Onduidelijkheid FAQ

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:35
Heey mede-Tweakers

Ik zit met een probleem met de FAQ, en misschien meer van jullie. Ik vind nl dat de FAQ's bovenin het menu te kort zijn, of in ieder geval info missen. O-)

Bijvoorbeeld: Ik zoek wat TS betekent. Als beginnende Tweaker is dat een hele logische, omdat het vaak gebruikt wordt, en dan denk je dat ook in de FAQ te vinden. Niet echt dus, en een searchquery op: 'wat betekent TS?' helpt je ook niet echt verder. Dus er ontstaat een moment van :'(. Misschien dat je plotseling denkt 'en een searchquery "afkortingen" dan?' Die brengt je gelukkig op plaats van bestemming! :Y Waarom staat dit niet in de gewone FAQ? Afkortingen worden nl nooit uitgelegd, want er wordt vanuit gegaan dat iedereen weet wat je bedoeld, anders had je 'm ook niet gebruikt :)

Tweede voorbeeldje. Ik zoek op wanneer ik toegang krijg voor [SG]. Weer staat in de bovenstaande FAQ's hier geen antwoord op (of dat ik het kon vinden in de FAQ). Na een search op 'SG toegang' kwam ik er wel, maar zulke dingen zouden toch in de faq thuis horen.

Conclusie en dus even to-the-point:

Ik mis de duidelijkheid in de FAQ's, omdat veel voorkomende vragen niet in het menu zijn opgenomen, en alleen met een speciale query zijn op te sporen. Graag zouden wmb dit soort vragen ook in de FAQ moeten worden opgenomen, zodat het geen zoekspelletje wordt en iedereen snel een antwoord op zijn/haar frequently asked question.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:03
Het overzicht van alle FAQ's gevonden: De Forum FAQ's ?

Verder vind ik de meeste FAQ's redelijk tot zeer behulpzaam, echter sommige mogen wel wat vaker geupdate danwel uitgebreid worden. Dit is geen verwijt aan de modjes van dat forum, maar gewoon in het algemeen. Indien je denkt aanpassingen voor een FAQ te weten, of uitbreidingen houdt natuurlijk niets je tegen om deze door te geven aan een modje via DM (Direct Message), email of via LA (Lieve adjes, dit subforum) of natuurlijk via het feedbacktopic wat op elk subforum te vinden is.

Met betrekking tot toegang tot SG:
Hé, hoe kom ik zo opeens aan dit subforum?
Dat is geheel automatisch gegaan Iedereen die minstens 50 postings heeft gemaakt op het forum en minimaal 30 dagen is geregistreerd, krijgt automatisch toegang tot SG (Stuffis generalis), NSTM(Nieuws, Sport, TV & Muziek) en VV (Vervoer).
TS=topicstart(er), dus jij in dit geval :)

[ Voor 36% gewijzigd door asfaloth_arwen op 05-08-2008 10:04 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mja maar als je hier mee begint, waar stopt het dan met toevoegen van info? Daarom word creatief zoeken met de serach aangemoedigd; zelf leren is nog altijd de beste leermeester ;)

Ik ebn het wel met je eens dat er wellicht eens een schoning gehouden moet worden. Veel FAQ zijn namelijk best out dated

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klopt dat je vaak afkorting ziet en denkt van WTF (what the fuck btw(by the way))

er zijn op internet flink wat lijsten te zien met afkortingen, de afkorting TS lijkt mij niet een specifieke GoT afkorting

de FAQ van GoT moet specifiek over GoT gerelateerde zaken gaan en niet "forum algemene" zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Je kunt de afkortingen wmb in de De Forum FAQ's toevoegen (had inmiddels deze link al gevonden btw ;)), want daar is die ook afwezig. 't Was zelfs 1 van de eerste plekken die ik probeerde :Y

edit: @ x.excel: er is een uitleg van afkortingen ([GoT] Afkortingen & Uitleg) en die zijn allemaal GoT-specifiek.

[ Voor 24% gewijzigd door RetroTycoon op 05-08-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Ik weet gelukkig nu wel wat al die afkortingen betekenen, maar het ging/gaat mij erom dat het voor nieuwkomers (tot voor kort hoorde ik hier ook bij :)) ook duidelijk wordt en snel is te vinden. (Maar natuurlijk ook de mensen die het vergeten zijn ;))

[ Voor 13% gewijzigd door RetroTycoon op 05-08-2008 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat dit ook voornamelijk komt doordat er genoeg afkortingen worden gebruikt die niet got specifiek zijn. Dingen als atm, ts, op, afaik, iirc etc.
Je kunt het natuurlijk altijd vragen, ik kan me niet voorstellen dat mensen je niet willen vertellen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

RetroTycoon schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:43:
Ik mis de duidelijkheid in de FAQ's, omdat veel voorkomende vragen niet in het menu zijn opgenomen, en alleen met een speciale query zijn op te sporen. Graag zouden wmb dit soort vragen ook in de FAQ moeten worden opgenomen, zodat het geen zoekspelletje wordt en iedereen snel een antwoord op zijn/haar frequently asked question.
Ik denk dat de meest voorkomende vragen wel beantwoord worden in de faqlijst die bovenin het forum hangt. De vraag is dan ook, waar houdt het op met het vullen van een faq. Wanneer deze te lang wordt, dan zal men hem waarschijnlijk ook minder snel doornemen en uiteindelijk is het een utopie om te denken dat er op alle vragen een antwoord kan worden gevonden in de faq :)

Ik vind trouwens wel dat een faq iets moet zijn waar mensen wat aan hebben, als dat niet meer het geval is dan moet het ding aangepast worden. Toch heb ik niet de indruk dat deze zo achterhaald is als enkel een hier vaak gebruikte afkorting niet staat vermeld. LA heb je immers ook gevonden dus blijkbaar gaat er ergens wel iets goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Misschien kan de afkortingenfaq worden toegevoegd aan het topic 'De Forum FAQ's' en die van LA naar boven worden geschoven/gekopieerd? Je zoekt namelijk voor algemene zaken bovenin, en die komen in beide faqs voor :)
Just my 2 cents :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat FAQ's betreft willen we juist naar een vermindering van aantal en inhoudt zodat wát er is, ook beter wordt gelezen. De kans dat er een afkortingen FAQ komt lijkt me niet groot, maar je verzoek wil ik intern wel meenemen. Mocht er zoiets komen, hou er dan rekening mee dat het niet vandaag of morgen zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als je FAQ ziet als 'veelgestelde vragen' behoort de vraag 'wat betekent TS' nu juist niet erbij... omdat ik me niet kan herinneren dat er ooit een topic heeft gelopen waar iemand daarnaar vroeg...
het zal best iets zijnw aar mensen eventjes aan moeten wennen, waar ze in het begin de betekenis niet van snappen en na een tijdje opeens 'ontdekken' wat het is, maar er worden geen vragen over gesteld en dan heeft het niet direkt 'nut'... immers de gebruikers 'ontdekken' dat vanzelf en waarschijnlijk eerder via andere wegen dan dat ze dat zoeken in een FAQ...

Wat betreft het 'wat is SG en wanneer/hoe kan ik erin' was het zo dat het een zeer regelmatig terugkerende vraag was die in LA met regelmaat terugkwam... dat is echter zeker ook afgenomen nadat dit in de 'veelgestelde vragen' in de LA-FAQ genoemd werd.

Waar ik wel altijd wat vraagtekens heb is het aantal 'sticky topics' bovenaan.... heel veel fora jkennen hier drie topics of meer 'sticky' waarin dan policy en faq-vragen uitgelegd worden en soms bepaalde 'actuele oproepen betreffende bepaalde beleidspunten' (waarbij die laatste het soms me opvalt dat die 'vergeten' andoen twee jaar of ouder zijn maar geschreven zijn alsof het iets heel erg dringends en actueels is):

zelfs in LA vind ik bv twee 'sticky's die beide erg oud zijn een beetje 'overlappend:, nl.Waarom is je topic weggegooid of anderszins verdwenen? en Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier! hebben wel een stukje overlap en volgens mij vriwjel eenzelfde doel, dat momenteel al genoeg vervuld is, nl. het voorkomen van al te 'instinctieve' klaagthreads die snel eventjes gepost worden... de topcis waarvoor die stickies geschreven werden heb ik al jarenlang niet meer gezien en volgens mij zou dat moeten voldoen om gewoon ook van die twee stickies eentje te maken

[ Voor 19% gewijzigd door RM-rf op 12-08-2008 10:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

RM-rf schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:56:
Waar ik wel altijd wat vraagtekens heb is het aantal 'sticky topics' bovenaan.... heel veel fora jkennen hier drie topics of meer 'sticky' waarin dan policy en faq-vragen uitgelegd worden en soms bepaalde 'actuele oproepen betreffende bepaalde beleidspunten' (waarbij die laatste het soms me opvalt dat die 'vergeten' andoen twee jaar of ouder zijn maar geschreven zijn alsof het iets heel erg dringends en actueels is):
De faq's zijn onderwerp van aanpassing maar omdat het veel werk is gaat dit even duren. Ben met je eens dat sommigen te oud en niet altijd even actueel meer zijn. Ook struikel je hier en daar over de vele sticky's in de subfora waardoor er soms geen prettig overzicht meer is. Dat laatste is iets wat veelal wel in de subfora zelf is aan te geven.

Ik denk ook weleens het idee dat locale crew een beetje blind kan zijn voor de bovenin hangende topics. Dat heb ik zelf namelijk wel en dan zit het risico erin dat zulke sticky's of locale faq's te oud en onnodig gaan worden.
Pagina: 1