Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag die misschien snel beantwoord kan worden.

Als je een freelance opdracht voor bv. een website bouwen aanneemt, en een prijs overeenkomt.

wanneer gaat de klant over tot betaling? Op het moment dat alles in orde is? Is het nodig om van te voren, bij bedragen rond 500 euro, te bepalen wanneer wordt overgegaan tot betaling?

Verwijderd

Op basis van vooruitbetaling Na overeenkomst wat de klant wilt. Dit is ter soort sjaak-afhaak als je al een geringe tijd beziggeweest bent en klant bijv zegt Ja ik heb geen zin meer of ik wil dit niet en hij je in feite onbetaald laat zitten voor de opdracht waaraan je al aan begonnen was.

Een vooruitbetaling is dan ook niets meer dan een vertrouwensband, waarop jij werken kan. Als het product compleet is en naar wens, dan kan de overige betaling voldaan worden :) Zorg wel dat je klant niet de volledige sources en dergelijk heeft. I.e zet het op je eigen host, want in feite zou hij de code kunnen jatten en voor minder dan de helft van het geld al klaar zijn.

Verwijderd

Ik begrijp lism's post niet helemaal... Vaag verhaal qua redenering wat mij betreft. Als antwoord op de TS: het is vrij simpel. Jij werkt op freelance basis, en kan twee dingen doen: een uurtarief rekenen, of een vast bedrag op basis van een afgeronde opdracht. In het eerste geval doe je een schatting over hoelang het ongeveer zal duren, maar tijdens het project kan dit nog wel wijzigen. In het tweede geval kom je met de klant overeen dat het bedrag vast is, en dat meerwerk voor jouw rekening komt.

Als freelancer zou ik altijd optie 1 doen, omdat optie 2 jou teveel geld zou kunnen kosten (dit is meer iets voor grotere consultancy bedrijven, 1 package deal). En optie 1 factureer je gewoon per maand, nadat de maand is afgelopen, aan de hand van het aantal uren dat je die maand gewerkt hebt. In het geval van optie 2 spreek je met de klant af wanneer hij bepaalde betalingen doet. Dat kan aan de hand van het behalen van milestones, of ook gewoon aan de hand van gemaakte uren, maar dan tot het budget op is, en daarna werk je dan 'gratis', mocht er meerwerk zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 05:51:
Ik begrijp lism's post niet helemaal... Vaag verhaal qua redenering wat mij betreft.
Zoals het er staat. Zorg dat je op z'n minst een vooruitbetaling ontvangen hebt alvorens te beginnen. Ik heb genoeg gevallen gehad & gekend waar men ergens aan begon maar halverwege de opdracht staakte, en de schrijver dus niet betaald kreeg (ook niet voor het halve werk). Meer dan logisch dus, om een vooruitbetaling te vragen lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 05:51:
Ik begrijp lism's post niet helemaal... Vaag verhaal qua redenering wat mij betreft. Als antwoord op de TS: het is vrij simpel. Jij werkt op freelance basis, en kan twee dingen doen: een uurtarief rekenen, of een vast bedrag op basis van een afgeronde opdracht. In het eerste geval doe je een schatting over hoelang het ongeveer zal duren, maar tijdens het project kan dit nog wel wijzigen. In het tweede geval kom je met de klant overeen dat het bedrag vast is, en dat meerwerk voor jouw rekening komt.

Als freelancer zou ik altijd optie 1 doen, omdat optie 2 jou teveel geld zou kunnen kosten (dit is meer iets voor grotere consultancy bedrijven, 1 package deal). En optie 1 factureer je gewoon per maand, nadat de maand is afgelopen, aan de hand van het aantal uren dat je die maand gewerkt hebt. In het geval van optie 2 spreek je met de klant af wanneer hij bepaalde betalingen doet. Dat kan aan de hand van het behalen van milestones, of ook gewoon aan de hand van gemaakte uren, maar dan tot het budget op is, en daarna werk je dan 'gratis', mocht er meerwerk zijn.
Een budget kan bepaald worden door van te voren gemaakte urenschatting.
Als freelancer is het praktisch om uurtarief te rekenen.

Wat een milestone is geeft te denken.Bepaal ik dit als freelancer? (bv.: het moment van oplevering van de site)
Is het ok. om te beginnen over milestones voordat er aan een opdracht gewerkt wordt?

Mondeling is vaak snel tot een overeenkomst te komen. Impliceert het versturen/ontvangen van een factuur, dat betaling is overeengekomen?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:25:
[...]

Een budget kan bepaald worden door van te voren gemaakte urenschatting.
Als freelancer is het praktisch om uurtarief te rekenen.

Wat een milestone is zou ik over na kunnen denken. Bepaal ik dit als freelancer? (bv.: het moment van oplevering van de site)
Is het beleefd om te beginnen over milestones voordat er aan een opdracht gewerkt wordt?

Mondeling is vaak snel tot een overeenkomst te komen. Impliceert het versturen/ontvangen van een factuur, dat betaling is overeengekomen?
Jij maakt een planning en in die planning neem je de milestones op. Dit is heel beleefd want ook de klant heeft iets om aan vast te houden (en jou eventueel op aan te spreken.)

Het is slim om de mondelinge overeenkomst schriftelijk te bevestigen. Bij problemen achteraf kun je bijna niet terugvallen op een mondelinge overeenkomst. Daarin kun je ook opnemen hoe de betaling is geregeld.

Het verzenden van een factuur impliceert alleen dat het moment is gekomen om te betalen. Je moet het dan al eens zijn over de oplevering (van het hele project of een deel.)

Bij een langdurig project kun je eventueel de uren per maand laten uitbetalen. Een tarief per uur is mooi voor jou maar kan een risico zijn voor de opdrachtgever. Stel dat jij een prutser bent dan is de opdrachtgever heel veel geld kwijt. Als de opdrachtgever liever een vaste prijs voor het hele project heeft is dat goed voor te stellen. Bij wijzigingen moet hij natuurlijk alsnog dieper in de buidel tasten.

N.B. Er zijn wel boekjes te vinden over freelancen waar dit soort vragen worden beantwoord. Ook andere dingen die van belang zijn: Belastingdienst, schade/verantwoordelijkheden (stel dat je opdrachtgever een maand inkomsten misloopt omdat jij een fout hebt gemaakt.) etc.

[ Voor 7% gewijzigd door xtra op 04-08-2008 10:40 ]

Verwijderd

Paar handreikingen: stel, ongeacht de vorm van dienstverlening, alles op schrift. Je krijgt zoveel gezeik achteraf als iets fout gaat en je hebt alleen een mondelinge overeenkomst. En stel duidelijk op wannéér het project c.q. de opdracht c.q. whatever als 'voltooid' wordt beschouwd. Dat voorkomt problemen over het opeisbaar worden van de prijs e.d.

Verwijderd

Topicstarter
xtra schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:34:
[...]

Jij maakt een planning en in die planning neem je de milestones op. Dit is heel beleefd want ook de klant heeft iets om aan vast te houden (en jou eventueel op aan te spreken.)

Het is slim om de mondelinge overeenkomst schriftelijk te bevestigen. Bij problemen achteraf kun je bijna niet terugvallen op een mondelinge overeenkomst. Daarin kun je ook opnemen hoe de betaling is geregeld.

Het verzenden van een factuur impliceert alleen dat het moment is gekomen om te betalen. Je moet het dan al eens zijn over de oplevering (van het hele project of een deel.)

Bij een langdurig project kun je eventueel de uren per maand laten uitbetalen. Een tarief per uur is mooi voor jou maar kan een risico zijn voor de opdrachtgever. Stel dat jij een prutser bent dan is de opdrachtgever heel veel geld kwijt. Als de opdrachtgever liever een vaste prijs voor het hele project heeft is dat goed voor te stellen. Bij wijzigingen moet hij natuurlijk alsnog dieper in de buidel tasten.

N.B. Er zijn wel boekjes te vinden over freelancen waar dit soort vragen worden beantwoord. Ook andere dingen die van belang zijn: Belastingdienst, schade/verantwoordelijkheden (stel dat je opdrachtgever een maand inkomsten misloopt omdat jij een fout hebt gemaakt.) etc.
Bedankt. Praktische tips die ik in overweging kan nemen.
Mijn vraag is wel beantwoord nu.
Pagina: 1