Internet in buitengebied

Pagina: 1
Acties:

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:43
Ik ben even wat research aan het doen voor mijn schoonmoeder. Die woont in Friesland in een ver afgelegen dorpje. Nu wil ze een laptop aanschaffen en daarmee (lage snelheid) internetten.

Nu is het zo dat ze tv kijkt via de schotel. Verder heeft ze geen vaste telefoonaansluiting en dat wil ze in de toekomst ook niet.

Via de site van KPN kwam ik een intenetabonnement (http://www.kpn.com/internet/internetsub/Internet-Basis.prod) tegen van €25 p/maand. Zoals ik het begrijp, krijg je bij dit product zonder een vaste telefoonlijn een draadloos modem. Betekent dit dat het internet dan uit de lucht wordt 'geplukt'?

Graag jullie visie op een goede betaalbare oplossing, misschien is de schotel wel een optie, maar ik heb zelf geen verstand van de mogelijkheden qua schotel (aansluitopties, modems?, ontvangers etc)

Bedankt alvast voor juliie reactie! _/-\o_

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:27

Wish

ingwell

Bij de vereisten:
Telefoon- en faxapparatuur:
* Je gebruikt gewone analoge telefoon- en faxapparatuur
Volgens mij heb je gewoon een vaste telefoonaansluiting nodig... Dat gaat niet werken dus

No drama

Verwijderd

Nee de bedoeling is dat de communicatie tussen de modem/router (in het huis) en de laptop (alsook in huis) draadloos gebeurt. Er moet nog altijd een internetaansluiting tot aan de modem geraken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

tinus94 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:27:
Ik ben even wat research aan het doen voor mijn schoonmoeder. Die woont in Friesland in een ver afgelegen dorpje. Nu wil ze een laptop aanschaffen en daarmee (lage snelheid) internetten.

Nu is het zo dat ze tv kijkt via de schotel. Verder heeft ze geen vaste telefoonaansluiting en dat wil ze in de toekomst ook niet.
Heeft ze geen aansluiting (lijkt me sterk) of geen lijn? Daar zit een wezenlijk verschil tussen namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tinus94
danmaarniet schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:29:
Bij de vereisten:

[...]

Volgens mij heb je gewoon een vaste telefoonaansluiting nodig... Dat gaat niet werken dus
@danmaarniet: Stom van mezelf, had ik zelf op kunnen zoeken natuurlijk 8)7 ...toch bedankt

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

"Zoals ik het begrijp, krijg je bij dit product zonder een vaste telefoonlijn een draadloos modem. Betekent dit dat het internet dan uit de lucht wordt 'geplukt'?"

Nee. Een vaste telefoonlijn is alsnog nodig.

Ik neem aan dat je schoonmoeder wel kabel-tv heeft? Dan kan ze ook Internetten via de kabel (@Home (Ziggo), UPC, ..., afhankelijk van je lokale kabelboer).

//edit: laat maar... ze kijkt TV via schotel en heeft dus waarschijnlijk geen kabel-tv.

[ Voor 10% gewijzigd door lordsnow op 04-08-2008 13:35 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 08:24

Barrycade

Through the...

Kan je beter hier kijken. Internet via het mobiele netwerk. Heb je ook geen thuis telefoonaansluiting nodig.

• tinus94
littlejoannes schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:39:
Kan je beter hier kijken. Internet via het mobiele netwerk. Heb je ook geen thuis telefoonaansluiting nodig.
Dit is misschien wel wat ja, even verder bestuderen...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

tinus94 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:46:
[...]

Dit is misschien wel wat ja, even verder bestuderen...
In een buitengebied werkt dat ws. ook niet. Maar nogmaals: de kans dat ze totaal geen fysieke lijn van kpn heeft is heel klein. Dus check of er een IS/RA zit. Dan kun je gewoon ADSL aanvragen zonder telefoonlijn namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 10:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Is er ook nooit een telefoonlijn geweest (vorige bewoners ofzo)? Als er een ISRA punt is, dan kan je een el-cheapo ADSL abbo nemen.
Wat geeft een postcode check weer? Als het leverbaar is, gewoon nemen. Als KPN nog een kabel moet graven dan hoor je dat vanzelf.

Internet via mobiel is leuk, maar als ze al afgelegen woont moet je daar zeker geen snelheid verwachten en mag je blij zijn als je ueberhaupt GPRS snelheden haalt.
* BlaTieBla gokt op gsm snelheden met de huidige dekkingsgebieden

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Schotel is belachelijk duur voor een consument. Ik heb het destijds (6 jaar geleden oid) uitgezocht en toen was de prijs voor enkel downstream rond de 100 euro. Dit is alleen niet voldoende want je moet ook uploaden, normaal gesproken zou je dit ook via je analoge lijn kunnen doen (maar die moet dan wel continue open staan, waardoor de kosten weer zeer hoog worden), alleen heeft ze dus geen vaste aansluiting. Wil je ook uploaden via je schotel (heb je een speciale schotel nodig) dan betaalde je opeens enkele duizenden euro's per maand.

Verdere opties zijn mobiel internet via KPN/Vodafone/T-Mobile, alleen betwijfel ik of je bereik hebt in een buitengebied in Friesland. Ik zal het iig even testen voordat je een abonnement afsluit.

• tinus94
BlaTieBla schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:51:
Is er ook nooit een telefoonlijn geweest (vorige bewoners ofzo)? Als er een ISRA punt is, dan kan je een el-cheapo ADSL abbo nemen.
Wat geeft een postcode check weer? Als het leverbaar is, gewoon nemen. Als KPN nog een kabel moet graven dan hoor je dat vanzelf.

Internet via mobiel is leuk, maar als ze al afgelegen woont moet je daar zeker geen snelheid verwachten en mag je blij zijn als je ueberhaupt GPRS snelheden haalt.
* BlaTieBla gokt op gsm snelheden met de huidige dekkingsgebieden
Postcode check geeft inderdaad geen rare meldingen. Waarschijnlijk is er dus wel een fysieke lijn. Maar is het zo dat je dan alleen voor het ADSL abbo betaald en daarnaast niet ook nog voor de vaste lijn-aansluiting?

Verwijderd

niet als je een adsl abbo neemt bij bijvoorbeeld telfort.
Pagina: 1