Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe warm mag voeding worden?

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden alle fans in mijn pc vervangen door stillere Arctic Cooling fans, ook de fan in mijn voeding heb ik vervangen. Ik weet het preciese modelnr niet van de fan, maar het was een stillere met minder airflow, hij staat wel op 12v.

Ik heb totaal geen problemen met stabiliteit van mijn pc, er hangt zelfs nog een 9600gt in (terwijl de voeding standaard dell is), en de spanningswaarden zijn allemaal prima binnen de grenzen.

Toch vraag ik me af of het kwaad kan dat de voeding nu wel redelijk warm wordt, de voeding (in de kast) is nog wel goed aan te raken, maar scheelt niet heel veel voor het pijn doet. Op zich zou ik t niet erg vinden als de voeding erdoor een jaar minder lang mee gaat, maar het moet niet zo zijn dat ie er over 2 maanden mee kapt en de rest van de pc gelijk molt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe goed een voeding tegen warmte kan hangt weer heel erg af van de componenten die erin gebruikt zijn. Zijn het kwaliteitsonderdelen dan kan het een stuk langer mee als dat het wokkietokkieprut is. Dus wat dat betreft zal het schelen per voeding. Maar koeler is natuurlijk beter.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe warm 'ie mag/kan worden zou je misschien uit de specificaties van de fabrikant kunnen afleiden.

Zit er een 8 cm fan in?
Misschien een idee om een (a-merk) trafo te kopen met een 12 cm fan, die zijn vaak van zichzelf al een stuk stiller omdat de fan minder snel hoeft te draaien.

En bij sommige modellen kun je of zelf een soort van "target temperatuur (hoog-laag) vs. geluidsniveau (laag-hoog)" instellen dmv. schakelaar of potmeter, en bij andere gebeurt dat automagisch.

• Jazzle
  • Niet online
Het draait gewoon goed en stabiel, ik heb ok meerdere keren gehoord dat dell voedingen hele goede kwaliteit zijn en dat de specificaties vaak heel erg onder de echte waarden zijn. Op zich doe ik hem dus liever pas vervangen als dat echt nodig is, mits hij de rest van m'n hardware dan niet kapot maakt natuurlijk.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Jazzle schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:48:
Het draait gewoon goed en stabiel, ik heb ok meerdere keren gehoord dat dell voedingen hele goede kwaliteit zijn en dat de specificaties vaak heel erg onder de echte waarden zijn. Op zich doe ik hem dus liever pas vervangen als dat echt nodig is, mits hij de rest van m'n hardware dan niet kapot maakt natuurlijk.
Heb nu pas door dat je een Dell trafo/pc hebt, let dan op wanneer je op gegeven moment toch voor andere trafo gaat shoppen, dat 'ie wel op je (Dell-)moederbord aan te sluiten is.
Soms/vaak heeft Dell daar nl. andere (niet-standaard) connectors op zitten.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:32
Dell gebruikt vaak BTX voedingen in plaats van ATX voedingen. Overigens kan het volgens mij weinig kwaad dat de voeding wat warmer wordt en je systeem nog steeds stabiel loopt.

• Jazzle
  • Niet online
Mooi :)
Overigens zijn de nieuwe modellen Dell (iig de vostro en inspiron) gewoon atx.
Pagina: 1