diskette moet geformateerd worden. NTFS vs. FAT32 probleem?

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik heb twee diskettes waar hoe dan ook bestanden op staan, dat weet ik zeker.
Maar nu ik die bestanden eindelijk weer eens nodig heb, lukt het me niet.
Als ik de diskettes in de drive doe en vervolgens de diskette probeer uit te lezen krijg ik de melding dat de diskette geformateerd moet worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling omdat ik de bestanden die erop staan nog nodig heb. Zou het kunnen dat de diskette destijds op een systeem is aangemaakt dat een FAT32 bestandsindeling had, en aangezien ik het nu met Windows xp probeer (dat een NTFS bestandsindeling heeft) dat hij pas weer werkt nadat die geformateerd is? Hoe kan er nou voor zorgen dat ik de bestanden er wel af haal en kopieer/opsla?

Alvast bedankt!

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Ik denk dat je diskettes gewoon vergaan zijn. Hoe oud zijn ze trouwens? Het fat vs. ntfs zou geen enkel probleem mogen leveren aangezien Windows XP met beiden overweg kan.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02
Waarschijnlijk is je flop gewoon kapot. Als diskettes beginnen te zeuren dat ze niet zijn geformatteerd is hij meestal aan vervanging toe, dus ik heb weinig hoop voor je.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het gaat om een 3,5" diskette heb je niets te maken met FAT32 of NTFS, gezien die dingen FAT12 zijn.

Als er niets op staat kun je er vanuit gaan dat de diskette leeg is, of dat de data corrupt is (dan kun je het met een datarecover prog nog wel proberen, alleen denk ik niet dat je bij een diskette veel kans maakt).

• Eim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-02 13:53

Eim

grote probleem van die floppies, ik had er ook veel last van.

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
"vroeger" had je recovery programma's waar je diskettes eventueel mee kon herstellen, Norton had zoiets o.a...

misschien zoiets als dit:
http://www.wellesley.edu/.../Helpdesk/diskrepair.html

OF je probeert de diskette in een andere computer, wie weet...

[ Voor 42% gewijzigd door dribibu op 06-08-2008 00:17 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

dribibu schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:06:
"vroeger" had je recovery programma's waar je diskettes eventueel mee kon herstellen, Norton had zoiets o.a...
Tja, ik zou SpinRite proberen
die kan de magnetische laag herstellen. Maar ja... het is wel een tool die ongeveer $80 kost. :S

Als het je dat waard is, dan is het een overweging om te proberen. Misschien dat de vergaande disk dan net genoeg leven krijgt om je bestanden te recoveren.

Ik geef je weinig kans, mijn ervaringen zijn bar slecht.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Probeer het nog eens in een paar andere drives, hoewel dat lastig zal zijn anno 2008 met de meeste systemen zonder floppy drive. Speciale software was er ook, maar dat is al zo lang geleden dat ik me de naam niet meer herinner.

Verwijderd

Tsja, hier vroeger ook vaak last van gehad. Oplossing was helaas (bijna) altijd de prullenbak.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 00:13 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:03

Wildfire

Joy to the world!

D'r wordt hier vanuit gegaan dat de floppies defect zijn (en dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn), maar kijk inderdaad even in een andere drive. Het kan ook zijn dat je floppydrive kaduuk is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Wildfire schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:23:
D'r wordt hier vanuit gegaan dat de floppies defect zijn (en dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn), maar kijk inderdaad even in een andere drive. Het kan ook zijn dat je floppydrive kaduuk is.
En mocht je nog beschikking hebben over de drive waarmee de disk is beschreven dan is het aan te raden vooral met die drive een leespoging te ondernemen.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Onlangs is het mij nog gelukt om bestanden van een diskette te recoveren met Norton Disk Doctor. Deze diskette had hetzelfde probleem.
Ik weet niet of ik dit tooltje zomaar mag versturen (is geen freeware).
Succes met het vinden van Norton Disk Doctor...

[ Voor 14% gewijzigd door JW1 op 06-08-2008 16:33 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:03

Wildfire

Joy to the world!

Rukapul schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:27:
[...]

En mocht je nog beschikking hebben over de drive waarmee de disk is beschreven dan is het aan te raden vooral met die drive een leespoging te ondernemen.
Dat kan ook ja, soms had je drives waarvan de schrijf/leeskoppen niet goed uitgelijnd waren. Lezen en schrijven van floppies ging goed op die drive zelf, maar op andere drives ging het dan niet goed omdat die anders uitgelijnd waren.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1