Toon posts:

Linksys WRT 54G + Telfort Zyxel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteren een linksys WRT54G router gekocht en heb via telfort een single pc modem gekregen en heb ook VOIP. Nu krijg ik het maar niet geinstalleerd,ben gisteren 3 uur bezig geweest en heb wel wat meerdere forums hier gelezen maar daar hebben ze het over WAN en LAN en nog meer van dat soort termen, nou snap ik wel "iets" van pc's maar van een netwerk make en routers dus niet.. Ik had trouwens gewoon de DHCP instelling gekozen maar daar werd een foutmelding gegeven dat er geen internetverbinding kon worden gemaakt! |:(

Kan iemand mij misschien helpen?!

Bedankt ;) _/-\o_

Groetjes,
Angelique

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De WRT54G is een Wireless router en heeft als het goed is een internet poort (voor je internet).

zie poortje helemaal links Afbeeldingslocatie: http://www.jerrywalsh.org/articles/images/News/Step1Linksys.jpg

Ik weet niet of je Zyxel modem als router ingesteld staat of als modem. Als je hem in bridge zet moet je hem gewoon aan je WRT54G kunnen hangen.

Makkelijkste is om de Zyxel aan je pc te hangen en dan te kijken wat het ip adres is wat je krijgt als je internet hebt.

Als die een 192.168.x.x adres is staat je Zyxel ingesteld als router en moet je hem omzetten.
Of je plugt hem in poort 4 en zet je DHCP van je WRT54G uit of in extend mode

[ Voor 30% gewijzigd door Viper® op 05-08-2008 10:25 ]

• joey129
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08-2025
Staat er misschien een firewall aan op de pc waarmee je verbinding met het internet wil maken?

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04-2025
Let wel op als je de Zyxel op bridge gaat zetten dan kun je VOIP van Telfort niet meer gebruiken!

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wat een snelle reacties :)

Mijn ip adres is idd: 196.168.x.x
Maar als ik deze dus op " bridge" zet heb ik geen telefonie meer...en dat is niet de bedoeling en hoe zet je je telfort modem in bridge?!

Groetjes

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 21:57

iMars

Full time prutser

haai, ik heb dezelfde modem van Telfort, alleen een andere router, maar dat zou niet veel uit mogen maken.

Als je je computer direct aan de modem hangt, heb je dan wel internet? Zo nee, moet je contact opnemen met Telfort. Zo ja, dan is de volgende stap de router.

Vanaf de modem gaat er een netwerk/utp kabel naar je router. Deze gaat op de WAN poort (bovenstaande foto, de linker port, de enkele poort).

Vervolgens moet je je Linksys zo instellen dat deze automatisch een IP krijgt van je modem (is het makkelijkst, heb ik ook). En je router moet dhcp enabled zijn, zodat deze weer ipadressen uitgeeft aan de aangesloten computers.

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:34:
Hoi,

Wat een snelle reacties :)

Mijn ip adres is idd: 196.168.x.x
Maar als ik deze dus op " bridge" zet heb ik geen telefonie meer...en dat is niet de bedoeling en hoe zet je je telfort modem in bridge?!

Groetjes
Je modem moet gewoon standaard blijven, niets aan veranderen.

• Viper®
  • Niet online
webmail schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:37:
haai, ik heb dezelfde modem van Telfort, alleen een andere router, maar dat zou niet veel uit mogen maken.

Als je je computer direct aan de modem hangt, heb je dan wel internet? Zo nee, moet je contact opnemen met Telfort. Zo ja, dan is de volgende stap de router.

Vanaf de modem gaat er een netwerk/utp kabel naar je router. Deze gaat op de WAN poort (bovenstaande foto, de linker port, de enkele poort).

Vervolgens moet je je Linksys zo instellen dat deze automatisch een IP krijgt van je modem (is het makkelijkst, heb ik ook). En je router moet dhcp enabled zijn, zodat deze weer ipadressen uitgeeft aan de aangesloten computers.
Niet zo handig. Wat je dan krijgt is 2 keer een NAT volgens mij. De Zyxel modem staat namelijk al in routing mode.

Ik zou de Zyxel aansluiten op poort 4 van je WRT54G en je DHCP disablen

• iMars

iMars

Full time prutser

Viper® schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:44:
[...]

Niet zo handig. Wat je dan krijgt is 2 keer een NAT volgens mij. De Zyxel modem staat namelijk al in routing mode.

Ik zou de Zyxel aansluiten op poort 4 van je WRT54G en je DHCP disablen
Mja kan ook, maar bij mij werkt het vlekkeloos....

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:17

Passievrucht

swarma

Als het een WRT54G v7 update hem eens naar de nieuwste versie. De v7 is een brakke model van de linksys serie en bij mij werkte in eerste instantie internet ook niet, na een hard reset nog steeds niet. Toen een firmware upgrade gedaan en had wel internet, maar sommige games willen niet werken via deze router.

Als de poorten open zijn ook niet. Zit met het probleem van veel data paketten binnenhalen klapt de router dicht. Enemy Territory Quake Wars heeft/had dit probleem.

Als je hem nog terug kan brengen en hem om kan ruilen voor een WRT54G lagere versie of hogere of een WRT54GL doe dat dan maar :-).

[ Voor 32% gewijzigd door Passievrucht op 05-08-2008 10:49 ]

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Viper®
  • Niet online
webmail schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:47:
[...]

Mja kan ook, maar bij mij werkt het vlekkeloos....
Nadeel is dat je volgens mij op die manier ook niet meer in kan loggen op je Zyxel vanaf je netwerk.

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 15:01
Staat dat zyxel modem niet standaard op een 192.168.1 subnet? Een WRT volgens mij ook, met andere woorden als je twee netwerken achter elkaar zet met NAT moet het wel een ander subnet zijn. Anders valt er weinig te routeren.

NAT op NAT kan als je geen spannende dingen doet met VPN enzo prima werken, om het makkelijk te houden zou je wel in je zyxel modem alle poorten moeten forwarden naar het WAN IP van je linksys (DMZ host). Op deze manier kan je je telefonie van telfort behouden en je linksys als router laten werken.

Gaat het alleen om het wireless gedeelte van de linksys dan is de beste optie inderdaad zoals al gezegd is DHCP uitzetten op de linkys en je zyxel aansluiten op 1 van de LAN poorten.

Verwijderd

Topicstarter
webmail schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:37:

Ja ik heb wel internet als ik de hele boel "ontkoppel" :*)

Ja heb ik gedaan, en de pc (XP) heb ik op poort 1 aangesloten en vervolgens wil ik op internet en dat gaat niet, ook wil ik mijn laptop (Vista) draadloos erop aansluiten...

Hoe doe je dit?!!!! 8)7 want welke instelling moet ik nou pakken bij de router?!
DHCP
PPoE
etc
etc

Verwijderd

Topicstarter
Sn00pN00b schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:54:
Staat dat zyxel modem niet standaard op een 192.168.1 subnet? Een WRT volgens mij ook, met andere woorden als je twee netwerken achter elkaar zet met NAT moet het wel een ander subnet zijn. Anders valt er weinig te routeren.

NAT op NAT kan als je geen spannende dingen doet met VPN enzo prima werken, om het makkelijk te houden zou je wel in je zyxel modem alle poorten moeten forwarden naar het WAN IP van je linksys (DMZ host). Op deze manier kan je je telefonie van telfort behouden en je linksys als router laten werken.

Gaat het alleen om het wireless gedeelte van de linksys dan is de beste optie inderdaad zoals al gezegd is DHCP uitzetten op de linkys en je zyxel aansluiten op 1 van de LAN poorten.
Ik sluit mn laptop aan op het wireless gedeelte en mijn pc op het bekabelde gedeelte!
Ik zie hier over forwarden enzo, heb er van gehoord weet niet hoe het moet

Graag jip en janneke taal _/-\o_

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:17

Passievrucht

swarma

Janneke sluit de router alleen aan de PC/Laptop zonder de zyxel modem.
Jip gaat naar 192.168.1.1 en logt in met de gebruikers uit het boekje die Janneke opleest
Dan gaat Jip naar het tabblad DHCP en Janneke zet de bullet bij DHCP: Disable. Daarna drukt Jip op Apply.
Hierna gaat Jip de modem aansluiten op een netwerkpoort van de router en dan kunnen Jip en Janneke gezamelijk internetten.

Ps: Ik ga ervanuit dat je kan lezen aangezien je hier hebt kunnen registeren. Lees voortaan dit soort dingen uit een boekje die bijgeleverd zit op de CD/DVD bij de router. Daar staan dingen in hoe je DHCP moet uitschakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Passievrucht op 05-08-2008 11:26 ]

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• iMars

iMars

Full time prutser

Viper® schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:49:
[...]

Nadeel is dat je volgens mij op die manier ook niet meer in kan loggen op je Zyxel vanaf je netwerk.
Niet waar! Mijn zyxel is standaard met 192.168.x.x netwerk, en mijn Netgear heeft een 10.0.x.x netwerk. en ik kan vlekkeloos inloggen op mijn modem
code:
1
2
3
4
+-------------+    +----------+
|    Zyxel    |____| Netgear  |____\ Wireless laptops
| 192.168.x.x |    | 10.0.x.x |    /
+-------------+    +----------+

Verwijderd

Topicstarter
Passievrucht schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:24:
Janneke sluit de router alleen aan de PC/Laptop zonder de zyxel modem.
Jip gaat naar 192.168.1.1 en logt in met de gebruikers uit het boekje die Janneke opleest
Dan gaat Jip naar het tabblad DHCP en Janneke zet de bullet bij DHCP: Disable. Daarna drukt Jip op Apply.
Hierna gaat Jip de modem aansluiten op een netwerkpoort van de router en dan kunnen Jip en Janneke gezamelijk internetten.

Ps: Ik ga ervanuit dat je kan lezen aangezien je hier hebt kunnen registeren. Lees voortaan dit soort dingen uit een boekje die bijgeleverd zit op de CD/DVD bij de router. Daar staan dingen in hoe je DHCP moet uitschakelen.
Wat denk je zelf? Ja ik kan lezen, maar als je niet veel verstand hebt van pc's etc etc, zie je soms door de bomen het bos niet meer omdat in zo een gebruiksaanwijzing ook veel staat, ik denk ook niet dat jij van alles veel afweet?! Dus laat je bijdehante antw. voortaan achterwege aub :X , ik vraag gewoon normaal iets, in ieder geval nog bedankt voor je antwoord

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Maar dat is hier niet de bedoeling :) Je wordt in staat geacht zelf onderzoek te doen, en niet al je beginnersvragen hier neer te zetten.

Ik ben het trouwens met iCy eens, haal een WRT54GL, de WRT54G is zodanig achteruitgegaan de laatste tijd dat ik ze niet meer kan aanraden. Ik sta in een winkel waar die dingen ook best vaak terugkomen, en als ik dan een GL meegeef zijn de problemen opgelost.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Het "lastige" is, dat je zyxel ook al een router is. Je hebt dus eigenlijk 2 routers in handen.
om het eenvoudig aan te praat te krijgen volg je deze howto: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Wel even van te voren zowel je zyxel als linksys resetten naar de basisinstellingen (reset knop).
Pagina: 1