Toon posts:

[Advies gevraagt] De grote schoonmaak.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Geen idee of dit in het goede sub-forum staat, aangezien het toch over een gehele PC gaat, dacht ik dat het hier wel goed zou staan. Zo niet, excuse et moi.)

Hallo tweakers,
Ik heb zo het idee dat mijn PC de laatste tijd een stuk meer geluid maakt. Ik heb zo rond mei een nieuwe voeding en gpu gekocht, en hij was toen heerlijk stil, maar nu zeker niet meer. Ik gok (als ik het verkeerd heb, verbeter me gerust ;)) dat dat komt door die aloude boosdoener stof. Nu wil ik dus graag mijn PC schoonmaken, maar weet niet 1 2 3 hoe. Ik heb uiteraard rond gegoogled, en alle guides zijn ongeveer hetzelfde: busje lucht pakken en losspuiten die handel, en vooral geen stofzuiger gebruiken. Nu krijg ik alleen tegenstrijdige verhalen van mijn omgeving: geen busje lucht, dan verplaats je het stof alleen maar, gebruik een kwastje, gebruik wél een stofzuiger om het stof daadwerkelijk weg te halen. Nu ben ik dus redelijk in de war geraakt, en mijn vraag is eigenlijk als volgt:
Wat is de meest effectieve en vooral veilige manier om je PC schoon te maken, en wat moet je vooral goed schoonmaken om bijv het geluidsniveau wat terug te dringen.

Alvast bedankt :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
de stof waait je kast wel uit. fans kunnen ook herrie gaan maken omdat de lagers rot zijn trouwens.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

1: Geen stofzuiger gebruiken ivm statische elektriciteit en het opzuigen van kleine onderdelen.

2: geen compressor gebruiken ivm kleine druppeltjes olie die meekomen.

Zelf gebruik ik meestal een kwastje, icm een busje perslucht om de meer afgesloten koelers van bijvoorbeeld grafische kaarten schoon te blazen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Wat ik altijd doe is perslucht + stofzuiger. Het meeste stof krijg je echt niet weg zonder perslucht (vooral tussen koelvinnen van heatsinks niet). Makkelijk bereikbare plekjes zou je met je een kwast kunnen doen, maar als je toch al met perslucht bezig bent gaat dat wel zo makkelijk met lucht :+

De stofzuiger hou je bijvoorbeeld op de bodem van de kast of op enige afstand van de plek waar je aan het spuiten bent met de perslucht. Op die manier verdwijnt het meeste stof direct in de stofzuiger.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik gebruik al jaren een compressor. Werkt prima. Moet je wel even zorgen dat je de opwaaiende stof ook wegblaast of afzuigt, anders valt het gewoon weer terug.

• m3nno
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik gebruik mijn 1800 watt stofzuiger met het haartjes-mondje erop...

Werkt prima..

Als hij er toch iets uitzuigt wat niet mocht was het kennelijk aan vervanging toe :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
'Vroegah' Had je 100 jumpers die je snel opzoog, tegenwoordig zitten er niet zoveel meer op je mobo, daarbij zuig je die ook zo 1-2-3 niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, perslucht is kennelijk toch wel populair :P Ik zou dan wel graag zo'n busje perslucht willen kopen (compressor hebben we hier niet), alleen bij welke winkelketens koop je zoiets? De Bruna misschien? Verder, moet je nog ergens voor uitkijken met dergelijke busjes?
Wat ik dan zou doen, is eerst alle grote delen afdoen met een kwastje, stofzuiger op de bodem van de kast leggen zodat alle zooi daarheen gaat, en dan de hoekjes en gaatjes (welke hoekjes en gaatjes precies :P) blasten met zo'n busje perslucht. Klinkt dat goed?

Oja, ik denk niet dat het de lagers zijn van mijn voeding, die is pas een paar maanden oud :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 12:45 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 12:42:
Hmmm, perslucht is kennelijk toch wel populair :P Ik zou dan wel graag zo'n busje perslucht willen kopen (compressor hebben we hier niet), alleen bij welke winkelketens koop je zoiets? De Bruna misschien?
Ik zou eerder bij een PC winkel kijken.
Verder, moet je nog ergens voor uitkijken met dergelijke busjes?
Ja, de meeste kun je niet op zn kop gebruiken. Schudden is ook niet echt aan te raden, net als lang aan 1 stuk spuiten. Maar dat merk je verder wel vanzelf als je handen beginnen te bevriezen. :P

Verder uiteraard niet in je ogen gaan spuiten ofzo, maar dat mag voor zich spreken.

Ik ga zelf altijd voor een busje perslucht en een stofzuiger trouwens. Stofzuiger voor de geopende kast houden en dan heatsinks, fans e.d. uitspuiten. Meeste stof komt dan wel in de stofzuiger terecht idd. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Een panty voor de stofzuigermond houden werkt prima tegen opzuigen van kleine onderdeeltjes. Een plastic stofzuigermond kun je ook gewoon overal tegenaan houden. Als lagers niet goed zijn, kun je proberen er vet tussen te stoppen. Wel met hoge viscositeit, en dus geen dunne olie die rondgeslingerd wordt.

Verwijderd

Ik haalde altijd een doekje/keukenrol over de onderdelen en de bodem van me kast. Alle heatsinks en fans haalde ik er apart even uit en maakte ik met een keukenrol schoon.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

DrivinUCrazy schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 12:13:
1: Geen stofzuiger gebruiken ivm statische elektriciteit en het opzuigen van kleine onderdelen.

2: geen compressor gebruiken ivm kleine druppeltjes olie die meekomen.

Zelf gebruik ik meestal een kwastje, icm een busje perslucht om de meer afgesloten koelers van bijvoorbeeld grafische kaarten schoon te blazen.
Ik gebruik al jaren een compressor, nog nooit problemen mee gehad, de kans dat er olie meekomt bij het spuiten van lucht is echt wel nihil hoor. Je moet af en toe het schroefje aan de onderkant van de compressietank even losdraaien als er een een beetje druk op zit.

Het enige dat ik wel al eens heb meegemaakt is dat er een beetje condensatievocht (nevel) meekwam maar dat is totaal niet erg.

Waar je ZEKER op moet letten zowel met de stofzuiger, compressor als spuitbus is dat je je fans blokkeert zodat ze niet kunnen gaan draaien. Anders verslijten de lagers nog sneller, en de fans wekken daarenboven ook nog eens een spanning op, wat niet zo goed is voor je mobo.

Ik heb vroeger voor m'n compressor nog een tijdje schoongemaakt met zulke spuitbussen, ze zijn handig maar ze hebben 2 grote nadelen:

1 ze zijn DUUR 10 euro per spuitbus
2 na een tijdje er mee gewerkt te hebben valt de druk weg en wordt het omhulsel IJSkoud (ik heb het al meegemaakt dat er ijs ophing van het condensatievocht)

En dan nog één puntje over de spuitbus, soms komt er wat vloeistof mee uit de spuitbus, die verdampt wel direct maar het is wel niet zo gezond als dat spul even op je moederbord heeft gezeten.

das zowat alles ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 18:01
Ik gebruik ook al tijden een compressor. Gewoon pckast openen en buiten op de tafel leggen. Dan alles schoonspuiten! Ook de voeding is vaak een "magneet" van stof. Komt vaak een hele wolk stof vanaf.
PC wordt weer brandschoon van! :*)

Ik gebruik de compressor zelfs voor andere electronica apparaten. Maar pc's zuigen toch wel de meeste stof aan.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-01 18:31
Altijd stofzuiger en kwastje hier, geen gezeik, lekker snel ff al het stof opzuigen :P Nooit problemen gehad natuurlijk.

Oh, stofzuiger houd ik gewoon tegen de componenten aan hoor, dan haal je het stof beter weg :P

[ Voor 28% gewijzigd door Avalaxy op 04-08-2008 18:18 ]

Pagina: 1