Toon posts:

Domeinnaam gekocht door buitenlandse firma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met volgend probleem:

Mijn vader heeft een zaak waarvoor ik een aantal jaar geleden de domeinnaam had aangekocht. Nu was door een leverancier een website voorzien, maar daarvoor moest de domeinnaam uit handen gegeven worden aan een externe firma. Alles goed en wel tot een 2 tal maand geleden toen de bekend raakte dat de website stopgezet ging worden.

Ik probeerde die externe firma te bereiken om de domeinnaam weer over te nemen, maar deze lieten zich niets van zich weten. Op zich niet zo erg aangezien ik door een WHOIS had gezien dat de domeinnaam werd vrijgegeven op 04 augustus.

Gisteren dus de hele dag gekeken of-ie al vrijgegeven was, wat uiteindelijk duurde tot 05 augustus (net na middernacht).
Het probleem is nu dat in de 3 kwartier dat de domeinnaam vrij was er een buitenlandse firma met gaan lopen is (ik was exact 10min te laat). Die firma heeft voor zover ik kan zien niets te maken met desbetreffende naam + het is de naam van mijn vader zijn winkel en vennootschap.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik die naam terug in handen krijg, zijn er wettelijke procedures of andere manieren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 01:24 ]

• TNH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 11:19

TNH

Pura Vida!

Het lijkt me lastig om hier via wettelijke procedures nog iets van te maken tenzij beide partijen in hetzelfde land gevestigd zijn (en zelfs dan weet ik niet of het lukt :/).

Ik neem aan dat de nieuwe 'eigenaar' van het domein een of ander bedrijf is dat juist probeert om het domein weer te verkopen. In dat geval zullen ze hem niet zomaar aan je afstaan. Je kan proberen om contact op te nemen met de registrar en de situatie uitleggen. Of ze er echter iets mee doen weet ik niet.

* TNH is gelukkig nog nooit in zo'n situatie geweest, lijkt me zwaar kl*te :(.

Verwijderd

maar daarvoor moest de domeinnaam uit handen gegeven worden aan een externe firma.
Dat stuk klinkt me al heel raar in de oren moet ik zeggen.

• TNH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 11:19

TNH

Pura Vida!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:30:
[...]

Dat stuk klinkt me al heel raar in de oren moet ik zeggen.
Een beetje bedrijf had je inderdaad gewoon je eigen domeinnaam laten houden. Je had waarschijnlijk wat zaken in de DNS moeten (laten) instellen maar verder niets.

Je hebt niet toevallig je domein geregistreerd bij een van die gratis hosters van een paar jaar geleden? Het klinkt prachtig, een gratis domein, maar als puntje bij paaltje komt zijn zij en niet jij de eigenaar van de domeinnaam. En daar zit je dan met je goed lopende website...

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Je hebt er nu niet veel meer aan, maar het laten verlopen van een domein in de hoop het direct daarna te kunnen claimen is iets wat je nooit moet doen.

Grote kans dat er binnen enkele dagen een mooie reclamepagina op je domein staat te pronken. Deze bedrijven claimen vrijwel ieder domein dat vrij komt in de hoop er reclameopbrengsten uit te halen. Terug verkopen doen ze vaak niet eens.

Kleine kans dat je dat domein nog terug krijgt.

Domein opeisen
De eigenaar van het domein heeft dit laten vervallen. Daardoor gaat het opeisen van het domein niet lukken. Dat is normaal al heel moeilijk. Het is vrijwel alleen bedrijven gelukt die recht op die naam hadden dmv een trademark. Maar dat hebben jullie waarschijnlijk niet. Hoe dan ook, het domein is vrijgegeven, waarmee is aangegeven dat er geen intresse meer in het domein / de naam is. Dus opeisen is volstrekt kansloos.

Bezwaar maken op procedures
Voor zover ik kan zien zijn alle procedures gewoon gevolgd, dus bezwaar maken op het vrijgeven danwel registreren gaat niet lukken. Het domein mag dan wel op 4 augustus verlopen zijn, maar dat betekend niet dat het ook op 4 augustus vrijgegeven moet worden. Sterker nog, zoals het nu gegaan is is vrij normaal.

Proefperiode
Er is nog een kans dat de nieuwe eigenaar van het domein het alleen "op proef" heeft. Dan zou het binnen enkele dagen weer vrij moeten komen. Maar aangezien het domein daadwerkelijk gebruikt werdt zou ik daar niet op rekenen. Ze geven nl. alleen domeinen vrij die nooit gebruikt werden en dus geen inkomsten zullen opleveren. Een advies is dan ook: Bezoek het domein NIET. Zorg voor zo min mogelijk hits. Maar nogmaals, de kans dat dat iets gaat opleveren is zeer klein.

Schade
Dan rest nog de vraag: Wie stond er in de WHOIS gegevens geregistreerd als de eigenaar? Als de VOF dat was, dan kun je nergens schade claimen. Het is dan immers eigen schuld. Voor dit soort situaties zijn gewoon procedures. Was het bedrijf waaraan je het domein uit handen had gegeven eigenaar, dan kun je is met je rechtsbijstandsverzekering gaan overleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 05-08-2008 01:55 ]

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:03

Kwastie

Awesomeness

Wat is de tld van dit domein eigenlijk? (de extensie dus .nl of .com)

Bij sommige tld's is het mogelijk om een domein te reserveren nadat iemand anders hem niet meer verlengt heeft. Het kan dus zo zijn dat jou domeinnaam al was gereserveerd door een ander bedrijf. .

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet toegeven dat de hele situatie niet optimaal was, en ik weet enkel de grote lijnen van de voorgeschiedenis, dus het kon inderdaad beter, maar spijtig genoeg is het nu niet anders.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met de registrar via mail, en het is me gelukt mn ouders te overtuigen indien nodig een variatie op de verloren naam te nemen.

De tld was .be trouwens.
Nijn schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:48:
Domein opeisen
De eigenaar van het domein heeft dit laten vervallen. Daardoor gaat het opeisen van het domein niet lukken. Dat is normaal al heel moeilijk. Het is vrijwel alleen bedrijven gelukt die recht op die naam hadden dmv een trademark. Maar dat hebben jullie waarschijnlijk niet. Hoe dan ook, het domein is vrijgegeven, waarmee is aangegeven dat er geen intresse meer in het domein / de naam is. Dus opeisen is volstrekt kansloos.
Ik vrees dat je gelijk hebt, en dat we daar nogal in de fout zijn gegaan.

Nouja, dat weten we dan weer voor in de toekomst,
alvast bedankt voor de replies.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 01:59 ]

Pagina: 1