobahamuth schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:21:
Je hebt 'Who Locked Me' blijkbaar al geprobeerd.

Heb je 'Unlocker' als eens geprobeerd. (Werkt bij mij altijd perfect.)
Heb ik inderdaad gebruikt ja, maar aangezien alleen explorer.exe processen het bestand open hebben staan heeft het unlocken hiervan weinig zin (explorer.exe start automatisch weer op).

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 22:59
Waarschijnlijk draait er gewoon een plugin in de background die je raw pics als thumbnail wil maken, maar omdat het vrij zware dingen zijn gaat et niet helemaal snel genoeg.

Als je een venster op LIST zet ipv details of thumbnails, scheelt dit?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien een omweggetje, maar je zou een batchfile kunnen schrijven dat hij alle mappen van je camera kopieert naar je harde schijf. Dan is het uiteindelijk klikwerk. Ik weet dat het niet echt gewenst is, maar het is wat.

Ook kan je met ProcessExplorer kijken welk onderdeel wat vasthoudt :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mede
razorhead schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:10:
Waarschijnlijk draait er gewoon een plugin in de background die je raw pics als thumbnail wil maken, maar omdat het vrij zware dingen zijn gaat et niet helemaal snel genoeg.

Als je een venster op LIST zet ipv details of thumbnails, scheelt dit?
Hey het probleem is opgelost, bedankt voor de tip richting de oplossing! Wat was nu de oplossing?

Ik had eerder altijd rawviewer van Microsoft draaien, deze tool genegeerd idd thumbs (previews) van raw bestanden. Met mijn EOS 350D ging dat altijd goed, maar na wat leeswerk op de website van MS kwam ik erachter dat MS geen support bied voor de EOS 40D raw bestanden! Gaat waarschijnlijk ook niet (snel) gebeuren las ik via dpreview.com.

Nu heb ik even naar een alternatief gezocht en wat blijkt? Canon biedt een (gratis) tool aan voor XP en Vista die hier een oplossing voor biedt. Voor geïnteresseerden is de RAW codec (versie 1.03) voor 40D (en andere modellen) bestanden te downloaden op:

http://www.usa.canon.com/...egoryid=314&modelid=15653

Problem solved! :P

Pagina: 1