Hulp bij aanschaf geluidskaart + headset

Pagina: 1
Acties:

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Beste Tweakers,

Ik game nu al een lange tijd op onboard geluid (Realtek HD) met een 2.1 Creative setup (kan de naam niet meer terugvinden, staat niet op de Creative site)
Nu wil ik toch ook eens gamen met goed geluid en heb daarom besloten een geluidskaart + goede headset aan te schaffen.
Ik heb al de hele dag zitten rond de kijken maar zie nu door de bomen het bos niet meer.

Als geluidskaart wil ik de Creative X-Fi XtremeMusic of de XtremeGamer, allebei kosten ze ongeveer 60 euro en de meeste mensen zeggen dat ze ongeveer hetzelfde zijn.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe 'goed' mijn oude Creative boxen (2.1) zijn, simpelweg omdat ik nooit beter heb gehoord. Is het dus een verbetering als ik deze boxen gewoon op de nieuwe geluidskaart hou om muziek te luisteren en dan om te gamen een goede headset gebruik?
De boxen:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2004/10/13/2/creative_inspire_t3000_1.jpg

Maar dan de headset:
Nu heb ik een Logitech-achter-het-hoofd headsetjes van 15 euro, dit vind ik erg oncomfortabel en wil daarom een goede headset hebben om te gamen (fps/race) en om muziek te luisteren (electro/house/...)

Ik zat te denken aan:

- Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer
>> Dit lijkt mij een goede keuze alleen betwijfel ik of ze hem bij de MediaMarkt hebben en de microfoon kan er ook niet af (microfoon gebruik ik zo goed als nooit)

- Creative Fatal1ty Gaming Headset
>> Deze lijkt mij de beste keuze omdat hij goedkoop is, microfoon kan makkelijk eraf en hij komt goed uit reviews op internet. Het enige waar ik over twijfel is dat deze geen 5.1 heeft (is dit echt een verbetering t.o.v. stereo?) en dat alle reviews erg oud zijn. Ik heb dus geen idee of deze nog zo goed is tegenover de nieuwere headsets.

- Sennheiser PC150 / PC151, het verschil hiertussen kon ik niet vinden alleen heb ik ergens gelezen dat de PC150 niet meer geleverd wordt, klopt dit?

Graag jullie advies!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:26
Ik heb de speedlink medusa gehad, vond iok niet echt prettig. En die werkt volgens mij ook via usb dus die doet niks met je geluidskaart.

Die fatal1ty is een leuk marketings dingetje van creative, maar revieuws waren er wat teleurstellend over.

Voor die sennheissers kun je ook naar de pc160/161 kijken, ik heb de 161 en ben ik zeer tevreden over.

Voor de geluidskaart zou ik de extreme music nemen, die heeft meer en goldplated aansluitingen.

Met je speakers zul je wel wat beter geluid ervaren (simpelweg omdat onboard zo crappy is) maar om volledig van zo'n kaartje te kunnen genieten is een mooie headset of speakerset onontbeerlijk,

[ Voor 17% gewijzigd door Dekaasboer op 04-08-2008 18:08 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Pap3rclip
Ik heb juist overal lovende reviews gelezen over die Fatality?
Maar die Medusa is er in USB en in 4*jack aansluiting.
Die Sennheisers lijken mij ook interessant maar wat is het verschil tussen de 150/151 en de 160/161?
De 161 vind ik ook wel aan de dure kant dus heeft deze een grote meerwaarde t.o.v. de 150/151?

• Dekaasboer
Ik dacht dat van die medusa tegenwoordig alleen nog maar de usb variant geproduceerd wordt. Misschien dat je ergens nog eentje met tulps vind.

En meerwaarde? Tjah, ik heb gewoon gelijk de duurste gehaald. Maar eigenlijk zou je gewoon even moeten luisteren, geluid is altijd een kwestie van smaak namelijk.

Maar normaliter is sennheisser een merk dat veel (geluids) kwaliteit levert voor het geld. En ik moet zeggen dat die pc161 echt VEEL mooier geluid geeft dan mijn medusa.

• Pap3rclip
Oke, de 151/161 lijken mij ook wel interessant...
Kan je de microfoon van de 161 verticaal draaien zodat hij niet langs je hangt als je hem niet nodig hebt?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:29
De Fatal1ty headset met de X-Fi XtremeGamer (wel de OEM!) lijkt me de beste keuze :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik ben het wel eens met de Extreme Gamer, niet met de Fatal1ty headset. Ook de Medusa is niet een perfecte headset, een vriend van me heeft em, maar hij lekt aan alle kanten geluid, inmiddels is na 4 weken z'n linker cup dood en heeft hij alleen rechts geluid. Dit is wel de 4-jacks versie (front/center/rear/mic) met een usb aansluiting voor de stroom.

Echt goede geluidsweergave krijg je van een stereo headset met een geluidskaart die goed kan positioneren. Ikzelf heb een Logitech Gamers headset (stereo) gebruikt op m'n extreme gamer en was daar zeer over te spreken. Inmiddels heb ik de Logitech vervangen door een headset die ik uit amerika heb laten overvliegen. (kost je eurotje of 80 inclusief verzendkosten met de huidige dollar, maar dan heb je ook een hele goede)
productreview: Turtle Beach Ear Force HPA2 review door Wiethoofd

Qua boxen kan je voor een logitech 2.1 set gaan (>30euro), die geven gewoon goed geluid en je hebt goede support met eventuele defecten etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Pap3rclip
De Fatality lijkt mij ook wel een goede koop omdat hij maar 30-40 euro kost.
Alleen is hij al redelijk oud en daarom lijken de Sennheisers beter omdat die nieuw zijn.
Heeft er iemand ervaringen met de Fatility tegenover de PC151 of PC161??

En de XtremeGamer lijkt mij net iets slechter dan de XtremeMusic omdat het zo een klein kaartje is, niet gold-plated en omdat de meerderheid zegt dat XtremeMusic beter is. (correct me if I'm wrong ;))

EDIT: @Wiethoofd:

Overkomen uit Amerika is helaas geen optie, hij moet in de Media Markt te krijgen zijn (Hasselt, België).
Die Logitech headset had ik ook gezien maar ik kan niet tegen het achter-het-hoofd ontwerp heb ik gemerkt met de Logitech die ik nu heb, het moet dus een gewone over-het-hoofd zijn.
Ik ben trouwens niet van plan nieuwe boxen te kopen ;).
Maargoed de Medusa laat ik al links liggen :).

[ Voor 31% gewijzigd door Pap3rclip op 04-08-2008 18:48 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Pap3rclip schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:45:
En de XtremeGamer lijkt mij net iets slechter dan de XtremeMusic omdat het zo een klein kaartje is, niet gold-plated en omdat de meerderheid zegt dat XtremeMusic beter is. (correct me if I'm wrong ;))
In dit geval is het kleiner handig als je een HTPC heb of niet gebruik maakt van de functies die de Music extra heeft tov de Gamer (http://www.soundblaster.com/X-FiList/) zijnde Driver Decode en DVD-audio. Ik heb de Gamer omdat hij niet via de driver hoeft te decoden in XP, maar dat via de X-Fi chip doet en het DVD-audio gebruik ik niet omdat alles wat ik afspeel avi's zijn.

Verder heeft de Gamer een FrontPanel-audioconnector die ik nog niet ben tegengekomen op de Music.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
De sennheiser HD201 schijnt toch een erg goede headset te zijn. Hier is een topic van op GOT te vinden. Mij lijkt dat een goede "HiFi" headset toch ook goed voor games moet zijn. Je zit dan wel met stereo zonder microfoon.

• Pap3rclip
Wiethoofd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:07:
[...]

In dit geval is het kleiner handig als je een HTPC heb of niet gebruik maakt van de functies die de Music extra heeft tov de Gamer (http://www.soundblaster.com/X-FiList/) zijnde Driver Decode en DVD-audio. Ik heb de Gamer omdat hij niet via de driver hoeft te decoden in XP, maar dat via de X-Fi chip doet en het DVD-audio gebruik ik niet omdat alles wat ik afspeel avi's zijn.

Verder heeft de Gamer een FrontPanel-audioconnector die ik nog niet ben tegengekomen op de Music.
Het maakt dus niet uit welke ik neem want geen van die functies kan ik gebruiken (frontpanel connectoren zitten niet in de kast blijkbaar)

Dan ben ik er bijna uit, alleen weet ik nog niet of het een Sennheiser PC151 of PC161 wordt....
Zijn deze trouwens hetzelfde als de 150/160 versies behalve dat ze nieuwer zijn?

• Dekaasboer
Weet ik niet precies. De microfoon is trouwens helemaal naar boven instelbaar zodat bij niet in je gezicht zit. Het middelste stukje van de microfoon is ook een beetje flexibel voor de afstelling.

Wat ik erg prettig vind is dat je de headset goed blijft zitten, ik kan er mee headbangen en dan blijft hij netjes zitten :> Ook de microfoon naar boven draaien gaat soepel, maar wel me zoveel weerstand dat hij goed in zijn positie blijft zitten.

Pagina: 1