iMac aansluiten op Home Cinema

Pagina: 1
Acties:

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
De ingebouwde speakers van mijn iMac zijn niet slecht, maar na een aantal films ben je het geluid echt moe gehoord. Een iMac biedt een "digital audio output" aan voor 5.1 geluid, dus ben ik eens op zoek gegaan naar gepaste speakers. Spijtig genoeg zijn de meeste speakersets met digitale ingang behoorlijk duur.

Onlangs kwam ik deze home cinema set tegen: http://origin.samsung.com...t_x250t.asp?page=Features
Dit setje ondersteund volgens de specificaties "optical inputs".

Is het mogelijk om zo'n setje direct op mijn pc aan te sluiten en te genieten van 5.1 geluid, of werkt dit enkel met nog een aparte decoder of versterker?

Verwijderd

Moet kunnen werken. Maar je geeft dan wel geld uit aan een extra DVD-speler en andere electronica die je toch niet gebruikt als je alles op je iMac bekijkt ;)
Als dit de 1DayFly aanbieding betreft, zou ik € 50 meer uitgeven en deze kopen (en dat nog los van de levertijd). Haal je, volgens mij, meer kwaliteit mee in huis.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 09:18
Dat gaat direct werken. Enige dat je nodig hebt is een optische S/PDIF kabel. Echter wel een met aan de ene kant een 3,5mm jack en de andere kant toslink connector.

Voetnoot: Het geluid wat de Samsung gaat voortbrengen zal hooguit zeer matig zijn. Zeker gezien de prijsklasse, de gebruikte materialen en het merk opzicht dat al niet echt thuis hoort in de de audio branche. Het geluid zal 5.1 zijn, maar daar is alles mee gezegt.

Ik sluit me volledig aan bij de bovenbuurman, de Logitech zal gegarandeerd beter klinken dan de Samsung. Durf zelfs te beweren dat muziek beter klinkt op de logitech, wat al een prestatie op zich is voor speakers van dit formaat.

[ Voor 21% gewijzigd door baquelappe op 04-08-2008 23:55 ]

• Exe-cuter
Ok bedankt voor de info!

Als ik zoek naar een 5.1 setje komt die Logitech Z-5500 eigenlijk altijd naar boven, net alsof er maar 1 product is dat aanbiedt wat ik wil. De gemiddelde prijs van deze set is 250, wat ik voor een niet-audiofiel als mij vrij veel geld vind.

Kent iemand goedkopere 5.1 setjes die toch nog een degelijk geluid voortbrengen?

Verwijderd

Tja, alle waar naar zijn prijs (alhoewel ik de Z-5500 niet echt audiofiel zou willen noemen).

Als je iMac ook 5.1 analoog kan uitsturen, kun je in ieder geval kijken naar een setje zonder decoder. Dat scheelt al aanzienlijk in de prijs.
Voor andere setjes zou je ook eens in [PC Speakers] Teufel, wat zijn de ervaringen? kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee.

Verwijderd

baquelappe schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:53:
Voetnoot: Het geluid wat de Samsung gaat voortbrengen zal hooguit zeer matig zijn. Zeker gezien de prijsklasse, de gebruikte materialen en het merk opzicht dat al niet echt thuis hoort in de de audio branche. Het geluid zal 5.1 zijn, maar daar is alles mee gezegt.
Tuurlijk zal 't niet optimaal klinken, maar dat is inherent aan dit soort sub/sat setjes in deze prijsklasse. Dat geldt ook voor de Z5500...
Samsung is idd niet een echt audio-merk (Logitech ook niet trouwens), maar weet uit z'n grotere TV's wel een meer dan aardig geluid te halen, en heeft wel een hoop kennis in huis mbt DA conversie (HDMI, S/PDIF, etc).

De kans dat de Z5500 beter / minder slecht zal klinken is vrij groot, maar daar kan ik (en jij waarschijnlijk ook) weinig over zeggen omdat ik die Samsung nog niet gehoord heb.
Ik sluit me volledig aan bij de bovenbuurman, de Logitech zal gegarandeerd beter klinken dan de Samsung. Durf zelfs te beweren dat muziek beter klinkt op de logitech, wat al een prestatie op zich is voor speakers van dit formaat.
Tja, (stereo-) muziek op een Z5500 klinkt m.i. dramatisch slecht, zeker als 't geluid verdeeld wordt over alle speakers. En als je 2.1 luistert zijn die frontjes gewoon niet voldoende om een goed stereobeeld neer te zetten. Kan me niet voorstellen dat Samsung dat nog slechter doet... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 21:00 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 09:18
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:57:
[...]
Tja, (stereo-) muziek op een Z5500 klinkt m.i. dramatisch slecht, zeker als 't geluid verdeeld wordt over alle speakers. En als je 2.1 luistert zijn die frontjes gewoon niet voldoende om een goed stereobeeld neer te zetten. Kan me niet voorstellen dat Samsung dat nog slechter doet... ;)
Waar ik op doelde was het midden bereik. Ik sta nog wel eens in een Mediamarkt en consorten lauter uit afschuw te kijken/luisteren naar de laatste "Home cinema setjes". Dat wat me nog altijd verbaast is dat er weinig tot geen midden bereik is in dit soort setjes.

De Logitech doet het wat dat betreft al een stuk beter, dit waarschijnlijk door het gebruik van een stuk grotere driver in de satellieten. De sub van de Logitech doet aardig wat laag zonder erg veel midden tonen te spelen, die horen namelijk gewoon uit de normale speakers te komen.

De home cinema setjes doet veelal enkel hoog uit de satellieten en midden op boenkerige wijze uit de "subwoofer", wat 9 van de 10 keer een klein doosje van spaanplaat is, met een (te) kleine driver om fatsoenlijk sub laag te kunnen genereren.

Je kan hieruit opmaken dat de Logitech stuk beter in elkaar steekt qua geluid. Hiervoor hoef je geen audiofiel te zijn, dit zal iedereen opvallen. Schel en boekerig geluid uit (bijvoorbeeld) een home cinema setje zal op de lange duur gewoon gaan irriteren.

Enfin, de Logitech zal een verstandigere keuze zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door baquelappe op 05-08-2008 22:21 ]

• Exe-cuter
Toch nog even reageren:

Ik heb lang rondgezocht, maar heb uiteindelijk toch voor de Logitech Z-5500 gekozen. Iets te duur en te groot (vooral de sub!) voor wat ik nodig heb, maar uiteindelijk is dit gewoon een uitstekende prijs/kwaliteit. De eerste indrukken zijn zeer goed.

De bestelling heb ik gedaan via http://www.4launch.nl/ en kostte me incl. verzendkosten naar Belgie 250 euro.

Bedankt voor de tips _/-\o_
Pagina: 1