Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 06:47
Collegae,

Ik zit met een "probleempje".

Op mijn nieuwe werk wordt een hogere nauwkeurigheid van mij verwacht dan ik tot nu toe kan bieden
(oftewel ik ben te slordig).

Wat er precies fout gaat is het volgende:
Ik verwerk een verkeerd getal in een rapportage
Ik vergeet dingen te controleren

van die kleine (domme) dingen, maar met soms grote gevolgen

Nu ben ik voor mij zelf aan het kijken hoe ik mijzelf hierin kan verbeteren.
Wat ik tot nu toe bedacht heb is:
  • Procedure schrijven - helpt voor een deel, maar ik lees soms de verkeerde getallen uit een tabel (moet getal uit kolom 1 hebben ipv kolom 2
  • Werk door collega laten controleren - Werkt ook voor een deel, maar aantal dingen die ik doe, kan hij niet controleren
  • alles x keer controleren - ik lees dan nog over dezelfde fout heen.
Mijn vraag aan jullie is:
Herken je mijn probleem en wat zou je er aan doen?

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 27-01-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Voor het vergeten van controle's kun je checklijsten schrijven welke je doorloopt naderhand. Zo vergeet je iig geen controles meer. Aan het fout overtypen van getallen in rapportages is inderdaad weinig te doen. Misschien is een andere functie dan niet zo'n slecht idee. Wat je zou kunnen proberen is langzamer te werken. Door heel gefocust elk getal 1 voor 1 over te zetten en gelijk een controle uit te voeren kun je je zelf al op veel fouten betrappen. Maar ik vrees dat dit slechts een tijdelijke werking is omdat je al snel terugvalt in je oude patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Vierkantscontroles doen (indien het om getallen gaat die een relatie tot elkaar hebben). Verder sanity check of de getallen enigzins logisch lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Altijd en eeuwig alles opschrijven en dubbel controleren ;)

Werkte bij mij perfect ;) Op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf.

Werkwijze dus heel simpel : schijf op wat en hoe je iets moet doen, in de volgorde waarin je het moet doen en wijk hier vervolgens absoluut niet van af.
Ben je klaar, lees het nogmaals door of het klopt!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
@petervenray
Ik hoop eigenlijk dat secuur werken een eigenschap is die je kan trainen, maar ik weet niet hoe...

Overigens gaat 75% van mijn job prima (en dat is ook iets waar ik echt aanleg voor heb), alleen deze skills moet ik gewoon op de een of andere manier verbeteren.

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen "dat stukkie ken ik nie, dus ik ga maar wat anders doen".

@ de rest
dat zijn ook punten waar ik op dit moment mee bezig ben..
Structuur brengen in mijn dagelijkse gang van zaken

[ Voor 15% gewijzigd door Sjakskus op 04-08-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oefenen :)

Klinkt scheef, maar heeft mij enorm veel geholpen.
Zo moesten wij op school altijd bergen telol-rekenmachine berekeningen maken, zat bij mij altijd wel een fout in. Door gewoon alles consequent met numpad gedeelte of zelfs de domste rekensom op je rekenmachine te maken wordt je enorm 'scherp' in het typen van cijfers. (en de magische foutjes, zoals een 469 of 4285). Nu goeie 7 jaar verder en kan bijna probleemloos bergen cijfers wegtypen. Omdat de handeling zo 'gewend' is, hoef je enkel nog secuur op cijfers te letten (let ook op hoe je ze uitspreekt in je gedachte, bijvoorbeeld vijfenveertigduizendhonderdnegenenvijftig zal eerder verkeerd gaan dan gewoon te zeggen vier cijf een vijf negen).

Beetje afhankelijk waar je de rapportages in maakt, als er een controle functie mogelijk is (excel bv) meteen erin bouwen en consequent gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 04-08-2008 16:06 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 11:22
Hehe ik herken je situatie een beetje,

Ikzelf heb er last van omdat ik te gehaast ben.
Wat voor mij een goede oplossing is, is om het gewoon rustiger aan te doen.
Niet te snel af willen maken.
Beter rustig en in 1 keer goed, dan snel en 3 keer opnieuw.

Neem de tijd voor je werkzaamheden (warneer deze het toelaten)
Ik weet niet wat voor functie je hebt, maar je kan ook proberen een aantal zaken te delegeren.

Succces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:18
Met stom ^^

je moet je niet haasten. Beter iets trager en goed dan snel en slordig. Als het dan goed gaat, gaat je tempo vanzelf omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:07
Ben je wel in de gelegenheid om rustig & geconcentreerd te werken? Lijken me typisch fouten die voorkomen bij iemand die gehaast zit te werken en/of steeds door allerlei externe factoren wordt afgeleid (binnenkomende mail, langslopende collega's, meer werk dan je aankan, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

van die kleine (domme) dingen, maar met soms grote gevolgen
Wellicht je eigen verwachtingspatroon aanpassen: als je weet dat je fouten grote gevolgen kunnen hebben (en misschien dus op de langere duur zelfs je baan kunnen kosten), moet je die kleine (stomme) dingen ook als belangrijk zien en dus behandelen. Klinkt als een soort laksheid, let wel dit kan wellicht wel je baan kosten.

Maar als je kolommen door elkaar aan het halen bent is het dan niet handiger om ze even uit te printen en de kolom te highlighten met een markeerstift? Of de kolom(men) in excel die je niet moet hebben te "hiden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zomertje

Barisax knorretje

De volgende ochtend als je uitgerust bent er nog eens naar kijken?

Ik heb het met name als iets 'even snel tussendoor' moet. Vooral de 'laatste dag van de week nog even snel voor het naar huis gaan klusjes gaan het meest fout'. Verder ben ik best secuur :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
Sempy heeft wel een punt.

Ik wordt regelmatig onderbroken, maar dat hoort bij de functie.
Daarnaast ben ik zelf ook redelijk snel afgeleid.

Het is niet dat ik niet weet dat die data niet belangrijk is, maar de foutjes die in een klein hoekje zitten, maak ik helaas te vaak (op mijn vorige werk viel dit niet zo op).

Ik moet iets veranderen aan mijn werk patroon.
checklistjes is misschien wel een goed idee, om een stuk waarborg in te bouwen, maar het is ook weer niet 100% failsafe.

Keeping the focus is inderdaad het belangrijkst.
Ik moet op de een of andere manier leren niet af te dwalen, terwijl ik ergens mee bezig ben...

Daarnaast is de werkdruk hier heel anders en raak ik daardoor misschien ook wel een beetje het overzicht kwijt.

Wel grappig, dat je voor anderen de boel kan structuren en beschrijven, maar dat je niet daaraan voldoet (iets met achter een gouden gordijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik werk in de wereld van spoorwegveiligheid en in mijn werk is het simpelweg van levensbelang dat alles wat ik intyp ook goed is. Als ik een fout maak kan dat letterlijk iemand z'n leven kosten. Secuur werken is echter iets wat je jezelf best kan aanleren.

Ik lees altijd alles wat ik in moet typen goed door, haast mij niet en als ik klaar ben lees ik het nogmaals door. Dingen die verwarrend kunnen zijn markeer ik met een tekstmarker, ik breng scheidingsstrepen aan in teksten die ik uit elkaar moet houden en blijf controleren of wat ik intyp ook logisch is (bv wissels hebben een oneven nummering, seinen hebben een even nummering).

Haast je niet (haastwerk gaat bijna altijd fout), kijk vooraf al eens naar wat je gaat doen en probeer voor jezelf hulpmiddelen te vinden om je werk te controleren en doe dat dan ook.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon de afleidingen verminderen. Gooi outlook gewoon dicht, zet je IM uit, telefoon uit en spreek met je collega's af dat je tussen 09:00 en 11:00 niet gestoord wilt worden behalve als er brand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een schrale troost is dat 9 van de 10 mensen over een door hen zelf gemaakte fout heen lezen.

Als er een foefje is waarbij je cijfers kunt controleren, doen. Is dat niet zo, dan is het altijd beter het een ander te laten controleren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het je moeite kost je te concentreren kun je wat regelmatiger korte pauzes nemen, bv nadat je iets hebt afgerond, om die bewust te gebruiken als afleiding en als iets om naartoe te werken. Zo zit ik regelmatig even te internetten zodat ik daarna weer wat frisser aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 27-01-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Procedure in mijn werk (mechanical engineer); werk maken -> eigen werk controleren -> werk wordt door een senior engineer gecontroleerd -> werk wordt door een keuringsinstantie gecontroleerd -> uitvoering.

Als jouw werk werkelijk levens zou kunnen kosten lijkt het zeer wenselijk, ook uit eigenbelang (stukje gemoedsrust), dat iemand je werkt controleert. Ik werk dan maar met drukhouders maar daar zit ook een dubbelcheck op.

En zoals hierboven meermalen is genoemd: neem de tijd voor je werk. Ga je niet overhaasten. Neem geregeld even pauze en blijf drinken.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 04-08-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Sjakskus schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:23:
Sempy heeft wel een punt.

Ik wordt regelmatig onderbroken, maar dat hoort bij de functie.
Daarnaast ben ik zelf ook redelijk snel afgeleid.

[...]

Keeping the focus is inderdaad het belangrijkst.
Ik moet op de een of andere manier leren niet af te dwalen, terwijl ik ergens mee bezig ben...

Daarnaast is de werkdruk hier heel anders en raak ik daardoor misschien ook wel een beetje het overzicht kwijt.

Wel grappig, dat je voor anderen de boel kan structuren en beschrijven, maar dat je niet daaraan voldoet (iets met achter een gouden gordijn)
Ben je veel afgeleid omdat je steeds in je hoofd hebt rondspoken "Oh ja, zometeen X nog even terugbellen, en oh ja, vanavond nog langs de supermarkt en dan niet de melk vergeten, etc" ?

Daar had ik ook erg veel last van, en dat is voor mij opgelost door "Getting Things Done" te gaan gebruiken (David Allen heeft het systeem bedacht en er een boek over te schrijven met die titel). Ik weet nu 100% zeker dat alle dingen die ik nog moet doen ergens vastgelegd zijn waar ik zeker weten kijk, dus vergeet ik niets en hoef ik me daar niet druk over te maken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:18:
Als jouw werk werkelijk levens zou kunnen kosten lijkt het zeer wenselijk, ook uit eigenbelang (stukje gemoedsrust), dat iemand je werkt controleert.
D'r zit nog wel wat controle over maar vanuit mijn functie ben ik nou eenmaal de uitgever van het document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
@Nvidiot : Ja zoiets. mijn hoofd is continu aan het wilfen: Ik ga eens naar GTD kijken
@Peter: Ik (en mijn collega's) heb het idee dat ik juist wel erg goed op mijn plek zit. Zoals ik het van de chief begrijp bezit ik ook de juiste vaardigheden, maar moet ik echt een manier zoeken om die fouten onder controle te krijgen.

@zomertje: Ik weet de gevolgen wel van mijn fouten, maar op de een of andere manier slipt er altijd wat tussen door. Als dat eens gebeurt is dat niet zo erg, maar als het vaker gebeurt..

@all Ik heb het volgende bedacht
- aan het einde van de dag een planning maken voor de volgende dag: first things first en ook op die manier uitvoeren
- proberen afleidingen uit te sluiten (mail uit en periodiek checken)
- Voor de reguliere zaken een afvinklijst maken (en die voldoende in mijn la leggen)
- rapporten die naar klanten gaan laten checken door mijn collega

en als laatste.... niet meer om 1.15 op tweakers zitten.....

Als er interesse is, zal ik mijn ervaringen in dit topic blijven posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

zomertje schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:07:
Ik heb het met name als iets 'even snel tussendoor' moet. Vooral de 'laatste dag van de week nog even snel voor het naar huis gaan klusjes gaan het meest fout'. Verder ben ik best secuur :)
Tegen "even snel tussendoor" zeg ik tegenwoordig gewoon "Nee". Want men verwacht dat je in die 5 minuten "eventjes" hun problemen fixt waar ze al 3 dagen mee worstelen en waar jij je eerst nog een uur of wat in in moet werken. Dank je de koekkoek. :)

Daarnaast het vrijdagmiddagsyndroom wat je beschrijft: Niets is zo kut je weekend ingaan als weten dat je met een probleem worstelt. Ik zeg tegen de mensen die ik ondersteun: Als je op vrijdagmiddag een groot probleem opgelost hebt, duik niet in het volgende. Dat kan maandagmorgen ook en je kunt ook vast wat dingen doorlezen, wat mail beantwoorden of je timesheets invullen of wat dan ook. Uiteraard zijn er dingen die voor het weekend af zouden moeten zijn, maar hoe vaak is dat ook niet een enigszins overtrokken statement? Voor je eigen gevoel, plus daardoor de kwaliteit van je werk vind ik het niet verkeerd om op de juiste momenten even pas op de plaats te maken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Uh maak je toch weer een fout:
Geplaatst op dinsdag 05 augustus 2008 01:13
Door: Sjakskus
en als laatste.... niet meer om 1.15 op tweakers zitten.....
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
littlejoannes schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:23:
Uh maak je toch weer een fout:

[...]

[...]

:+
Op mijn systeemklokkie was het 1.15 (had het ook al gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
even een updateje

Ik maak nu aan het einde van de dag een lijstje wat ik de volgende dag ga doen en probeer me zoveel mogelijk aan te houden.

Nu ik een paar dagen mijn gedrag wat meer in de gaten houdt, merk ik dat als ik afleidingen probeer te vermijden (niet ff iets op zoeken, of stats checken, oud collega mailen), ik meer on topic blijf en dus beter weet waar ik mee bezig ben.

Ook maak ik nu voordat ik een vergadering heb een overzichtje voor mij zelf, wat ik kan verwachten en wat ik wil bereiken.

Bij lastige cijfermatige acties, maak ik, indien mogelijk een klein checklistje, zodat ik weet wat ik ga doen en wat ik kan verwachten.

Het klinkt alsof ik er een dagtaak bij heb, maar op zich kost het net zoveel tijd als dat het oplevert.
De uitdaging nu wordt om het ook zo vol te houden en me (in drukkere situaties) ook aan mijn lijstje te houden en ook, als de baas iets vraagt eerst mijn huidige werk af te maken, voordat ik aan het volgende begin.

Ik merkte dat ik het laatste ook nog al eens deed.

In het kort:
één ding tegelijk en een duidelijke volgorde aanbrengen lijken voor mij te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik ken het probleem eigenlijk... Ik werk zelf heel veel met cijfers en voor mij betekent een nulletje ergens te weinig/te veel letterlijk een strop van enkele tonnen voor het bedrijf soms of bv het mislopen van een project. Mede door het inzien wat de gevolgen zijn van mijn fouten let ik de controle op grote posten die veel invloed hebben er extra op door ze na te slaan maar ook door een simpele uitdraai te maken. Voor mijn gevoel is tekst op een scherm toch anders dan iets wat ik in mn handen heb.
Misschen als je stilstaat bij fouten die je maakt en je weet waar je vaak fouten maakt kun je juist op die plekken extra opletten dat ze gebeuren, eveneens het inschatten van wat de consequenties van je fouten kunnen zijn kan meehelpen extra op te letten.
Pagina: 1