Toon posts:

Snelheids probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds gisteren heb ik 2 nieuwe dedicated servers in gebruik genomen, beiden Intel(R) Xeon(R) CPU X3210 @ 2.13GHz met 4GB geheugen en draaien CentOS release 5.2 (Final)

Op de ene server staan de normale bestanden (php/html/plaatjes & voor mail), en op de andere word enkel gebruik gemaakt van de phpmyadmin (database).

Nu is het dat de site telkens een 'hikje' heeft, dan doet hij er net te lang over om alles te laden, dit was eerst op de andere servers niet.. Zou dit bijvoorbeeld aan een httpd.conf instelling of een my.cnf instelling kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Mvg
Bulletstar

edit: overigens is het ook niet zo dat de serverload bijvoorbeeld heel hoog is, deze is bijna altijd gewoon rond de 0.40

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 22:50 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ja, maar zonder extra info kan het ook aan nog 1000 andere dingen liggen...

Btw, hoeveel gebruikers / pageviews heb je op deze servers? 0.40 vind ik vrij hoog voor servers die gisteren in gebruik zijn genomen zonder test-procedure of iets...

Verwijderd

Topicstarter
Bij +- 220 gebruikers online, pageviews zullen er tussen de 500.000 en 1 miljoen per dag zijn

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:16
Je hebt natuurlijk dingen zoals QueryCache aanstaan? En is de grootte van je Qcache dan toereikend?

En kun je niet gewoon hier en daar meten hoelang een bepaalde bewerking duurt? Test bijvoorbeeld of het aan de queries ligt, of aan het includen van files, etc, etc.

En 0.40 is toch vrij hoog voor het aantal dat je online hebt, vooral met wat caching zou dat veel lager moeten kunnen (ik heb geen idee over wat voor soort site je praat, want met een game kun je natuurlijk weinig cachen). Je zend de juiste headers mee met static files? Zodat ze netjes een paar dagen door de browser gecached worden? En i.v.m. performance staat GZip voor alle non-static files uit?

Edit: In je vorige topic had je de QueryCache op 32MB staan, kun je dit eens op 256MB instellen, en dan weer de load in de gaten houden?

[ Voor 29% gewijzigd door AndriesLouw op 05-08-2008 04:56 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Topicstarter
Querycache inmiddels op 256, nu niet te zien of het helpt aangezien er nu geen 220 online zijn.
Overigens draait eAccelerator als cacher op de fileserver.

Op beiden servers draait DirectAdmin, zou bijv. deze service de boel kunnen vertragen?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Qcache is geen magische manier om de performance te verbeteren, als je veel delete/update/inserts hebt in dit soort tabellen is je query cache ook waardeloos omdat die iedere keer wordt weggegooid. Het opbouwen/weggooien v/d cache kost dan meer performance dan het oplevert.

Je kan evt. nog verder testen met strace. Maar speelt het ook bij pagina's zonder database connectie e.d.? Ik weet niet of je ergens een profiler kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar speelt het ook bij pagina's zonder database connectie e.d.?
- Ja

--

Maar het hele punt is dat dit vorige week op de oude servers gewoon nog goed draaide, en qua code (php, sql) is er niks veranderd. Nu draaien we 2x Quad core's, dat waren dual core's en de server voor SQL had zelfs minder GB geheugen.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Voor quad cores heb je toch ook aparte SQL licenties nodig? Die gaan toch per processor?

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 08:10:
Voor quad cores heb je toch ook aparte SQL licenties nodig? Die gaan toch per processor?
Ik daar gewoon phpMyadmin hoor

even een edit,

in mijn ledentabel stond id op een primary key, hier heb ik een index van gemaakt en nu draait hij al stukken beter qua snelheid, zou het hieraan kunnen liggen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 08:37 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Natuurlijk, als je database niet geindexeerd wordt kosten je queries een stuk meer tijd.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:00:
Natuurlijk, als je database niet geindexeerd wordt kosten je queries een stuk meer tijd.
Heeft toevallig iemand een goed artikel over database indexen liggen?
Vrijwel overal heb ik indexen staan, alleen de Primary key nu veranderd naar een index en dat merk ik wel iig.

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit 'snelheids' probleem toevallig kunnen liggen aan een apache instelling oid?
Dat hij bij xx requests even moet wachten en daarom langer laad?

edit:

Ik heb KeepAlive op Off gezet, en nu draait hij al stukken sneller.
Mensen nog tips voor my.cnf (mysql)

mijn my.cnf:

local-infile=0
skip-locking
skip-innodb
query_cache_limit=1M
query_cache_size=32M
query_cache_type=1
max_connections=500
interactive_timeout=100
wait_timeout=100
connect_timeout=10
thread_cache_size=128
key_buffer=18M
join_buffer=1M
max_allowed_packet=16M
table_cache=1000
record_buffer=4M
sort_buffer_size=1M
read_buffer_size=1M
thread_concurrency=8
myisam_sort_buffer_size=64M

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 13:32 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit is toch gewoon een beetje performance trouble-shooten op mysql. (Je draait overigens mysql als database, geen phpMyadmin dat is de tool waarmee je mysql beheert.)

Verder is er genoeg te vinden over het performance-troubleshooten van mysql.

Mijn inziens had je best mogen proefdraaien op je nieuwe servers voordat je ze in de lucht gooit. Nieuwe hardware is niet persee veel sneller, vooral als je de config default laat na de installatie.

Wat je zou kunnen doen is de my.cnf van je oude server eens bekijken. Daar vind je misschien nog wat nuttige instellingen.

Verder heeft je apache server natuurlijk ook een bepaalde configuratie. Daarmee kan je instellen hoeveel connecties er open mogen staan en of hij alvast wat idle connecties klaar zet of niet. Daar kan je ook eens naar kijken. Suc6

[ Voor 16% gewijzigd door Equator op 05-08-2008 19:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.