Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:02
Hmm, ik vraag mij af of het nu verstandig (met de hoge olieprijs) om mijn energie tarief vast te zetten voor 3 jaar. Bij de Eneco is dit mogelijk.

Mijn overwegingen zijn de volgende:

-Ben niet zo' n overstapper, heb in mijn appartement ook 5 jaar lang Eneco gehad. 3 jaar bij dezelfde " provider" lijkt mij dan ook geen probleem, toch?
-Verwachting dat de energieprijzen nog verder gaan stijgen, maar is dit ook zo? (Als de USD weer gaat stijgen, gaat dan ook de energieprijs omhoog? De vraag naar olie neemt alleen maar toe, maar doen andere energie bronnen wellicht hun intrede?)
-Je weet wat je kosten zijn, de komende drie jaar. Nu begreep ik wel dat belastingen en transportkosten e.d. niet vastgezet worden. Waardoor je prijs alsnog kan stijgen, maar waarom zouden ze dit tegenover de andere leverciers onevenredig omhoog gooien?

Kortom, is het verstandig?

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 04-08-2008 18:23 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat overstappen het verstandigst wordt (net als bij internet en mobiele telefonie). Nieuwe klanten binnenhalen vinden de meeste bedrijven belangrijker dan klanten behouden.

Maar als je dat niet wilt. De prijzen zullen denk ik alleen nog maar omhoog gaan, tenzij er opeens ergens nieuwe grondstoffen gevonden worden (bij de Noordpool schijnt nog behoorlijk wat te liggen).

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 04-08-2008 18:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Ik heb vorig jaar mijn energieprijs 3 jaar vast gezet bij Elektran.. Kreeg van de week een brief dat alle tarieven flink omhoog gaan, behalve als je de tarieven vast hebt gezet..

Met de stijgende prijs van de brandstoffen lijkt het me geen verkeerd idee om de boel voor een bepaalde tijd vast te zetten. Ik zou willen dat het ook kon voor benzine en diesel.:)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dat de prijs van energie op de lange termijn zal gaan stijgen, daar heb je geen kristalen bol voor nodig. Ik heb zelf nuon en in het afgelopen jaar is de prijs eerst gedaald en daarna weer gestegen. Het is lastig te voorspellen of je er (finacieel) voordeel bij zult hebben. ZIe het meer als een verzekering dat je niet meer betaald dan het huidige tarief.

Verder kan overstappen je enig financieel voordeel of een leuk welkomgeschenk bieden, maar ik vind de verschillen in de tarieven niet heel erg groot, het hangt van je verbruik en omstandigheden af of het je voordeel biedt.Tevens moet je goed uitkijken naar wie je overstapt, bij de een gaat het met meer problemen gepaard als de andere (let ook op de vertrek problemen).

Ik had er voor gekozen om voorlopig bij de nuon te blijven, want ik heb weinig klachten over hen, maar ik ga weer een uitzoeken wat het me scheelt als ik overstap naar een andere aanbieder nu de prijzen net weer zijn verhoogd.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik had ook mijn tarief vastgezet bij Nuon. Kreeg ik vorige week een brief dat alleen gas gelijk blijft maar dat electra omhoog gaat. Oftewel, kulregeling.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 17:57
Naboo schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:22:
Ik had ook mijn tarief vastgezet bij Nuon. Kreeg ik vorige week een brief dat alleen gas gelijk blijft maar dat electra omhoog gaat. Oftewel, kulregeling.
Je hebt toch 3 jaar vast elektriciteit en 3 jaar vast gas. T'is een beetje logisch dat als je 3 jaar vast gas hebt, dat je elektriciteit dan nog steeds naar omhoog gaat.

Je betaalt trouwens meer als je 3 jaar vast neemt dan dat je 1 jaar neemt. Dus bijvoorbeeld 1 jaar gas = 50€, 3 jaar gas is dan 200€(ze moeten ergens het verschil goedmaken he?). Maar als gas snel stijgt, dan maak je er nog steeds winst op. Als gas bijvoorbeeld stijgt van 50 naar 80€/jaar bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Je energietarief vastzetten is marketingkul.

Je koopt een goed gevoel en een klein beetje zekerheid, maar daar betaal je gewoon voor. Wellicht dat er een heel klein beetje vaste klanten korting in verwerkt zal zitten, maar per saldo zal je duurder uitzijn.

Vergelijk: hypotheek met variabele rente vs. lange rentevaste periode. Voor een hypotheek is de zekerheid relevant want er zijn maar weinig mensen die 2x zo hoge lasten kunnen dragen (rente bv van 3% naar 6%). Echter, vrijwel iedereen kan een (forse!) stijging van de energielasten dragen, omdat het maar een klein deel van het inkomen uitmaakt en maar een beperkt deel van de kosten bepaald wordt door de energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 22:02
Hmm dus de prijs per kuup en kilowatt is dus meer als ik ze voor 3 jaar vastzet?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Verschilt. Bij Nuon is het eenjaarstarief op het moment zelfs iets goedkoper dan het onbepaalde tijd tarief: een whopping 3% op de kale electriciteit wat op de totaalprijs incl. transport, vastrecht, belastingen minder dan 1% verschil zal uitmaken.

Wat de energieprijzen gaan doen is pure speculatie en het is zinloos te denken dat een individuele klant het beter kan voorspellen dan de pros. De vaste prijzen zullen dan ook altijd weerspiegelen wat de professionele markt ervan denkt (minus evt. een kleine loyaliteitskorting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Het is vooral klantenbinding van (bv) Nuon. Zo weten ze dat je niet weggaat.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Het grappige is dat iedereen de prijs van elektriciteit koppelt aan de hoge olie prijs....
In europa komt grofweg 3% van de electriciteit uit olie.
Zo'n 10% komt uit fosiele brandstoffen.
Het grootste deel van de europese electriciteit wordt op dit moment door kerncentrales en "groene stroom" geleverd. De prijs daarvan wordt op geen enkele manier door de prijs van olie beinvloed.

Het enige "probleem" is dat in Nederland een enorm groot deel uit fosiele brandstof komt. Hierdoor wordt de prijs van electriciteit in Nederland nog wel redelijk beinvloed door de olie prijs. Dit gaat de komende jaren echter sterk afnemen doordat het importeren van electriciteit veel makkelijker gaat worden. Op dit moment doen we dat al redelijk veel vanuit Belgie en Frankrijk maar Duitsland, Denemarken en Noorwegen zouden maar wat graag mee doen.

Persoonlijk zeg ik dat het vast zetten van de prijs zinloos is. De markup die je betaald voor die "veiligheid" is het simpelweg niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

echt besparen op energie en gas door overstappen lukt je haast niet.

meestal verschilt het maar 1 soms 2 ct per m3 gas of kw/u
reken eens uit wat je per jaar verbruikt en reken daarna uit wat je bespaard. vaak komt het neer op 1 of 2 tientjes per jaar. dus 1 a 1,5 euro per maand op een rekening van +/- 120 euro per maand.

grootste gedeelte van je energie rekening gaat naar het bedrijf die het net beheerd. in mijn geval Essent. hier betaal je belasting aan en onderhouds kosten voor het net. de overige 20% zijn daadwerkelijke kosten voor de energie die je verbruikt.

mijn tip. zoek een leverancier uit waar je je goed bij voelt qua service en kijk niet op 10-20 euro per jaar op een rekening van 1300-1400 euro per jaar voor je gas+elec.

Wil je echt besparen kijk dan of je je verbruik niet omlaag kunt krijgen door bv de verwarming lager te zetten of je huis te isoleren of bv snachts te wassen etc..

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 05-08-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Rukapul schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:14:
Je energietarief vastzetten is marketingkul.

Je koopt een goed gevoel en een klein beetje zekerheid, maar daar betaal je gewoon voor. Wellicht dat er een heel klein beetje vaste klanten korting in verwerkt zal zitten, maar per saldo zal je duurder uitzijn.
Ja, ik voelde me wel een beetje genaaid door Eneco toen ik hoorde dat zij al wisten dat de prijs omlaag ging toen ik de prijs vastzette. Anderzijds is de prijs daarna alweer gestegen en best een kans dat het harder stijgt dan Eneco in had geschat.

Als je het vergelijkt met een vaste rente bij hypotheken: ik heb een rente van 4.4% voor 20 jaar vast; de 1-jaar vaste rentes staan nu al 1.5% - 2% hoger. Een variabele rente is in theorie goedkoper, maar kan in de praktijk ook een stuk duurder uitvallen.
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 08:58:
echt besparen op energie en gas door overstappen lukt je haast niet.
^met hem ook.

En buiten dat: het is ook handig aan de telefoon als je weer één of andere energieleverancier aan de lijn hebt: gewoon zeggen dat je een vast contract hebt afgesloten voor 3 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door MrSleeves op 05-08-2008 09:01 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Genaaid? Das gewoon slim spelen op de klant in man :P Die lui bedenken ook wel van te voren als ze zo'n plan willen opzetten, of er voor hun niet wat inzit. Je bent beter af door betere isolatie, minder stoken, minder douchen, op 40 graden ipv 60 graden wassen, etc dan door een zogenaamd goedkopere leverancier of vast contract voor 3 jaar. Ik heb zelf ook bij Greenchoice gezeten, die volgens hun beweringen heel wat goedkoper zouden zijn, maar 10 euro op jaarbasis vindt je dat zelf stunnend goedkoper dan? Investeer in bovenstaande en je bent goedkoper uit dan 10 euro hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06
paella schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 08:02:
Het is vooral klantenbinding van (bv) Nuon. Zo weten ze dat je niet weggaat.
Herkenbaar... heb ze gisteravond ook aan de telefoon gehad..... :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 06-06 12:25
ik heb vorig jaar ook 3jr stroom/gastarief vastgezet.
tarief was toen evenhoog als bij eneco waar ik zat, plus zekerheid dat het 3jr niet gaat stijgen.

mocht je er verkeerd mee gegokt hebben, dan kan je altijd nog wat anders en moet je een ( niet te hoge) boete betalen. 50euro geloof ik als je na 2jr weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb het voor mijzelf eens uitgerekend gister (zit bij het RWE voor energie en gas)

Als ik beide vastzet voor 3 jaar, dan is het gemiddelde rendement gezien de history een winst van 35 euro (zie ook consumentenbond website).

De kosten, op het moment, voor een kWh en 1m3 energie/gas ligt flink hoger dan de kosten voor een variabele aansluiting. Op het moment (met nadruk ;) ).

De mensen die 3 jaar geleden hun energie vast hadden gezet hebben nu een netto winst van 85 euro gemaakt (zie ook consumentenbond) in die 3 jaar. Daar stellen ze ook dat na 2 jaar het rendement er pas uit is (jij quite loopt) en in het 3e jaar pas "winst" gaat maken.

Ook wordt er door de consumentenbond gesteld dat het in ieder geval voor dit jaar nog niet noodzakelijk is over te stappen naar een vast maandbedrag, aangezien dat nu nog op jaarbasis nog duurder is dan variabel.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 17:57
KatirZan schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 10:47:
De mensen die 3 jaar geleden hun energie vast hadden gezet hebben nu een netto winst van 85 euro gemaakt (zie ook consumentenbond) in die 3 jaar. Daar stellen ze ook dat na 2 jaar het rendement er pas uit is (jij quite loopt) en in het 3e jaar pas "winst" gaat maken.
Ze zijn zeker dat je 3 jaar bij hen blijft. Ze kunnen uw geld beter beheren en er winst op maken. Ze verkopen het véél duurder dan de 1-jarige contracten. Voor jou persoonlijk is het afwachten, Soms zal je winst hebben, soms verlies. Of je uiteindelijk winst of verlies maakt, valt af te wachten. Voor jou is het een pure gok, Voor de maatschappij is het altijd winst. Zo simpel is het.
Pagina: 1