Toon posts:

Webcam besturen door middel van printerpoort

Pagina: 1
Acties:

• WeeJeWel
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21-11 10:29
Fijn, een vakantie in spanje. Heb voor zes euro's een webcam op de kop weten te tikken. Nu nog iets tweakachtigs mee doen. Besturen via internet? Mwoah, klinkt goed :)

Ja, ik heb het andere topic al gelezen, maar dat kan volgens mij een stuk simpeler. Samen met m'n oom dit schema in elkaar getekend:

http://i282.photobucket.com/albums/kk255/WeeJeWel/webcam.gif

Zie hier, een printerpoort die transistors aanstuurt zodat een motortje naar links en rechts kan bewegen. Als je het mij vraagt moet het werken, maar laat ik nou net een leek zijn op dit gebied. Willing to learn, dat wel ;)

De groene draadjes sturen de transistors aan, de rode leveren de stroom waar de motor op gaat draaien, de blauwe geven deze door als de transistor 'open' staat en bruin is de ground.

Nu vraag ik jullie om suggesties, opmerkingen ed. Gaat dit werken? Ik hoor het graag! _/-\o_

Homey — Critics are those that lack the skills to create.

• geforce5_guy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
WeeJeWel schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:01:
Fijn, een vakantie in spanje. Heb voor zes euro's een webcam op de kop weten te tikken. Nu nog iets tweakachtigs mee doen. Besturen via internet? Mwoah, klinkt goed :)

Ja, ik heb het andere topic al gelezen, maar dat kan volgens mij een stuk simpeler. Samen met m'n oom dit schema in elkaar getekend:

[afbeelding]

Zie hier, een printerpoort die transistors aanstuurt zodat een motortje naar links en rechts kan bewegen. Als je het mij vraagt moet het werken, maar laat ik nou net een leek zijn op dit gebied. Willing to learn, dat wel ;)

De groene draadjes sturen de transistors aan, de rode leveren de stroom waar de motor op gaat draaien, de blauwe geven deze door als de transistor 'open' staat en bruin is de ground.

Nu vraag ik jullie om suggesties, opmerkingen ed. Gaat dit werken? Ik hoor het graag! _/-\o_
Stroom kan misschien beter niet uit LPT maar van extrene bron komen.

Je zou het ook nog via RS-232 kunnen doen.

1 Signaal voor richting
1 Signaal voor aan/uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Richting:
links = 0 
rechts = 1

Besturing:
aan = 1
uit = 0

Neem 4 transistors en maak er een H-brug van. Dan kan je hem links en rechts aansturen en aan/uit zetten. Hoe je een H-brug maakt kan je met google vinden.

• WeeJeWel
Bedankt voor je reactie! Zou je me kunnen vertellen wat het voordeel van een H-brug is tov. het schema dat ik heb gepost?

Overigens kan de printerpoort prima stroom leveren. Hij wordt aangesloten op een laptop, en een extra adapter past niet meer in de stekkerdoos :P

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-10 03:24

Sprite_tm

Semi-Chinees

Inderdaad, je LPT gaat die motor nooooit kunnen trekken. Verder is het eigenlijk nooit goed om de basis van een transistor zonder voorschakelweerstand aan een logische uitgang (zoals je parallele poort) te knopen.

Ik zou zeggen: lees jezelf eens in over H-bruggen, die zijn hiervoor bedoeld. Die zitten bijna hetzelfde in elkaar als wat jij getekend hebt, maar werken wel ;) Je mist hier namelijk bijvoorbeeld ook nog een stel beveiligingsdioden om de back-EMF van de motor op te vangen, wat betekent dat je motor na 1 rondhje draaien je torren opblaast.

[Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 04-08-2008 14:37]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Als je met het andere topic dat je gelezen hebt deze bedoelt: De Parallelle poort FAQ dan is het verstandig om er niet veel van af te wijken als je niet al te veel electronica ervaring hebt.

De parallele poort heeft geen ingebouwde beveiliging,en kan maar een paar mA leveren. Dus moet je de voedingsspanning voor een motortje ergens anders vandaan halen (12 of 5 volt van een standaard pc molex bv). Weerstandjes zijn geen overbodige luxe als je de printerpoort vaker wilt gebruiken.

Voor een motor besturing is H-Brug inderdaad het toverwoord
Je kan hier beginnen met lezen: http://www.mcmanis.com/ch.../h-bridge/bjt-bridge.html

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:26

SA007

Moderator Tweaking
Een fantastische optie om webcams mee te besturen via de printerpoort is een floppystation.

Meeste tweakers hebben wel een oud floppystation liggen.

Stroom erop, 1 jumper in de aansluiting, 4 draadjes naar de printerpoort van de aansluiting en intern het floppystation wat aanpassen qua hardware en je hebt een camerabediening.

Je kan 'm dan in 80 stappen bedienen en precies uitrichten op vaste punten.

http://www.interfacebus.com/PC_Floppy_Drive_PinOut.html
Je moet een jumper van de drive select naar de ground gooien (even kijken of dat de 0 of 1 moet zijn, het lampje van het floppystation gaat dan aan)
Verder gooi je met een paar draadjes (die draadjes van hdd led/reset knop ed voldoen daarvoor perfect) direction select (pin18) naar pin 3 van je printerpoort en step (pin10) naar pin 2 van je printerpoort.

Aan de binnenkant gooi je de beugel waar de floppy erin zit eruit, de bovenkant van de kop schroef je los en trek je eruit.
Daaraan maak je een stukje staaldraad,

Klok is stuk :(

• WeeJeWel
Wat een geweldig idee, alleen jammer dat ik een laptop heb :P

Voor de rest: bedankt voor de reacties! :D

[Voor 27% gewijzigd door WeeJeWel op 05-08-2008 12:48]

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:26

SA007

Moderator Tweaking
Dat maakt niet uit, je pakt alleen een desktop floppystation wat je extern aan je printerpoort gooit.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee