• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
Een heel vervelend probleem. Ik heb mijn 8800gts nu precies een jaar. Ik ben net drie weken op vakantie geweest en de eerste dag dat ik terug was na een paar uur TF2 spelen werd (midden in het spel) mijn hele beeld zwart. Ik had zelfs het idee dat de rest van de pc gewoon nog werkte, maar mijn tft-scherm verloor wel accuut het signaal en ging uit. Opnieuw opstarten had weinig zin, ik hoorde geen piep (die is van je videokaart toch?), maar alle fans draaiden en muis en toetsenbord deden het (numlock en capslock lampjes konden aan en uit). Verder heb ik nog een dag gewacht (misschien oververhit) en beide dvi-poorten geprobeerd aan te sluiten, maar het hielp niets. Er is verder niets vreemds te zien aan de videokaart (bijv. een zwarte plek) en ik rook geen brandlucht na het ongeluk. Hij was ook niet veel heter dan normaal. Op dit moment heb ik een andere tijdelijke videokaart (2400pro) in mijn pc gestopt en nu doet mijn systeem het weer, dus de graka was inderdaad het probleem.

Nou zal ik wat meer vertellen over mijn videokaart. Het gaat om een Asus 8800gts 320Mb. Ik heb er ooit mee overgeklokt, van 500 naar 620 en 650 MHz, maar standaard draaide mijn videokaart altijd op 500MHz. Omdat ik voor de rest een zeer stille pc heb, heb ik er een eigen koeler (ThermalTake HR-03+) op gezet, met een eigen fan. Op deze manier kan ik het geluid in de hand houden. Met de nieuwe koeler heb ik nooit meer overgeklockt. Ik had wel wat tests gedaan om te kijken of de temperaturen niet uit de hand liepen. Nou werd de videokaart idle 70°C en 90°C onder load ongeveer. Dit was iets hoger dan met de standaard koeler. Verder dacht ik dat dit prima temperaturen waren. Een passieve versie van de 8800gt, en die had ong. dezelfde chipset als de gts, die kon wel 110°C worden en het maximum wat een kaart aan zou kunnen zou bij de 125°C liggen. Verder ben ik op het internet heel veel mensen tegengekomen die tegen de 100°C aanzaten met deze kaart.
Het ging dus ongeveer driekwart jaar goed en nu stopt mijn kaart er ineens mee. Verder heb ik nooit artifarcts gekregen, stilstaande beelden en daarna moeite met booten of andere ongein. In een keer wordt mijn pc zwart en ik heb geen idee waar ik mijn probleem moet zoeken. Daarom vraag ik jullie om hulp. Is de videokaart nog te redden of is er nog achter te komen wat het probleem is? Dankzij die stomme koeler ben ik natuurlijk de garantie kwijt :X maar ik had verwacht dat er anders wel voorschijnselen zouden optreden. Dan kon ik altijd nog de oude koeler erop zetten, fan harder laten draaien of onderklokken. Of is dit meer een onverklaarbare RMA die ik niet krijg, omdat ik geen garantie meer heb? Ik vind het namelijk belangrijk om te weten of de fout bij mij ligt doordat ik te onvoorzichtig was met de koeler of dat het aan de Thermaltake koeler lag of gewoon aan de nVidia kaart.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan volgens mij gewoon de stockkkoeler er weer terug opschroeven na koelpasta en pads teruggeplaatst te hebben en dan evt nog eens testen. Als hij het nog steeds niet doet is inderdaad je grafische kaart dood en zal ik een RMA aanvragen.
Waster schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:45:
Nou werd de videokaart idle 70°C en 90°C onder load ongeveer. Dit was iets hoger dan met de standaard koeler. Verder dacht ik dat dit prima temperaturen waren. Een passieve versie van de 8800gt, en die had ong. dezelfde chipset als de gts, die kon wel 110°C worden en het maximum wat een kaart aan zou kunnen zou bij de 125°C liggen.
Deze vlieger gaat niet op. Je GTS 320MB heeft een G80 core, de GT 512MB heeft een G92 core.
De laatste is op een kleiner procede gebakken en heeft meer ROP's etc. waardoor de temperaturen hoger zijn dan op de G80 core.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
Wiethoofd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:50:
Je kan volgens mij gewoon de stockkkoeler er weer terug opschroeven na koelpasta en pads teruggeplaatst te hebben en dan evt nog eens testen. Als hij het nog steeds niet doet is inderdaad je grafische kaart dood en zal ik een RMA aanvragen.
Op zich is de kans nihil dat de kaart het wel zou doen met een andere koeler. Het enige verschil tussen de koelers is dat bij de een de temperatuur van de kaart en core lager ligt. Ik zou me verder geen reden kunnen bedenken waarom hij het weer zou doen.
Maar ik heb er ook al aangedacht de oude koeler er weer op te schroeven en terug te sturen naar Asus. Ik weet echter niet hoe moeilijk asus is over het vervangen van koelers. Ik ben namelijk bang dat ik onderzoekskosten moet betalen ofzo en dan geen stap dichterbij een oplossing te komen.
Probleem waarom ik ook nog even wil wachten met het vervangen van de koeler is dat de Thermaltake voor de geheugenchips aan de onderkant van de kaart heatsinkjes met een soort van combinatie van koelpasta en lijm zodat de heatsinks er niet vanaf vallen. Als ik deze eraf haal gaat plakken de heatsinks niet meer denk ik en moet ik weer wat anders verzinnen om de heatsinks aan de onderkant vast te zetten.
Een ander probleem is wat te smeren tussen de koeler en kaart waar nu een beetje wit plakspul zit? Daar kan toch geen arctic silver tussen? De ruimte is daar denk ik te groot voor:

Afbeeldingslocatie: http://darkeagle.nl/files/8800gts-koeler.jpg
Deze vlieger gaat niet op. Je GTS 320MB heeft een G80 core, de GT 512MB heeft een G92 core.
De laatste is op een kleiner procede gebakken en heeft meer ROP's etc. waardoor de temperaturen hoger zijn dan op de G80 core.
Daar kan je gelijk in hebben. Maar het blijft dat temperaturen van 90-100 C niet ongewoon zijn voor mijn kaart en daardoor dacht ik dat alles wel goed zat.