• qanthony
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-03 20:57
Goeie 's morgens deze morgen,

Ik zit dus met het volgende probleem:

Sinds kort begint de koeler van mij CPU knetterhard te draaien / blazen bij bijna alle applicaties / games. Het probleem komt het meeste voor bij games, maar ook met rarren / installen en eigelijk alles wat zo'n beetje gebruik maakt van je CPU.

MAAR:

Als ik tijdens een spel even Alt+Tab naar mn bureaublad, dan stopt hij met draaien op volle toeren en is alles weer normaal. Er zit geen stof in de koelblokken / koeler zelf dus dat kan het ook niet zijn.

Wat ook opmerkelijk is, is dat het ook voorkomt als mijn PC de hele nacht gewoon uit is geweest en ik de PC net opstart. Hij begint dus zeg maar voor het windows laadscherm alweer op volle toeren te draaien.

Opzich maakt het me niet zoveel uit maar na een tijdje begint het toch behoorlijk irritant te worden.. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

gr. Quinten

ps: De temperaturen zijn gewoon normaal, dus het is niet zo dat het komt door de hitte.

*EDIT* Helemaal vergeten mijn specs erbij te zetten:

Moederbord: Shuttle FN25
Processor: AMD Athlon 64 3500+ boxed (standaard koeling)

Zou het zo kunnen zijn dat het een probleem in de bios is? Want het ziet ernaar uit dat de koeler op volle toeren begint de draaien als de processor stressed is..

[ Voor 13% gewijzigd door qanthony op 04-08-2008 03:18 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Mhh Hallo quinten, ik ga je Q noemen.
Je hoeft hier niet te groeten Q, maar dat wist je vast wel want je hebt de faq al doorgelezen... toch?
Verder is dit makkelijk vinden dit probleem, maargoed, je krijgt het antwoord gratis van me, speciaal omdat het nu 03:19 is.

Je bent de lul en moet een nieuwe computer kopen....
Maargoed, dit is normaal. Je fan staat in je OS en in je Bios nu ingesteld dat hij hard werkt als het nodig is en niet hard werkt als het niet nodig is.
Ga je eigen post maar na: Spellen = zwaar, rarren=zwaar enz enz. Als je cpu hard moet werken krijgt ie het heet (net als jij) en gaat de fan harder blazen om hem te koelen.

Je andere alternatief is altijd op 100% maar daar word niemand meer vrolijk van tegenwoordig.
Of een stillere fan/beter koelblok kopen.
(de arctic freezer pro is er al voor 16 euro en doet zn werk goed en stil, zeker voor dat geld).

/edit
Om je edit te verduidelijken:
Je hebt een AMD, daar heet het C&Q (Cool’n’Quiet).

/edit2
Wil je dit niet zet dan Q&C uit in je bios. Variable fanspeed of hoe ze het ook noemen, meestal onder het kopje "hardware monitor" oid waar je je temps kan zien).

[ Voor 13% gewijzigd door ixl85 op 04-08-2008 03:26 ]

• qanthony
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-03 20:57
Bedankt voor je snelle reactie, en ik moet eerlijk toegeven dat ik NIET de FAQ door heb gelezen (reden: tijdstip / irritatie van het probleem haha). Ik zal dit dus ook gelijk doen.

Ik heb je advies opgevolgd en zag in mijn bios de volgende opties staan:

Smart Fan
Noise control uLow
Noise control Low
Noise control Medium
Noise control High
eXtreme PC 55c
eXtreme PC 60c
eXtreme PC 65c

Nou dacht ik met dit weer en de temperatuur in mijn kamer dat ik em het beste op "eXtreme PC 65c" kon zetten, maar dit heeft echter niet geholpen.

Ik ga morgen maar eens naar de winkel om nieuwe koelpasta te halen plus een nieuwe koeler en kijken of dit probleem zich nog steeds voordoet.

Bedankt in ieder geval voor je hulp.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je geen handleiding van je BIOS?
Het lijkt mij dat je juist voor een van de 'noise control' opties moet kiezen. Die zijn stiller denk ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8