Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[HTML/CSS] CSS float property werkt niet *

Pagina: 1
Acties:

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 08:09
Hallo mensen,

Ik ben voor mijn pa aan het proberen om de layout van zijn HTML sitetje, waarvan de pagina's zijn opgebouwd met tabellen, om te zetten in een centraal CSS bestand.

Ik heb hiervoor een CSS bestandje in elkaar gezet, dat werkt grotendeels. Dingen als lettergrootte, lettertype en opmaak werken, en bijvoorbeeld het centreren van tekst in de DIV's werkt prima.

Het enige probleem is dat de DIV's horen te floaten naar het midden, zodat je in feite een kolom krijgt die perfect in het midden staat, no matter what de breedte van het scherm is. Met de afbeelding hieronder probeer ik uit te leggen waar het probleem zit:

Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s164/Buran1989/naamloos.jpg

Het zwarte vak met de foto heeft geen limiet qua breedte, aangezien dat de enige manier was om de foto in het midden te krijgen, met behulp van
code:
1
text-align: center;

Dit heb ik liever niet, en bij de andere DIV's kan het ook niet. Ik wil het volgende gebruiken:
code:
1
float: center;

Maar om de een of andere reden, werkt die code nergens, bij geen van de 3 tekstblokken waar ik de code bij probeer te gebruiken. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Ik moet wel zeggen, dit is mijn eerste ding dat ik probeer te doen met CSS. Ik heb over dit probleem uren site's zitten zoeken op google, en volgens elk van die site's doe ik het goed, maar het werkt blijkbaar niet...

Alvast bedankt voor tips en dergelijke!

Buran

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Float: center bestaat niet ;) je kan alleen left of right floaten.
Je moet het volgende doen:
code:
1
2
margin-left: auto;
margin-right: auto;

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jazzle schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:17:
Float: center bestaat niet ;) je kan alleen left of right floaten.
Je moet het volgende doen:
code:
1
2
margin-left: auto;
margin-right: auto;
Kan je ook gewoon dit doen:

Cascading Stylesheet:
1
margin: 0 auto;

March of the Eagles

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 08:09
Jazzle, in een keer!! Bedankt voor de snelle reactie. Het werkt nu perfect. Nu alleen nog wat dingetjes aanpassen, en dan is ie klaar. Hartstikke bedankt!!

Buran

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hacku schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:19:
[...]

Kan je ook gewoon dit doen:

Cascading Stylesheet:
1
margin: 0 auto;
Ik weet niet of hij ook margin boven of onder wil hebben ;)
_Buran_ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 23:44:
Jazzle, in een keer!! Bedankt voor de snelle reactie. Het werkt nu perfect. Nu alleen nog wat dingetjes aanpassen, en dan is ie klaar. Hartstikke bedankt!!

Buran
Mooi :)

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als je nu nog eens tegen een dergelijk probleem oploopt is het niet geheel onverstandig om te kijken welke waarden je in mag vullen voor een css-eigenschap; een totaal overzicht betreffende css vind je hier en een overzicht van alle properties vind je hier.
Pagina: 1