Een heel vervelend probleem. Ik heb mijn 8800gts nu precies een jaar. Ik ben net drie weken op vakantie geweest en de eerste dag dat ik terug was na een paar uur TF2 spelen werd (midden in het spel) mijn hele beeld zwart. Ik had zelfs het idee dat de rest van de pc gewoon nog werkte, maar mijn tft-scherm verloor wel accuut het signaal en ging uit. Opnieuw opstarten had weinig zin, ik hoorde geen piep (die is van je videokaart toch?), maar alle fans draaiden en muis en toetsenbord deden het (numlock en capslock lampjes konden aan en uit). Verder heb ik nog een dag gewacht (misschien oververhit) en beide dvi-poorten geprobeerd aan te sluiten, maar het hielp niets. Er is verder niets vreemds te zien aan de videokaart (bijv. een zwarte plek) en ik rook geen brandlucht na het ongeluk. Hij was ook niet veel heter dan normaal. Op dit moment heb ik een andere tijdelijke videokaart (2400pro) in mijn pc gestopt en nu doet mijn systeem het weer, dus de graka was inderdaad het probleem.
Nou zal ik wat meer vertellen over mijn videokaart. Het gaat om een Asus 8800gts 320Mb. Ik heb er ooit mee overgeklokt, van 500 naar 620 en 650 MHz, maar standaard draaide mijn videokaart altijd op 500MHz. Omdat ik voor de rest een zeer stille pc heb, heb ik er een eigen koeler (ThermalTake HR-03+) op gezet, met een eigen fan. Op deze manier kan ik het geluid in de hand houden. Met de nieuwe koeler heb ik nooit meer overgeklockt. Ik had wel wat tests gedaan om te kijken of de temperaturen niet uit de hand liepen. Nou werd de videokaart idle 70°C en 90°C onder load ongeveer. Dit was iets hoger dan met de standaard koeler. Verder dacht ik dat dit prima temperaturen waren. Een passieve versie van de 8800gt, en die had ong. dezelfde chipset als de gts, die kon wel 110°C worden en het maximum wat een kaart aan zou kunnen zou bij de 125°C liggen. Verder ben ik op het internet heel veel mensen tegengekomen die tegen de 100°C aanzaten met deze kaart.
Het ging dus ongeveer driekwart jaar goed en nu stopt mijn kaart er ineens mee. Verder heb ik nooit artifarcts gekregen, stilstaande beelden en daarna moeite met booten of andere ongein. In een keer wordt mijn pc zwart en ik heb geen idee waar ik mijn probleem moet zoeken. Daarom vraag ik jullie om hulp. Is de videokaart nog te redden of is er nog achter te komen wat het probleem is? Dankzij die stomme koeler ben ik natuurlijk de garantie kwijt
maar ik had verwacht dat er anders wel voorschijnselen zouden optreden. Dan kon ik altijd nog de oude koeler erop zetten, fan harder laten draaien of onderklokken. Of is dit meer een onverklaarbare RMA die ik niet krijg, omdat ik geen garantie meer heb? Ik vind het namelijk belangrijk om te weten of de fout bij mij ligt doordat ik te onvoorzichtig was met de koeler of dat het aan de Thermaltake koeler lag of gewoon aan de nVidia kaart.
Nou zal ik wat meer vertellen over mijn videokaart. Het gaat om een Asus 8800gts 320Mb. Ik heb er ooit mee overgeklokt, van 500 naar 620 en 650 MHz, maar standaard draaide mijn videokaart altijd op 500MHz. Omdat ik voor de rest een zeer stille pc heb, heb ik er een eigen koeler (ThermalTake HR-03+) op gezet, met een eigen fan. Op deze manier kan ik het geluid in de hand houden. Met de nieuwe koeler heb ik nooit meer overgeklockt. Ik had wel wat tests gedaan om te kijken of de temperaturen niet uit de hand liepen. Nou werd de videokaart idle 70°C en 90°C onder load ongeveer. Dit was iets hoger dan met de standaard koeler. Verder dacht ik dat dit prima temperaturen waren. Een passieve versie van de 8800gt, en die had ong. dezelfde chipset als de gts, die kon wel 110°C worden en het maximum wat een kaart aan zou kunnen zou bij de 125°C liggen. Verder ben ik op het internet heel veel mensen tegengekomen die tegen de 100°C aanzaten met deze kaart.
Het ging dus ongeveer driekwart jaar goed en nu stopt mijn kaart er ineens mee. Verder heb ik nooit artifarcts gekregen, stilstaande beelden en daarna moeite met booten of andere ongein. In een keer wordt mijn pc zwart en ik heb geen idee waar ik mijn probleem moet zoeken. Daarom vraag ik jullie om hulp. Is de videokaart nog te redden of is er nog achter te komen wat het probleem is? Dankzij die stomme koeler ben ik natuurlijk de garantie kwijt