Toon posts:

Gigabyte GA-P35-DS3P Bios probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds afgelopen week een nieuwe setup gekocht:

Gigabyte GA-P35-DS3P rev 1.1 BIOS versie F11 (=nieuwste)
Intel Core 2 Duo E8400
Cooler Master Hyper TX2 cooler
MSI GeForce GTX260 OC 896Mb
2x2Gb OCZ Memory Vista Performance Gold Edition DC, PC6400, 800Mhz DDR2
Samsung Spinpoint F1 1Tb
Cooler Master Real Power 520Wt voeding
rest had ik nog: Chieftec behuizing, NEC DVD-brandertje, standaard Floppy drive

Afijn, ingebouwd en aangesloten, Windows geïnstalleerd (Windows XP 32-bit, ja ik weet het, maximaal 3,2 Gb geheugen...) en draaien als een zonnetje.

Toen was het tijd om de BIOS te gaan tunen: S.M.A.R.T. enablen en kijken of de timings etc. goed http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/7staan. Veel stond standaard op [auto] of pakte al de juiste settings dus dat was mooi.
Ik dus enkele aanpassingen doen en op F10 gedrukt (Exit & Save to CMOS). De PC vondt dit echter minder leuk, hij sloeg vervolgens in een reboot loop, de ene keer reset in de post, andere keer pas bij starten van Windows etc. Vervolgens de instellingen in de BIOS weer teruggezet, weer opgeslagen en opnieuw opstarten. Helaas, de reboot loop was er nog steeds! Alleen door een clear-CMOS (via jumper op moederbord) krijg ik de boel weer aan de praat! Ook de [optimized default settings]-optie in het BIOS geeft deze resultaten.

Het lijkt dus alsof de PC goed draait op de standaard BIOS-instellingen, maar zodra hij iets nieuws heeft weggeschreven naar de CMOS (ook al zijn dit dezelfde instellingen als de standaard!) komt 'ie in een reboot loop...

Kent iemand van jullie dit en weet je misschien ook een oplossing? Is dit een productiefout in de CMOS/het mobo of doe ik misschien iets verkeerd? Hoe is e.e.a. te testen? Op internet kon ik 1-2-3 niet iets vinden over een dergelijk probleem. Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flash eens naar een vorige versie van de bios, mogelik dat je ergens met een compatibility issue zit. Sowieso werkt OCZ brak icm Gigabyte borden (sowieso met veel borden). Als je de kans hebt, pak ander geheugen, Gigabytes vreten vrijwel alles, alleen OCZ geeft problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, heb niet de beschikking over een arsenaal aan geheugen; ik zal het toch echt met dit geheugen moeten doen... Daarbij, waarom draait de PC zónder BIOS-aanpassingen dan wél goed?

Net nog ff een lumineus idee gehad; ik heb Gigabyte even een mailtje gestuurd of het geheugen compatibel is. Ze hebben wel een bepaald soort OCZ Gold Edition 800MHz geheugen in de QVL staan maar dan alleen de kit van 2x1Gb, en weer niet alleen 1 reepje 1Gb. Dus die lijst vind ik ook dubieus... Dit geheugen van OCZ is speciaal bedoeld om met een breed assortiment compatibel te zijn, CS 5-5-5-18 en voltage van 1,8V in tegenstelling tot het QVL-geheugen van CS 4-5-5-15 en 2,0V.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:01

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een kleine kick (KillerKrish is mijn andere, oude GoT-account)...

Het probleem leek zich niet meer voor te doen, ik kon namelijk gewoon de FSB en core voltage etc. aanpassen in de BIOS zonder dat het problemen gaf. Ik ging er daarom van uit dat het eerdere probleem op de een of andere manier zichzelf had opgelost. Helaas blijkt dit dus niet zo.

Ik wil Windows 7 installeren. Ik heb daarom een aparte partitie aangemaakt van 120GB en de 64-bits RC editie van Windows 7 op een USB stick (nog niet op DVD, maar dat maakt voor dit issue niet uit) gezet. Deze USB stick heb ik bootable gemaakt volgens een how-to op internet.

Mijn boot sequence order is op dit moment 1. Floppy, 2. HDD, 3. CD-ROM, dit is de standaard BIOS setting. Dit moet dus wijzigen in 1. Floppy, 2. CD-ROM/USB HDD, 3. HDD om Windows 7 te kunnen installeren. Ik kan dit aanpassen en opslaan, maar vervolgens boot de pc niet. Niet op de USB-stick met Win 7, niet op de HDD met Windows XP 32-bits. Zelf resetten naar "fail-safe defaults" in de BIOS biedt geen soelaas. De PC blijft vastlopen/zichzelf resetten tijdens de POST en zelfs in het BIOS-scherm!

De enige remedie blijkt een hardwarematige clear CMOS via het jumpertje op het moederbord. Hierdoor wordt o.a. de boot sequence order dus weer teruggezet naar de standaardinstellingen, waardoor ik weer niet kan starten van USB stick of DVD...

Ik heb Gigabyte al gemaild en die geven aan om Memtest te proberen. Heel leuk, maar dat lukt dus niet omdat de PC niet van CD kan starten (voordat 'ie de Memtest CD kan starten, leest 'ie al de windows xp installatie van de HDD...). Verder is mijn pc 100% stabiel, inclusief overclock (ten behoeve van testen had ik deze ongedaan gemaakt, maar dat heeft dus ook niet geholpen). Temperaturen zijn niet de issue, die zijn voor zowel het mobo (NB-sensor) en CPU rond de 30 graden celsius in idle toestand (BIOS).

Mijn config zoals 'ie normaal gesproken draait:
Gigabyte GA-P35-DS3P rev 1.1 BIOS versie F11
2x2GB OCZ Gold Vista PC-6400 DDR2 800MHz 6-6-6-18, 1.8V @ 800MHz dual channel
Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz @ 9x400MHZ = 3,6 GHz, 1,2500V
Cooler Master Real Power Pro M520 (520W, modulair)
Cooler Master Hyper TX2 CPU cooler met Nexus 92mm PWM-fan
MSI GeForce GTX260 OC @ stock
Samsung Spinpoint F1 1Tb SATA2 HD103UJ HDD (aangesloten via SATA op ICH9R chip, géén AHCI/RAID)
NEC 3520 DVD-brander (via IDE kabel aangesloten, als master)
Floppy drive 1,44MB (via floppy-drive kabel aangesloten)

Wat heb ik al geprobeerd?
- CPU @ stock -> geen effect
- Memtest draaien -> wil dus niet
- Gigabyte gemaild -> geen oplossing
- Op internet gezocht naar vergelijkbare problemen -> Google-skillz not sufficient blijkbaar...
- Tip van TERW_DAN inzake BIOS flashen -> goed idee, maar dit durf ik niet omdat dan wellicht de hele zooi nooit meer opstart. Nu kan ik dmv een hardware clear CMOS nog wel weer de boel draaiende krijgen...

Wat ga ik nog proberen?
- DVD-branden + Floppy loskoppelen
- met 1 reepje geheugen draaien
- memory voltage omhoog

Mijn vraag:
Wie heeft zoiets eerder meegemaakt en kan nog aanvullingen of tips geven bij dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 08-05-2009 11:52 ]

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
En F8 tijdens het booten? Om een bootmedia te kiezen. (Volgens mij was het F8)

Misschien je batterijtje verwijderen en vervangen?

[ Voor 25% gewijzigd door Stijnd op 08-05-2009 13:13 ]

Verwijderd

woelders schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:50:

Wat heb ik al geprobeerd?
- Tip van TERW_DAN inzake BIOS flashen -> goed idee, maar dit durf ik niet omdat dan wellicht de hele zooi nooit meer opstart. Nu kan ik dmv een hardware clear CMOS nog wel weer de boel draaiende krijgen...
blijkbaar zit het probleem in je bios, dus zou ik het gewoon proberen. Je kan het ook gewoon vanuit windows doen, stelt geen zak voor en 9/10 keer gaat het goed. Je kunt voor de zekerheid toch gewoon backuppen?

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:38:
[...]

blijkbaar zit het probleem in je bios, dus zou ik het gewoon proberen. Je kan het ook gewoon vanuit windows doen, stelt geen zak voor en 9/10 keer gaat het goed. Je kunt voor de zekerheid toch gewoon backuppen?
Wat wil je backuppen? Het BIOS? Ja leuk en als het mis gaat, hoe zet ik het dan terug met een PC die niet wil booten?
Nee dank u dit durf ik écht niet aan! Ik doe het bordje dan liever RMA (kan dat überhaupt nog, na 9 maanden gebruikt te zijn?)
Stijnd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:12:
En F8 tijdens het booten? Om een bootmedia te kiezen. (Volgens mij was het F8)

Misschien je batterijtje verwijderen en vervangen?
F8 is toch voor speciale opstartmethodes van Windows? Of zit ik verkeerd? Nou ja, kan het allicht proberen... zit nu op het werk dus wordt pas van het weekend...

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 08-05-2009 13:56 ]

Verwijderd

woelders schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:55:
[...]

Wat wil je backuppen? Het BIOS? Ja leuk en als het mis gaat, hoe zet ik het dan terug met een PC die niet wil booten?
:P nee ik bedoelde je bestanden van je computer voor als hij het niet meer zou doen. :P

edit:
Nee dank u dit durf ik écht niet aan! Ik doe het bordje dan liever RMA (kan dat überhaupt nog, na 9 maanden gebruikt te zijn?)
als je nog een aankoopbewijs hebt wel, maar het is handig als je het zeker weet

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 14:06 ]

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:05:
[...]

:P nee ik bedoelde je bestanden van je computer voor als hij het niet meer zou doen. :P
Tja daar heb ik weinig aan als mijn BIOS naar de knoppen is... maar dit is (uiteraard) al gebeurd vóór ik een aparte partitie ging maken voor Win7.

Even terugkomend op het handmatig instellen van de bootvolgorde: dit gebeurt bij mijn mobo met F12 blijkbaar! Dus dit ga ik zéker dit weekend proberen! Dank voor de tip (stond uiteindelijk niet alleen in de manual, maar ook tijdens het bootscreen pontificaal in beeld... 8)7

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
woelders schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:55:

[...]

F8 is toch voor speciale opstartmethodes van Windows? Of zit ik verkeerd? Nou ja, kan het allicht proberen... zit nu op het werk dus wordt pas van het weekend...
Klopt maar ook voor het selecteren van een device, indrukken bij de full screen bios-image

• Icephase

Icephase

Stijnd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:24:
[...]

Klopt maar ook voor het selecteren van een device, indrukken bij de full screen bios-image
Het is dus F12 en dit heeft gewerkt. Het is echter nog steeds een work-around, want mijn BIOS reageert nog steeds vreemd. Ik laat het echter eerst maar weer zo, mijn probleem is opgelost.
Pagina: 1