• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 00:19
Een tijdje geleden kwam er iemand naar mij toe met een PC. Hij gaf als omschrijving "Hij doet het niet meer". Na het systeem aangezet te hebben kwam ik tot de conclusie dat hij niet wilde opstarten. Bij het Windows Vista opstart scherm blijf het balkje bewegen maar het systeem starte niet op.

Toen heb ik met een bootable cd'tje alle belangrijke data eraf had gehaald begon ik aan een reinstall van vista. De installatie zelf ging nog prima, maar toen vista de prestaties van het systeem ging meten (direct bij de eerste boot), toen bleef het systeem weer hangen.

Omdat de gebruiker mij gemeld had dat er op de meest vreemde momenten storingen in het beeld zaten (en ik dit ook gezien had tijdens de vista installatie) verdacht ik meteen de videokaart. Ik haalde de videokaart uit het AGP slot en sloot mijn beeldscherm aan op de on board videokaart... Dit leverde niets op. Ik zag direct na het inschakelen al het hele scherm vol met storingen zodat ik helemaal niets kon zien. k heb de bios gereset (met de jumper), maar dit haalde niets uit.

Toen besloot ik om op een PCI slot maar een videokaart aan te sluiten. Het systeem startte op, maar bleef hangen net na de bios. Windows opstarten / opnieuw installeren is zo dus niet mogelijk.

Ik heb toen de AGP weer terug gezet en een memtest gedraaid. Deze vond geen fouten in het geheugen.

Het moederbord in dit systeem is de Asrock 775i65g, de processor is de Intel 2160. Het geheugen is Kingston DDR geheugen dat loopt op 166 mHz. Alles loopt verder op zijn stock speed...

Weet iemand wat er met dit PC'tje aan de hand is?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Je zegt dat je een Asrock hebt, die dingen maken vaak gebruik van inferieure onderdelen, dus check voornamelijk de elco's eens, als die namelijk geknapt zijn, bol staan of er komt prut uit, dan is je mobo stuk.

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 00:19
de voeding vertrouw ik wel, is een cooler master extreme power ding. Ik kan 'm verder niet doormeten... Daar heb ik de apperatuur niet voor. Verder zijn er geen condensators die er ongezond uit zien

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-05 18:20
offtopic:
Zou die PC vista zowiezo wel aankunnen ?
AGP, DDR 166mHz, dit alles duidt op een oud systeem als je het mij vraagt

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Kosty schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 02:40:
offtopic:
Zou die PC vista zowiezo wel aankunnen ?
AGP, DDR 166mHz, dit alles duidt op een oud systeem als je het mij vraagt
De 2160 is een LGA775 (socket 775), ongeacht welke stock cpu je hier inprikt... vista werkt. :+

Overigens raar van die 166mhz, zou je hem niet op op 200(x4) zetten, zoals het hoor? Zodat je netjes je fsb van 800 haalt waar ie op hoort te werken.
Zie hier:
pricewatch: Intel Pentium Dual Core E2160
en
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/cpu/images/intel-pentium-e2140-2160/pentium-e2160.gif

/edit
Voor je probleem; Check de temps van de cpu eens (trek hem er anders eens af kijk eens of er niks gek te zien is... misschien zit er plastic tussen van de cooler, komt wel eens voor. Of liters koelpasta...). Haal de HD's van je mobo af en kijk of je in de bios kan komen, probeer met ook even met 1 dimm (1 ram unit). Als dat alles nog niet helpt kan je bijna met zekerheid zeggen dat of je voeding kut is... of je mobo heeft geen zin meer, en ik denk het laatste. Voor de zekerheid zou ik de beste man van wie de computer is even langs de gamma oid sturen en voor 7 euro een multimeter laten kopen (die jij vervolgens mag houden voor alle moeite, natuurlijk (dan kan je ook zeggen dat ie de 40euro variant moet pakken, die is toch wel betrouwbaarder :+)). Kan je ook al die voeding voor 100% wegstrepen.

[ Voor 42% gewijzigd door ixl85 op 04-08-2008 03:03 ]