[TFT] Kwaliteit oud VS nieuw? (Dell schermen)

Pagina: 1
Acties:

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Topicstarter
Om een triple scherm opstelling te maken die enigzins te betalen is en goed bij elkaar past wil ik twee Dell 2001FP schermen aanschaffen (2e hands uiteraard) om ze in pivot te zetten links en rechts naast een Dell UltraSharp 3008wfp. Het zijn naar mijn weten alle drie S-IPS schermen met een dot pitch van 0.25mm. De 20.1 inchers zijn 1600x1200 resolutie en de 30 incher is 2560x1600 resolutie, dus dat zou perfect moeten aansluiten.

Wat ik me alleen afvraag, zal dit wel bij elkaar passen aangezien er toch wat jaartjes tussen de 2 verschillende schermtypes zit, ga je dat merken?

Ik werk momenteel nog op een CRT (0.27mm dot pitch, 24inch), dus ik heb geen echte 'werk'-ervaring met TFT schermen met een S-IPS paneel.

De schermen zullen als volgt gebruikt worden:

- links: Dell 2001FP - Coding (tekst moet dus goed leesbaar zijn)
- midden: Dell UltraSharp 3008wfp - Fotobewerking/Webdesign (hoeft geen snel scherm te zijn)
- rechts: Dell 2001FP - Het directe resultaat bekijken van de te maken websites (zelfde als links eigenlijk en goede kleurweergave zou mooi zijn, maar niet perse nodig aangezien ik hier slechts de werking van de websites wil checken)

[ Voor 3% gewijzigd door deeltje op 05-08-2008 12:03 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat bedoel je met 'bij elkaar passen'?
Er zal vast verschil in beeldweergave zijn, maar met wat configureren moet je het toch aardig overeen kunnen laten komen lijkt me.
Het enige wat een probleem kan zijn is de kleurweergave volgens mij.
Je bewerkt de foto's en beelden op het ene type (midden) en controleert het op de ander (rechts).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 12:06

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk zal het middelste scherm een stuk hoger contrast hebben dan de buitenste schermen. Dat komt vooral door de grootte. Maar dit is makkelijk te corrigeren. Ik denk dat kleurverschillen niet zo super zullen opvallen als het allemaal S-IPS schermen zijn. Verschil zul je altijd krijgen. Maar waarom pak je dan niet 2x 30"? (Waarschijnlijk een kostenoverweging, maar als je minder wilt uitgeven moet je ook concessies doen.)

Wat je trouwens ook kunt doen is een WFP2009 in pivot-stand langs de WFP3008 zetten. Ik heb ooit zo'n setup gezien, en dat zou ongeveer moeten passen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-08-2008 10:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:05:
Waarschijnlijk zal het middelste scherm een stuk hoger contrast hebben dan de buitenste schermen. Dat komt vooral door de grootte. Maar dit is makkelijk te corrigeren. Ik denk dat kleurverschillen niet zo super zullen opvallen als het allemaal S-IPS schermen zijn. Verschil zul je altijd krijgen. Maar waarom pak je dan niet 2x 30"? (Waarschijnlijk een kostenoverweging, maar als je minder wilt uitgeven moet je ook concessies doen.)

Wat je trouwens ook kunt doen is een WFP2009 in pivot-stand langs de WFP3008 zetten. Ik heb ooit zo'n setup gezien, en dat zou ongeveer moeten passen. :)
twee keer een 30 inch pas hier niet omdat ik in een hoek werk, vandaar die opstelling. Naast het feit dat ik dat inderdaad TE prijzig vind.

Die WFP2009 heeft een resolutie van 1680-1050 waardoor het dus niet netjes overloopt met de 30 incher. Als het nou 1600-1050 was, was het een minder probleem geweest.
Gonadan schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:02:
Wat bedoel je met 'bij elkaar passen'?
Er zal vast verschil in beeldweergave zijn, maar met wat configureren moet je het toch aardig overeen kunnen laten komen lijkt me.
Het enige wat een probleem kan zijn is de kleurweergave volgens mij.
Je bewerkt de foto's en beelden op het ene type (midden) en controleert het op de ander (rechts).
Ja ik vraag me dus af in hoeverre de kleur van een oudere TFT kan 'slijten'. De 30incher zal sowieso er meer uitspringen dat snap ik, maar de vraag is hoe extreem? Daarnaast is het niet zo heel erg als de kleuren rechts wat doffer uitkomen dan in het midden, het gaat me vooral om de werking van de websites rechts, de kleuren zijn in het midden als dusdanig goed afgesteld.

[ Voor 29% gewijzigd door deeltje op 05-08-2008 12:03 ]

Verwijderd

Volgens mij heb je het over de Dell 2007FP, want de 2001FP is pak hem beet 7 jaar oud en die is al lang niet meer te koop. Verder denk ik ook gewoon dat als je kleurinstellingen op de schermen gelijk afstelt dat je niet veel verschil zult zien

Met vriendelijke groet,

Kamiccolo

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:33:
Volgens mij heb je het over de Dell 2007FP, want de 2001FP is pak hem beet 7 jaar oud en die is al lang niet meer te koop. Verder denk ik ook gewoon dat als je kleurinstellingen op de schermen gelijk afstelt dat je niet veel verschil zult zien

Met vriendelijke groet,

Kamiccolo
Edit: Oeps :P Las verkeerd, je gaat ze tweedehands aanschaffen, maar omdat je zei dat er 2 jaar verschil in zat raakte ik de in war

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:33:

Met vriendelijke groet,

Kamiccolo
TS heeft het dan ook over 2e hands. Als ik even snel op marktplaats een simpele zoektocht start kom ik 3 2001FP schermen tegen en 1 2007FP scherm. Overigens kost het 2007FP scherm gelijk bijna het dubbele.

Wat natuurlijk wel deel van de afweging zou moeten zijn is hoe lang het scherm het nog gaat doen. TFT schermen hebben, net als ieder stukje electronica, niet het eeuwige leven. Een scherm van 7 jaar oud tegenover een scherm van 2 jaar oud voor 175% van de prijs, ik zou het een moeilijke keuze vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 11-08-2008 23:41 ]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

De 2001FP is nu nog net geen 5 jaar oud, dus dat zal best wel meevallen.
Qwa prijs is het zeker de moeite waard om de 2001FP's te bekijken als je deze 2de hands aanschaft, de 2007FP's zijn zeker een stuk duurder zonder echt noemenswaardige toegevoegde waarde.
Ik zou zeker niet voor een ander scherm gaan dat geen S-IPS paneel heeft tenzij het een PVA variant betreft, die zijn ook zeer goed.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1