Monitort een bedrijf nauwgezet internetgebruik werknemers?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.775 views

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:44
Even mijn situatie schetsen:

Ik woon in België en we hebben een abonnement op Belgacom Skynet Go en de maandelijkse downloadlimiet bedraagt dus 25gb / maand.
Mijn vader werkt bij Siemens en dat bedrijf betaalt de internettoegang in ons huis, wat uiteraard heel handig is voor een 17-jarige jongen als mij. >:)

Het probleem is echter dat ik regelmatig (zeg maar elke maand :+ ) over mijn downloadlimiet geraak, waardoor ik het niet kan laten om dan enkele 5gb-volumepacks bij te kopen. (5gb extra volume = €5)

Volumepacks bijkopen doe ik nu al zeker een jaar en een half. Zonder enige problemen of klachten of wat dan ook van Siemens. :)
(Mijn vader weet niet dat ik dit koop.)

Begin juli heb ik even mogen kennismaken met het gemak van RapidShare omdat mijn neef een gratis 1 maand durende account ter beschikking had voor mij.
Omdat ik die service zou handig vond, had ik besloten om een account van 1 jaar te kopen. Voor €55 / jaar kan je niet echt sukkelen, met zo'n downloadsnelheden. En met een downloadmanager kan je rustig downloaden terwijl je wegbent!

Maar mijn vraag is dus:
Monitort een bedrijf zoals Siemens nauwgezet het internetverkeer van zijn werknemers?
En kan dit allemaal gemakkelijk getrackt worden welke werknemer beduidend meer download dan de andere? (Ik vermoed van wel?)

En kunnen zij dan de werknemer ontslaan hiervoor, of alleszinds een aanmaning hiervoor geven?

Of is het normaal dat een bedrijf, dat het internet voor de werknemers betaalt, OOK automatisch, en volledig goedgekeurd en legaal, de extra volumepacks betaalt? :?

Vele groeten,
Asgaro

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je nou eens gewoon met je vader gaat praten voordat je 'm z'n baan kost. :X
Appelflap

En da's dus los van het feit of er gemonitord wordt of niet (kleine kans dat ze uberhaupt die mogelijkheid hebben). Er bestaat wél een kans dat ze zien hoeveel/vaak er verlengd wordt. Of dat ze boeit is een tweede. Maar die flauwekul achter zijn rug om uitvreten is not-done.

Het zal allemaal wel los lopen en het zal je pa heus z'n baan niet kosten; maar je moet wél open kaart spelen. Kom op, je bent 17 en ik neem aan dat je jezelf onderwijl toch wel een beetje 'vent' wil noemen? Gedraag je er dan ook naar.

[ Voor 90% gewijzigd door RobIII op 04-08-2008 17:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En hoe wordt de internetverbinding betaald? Staat het op naam van je pa en krijgt hij er een vergoeding voor? Zo ja, 0% kans dat het bedrijf dan het mag en kan monitoren.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Ik zou belgacom de deur uit lazeren en een fatsoenlijke provider nemen zodat je dit soort problemen niet hebt, tenzij je te pauperig bent om je eigen verbinding te betalen in plaats van het werk van je vader de kosten te laten ophoesten.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:11:
Ik zou belgacom de deur uit lazeren en een fatsoenlijke provider nemen zodat je dit soort problemen niet hebt, tenzij je te pauperig bent om je eigen verbinding te betalen in plaats van het werk van je vader de kosten te laten ophoesten. gewoon eens met je pa gaan praten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
_O-

Anyway, Idd met je pa gaan praten. Voor je het weet krijgt ie op zijn flikker omdat een appelflap als jij elke maand voor 15€ aan extra data bij koopt. dat is op een jaar 180€. Als je pa aan het einde van de rit salaris wordt ingehouden omdat zoon lief lekker aan het downloaden is :S

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Simpel antwoord, nee een bedrijf monitort nooit bewust thuis-internet verbindingen van werknemers afaik.

Maar als zij wel de facturen binnenkrijgen dan zit er vast wel iemand die op een gegeven moment gaat vragen of je vader soms niet genoeg verbruik heeft en of het niet opgewaardeerd moet worden. Zal toch enkele vraagtekens bij je pa oproepen...

Zo lang je het zelf bekostigd zal siemens er geen probleem van maken ( of het moet puur en alleen voor zakelijk gebruik bedoelt zijn, dan kan het wel iets onwenselijker zijn om een pc met "warez" via vpn aan je netwerk te hebben hangen )

Toen ik nog sysbeheerder was hadden wij wel een los progje wat de thuisgebruikers moesten draaien en rapportage emailen, spyware/virii etc kon je dan je vpn-toegang kosten... ( en daarmee je inet van de zaak ).

Maar als je het je afvraagt zou ik er maar vanuit gaan dat je fout bezig bent en eens gaan praten met je pa.

Edit : En vergeet ook niet dat als er iemand gaat zitten kijken dat hij dit altijd in de facturen ziet, en als mensen een reden zoeken om iemand te schoppen dan geef je hun die hiermee...

[ Voor 9% gewijzigd door Gomez12 op 04-08-2008 17:27 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verder is er ook de mogelijkheid dat je IP-adres gekoppeld wordt aan illegale activiteiten (ik ga er maar even vanuit dat je die Gb's niet verbruikt aan legale software of muziek), en dan gaan de poppen aan het dansen. Neem je eigen internetverbinding of wees niet te hebberig en download met mate.

In ieder geval komt het erop neer dat jij misbruik maakt van je vaders account. Dat nog niemand het gemerkt heeft bij Siemens maakt het nog niet opeens correct.

Dus vertel je pa wat je doet. Een 17-jarige mag inderdaad wel wat eigen verantwoordelijkheid nemen :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 04-08-2008 17:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

To_Tall schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:20:
[...]

_O-

Anyway, Idd met je pa gaan praten. Voor je het weet krijgt ie op zijn flikker omdat een appelflap als jij elke maand voor 15€ aan extra data bij koopt. dat is op een jaar 180€. Als je pa aan het einde van de rit salaris wordt ingehouden omdat zoon lief lekker aan het downloaden is :S
Ik zou die provider niet eens willen al zou het gratis zijn. Heft in eigen handen nemen en duidelijk maken dat er ook nog andere mensen in het huis wonen en de provider opzeggen. Heb je ook geen geneuzel met honderden euro's aan extra ingekocht dataverkeer meer met alle providers daar die geen datalimiet hebben...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:31:
Ik zou die provider niet eens willen al zou het gratis zijn.
Dat heeft helemaal niets met de vraag van de TS te maken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Asgaro
RobIII schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:05:
Als je nou eens gewoon met je vader gaat praten voordat je 'm z'n baan kost. :X
Appelflap

En da's dus los van het feit of er gemonitord wordt of niet (kleine kans dat ze uberhaupt die mogelijkheid hebben). Er bestaat wél een kans dat ze zien hoeveel/vaak er verlengd wordt. Of dat ze boeit is een tweede. Maar die flauwekul achter zijn rug om uitvreten is not-done.

Het zal allemaal wel los lopen en het zal je pa heus z'n baan niet kosten; maar je moet wél open kaart spelen. Kom op, je bent 17 en ik neem aan dat je jezelf onderwijl toch wel een beetje 'vent' wil noemen? Gedraag je er dan ook naar.
Waarom zou ik hierover open kaart spelen? Het zou dan, ruw gezegd, direct gedaan zijn met ditalles.
En van overstappen op een andere provider (Dommel) wil hij zeker niet horen: Hij heeft maar een minimaal niveau van PC-ervaring, en dus lijkt het voor hem sowieso al “gewaagd” om zoiets te doen. En ten tweede: Ik denk niet dat dit kan in verband met zijn werk. Hij werkt hier thuis met een VPN-login en al. Dus zou alles dan niet geherconfigureerd moeten worden?

En ja, ik ben (net) 17 jaar en mag mij een vent noemen. Maar dat betekent toch niet dat ik moet vertellen dat ik soms wat bijkoop, en daardoor dus vanaf dan met slechts 25gb / maand zou moeten toekomen? (Ja “slechts”, want zelfs als ik niets illegaals uitsteek, kom ik er nog aan. Komt ook oa door m’n zus die chat en op Netlog zit en al)
Motrax schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:08:
En hoe wordt de internetverbinding betaald? Staat het op naam van je pa en krijgt hij er een vergoeding voor? Zo ja, 0% kans dat het bedrijf dan het mag en kan monitoren.
De factuur waar de aansluitdatum, inloggegevens voor online diensten, etc opstaat, staat inderdaad op naam van mijn vader. Maar hij ontvangt niet maandelijks een factuur ofzo.
En wat bedoel je met “er een vergoeding voor krijgen”?
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:11:
Ik zou belgacom de deur uit lazeren en een fatsoenlijke provider nemen zodat je dit soort problemen niet hebt, tenzij je te pauperig bent om je eigen verbinding te betalen in plaats van het werk van je vader de kosten te laten ophoesten.
Wees gerust, ik zou het ook persoonlijk veel beter vinden als we zouden kunnen overstappen op bv Dommel, ook al moet ik er dan zelf voor betalen! (Want uit mijn startpost lijkt mss wel dat ik echt hebberig ben, maar in real-life is dit niet zo hoor ;) )
AtleX schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:13:
Ik zou gewoon eens met je pa gaan praten.
Zoals hierboven al gezegd heb ik al gevraagd om over te stappen naar Dommel. Maar hij wil geen extra moeilijkheden en daarom wil hij liever op zeker spelen en dus bij Belgacom blijven. :)
[...]

_O-

Ik doe dit nu ruim anderhalf jaar al, zonder problemen. OK, dit klinkt egoïstisch, maar anderhalf jaar is wel lang genoeg om bij Siemens op te merken dat een werknemer (zou ik de enige zijn? :o ) meer downloadt dan normaal.
Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:24:
Simpel antwoord, nee een bedrijf monitort nooit bewust thuis-internet verbindingen van werknemers afaik.

Maar als zij wel de facturen binnenkrijgen dan zit er vast wel iemand die op een gegeven moment gaat vragen of je vader soms niet genoeg verbruik heeft en of het niet opgewaardeerd moet worden. Zal toch enkele vraagtekens bij je pa oproepen...

Zo lang je het zelf bekostigd zal siemens er geen probleem van maken ( of het moet puur en alleen voor zakelijk gebruik bedoelt zijn, dan kan het wel iets onwenselijker zijn om een pc met "warez" via vpn aan je netwerk te hebben hangen )

Toen ik nog sysbeheerder was hadden wij wel een los progje wat de thuisgebruikers moesten draaien en rapportage emailen, spyware/virii etc kon je dan je vpn-toegang kosten... ( en daarmee je inet van de zaak ).

Maar als je het je afvraagt zou ik er maar vanuit gaan dat je fout bezig bent en eens gaan praten met je pa.

Edit : En vergeet ook niet dat als er iemand gaat zitten kijken dat hij dit altijd in de facturen ziet, en als mensen een reden zoeken om iemand te schoppen dan geef je hun die hiermee...
Ja, zoals je zegt, aan de facturen zouden ze het mss wel kunnen merken...
Siemens bekostigt alles, maar enkel mijn vaders laptop is via VPN aangesloten op het netwerk van Siemens. Alle andere PCs hier niet.
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:30:
Verder is er ook de mogelijkheid dat je IP-adres gekoppeld wordt aan illegale activiteiten (ik ga er maar even vanuit dat je die Gb's niet verbruikt aan legale software of muziek), en dan gaan de poppen aan het dansen. Neem je eigen internetverbinding of wees niet te hebberig en download met mate.

In ieder geval komt het erop neer dat jij misbruik maakt van je vaders account. Dat nog niemand het gemerkt heeft bij Siemens maakt het nog niet opeens correct.

Dus vertel je pa wat je doet. Een 17-jarige mag inderdaad wel wat eigen verantwoordelijkheid nemen :)
Onze router zorgt voor een dynamisch IP-adres. Of heeft elke PC toch een vast IP waardoor men je kan tracken?
“Neem je eigen internetverbinding”: Wat ik wil weten, is het mogelijk om naast internet van Belgacom, je ook op het internet van Dommel aan te sluiten? (Dommel maakt wel gebruik van het netwerk van Belgacom)
“Wees niet te hebberig en download met mate”: Uiteraard, het is niet dat ik godganse dagen zit te downloaden en blijf volumepacks kopen tot wanneer ik geen zin meer heb! 8)7
Daarom ook dat ik, uiteraard, niet van plan ben de dagelijkse RapidShare-limiet op te gebruiken. (Mss de login delen met een vriend, al mag dit eigenlijk niet >:) .)
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:31:
[...]

Ik zou die provider niet eens willen al zou het gratis zijn. Heft in eigen handen nemen en duidelijk maken dat er ook nog andere mensen in het huis wonen en de provider opzeggen. Heb je ook geen geneuzel met honderden euro's aan extra ingekocht dataverkeer meer met alle providers daar die geen datalimiet hebben...
Alle gezinnen van mijn vaders kant zijn reeds aangesloten bij Dommel. Komt uiteraard doordat hun zonen (mijn neven dus) ook redelijk veel van PCs weten.
MAAR bij niemand van hen wordt het internet gefinancierd door het werk. :>
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:33:
[...]

Dat heeft helemaal niets met de vraag van de TS te maken :)
Idd :)

• Gomez12
Asgaro schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:46:
[...]

Waarom zou ik hierover open kaart spelen? Het zou dan, ruw gezegd, direct gedaan zijn met ditalles.
Eerlijkheid, verantwoordelijkheid voor wat je doet? Ik gok dat je vader veel vrolijker wordt als jij geen open kaart speelt en hij het op een gegeven moment ergens anders vandaan te horen krijgt...
En ten tweede: Ik denk niet dat dit kan in verband met zijn werk. Hij werkt hier thuis met een VPN-login en al. Dus zou alles dan niet geherconfigureerd moeten worden?
Technisch zeer waarschijnlijk niet. Maar ik gok dat Siemens gewoon geen vpn toelaat / ondersteunt als het geen belgacom is. Gok dat helpdesk geen zin heeft om uit te gaan zoeken waar een storing als alleen jouw vader geen vpn kan opbouwen...
En ja, ik ben (net) 17 jaar en mag mij een vent noemen. Maar dat betekent toch niet dat ik moet vertellen dat ik soms wat bijkoop, en daardoor dus vanaf dan met slechts 25gb / maand zou moeten toekomen?
Hmmm, beetje vent zegt wat hij aan het doen is als hij iets twijfelachtigs doet... Dat jij dit topic opent duidt er voor mij al op dat je zelf weet dat je op / over het randje zit...
Maar ga rustig door met stiekem achter je vaders rug om dingen te gaan doen ipv gewoon met je vader te gaan praten, als jij het gewoon betaalt lijkt er mij niets mis mee.
(Ja “slechts”, want zelfs als ik niets illegaals uitsteek, kom ik er nog aan. Komt ook oa door m’n zus die chat en op Netlog zit en al)
Je zus chat best veel dan hoor, ik gok rustig dat het jou niet lukt om alleen met chatten en netloggen een substantieel deel van 12Gb vol te krijgen...
[...]
Zoals hierboven al gezegd heb ik al gevraagd om over te stappen naar Dommel. Maar hij wil geen extra moeilijkheden en daarom wil hij liever op zeker spelen en dus bij Belgacom blijven. :)
Praat er dan gewoon met hem over, als hij bij belgacom wil blijven en jij de extra's wilt betalen dan weet iedereen er van, ik zie dan geen probleem meer...
[...]
Ik doe dit nu ruim anderhalf jaar al, zonder problemen. OK, dit klinkt egoïstisch, maar anderhalf jaar is wel lang genoeg om bij Siemens op te merken dat een werknemer (zou ik de enige zijn? :o ) meer downloadt dan normaal.
Nogmaals, het is geen "echte" controle die erop plaatsvind. Het is meer dat iemand eens een factuur onder ogen krijgt en daar vragen over gaat stellen...
Leuk voorbeeld wat ik vaak genoeg gezien heb is een administratie afdeling die het elke keer betaald en wegboekt, in de vakantie doet de chef administratie het eens ( rest is met vakantie ) en worden er opeens vragen gesteld.
Dit soort dingen kan heel lang goed gaan, maar als het fout gaat gaat het ook goed fout. Bedrijfsmatig is er waarschijnlijk niets mis mee, maar als een kind van mij 1 1/2 jaar iets stiekem achter mijn rug om doet dan heeft hij/zij toch echt wel even een probleem ( en dan heb ik nog niet eens kinderen :) )
[...]
Ja, zoals je zegt, aan de facturen zouden ze het mss wel kunnen merken...
Siemens bekostigt alles, maar enkel mijn vaders laptop is via VPN aangesloten op het netwerk van Siemens. Alle andere PCs hier niet.
Doe eens lollig en laat je vader eens navragen of er uberhaupt wel andere pc's op een zakelijke verbinding aangesloten mogen worden? Ik gok dat ik het antwoord al weet.
[...]
Onze router zorgt voor een dynamisch IP-adres. Of heeft elke PC toch een vast IP waardoor men je kan tracken?
Als mensen het willen kunnen ze je tracken, ken de situatie in be niet, maar in nl heb je officieel een dynamisch adres maar in praktijk een vast ip-adres.
Maak je wat mensen echt kwaad dan kunnen ze in het slechtste geval nog even bij de netlog pagina van je zusje de ip-adressen opvragen waarmee verbinding is gemaakt met die netlog pagina ( simpeler is gewoon even een verzoek in te dienen bij belgacom wie wanneer de volgende ip-adressen gebruikte )
(Mss de login delen met een vriend, al mag dit eigenlijk niet >:) .)
Oh, you rebel...

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 14:28
Ik begrijp het niet helemaal.. Betaal jij zelf nou die 5 euro voor extra data of is dat op rekening van Siemens?

Als je het zelf betaald is er niets aan de hand, is dit echter gewoon op rekening dan ben jij voor Siemens geld aan het uitgeven, dan lijkt het me een ander verhaal.

Mijn werkgever betaald ook mijn internet verbinding omdat ik regelmatig thuis werk. Ik mocht echter wel zelf een provider kiezen. De administratie ontvangt de facturen.

Als ik vervolgens ga bellen via mijn provider komen er ook telefoonkosten bij, die worden netjes prive geboekt en niks aan de hand (betaal ik dus gewoon zelf).

Een groter probleem wordt het als er opeens een brief binnen komt over vaststellen van illegaal downloaden van muziek of films. Ik denk dat mijn baas dan wel even met mij rond de tafel wil zitten. Ik verwacht dat het niet anders is bij jouw vader.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 20:27

Ravefiend

Carpe diem!

1. De kans is nihil dat je vader zijn bedrijf de activiteiten op de desbetreffende internet aansluiting monitored. They only pay the bill* ... :+
  2. Vaak maakt het voor een bedrijf niet uit welke provider iemand neemt maar kies je voor een alternatief, dan zal je pa waarschijnlijk elke maand een onkostennota moeten maken om het bedrag terug te vorderen. Situatie nu is dat Siemens rechtstreeks betaald aan Belgacom.
  3. ^^^ met de voorgaande reacties: praat erover! :P
Note: In een zeldzaam geval zou het kunnen dat je deze setup hebt:

download PC <--+---> router (modem) <--- VPN ---> Siemens netwerk <--- proxy ---> Internet
laptop van Pa <--/

In zo'n geval ben je echt fout bezig want dan download je alles via het netwerk van Siemens zelf en dus betalen hun mogelijk een extra kost en ja, dit wordt 99% kans gemonitored.

[ Voor 27% gewijzigd door Ravefiend op 04-08-2008 21:02 ]

• Racemol
Ik bedenk me nog iets. Misschien heeft je vader wel een contract moeten tekenen voor de internet verbinding (met Siemens) waarin staat dat er geen illegale rotzooi gedownload mag worden. Ook het "opwaarderen" van de verbinding mag niet op kosten van de zaak.

Stel dat dit zo is (zelf heb ik alleen voor gebruik van de verbinding op de zaak hoeven tekenen, niet voor de thuis verbinding) dan kan het wél voor problemen zorgen. Leef je even in op het volgende:
Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:36:
[...]
Nogmaals, het is geen "echte" controle die erop plaatsvind. Het is meer dat iemand eens een factuur onder ogen krijgt en daar vragen over gaat stellen...
Leuk voorbeeld wat ik vaak genoeg gezien heb is een administratie afdeling die het elke keer betaald en wegboekt, in de vakantie doet de chef administratie het eens ( rest is met vakantie ) en worden er opeens vragen gesteld.
Dit soort dingen kan heel lang goed gaan, maar als het fout gaat gaat het ook goed fout. Bedrijfsmatig is er waarschijnlijk niets mis mee, maar als een kind van mij 1 1/2 jaar iets stiekem achter mijn rug om doet dan heeft hij/zij toch echt wel even een probleem ( en dan heb ik nog niet eens kinderen :) )

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Asgaro schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:03:Het probleem is echter dat ik regelmatig (zeg maar elke maand :+ ) over mijn downloadlimiet geraak, waardoor ik het niet kan laten om dan enkele 5gb-volumepacks bij te kopen. (5gb extra volume = €5)

Volumepacks bijkopen doe ik nu al zeker een jaar en een half. Zonder enige problemen of klachten of wat dan ook van Siemens. :)
Uhm, jij 'koopt' toch helemaal niks, je betaalt er namelijk niet voor. Je besteld iets, en laat een ander betalen, toch wat anders in mijn ogen. 'k Zou informeren of deze extra kosten niet gewoon aan jullie doorberekend kunnen worden, of er anders een extra verbinding naast te nemen. Jij vind het misschien weinig, een paar maal € 5,- per maand, maar over een paar jaar is 't toch een aardig bedrag. En als ze er eenmaal achter komen is het natuurlijk super makkelijk terug te vinden in hun administratie.

Verwijderd

Motrax schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:08:
Laten we even iets recents aanhalen. Een aantal topmannen van Siemens zijn onlangs veroordeeld vanwege steekpenningen perikelen. Buiten het feit dat ze misschien goeie topbestuurders hebben verloren, alhoewel ik daar een kanttekening bij zet, heeft het bedrijf toch een imago schade opgelopen.

Nu laat ik de discussie van leechen even in het midden, raken we toch niet over uitgepraat, maar we wetenniet wat TS allemaal doet met zijn data die hij binnen haalt. In dat verlengde vraag ik me af in hoeverre jij de baan van je vader op het spel wil/mag zetten, aangezien jij niet weet hoe zijn kontrakt of CAO eruit ziet !

Het heeft verder weinig te maken met welke positie jouw vader bij het bedrijf betrekt maar ik weet uit ervaring dat verleende/vergoede diensten alleen gebruikt mogen worden daar waar voor ze beschikbaar gesteld worden. Jij weet niet in hoeverre je vader een factuur moet overleggen aan de adminstratie en door niet te communiceren met hem kun je hem op een gegeven moment voor het blok zetten :

Geachte mijnheer, wij hebben geconstateerd dat uw data verbruik hoger is dan waarvoor deze dienst word vergoed, wij vragen ons dan ook af waarom deze niet toereikend is.

Anyway, het is een beetje de tendens in de huidige maatschappij waarom er zoveel mis gaat, mensen communiceren niet meer open en eerlijk naar elkaar toe. En als jij zo graag wil downloaden, overleg dan op zijn minst met hem, zodat hij niet voor verassingen komt te staan, of neem je eigen lijn, al dan niet in overleg met hem, zo moeilijk is het niet om een paar knaken te verdienen, ook als 17 jarige, prioriteiten stellen etc etc.

I rest my case, doe wat je er mee wil :) Van verdere uitlatingen zal ik me maar onthouden ;)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 18:38

Osxy

Holy crap on a cracker

Asgaro schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:03:Het probleem is echter dat ik regelmatig (zeg maar elke maand :+ ) over mijnmijn vaders downloadlimiet geraak, waardoor ik het niet kan laten om dan enkele 5gb-volumepacks bij te kopen op kosten van de zaak. (5gb extra volume = €5)

Je vind jezelf een vent maar wat je hier beschrijft ben je alles behalve een vent. Ga eens eerlijk met je vader praten en overleg want met een beetje pech kan hij er echt problemen mee krijgen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Gomez12
Ravefiend schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:58:
[list=1]
• De kans is nihil dat je vader zijn bedrijf de activiteiten op de desbetreffende internet aansluiting monitored. They only pay the bill* ... :+
Totdat iemand anders eens een keertje die factuur onder ogen krijgt en ziet dat deze afwijkt van alle andere 100'en betaalde internet facturen, dan is het raar en krijg je vragen...
• Vaak maakt het voor een bedrijf niet uit welke provider iemand neemt maar kies je voor een alternatief, dan zal je pa waarschijnlijk elke maand een onkostennota moeten maken om het bedrag terug te vorderen. Situatie nu is dat Siemens rechtstreeks betaald aan Belgacom.
Qua beheersgemak/administratief gemak maakt dit soort dingen dus echt wel echt uit.
Of er nu 1 grote factuur op 1 dag vd maand ( met een specificatie ) binnenkomt of 100 declaraties los verspreid over de maand ( leer mij personeel kennen ) dat is een groot verschil.
Als er storing bij 1 persoon is en bij niemand anders dan kan het opeens ook aan de provider liggen ( bandwidth limiting / poorten geblokkeerd / provider storing ) waardoor het troubleshooten / oplossen vermogen in dit soort gevallen met sprongen achteruit gaat...

En uberhaupt, waarom zou een bedrijf het willen toestaan dat je een andere provider neemt? Wat is het nut ervan ( voor het bedrijf )?

Zoals TS zelf al zegt is zijn vader ( degene die de verbinding heeft gekregen ) een nitwit op computer gebied, als jij dan helpdesker bent en je krijgt deze persoon aan de lijn omdat zijn vpn niet werkt heb jij dan liever een standaard verbinding waarbij je gewoon een aantal vaste checkpunten ( type modem is bekend, storingen bij belgacom zijn bekend etc etc ) hebt of een willekeurige verbinding?
Tijd is geld...

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
een bedrijf zal via een provider internet toegang hebben geregeld met korting. Kopperlverkoop oid. Siemens gaat echt niet allerlei gebruikers controlleren wat ze doen( ik vraag me zelfs af of dit wel VIA siemens loopt kwa verbinding???). Je krijgt van belgacom gewoon een extra rekening voor de extra volume data verkeer. Thats it. Misschien dat je pa zich afvraagt wat je doen en wat die extra 5 euro is maar ach. Kijk zolang het geen kinderporno of dingen doet waaraan je illegaal geld aan verdient zal er geen enkele ISP dit gaan monitoren. Extra volume mag toch en is legaal. Het kost je alleen wat extra euro's ;)

zoals Raveviend al melden:

download PC <--+---> router (modem) <--- VPN ---> Siemens netwerk <--- proxy ---> Internet
laptop van Pa <--/

In zo'n geval ben je echt fout bezig want dan download je alles via het netwerk van Siemens zelf en dus betalen hun mogelijk een extra kost en ja, dit wordt 99% kans gemonitored.

Dit is dus iets wat andere dupeert en zeker boven komt. dus HUP lekker downloaden die handel en je geen zorgen maken om 5 euro! Je pa kan echt wel 5 euro missen voor een zoon die mooie creatieve dingen doet op internet en misschien later er zijn baan van maakt( programmeren oid).
Beetje praten wat je allemaal doet is natuurlijk wel eerlijk want 5 euro betalen en dit vertellen is prima maar men hoeft echt niet te weten wat je zoon allemaal doen. Dit hoef ik later ook niet te weten van mijn zoon als die een meisje op bezoek heeft ;).

ps: krijgt je vader geen rekeningoverzicht oid elke maand ?

[ Voor 49% gewijzigd door freedzed6 op 04-08-2008 22:50 ]

• Gomez12
freedzed6 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:40:
dus HUP lekker downloaden die handel en je geen zorgen maken om 5 euro! Je pa kan echt wel 5 euro missen voor een zoon die mooie creatieve dingen doet op internet en misschien later er zijn baan van maakt( programmeren oid).
Dus pa moet het niet erg vinden dat er van hem geld ontnomen wordt voor het downloaden van warez. Ach, dat is waarschijnlijk ook een manier om een programmeur te worden?
Voor een siemens gaat het waarschijnlijk nog niet eens om het bedrag maar meer om het principe, waarschijnlijk net als voor de vader...

Imho gaat het hier totaal niet om het bedrag, hier let niemand op. Maar meer om het principe dat TS zijn pa blijkbaar meer krijgt dan wat hij verdiend, dit kan kwaad bloed zetten en opgemerkt worden door een accountant die een sacherijnige dag heeft. En pa weet hier zelf helemaal niets van.
Als bedrijf wil je gewoon niet dat dit soort dingen gebeuren, als je de 1 weg laat komen met 5 euro per maand, op wat voor reden wil je de volgende verbieden om 100 euro per maand te "stelen"?

Oftewel het bedrijf kan hier relaxed mee omgaan, maar ook streng. Is het streng dan heeft je vader even iets uit te leggen nav van jouw gedrag. Maar dat heeft hij vast over voor jouw toekomst als programmeur oid vanwege de kennis die je hebt opgebouwd met deze extra kosten...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Beetje praten wat je allemaal doet is natuurlijk wel eerlijk want 5 euro betalen en dit vertellen is prima maar men hoeft echt niet te weten wat je zoon allemaal doen. Dit hoef ik later ook niet te weten van mijn zoon als die een meisje op bezoek heeft ;).
Maar vader wil het wel weten als zoonlief zich als een loverboy gedraagt en met dat meisje allemaal illegale dingen doet vanuit papa's huis. Als je vergelijkingen wilt maken, maak dan wel goede vergelijkingen.

De TS heeft dit topic alleen geopend om te horen dat het allemaal wel meevalt en dat wat hij doet door de beugel kan en niet gedetecteerd kan worden. En jammer voor hem: dat kan het wel, en het kan nadelig voor vader en zoon uitpakken. Een beetje vent neemt verantwoordelijkheid of misbruikt niet andermans verbinding.

En met een beetje normaal surfen 25Gb dataverkeer halen? Dan moet je bijna al een botnet of geinfecteerde PC hebben, ik heb zelfs met downloaden en mail/web/FTP server nog nooit 25 Gb per maand gehaald.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Toch triest dat er in België nogsteeds datalimieten e.d. worden gehanteerd :N

Hier staat 's nachts lekker mijn server PCtje (oude P!!! ) te downloaden vanaf de nieuwsgroepen.

Meer dan 10GB in 1 nacht red ik soms makkelijk.

Maargoed, dat heeft weinig met jouw vraag te maken.
Ik zou gewoon open kaart spelen met je pa, niets is zo vervelend dan een fikse ruzie, om zoiets onbenulligs als het downloaden van spul van het internet.

• Gomez12
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:16:
[...]
En met een beetje normaal surfen 25Gb dataverkeer halen? Dan moet je bijna al een botnet of geinfecteerde PC hebben, ik heb zelfs met downloaden en mail/web/FTP server nog nooit 25 Gb per maand gehaald.
He,he beetje rustig he. Zijn zusje zit wel te chatten en te netloggen...
Kijk dat is nou een goede carriere move, substantieel gedeelte van 25Gb dataverkeer behalen met chatten. Gok dat zij de hoogst betaalde typiste van belgie wordt. Zelfs met een kleine 10Gb aan chatten typt ze sneller dan wie dan ook.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:21:
Kijk dat is nou een goede carriere move, substantieel gedeelte van 25Gb dataverkeer behalen met chatten. Gok dat zij de hoogst betaalde typiste van belgie wordt. Zelfs met een kleine 10Gb aan chatten typt ze sneller dan wie dan ook.
Dat is dus het verschil, ik chat niet. Maar mijn GoT'en moet toch wel minstens 10Gb per maand kosten? :P

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zou ook een mooie boel zijn als ze de boel monitoren. Stel dat je vader lekker foute pr0n opzoekt, wordt hij daar dan mee geconfronteerd op z'n werk :). Is volgens mij ook in strijd met de wet. Providers mogen dit soort informatie helemaal niet doorspelen.

Maar goed, ik zou in elk geval even je vader inlichten over de 5 euro extra p.m. Misschien heeft hij ook wel zoiets van: boeiend!
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:25:
[...]

Dat is dus het verschil, ik chat niet. Maar mijn GoT'en moet toch wel minstens 10Gb per maand kosten? :P
Met jouw Got-gedrag waarschijnlijk wel :+

Maar even serieus, in mijn het tijdperk dat Chello nog een fair-use had van 25 a 40 GB hield ik m'n gebruik ook in de gaten. En met alleen surfen kom je daar totaal niet aan. Met mp3's en films wil het natuurlijk wel lukken, maar anders haal je de 10GB niet eens.

[ Voor 41% gewijzigd door Noork op 04-08-2008 23:32 ]

• Gomez12
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:25:
[...]

Ehm sorry to bust your bubble, maar het begint er meer op te lijken dat jouw GoT´en andere mensen 10Gb per maand kost... :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:31:
Ehm sorry to bust your bubble, maar het begint er meer op te lijken dat jouw GoT´en andere mensen 10Gb per maand kost... :P
[Conspiracytheory] Ingehuurd door Belgische providers [/] :+

Maar goed, back on-topic ;)

• Asgaro
Hmmm, beetje vent zegt wat hij aan het doen is als hij iets twijfelachtigs doet... Dat jij dit topic opent duidt er voor mij al op dat je zelf weet dat je op / over het randje zit...
Inderdaad, ik open dit topic omdat ik twijfels heb over hoe lang dit nog zou kunnen werken. En nadat ik al deze reacties heb gelezen, ben ik tot de beslissing gekomen dat ik nog maar 1 volumepack per maand ga kopen. Inderdaad, ik stop niet helemaal, maar ik denk niet dat ze je iets ten laste kunnen leggen als je maar net over je limiet gaat.
Maar ga rustig door met stiekem achter je vaders rug om dingen te gaan doen ipv gewoon met je vader te gaan praten, als jij het gewoon betaalt lijkt er mij niets mis mee.
Dit was dus een foute verwoording van mij. De volumepacks worden eveneens door Siemens betaald! :>
Je zus chat best veel dan hoor, ik gok rustig dat het jou niet lukt om alleen met chatten en netloggen een substantieel deel van 12Gb vol te krijgen...
Hier nog een vergissing van mijn kant. Pas vanaf begin juli staat de limiet op 25gb/maand. Voorheen was dit 12gb/maand. Dus ik kom nu wel toe. Met normaal gebruik, wel te verstaan. O-)
Praat er dan gewoon met hem over, als hij bij belgacom wil blijven en jij de extra's wilt betalen dan weet iedereen er van, ik zie dan geen probleem meer...
Zoals in deze post hierboven al gezegd: Siemens betaalt dit ook.
Doe eens lollig en laat je vader eens navragen of er uberhaupt wel andere pc's op een zakelijke verbinding aangesloten mogen worden? Ik gok dat ik het antwoord al weet.
Hier zou geen probleem van gemaakt kunnen worden. Want als elke werknemer nog een extra internetverbinding zou moeten aansluiten (is dit uberhaupt mogelijk of niet?) dan zouden er al veel klachten geweest zijn, denk ik.
Het lijkt mij ook onlogisch, of ben ik de enige die dat denkt? :?
Racemol schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:49:
Mijn werkgever betaald ook mijn internet verbinding omdat ik regelmatig thuis werk. Ik mocht echter wel zelf een provider kiezen. De administratie ontvangt de facturen.
Als ik vervolgens ga bellen via mijn provider komen er ook telefoonkosten bij, die worden netjes prive geboekt en niks aan de hand (betaal ik dus gewoon zelf).
Een groter probleem wordt het als er opeens een brief binnen komt over vaststellen van illegaal downloaden van muziek of films. Ik denk dat mijn baas dan wel even met mij rond de tafel wil zitten. Ik verwacht dat het niet anders is bij jouw vader.
Kán een bedrijf zoals dus bv Siemens uberhaupt wel vaststellen dat je illegale praktijken uitvoert? :?
Naar mijn weten kunnen enkel bedrijven als de RIAA dit, en dan nog lukt dit moeilijk?

(Laat aub de morele discussie betreffende al dan niet toestaan illegale praktijken erbuiten)
Ravefiend schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:58:
Note: In een zeldzaam geval zou het kunnen dat je deze setup hebt:
laptop van Pa <--/
Nee, zo is het denk ik niet. :)
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:06:
[...]

Laten we even iets recents aanhalen. Een aantal topmannen van Siemens zijn onlangs veroordeeld vanwege steekpenningen perikelen. Buiten het feit dat ze misschien goeie topbestuurders hebben verloren, alhoewel ik daar een kanttekening bij zet, heeft het bedrijf toch een imago schade opgelopen.

Nu laat ik de discussie van leechen even in het midden, raken we toch niet over uitgepraat, maar we wetenniet wat TS allemaal doet met zijn data die hij binnen haalt. In dat verlengde vraag ik me af in hoeverre jij de baan van je vader op het spel wil/mag zetten, aangezien jij niet weet hoe zijn kontrakt of CAO eruit ziet !

Het heeft verder weinig te maken met welke positie jouw vader bij het bedrijf betrekt maar ik weet uit ervaring dat verleende/vergoede diensten alleen gebruikt mogen worden daar waar voor ze beschikbaar gesteld worden. Jij weet niet in hoeverre je vader een factuur moet overleggen aan de adminstratie en door niet te communiceren met hem kun je hem op een gegeven moment voor het blok zetten :

Geachte mijnheer, wij hebben geconstateerd dat uw data verbruik hoger is dan waarvoor deze dienst word vergoed, wij vragen ons dan ook af waarom deze niet toereikend is.

Anyway, het is een beetje de tendens in de huidige maatschappij waarom er zoveel mis gaat, mensen communiceren niet meer open en eerlijk naar elkaar toe. En als jij zo graag wil downloaden, overleg dan op zijn minst met hem, zodat hij niet voor verassingen komt te staan, of neem je eigen lijn, al dan niet in overleg met hem, zo moeilijk is het niet om een paar knaken te verdienen, ook als 17 jarige, prioriteiten stellen etc etc.

I rest my case, doe wat je er mee wil :) Van verdere uitlatingen zal ik me maar onthouden ;)
Voordat ik ontdekte dat de inloggegevens voor de online diensten (om dus oa volumepacks bij te kopen) op het facturatiepapier stond dat mijn vader had gekregen bij de aansluiting van de Belgacom ADSL verbinding, kwam ik geregeld over mijn downloadvolume (toen nog 12gb/maand).
Mijn vader vond het alleen maar vervelend dat hij niet meer op normale snelheid zijn e-mails kon binnenhalen. Maar hij repte met geen woord over dat Siemens eventueel een klacht zou kunnen indien.

- Het kan dus zijn dat hij niet weet dat dit niet mag (in de veronderstelling dat er in een of ander contract zou staan dat dit inderdaad niet verantwoord is)

OF

- Siemens heeft niet echt melding gemaakt dat over je downloadlimiet gaan, moet vergoed worden door de betreffende werknemer.

(En het is inderdaad niet moeilijk een paar knaken te verdienen, ik doe eind deze maand nog voor 2 weken een vakantiejob…)
Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:17:
[...]

Totdat iemand anders eens een keertje die factuur onder ogen krijgt en ziet dat deze afwijkt van alle andere 100'en betaalde internet facturen, dan is het raar en krijg je vragen...
Inderdaad, net wat ik dacht. Maar na anderhalf jaar nog altijd geen klacht/aanmaning gehad.
En vooraleer iemand het nogmaals benadrukt: Inderdaad, ik ben fout bezig en moet niet zo blijven voortdoen totdat er iets ergs gebeurt. Daarom dat ik besloten heb, en dit meen ik en is dus niet om hier in een beter daglicht te komen te staan, om mijn downloaden drastisch te verminderen. :)
een bedrijf zal via een provider internet toegang hebben geregeld met korting. Kopperlverkoop oid. Siemens gaat echt niet allerlei gebruikers controlleren wat ze doen( ik vraag me zelfs af of dit wel VIA siemens loopt kwa verbinding???). Je krijgt van belgacom gewoon een extra rekening voor de extra volume data verkeer. Thats it. Misschien dat je pa zich afvraagt wat je doen en wat die extra 5 euro is maar ach. Kijk zolang het geen kinderporno of dingen doet waaraan je illegaal geld aan verdient zal er geen enkele ISP dit gaan monitoren. Extra volume mag toch en is legaal. Het kost je alleen wat extra euro's ;)

ps: krijgt je vader geen rekeningoverzicht oid elke maand ?
Inderdaad, kon het niet beter beschrijven dan de eerste 3 regels van deze quote. Zo is de situatie. (En de overheid heeft ook nog eens een overgroot deel van de aandelen van Belgacom)
MAAR we krijgen géén rekening voor die extra volumepacks.

En neen, we ontvangen geen rekeningoverzicht elke maand.
Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:10:
[...]

Dus pa moet het niet erg vinden dat er van hem geld ontnomen wordt voor het downloaden van warez. Ach, dat is waarschijnlijk ook een manier om een programmeur te worden?
Voor een siemens gaat het waarschijnlijk nog niet eens om het bedrag maar meer om het principe, waarschijnlijk net als voor de vader...

Imho gaat het hier totaal niet om het bedrag, hier let niemand op. Maar meer om het principe dat TS zijn pa blijkbaar meer krijgt dan wat hij verdiend, dit kan kwaad bloed zetten en opgemerkt worden door een accountant die een sacherijnige dag heeft. En pa weet hier zelf helemaal niets van.
Als bedrijf wil je gewoon niet dat dit soort dingen gebeuren, als je de 1 weg laat komen met 5 euro per maand, op wat voor reden wil je de volgende verbieden om 100 euro per maand te "stelen"?

Oftewel het bedrijf kan hier relaxed mee omgaan, maar ook streng. Is het streng dan heeft je vader even iets uit te leggen nav van jouw gedrag. Maar dat heeft hij vast over voor jouw toekomst als programmeur oid vanwege de kennis die je hebt opgebouwd met deze extra kosten...
En dat is nu net wat ik mij in de eerste plaats afvraag.

- Gaan bedrijven wel of niet laks om met het onderzoeken van het abnormaal internetverbruik van sommige van hun werknemers?

- Zoeken ze uberhaupt in de realiteit wel naar werknemers die profiteren van deze zaak?

- Of valt het zelfs gewoonweg niet te onderzoeken en betalen ze gewoon elke keer de internetfactuur van hun duizenden werknemers?
gambieter schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:16:
De TS heeft dit topic alleen geopend om te horen dat het allemaal wel meevalt en dat wat hij doet door de beugel kan en niet gedetecteerd kan worden. En jammer voor hem: dat kan het wel, en het kan nadelig voor vader en zoon uitpakken. Een beetje vent neemt verantwoordelijkheid of misbruikt niet andermans verbinding.
Ook nog even zeggen dat dit probleem niet zou bestaan indien de downloadlimieten niet zo laag lagen in vergelijking met andere landen, zoals dus bij jullie in Nederland.
Van misbruik gesproken…

En begin niet terug over het feit dat illegaal downloaden aan de basis ligt van het overschrijden van mijn limiet, want de Nederlandse GoT'ers steunen het idee om de downloadlimieten te verhogen/te vernietigen hier in België. Want het merendeel onder jullie, bevestig ik uit de comments, zouden ook niet kunnen leven met zulke strenge downloadlimieten. ;)
Gomez12 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:21:
[...]

You made me laugh :P
Noork schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:31:
Zou ook een mooie boel zijn als ze de boel monitoren. Stel dat je vader lekker foute pr0n opzoekt, wordt hij daar dan mee geconfronteerd op z'n werk :). Is volgens mij ook in strijd met de wet. Providers mogen dit soort informatie helemaal niet doorspelen.

Maar goed, ik zou in elk geval even je vader inlichten over de 5 euro extra p.m. Misschien heeft hij ook wel zoiets van: boeiend!

[...]

Met jouw Got-gedrag waarschijnlijk wel :+

Maar even serieus, in mijn het tijdperk dat Chello nog een fair-use had van 25 a 40 GB hield ik m'n gebruik ook in de gaten. En met alleen surfen kom je daar totaal niet aan. Met mp3's en films wil het natuurlijk wel lukken, maar anders haal je de 10GB niet eens.
Inderdaad, de inhoud van je downloads controleren is zelfs in strijd met de (Belgische) wet!

(Een voorbeeld daarvan is dit artikel op Tweakers.net:
“Zweden gaat internationaal internet- en telefoonverkeer afluisteren”
nieuws: Zweden gaat internationaal internet- en telefoonverkeer afluisteren
Wat er niet instaat is dat de Belgische privacy vereniging onmiddellijk in opstand kwamen tegen deze wet!)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Asgaro schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:21:
Inderdaad, de inhoud van je downloads controleren is zelfs in strijd met de (Belgische) wet!

Wat er niet instaat is dat de Belgische privacy vereniging onmiddellijk in opstand kwamen tegen deze wet!)
In Nederland toch echt niet als het om een bedrijfsverbinding gaat (de werknemer moet dan wel weten dat het gemonitord kan worden, maar zolang je niet met je pa praat blijft dat een onbekende factor). Dat is wat anders dan de overheid of een ISP die je datapakketjes gaat onderzoeken van je door je zelf betaalde verbinding.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Asgaro
Marzman schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:41:
[...]
In Nederland toch echt niet als het om een bedrijfsverbinding gaat (de werknemer moet dan wel weten dat het gemonitord kan worden, maar zolang je niet met je pa praat blijft dat een onbekende factor). Dat is wat anders dan de overheid of een ISP die je datapakketjes gaat onderzoeken van je door je zelf betaalde verbinding.
Mijn pa weet niet of het internetverkeer door het bedrijf wordt gemonitord, en hij maakt er zich ook niet al te druk over als we samen een illegaal verkregen dvd'tje bekijken. :+

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
De vraag is alleen of Siemens zich er druk over maakt als er een brief binnen komt van de Belgische belangenverreniging met het verzoek alle gegevens te overleggen of anders...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, ik open dit topic omdat ik twijfels heb over hoe lang dit nog zou kunnen werken. En nadat ik al deze reacties heb gelezen, ben ik tot de beslissing gekomen dat ik nog maar 1 volumepack per maand ga kopen. Inderdaad, ik stop niet helemaal, maar ik denk niet dat ze je iets ten laste kunnen leggen als je maar net over je limiet gaat.
Eh, dit is gewoon krom. Iets is fout of niet fout, je "beperken" tot 1 volumepack op kosten van Siemens is echt niet opeens netjes zijn. Je zit nu gewoon een beetje te schipperen; of je maakt je niet druk om het misbruik van de mogelijkheid of je doet het niet, maar doe het dan niet "een beetje".
Hier nog een vergissing van mijn kant. Pas vanaf begin juli staat de limiet op 25gb/maand. Voorheen was dit 12gb/maand. Dus ik kom nu wel toe. Met normaal gebruik, wel te verstaan. O-)
Met de FUPs die Nederland vroeger had was 12 Gb ook al erg veel voor de meeste verbindingen.
Inderdaad, net wat ik dacht. Maar na anderhalf jaar nog altijd geen klacht/aanmaning gehad.
En vooraleer iemand het nogmaals benadrukt: Inderdaad, ik ben fout bezig en moet niet zo blijven voortdoen totdat er iets ergs gebeurt. Daarom dat ik besloten heb, en dit meen ik en is dus niet om hier in een beter daglicht te komen te staan, om mijn downloaden drastisch te verminderen. :)
Zie hierboven. Gewoon kiezen voor wel misbruiken, en dan de eventuele consequenties accepteren, of niet doen. Het advies is voor het laatste.
Ook nog even zeggen dat dit probleem niet zou bestaan indien de downloadlimieten niet zo laag lagen in vergelijking met andere landen, zoals dus bij jullie in Nederland.
Van misbruik gesproken…

En begin niet terug over het feit dat illegaal downloaden aan de basis ligt van het overschrijden van mijn limiet, want de Nederlandse GoT'ers steunen het idee om de downloadlimieten te verhogen/te vernietigen hier in België. Want het merendeel onder jullie, bevestig ik uit de comments, zouden ook niet kunnen leven met zulke strenge downloadlimieten. ;)
Waarom zou je er niet mee kunnen leven? Je zoekt dan gewoon een andere provider op. Alleen wil je gratis blijven downloaden. Als je niet zelf voor de verbinding betaald, dan heb je de beperkingen maar te accepteren, of zelf een verbinding nemen. We hebben hier wel vaker topics van kinders die willen dat hun ouders een snellere verbinding nemen, terwijl die ouders daar geen voordeel van hebben met hun email en beperkt internet gedrag. Dan is het meestal heel simpel: als kind de extra kosten niet wil betalen, dan hebben de ouders groot gelijk :) .

Dat je extra volume bij gaat kopen ligt niet aan de downloadlimieten, hoe vervelend die ook zijn, maar aan het feit dat je je downloadgedrag niet aanpast aan de beperkingen. Het is net geld: als je het niet hebt moet je het ook niet uitgeven. En dan zeker niet andermans geld.

Dat een eventuele privacy watchdog gaat blaffen betekent niet gelijk dat het in strijd is met de wet. Daar gaat de rechter over.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

_O-

Anyway, Idd met je pa gaan praten. Voor je het weet krijgt ie op zijn flikker omdat een appelflap als jij elke maand voor 15€ aan extra data bij koopt. dat is op een jaar 180€.
Los van of 't een goed idee is of niet.. 180 euro op de jaarrekening van Siemens is een druppel in een emmer ter grootte van de atlantische oceaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Het komt er op neer dat je eigenlijk bijna 200 euro in het jaar steelt van het bedrijf waar je vader werkt omdat jij zo graag meer wilt downloaden?
Als de administratie hier achter komt kan het of wel je vaders baan kosten, of alles moet terug betaalt worden, kleine kans dat ze het dan gewoon laten zoals het is.
En jij krijgt waarschijnlijk behoorlijk op je flikker van je vader omdat je zoiets gedaan hebt.

Ik zou er direct mee kappen en het onderwerp later misschien nog een keer aansnijden bij je vader, maar dan raad ik je ook aan direct te beginnen over een andere provider.

http://specs.tweak.to/15535

• Gomez12
[...]
Inderdaad, ik stop niet helemaal, maar ik denk niet dat ze je iets ten laste kunnen leggen als je maar net over je limiet gaat.
Serieuze vraag, wat is dit voor een gedachtengang? Een beetje crimineel is geen crimineel ofzo?
[...]
Dit was dus een foute verwoording van mij. De volumepacks worden eveneens door Siemens betaald! :>
Oftewel alles wat je over je downloadlimiet zit en "gratis" bijbesteld is direct stelen van de werkgever van je vader...
[...]
Hier zou geen probleem van gemaakt kunnen worden. Want als elke werknemer nog een extra internetverbinding zou moeten aansluiten (is dit uberhaupt mogelijk of niet?) dan zouden er al veel klachten geweest zijn, denk ik.
Het lijkt mij ook onlogisch, of ben ik de enige die dat denkt? :?
Wat is er onlogisch aan een zakelijke verbinding alleen voor de zaak gebruiken? Dat is de reden dat de zaak ervoor betaalt?
Dat er praktisch misschien een paar problemen zijn om 2 inet aansluitingen te krijgen doet niets af aan het feit dat een zakelijk account voor zakelijke doeleinden bedoeld is...
[...]
Kán een bedrijf zoals dus bv Siemens uberhaupt wel vaststellen dat je illegale praktijken uitvoert? :?
Naar mijn weten kunnen enkel bedrijven als de RIAA dit, en dan nog lukt dit moeilijk?
Theoretisch ja, praktisch nee. Alleen als de RIAA 1 vriendelijk briefje stuurt dan kan siemens het wel ineens terugleiden tot je vader die in de problemen komt.
[...]
kwam ik geregeld over mijn downloadvolume (toen nog 12gb/maand).
Mijn vader vond het alleen maar vervelend dat hij niet meer op normale snelheid zijn e-mails kon binnenhalen. Maar hij repte met geen woord over dat Siemens eventueel een klacht zou kunnen indien.
Dus jij in je eentje bezorgd overlast op een zakelijke verbinding die van je vader is.
- Siemens heeft niet echt melding gemaakt dat over je downloadlimiet gaan, moet vergoed worden door de betreffende werknemer.
Of Siemens heeft het gewoon in een inetbeleid voor zakelijk gebruik vermeld staan wat je vader niet uit zijn hoofd kent, maar wat bij misbruik wel tegen hem gebruikt kan worden...
MAAR we krijgen géén rekening voor die extra volumepacks.
Ik kan je rustig garanderen dat iemand die wel krijgt en als de totale kosten hoog genoeg oplopen / te erg uit de pas lopen dan wordt jouw vader er op aangesproken... Netjes als jij dit nu al weet en het stiekem toch probeert...
- Gaan bedrijven wel of niet laks om met het onderzoeken van het abnormaal internetverbruik van sommige van hun werknemers?
Bedrijven gaan op basis van vertrouwen om met het inet verbruik, net zoals je vader op basis van vertrouwen jou er toegang toe geeft.
Dat jij de vertrouwensketen schendt daar gaan de meeste bedrijven niet van uit, maar over het algemeen zijn er wel een paar regeltjes in het huishoudelijk regelement voor als dit gebeurt en die betreffen dan dus jouw vader...
- Zoeken ze uberhaupt in de realiteit wel naar werknemers die profiteren van deze zaak?
Nee, kwestie van vertrouwen in je eigen werknemers... Daarom is de straf over het algemeen ook des te zwaarder voor de overtreder, het gaat niet zozeer om de "misdaad" eerder over de vertrouwensbreuk...
[...]
Nogmaals, ach gossie jonge toch...
[...]
Bij een algemene vrije internet lijn inderdaad, maar is dit ook het geval bij een zakelijke lijn die alleen wordt uitgegeven inclusief internet regelement etc.

En al zou het in strijd zijn met de Belgische wet, je vader fraudeert waarschijnlijk door zichzelf elke maand 5 euro loonsverhoging toe te kennen in de vorm van een verhoogde downloadlimiet en dat zonder dat hij het zelf weet...

Nee, nette zaak...

• Gomez12
CyBeR schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 02:29:
[...]
Los van of 't een goed idee is of niet.. 180 euro op de jaarrekening van Siemens is een druppel in een emmer ter grootte van de atlantische oceaan.
En wat dan? 180 euro oneigenlijke loonsverhoging op het salaris van 1 enkele medewerker is fraude... 180 euro fraude op het salaris van elke Siemens medewerker is opeens een heleboel druppels in jouw emmer, misschien wel zoveel dat je emmer overstroomt...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Totaal mee eens. Je bent echt afgrijselijk naief als je denkt dat dit gewoon mag en niet gemonitord wordt. Het is een VPN bedrijfsverbinding dus er zal zeker gelogd worden welke sites bezocht worden. De verbinding is nl. ws niet voor prive gebruik bedoeld dus dit komt ook totaal niet in strijd met welke wet dan ook. Als je aan het downloaden ben zonder de VPN verbinding dan wordt het iets minder dom maar nog steeds erg ondoordacht dat je daarvoor de zakelijke verbinding van je vader voor gebruikt.......

en dat noemt zich dan een 'vent' iemand die niet eens nadenkt over gevolgen.....

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Wat ik persoonlijk nog het meest belangrijke vind, wat als jij lekker download, een hack of keylogger binnen haalt en het 1 en ander aan data toereikend maakt voor onbevoegden ?

Ik weet niet wat je vader voor functie heeft of wat hij verdiend, wil ik ook helemaal niet weten, maar de vraagstelling voor jezelf zou denken ik moeten zijn : Is dit het allemaal waard ?

Persoonlijk neem ik altijd verantwoording voor mijn eigen daden en probeer mijn dochter mee te geven, doe geen dingen die ik ook niet zou doen of doe al het mogelijke om me niet in discrediet te brengen. Bij twijfel, vragen. Niet vragen en toch voor problemen zorgen is zelf op de blaren zitten.

Als ik je vader was dan had ik een 2de lijn genomen voor de rest van de internet zaken en had mijn werk pc buiten het interne netwerk gehouden maar goed, goedkoop kan vaak leiden tot duurkoop, waarom een worst scenario case opzoeken als het niet hoeft ? Gewoon overleggen met je vader en aanspreken over de gedragsregels, als die er al zijn, van Siemens.

• Racemol
Asgaro, het laatste wat ik hier nog over zeg.

Jij vraagt een extra download pack aan op kosten van Siemens, zonder dat je vader hier van weet. Als hij hier op zijn werk mee geconfronteerd wordt zal hij dit ontkennen (hij weet het immers niet). Dit kan je vader in een erg benarde situatie brengen.

Overigens ben ik erg teleurgesteld in jouw antwoorden zoals ik ga minderen, koop nog maar één pack. Zal ik je even helpen? jij koopt helemaal niets, Siemens doet dat. Dat is hetzelfde als boodschappen doen op kosten van de zaak (creditcard oid).

Ik ben zelf bijna in staat om dit topic door te sturen naar administratie at siemens.be... grr wat laat ik mij toch weer mee slepen. ALT+F4, want ik zit ook mijn baas zijn tijd te verdoen met deze onzin.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is.

Mijn vraag is dan ook: wat wil je met dit topic bereiken?
Monitort een bedrijf zoals Siemens nauwgezet het internetverkeer van zijn werknemers?
En kan dit allemaal gemakkelijk getrackt worden welke werknemer beduidend meer download dan de andere? (Ik vermoed van wel?)
Afhankelijk van de manier van 'vergoeden' van de internetverbinding (achteraf, op direct op rekening van Siemens) zal de administratie van het bedrijf prima kunnen zien dat er extra volume wordt bijgekocht. Dat is punt 1.

Punt 2 is dat je eigenlijke vraag is: "ik maak achter de rug van m'n vader om extra kosten op de rekening van zijn bedrijf, komen ze hier achter?"

Met andere woorden: Je wil graag van ons horen dat ze er niet achter komen. Dat gaat niet gebeuren, want dat kunnen wij je ook niet met 100% zekerheid zeggen. Dat is dan ook het probleem met dit soort praktijken, zolang je het niet eerlijk bespreekt met je vader, kom je er ook niet achter of het wel of niet 'mag'.

Verder zijn redenaties als "de downloadlimieten liggen in Belgie veel lager dan in Nederland" natuurlijk helemaal niet relevant op deze discussie. Dan bespreek je dit met je vader als het zo'n probleem vormt.
Voordat ik ontdekte dat de inloggegevens voor de online diensten (om dus oa volumepacks bij te kopen) op het facturatiepapier stond dat mijn vader had gekregen bij de aansluiting van de Belgacom ADSL verbinding, kwam ik geregeld over mijn downloadvolume (toen nog 12gb/maand).
Kortom: je maakt misbruik van je vaders onwetendheid, en logt achter zijn rug om met zijn gegevens in om zaken bij te kopen zonder het te bespreken.

Dit is dan ook niet langer een discussie over 'monitoren', maar of je weg komt met het bovenstaande.
En ook dat wordt niet getolereerd op GoT. Zie de FAQ en gedragsregels voor meer informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.