[SME Server] Top results niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:40
Ik heb sinds kort een SME servertje draaien op een Celeron 2.5 ghz. Ik weet echter niet heel zeker of de prestaties van het machientje goed zijn. Er draait het standaard spul op. Apache, FTP, Torrentflux, mysql, etc. Een output van TOP is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://nijmegen.lommers.org/public/top.output.jpg

Is dit normaal? Het gaat me voornamelijk om het geheugengebruik. Loopt dit niet te vol? Graag jullie meningen. Ik heb namelijk geen zin in een harde schijf die continu ratelt omdat hij moet swappen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Linux zal sowieso niet 1-2-3 geheugen vrijgeven tenzij het direct nodig is voor iets anders.
Staat die bak de hele tijd te swappen?
rarren enzo (doet torrentflux dat?) kost ook best wel wat memory ;).

• smeerbartje
Momenteel doet torrentflux helemaal niets; geen enkele torrent staat aan. Dus eigenlijk doet de bak nu helemaal niets, behalve "stand-by" zijn voor ftp, apache, etc. Wat vinden jullie van bovenstaande TOP-output dan?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vraag me vooral af waarom je er een screenshot van post :)

• smeerbartje
blaataaps schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:09:
Ik vraag me vooral af waarom je er een screenshot van post :)
Dan kun je een beetje zien hoe het geheugengebruik eruit ziet toch?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat het geheugen onder "used" ook buffers en caches meetelt, en Linux zal de caches altijd zo groot mogelijk laten groeien (want dan heb je er tenminste nog wat aan). Het commando "free" geeft dat wat duidelijker weer. Hierover staat trouwens ook wat in de NOS FAQ - overige vragen.

Maargoed, als ik buffers en caches er van aftrek (en ik goed kan rekenen), dan kom ik alsnog op zo'n 250 MB. Sorteer de output van top eens op geheugengebruik in plaats van CPU gebruik, dan zie je wat hoeveel geheugen gebruikt.

Met dat swappen loopt het nog niet zo'n vaart, je systeem heeft maar 200 KB in swap staan, dus waarschijnlijk wordt er niet veel geswapt. Met vmstat kun je in de gaten houden hoeveel er precies geswapt wordt.
smeerbartje schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:21:
Dan kun je een beetje zien hoe het geheugengebruik eruit ziet toch?
Ik denk dat blaataaps zich afvroeg waarom je er een screenshot van post. Met andere woorden, waarom je niet de tekst gecopy/paste hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door deadinspace op 04-08-2008 20:27 ]

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Normaal. Zoals Boudewijn al zei, je geheugen word niet zomaar vrijgegeven. Verder kan je ook zien dat je swap nagenoeg leeg is. Ook is de load van je bak vrij normaal. Ik zou zeer tevreden zijn :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• smeerbartje
Thanks allemaal; ik ben weer wat wijzer geworden. (ben nieuw in Linux, erg interessant allemaal!)
Pagina: 1