Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb al wat rondgekeken in de diverse forums maar heb geen volledig antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Aangezien het niet mijn eigen laptop is, even geen risico.....

Ik heb een laptop met daarop geinstalleerd windows vista. De buurvrouw kan er maar niet aan wennen en wil nu XP erop hebben. Zoals alle nitwits, probeer ik ook eerst gewoon XP over Vista te knallen, maar helaas.... gaat hem niet worden.

Nu heb ik al gevonden dat Vista eerst verwijderd moet worden voordat ik XP kan installeren. Hoe kan ik dit het beste doen. XP staat op CD en heb dus mijn CD-ROM speler nodig voor installatie....

Wie helpt me uit de brand......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:02
In de Windows Setup van XP kun je partities formatteren (en partitioneren, maar da's nvt denk ik zo ;) ). Als je dat doet raak je Vista kwijt en kun je vervolgens XP installeren.
Moet helemaal lukken zo. :Y

Voor de rest van de installatie kan ik je deze link aanbevelen:
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

[ Voor 8% gewijzigd door RetroTycoon op 04-08-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Gewoon booten van de xp cd rom en dan kun je toch gewoon eerst je schijf formatteren? Dit wordt gevraagd tijdens de installatie.

Wel heel basic... :?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:02
skelleniels schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:07:
Gewoon booten van de xp cd rom en dan kun je toch gewoon eerst je schijf formatteren? Dit wordt gevraagd tijdens de installatie.

Wel heel basic... :?
't Is iets wat je niet zo vaak doet hè... dus kan me wel ergens deze vraag voorstellen O-)

[ Voor 14% gewijzigd door RetroTycoon op 04-08-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
true.... heel basic, maar wat ik zeg is niet mijn eigendom en om nou een laptop aan de buren terug te geven dietnie meer doet..... noem het zelf risicobeperking.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:10:
true.... heel basic, maar wat ik zeg is niet mijn eigendom en om nou een laptop aan de buren terug te geven dietnie meer doet..... noem het zelf risicobeperking.....
In het kader van risicobeperking zou ik maar heel snel eens kijken bij de fabrikant of de laptop volledig Windows XP ondersteund wordt...oftewel, zijn alle drivers beschikbaar.

Als dat niet het geval is (in combinatie met mijn inschatting van jouw niveau, no offence !), kan je er beter niet aan beginnen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:10:
Mocht het om een of andere vage reden niet lukken heb je toch nog steeds de recovery cd's die bij de laptop horen te zitten?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Maak eerst een backup van het volledig systeem (met ghost oid). Daarna kun je knoeien en prutsen zoveel je wil. Lukt het niet om de laptop in orde te krijgen zet je de backup integraal terug ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:20

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Een inkoppertje, maar toch.....
Voordat je start een backup maken kan echt geen kwaad

Als je gaat formateren ben je alle data kwijt. Dus zorg dat je alle documenten, email en dergelijke op een backup hebt staan.
Controleer ook vooraf welke software is geïnstalleerd en of je die weer opnieuw kunt installeren. Denk ook aan wachtwoorden voor bijvoorbeeld internet en e-mail. Het vinkje "Wachtwoord onthouden" werkt prima, maar na een format zal je de wachtwoorden opnieuw moeten ingeven....

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probeer via een boot vanaf CD nu XP te installeren, maar krijg geen enkele optie om de HD te formatteren. Krijg bij de keuze voor installatie XP de volgende melding:

" Setup did not find any hard disk drives installed on your computer.

Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running an manufacturer-supplied diagnostic or setup program.

Setup cannot continue. To quit setup, press F3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gebruik een externe floppy drive of USB stick met floppy drive functie. Zet de drivers op de floppy of A:\ van de stick en druk op F6 wanneer Windows setup begint. Dit staat ook onderin beeld tijdens setup. Is het een Centrino laptop? Dan heb je zeer waarschijnlijk de Intel ICH9M of ICH8M drivers nodig, die zijn te downloaden van de Intel website.

Wat je ook kunt doen, is de IDE driver te integreren/slipstreamen op een Windows XP cd. Zoek eens naar het programma nLite met Google, eerste hit. Dan moet je ook al heel eind kunnen komen. :)

edit:
Het kan ook zijn dat het BIOS een functie heeft wat betreft de harde schijf. Iets met AHCI of IDE modus. Weet het niet precies, maar als je die instelling kunt vinden, probeer ze beide eens... Het kan zijn dat de schijf dan wel gevonden wordt...

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 04-08-2008 11:46 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Acer laptop waar standaard windows Vista op heeft gestaan. Heb ook op wat andere forums rondgekeken en zie steeds de term SATA terugkomen. Lijkt wel of de schijf niet compatible is met Vista. Wat bedoel je precies met je opmerking over de BIOS??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:31
Compleet offtopic en de topic starter heeft er op technisch gebied niks aan, maar waarom kan je buurvrouw niet wennen aan Vista? Ik heb vorige week een nieuwe Acer laptop voor m'n moeder (net 59 geworden) geïnstalleerd en hiervoor de Vista Home Basic die meegeleverd werd gebruikt. Ik had namelijk helemaal geen zin om uren te spenderen aan het installeren van XP, drivers zoeken, zorgen dat de SATA drive herkend wordt voor installatie, zorgen de FN-functie toesten werken....
Zij had al jaren XP en was ook een beetje bang dat ze Vista niet zou snappen. Voordat ik 'm aan haar gaf heb ik alle (maar dan ook alle) Acer ePowerment zooi eraf gehaald, dus wifi-instellingen, batterij management enz. gaan via de ingebakken Vista programma's. Uiteraard ook alle andere bloatware en handige "registreer <random zut> nu" meldingen verwijderd. De Sidebar een beetje leuk aangekleed, Office 2007 erop gezet, fatsoenlijke virusscanner erop, UAC uitgezet, alles rondom flash en multimedia (VLC player voor video en Windows Media Player voor audio) geïnstalleerd, oude documenten en mail teruggezet en toen pas aan haar gegeven.

Zij is er erg blij mee en ik heb het gevoel dat Vista beter voor haar werkt dan XP, ze kan instellingen makkelijker vinden, het opslaan van bestanden via Documenten, Afbeeldingen enz. i.p.v. de eindeloze "Mijn <doc>" bevalt haar ook. En ze heeft me nog geen 1 keer gebeld met een vraag, toen ze van Win98 SE naar XP overstapte had ze veel vaker een "zetje in de goeie richting" nodig.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit voor iedere niet-zo-ervaren computergebruiker hetzelfde is, maar een bloatware-vrije Vista installatie, met de "juiste" instellingen voor die gebruiker, werkt denk ik net zo goed als een nieuwe Vista installatie.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door driedees op 04-08-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
triple

[ Voor 99% gewijzigd door driedees op 04-08-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:06:
Het is een Acer laptop waar standaard windows Vista op heeft gestaan. Heb ook op wat andere forums rondgekeken en zie steeds de term SATA terugkomen. Lijkt wel of de schijf niet compatible is met Vista. Wat bedoel je precies met je opmerking over de BIOS??
"Vroegah" hadden ze nog geen sata, maar alleen IDE/UDMA/ATA. Dit is de aansluiting van de hardeschijf. Met windows XP moet je voor de nog wat oudere pc/laptop drivers laden. Deze drivers zorgen voor een goede samenwerking tussen XP en de hardeschijf.

In windows Vista is dit niet/bijna niet meer nodig. Als je ook de orginele cd/dvd gebruikt zullen daar de nodige drivers al ingebakken zitten. Zo niet is dit te laden via USB(wat in XP alleen via floppy kan).

Wil je het ten eerste weten voordat je de hardeschijf aan het formateren bent. Kijk eerst op de site van de fabrikant van de laptop. Zoek het type op en kijk of er ondersteuning/drivers voor zijn. Aan de hand hiervan kan je kijken of de betreffende laptop nog gaat werken op XP.

Self reflection is the school of wisdom

Pagina: 1