• egemin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb een P4P800 mobo in gebruik en wil hier een Digital Raptor Harde schijf op aansluiten (16mb, Ncq) maar weet niet of dit samen werkt.
Wel Sata (150) aansluitingen op het mobo maar weet niet zeker of de Ncq werkt/ondersteund word.
Kan iemand mij hier mee helpen?

Met vriendelijke groet, egemin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P4P800 heeft een ICH5R Southbridge en als ik het zo zie support deze GEEN NCQ.

• egemin
Betekent het dan dat deze harde schijf niet zal werken op mijn mobo of werkt deze dan minder snel of iets dergelijks?
Erg weinig verstand van zulk soort dingen....

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

De harde schijf functioneert wel, maar native command queing zal niet ondersteund worden. In normaal desktop (consumenten) gebruik merk je hier vrij weinig van. De schijf zal alleen in zeer i/o intensieve taken (vaak gevonden in server scenario's) niet meer tot bloei komen, maar de verschillen zijn marginaal.

De meeste mensen deugen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je schijf gaat gewoon werken, maar je zult geen NCQ kunnen gebruiken.

• egemin
Vriendelijk bedankt voor jullie hulp..
Gebruik nu nog een P4P800 mobo maar ben aan het kijken voor een nieuw mobo met een dual core of eventueel een quad core en zal dan zeker profijt hebben van de Ncq.

Nogmaal bedankt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees eerst eens een paar benchmarks over NCQ vs non-NCQ in desktopgebruik. NCQ is erg nuttig in serveromgevingen met meerdere verschillende processen die bijna at random data opvragen, zoals bij (middel)zware servers, maar de voordelen zijn veel kleiner in desktopgebruik waar de data veel meer sequentieel opgevraagd wordt door een klein aantal processen, en soms kan NCQ zelfs de boel vertragen door grotere overhead :o

Maar hoe dan ook, neem even de moeite je in te lezen, allereerst in je chipset en zijn features en ten tweede in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.