Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Partitie ontoegankelijk maken voor gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 18:53
Hallo mensen,

Ik heb op mijn pc 3 fysieke schijven, die ieder een eigen partitie hebben, C, D, en E.

Ik wil C ontoegankelijk maken voor andere gebruikers dan mijzelf. Mijn familie zit nog wel eens achter mijn pc, en wil nog wel eens (onbedoeld) op plekken komen waar ik niet wil dat ze komen. Hoe kan ik het station zo blokkeren dat het bij mijn gebruikersaccount wel toegankelijk is, maar voor anderen niet?

Ik heb via google wel gezocht, maar niets gevonden. Waarschijnlijk heb ik niet de goede zoektermen gebruikt, maar kon zo niets anders bedenken...

Alvast bedankt,

Buran

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heel simpel: alle bestanden die je afgeschermt wilt hebben (correspondentie, foto's, p0rn :P ) op een password-protected Truecrypt volume zetten. Zeer veilig en gratis.

Edit: C is echter je Windows volume. Daar moet je geen bestanden opzetten die niet toegankelijk moeten zijn (gevaarlijk bij crashes etc); maak een truecrypt volume bestand op D of E, en zet daar het te beveiligen spul op.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 03-08-2008 22:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _Buran_
gambieter schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:19:
Heel simpel: alle bestanden die je afgeschermt wilt hebben (correspondentie, foto's, p0rn :P ) op een password-protected Truecrypt volume zetten. Zeer veilig en gratis.

Edit: C is echter je Windows volume. Daar moet je geen bestanden opzetten die niet toegankelijk moeten zijn (gevaarlijk bij crashes etc); maak een truecrypt volume bestand op D of E, en zet daar het te beveiligen spul op.
Woh.... wacht ff... Truecrypt??

Ow, en het gaat niet om mijn persoonlijke bestanden, maar om programma's en dergelijke...

[ Voor 7% gewijzigd door _Buran_ op 03-08-2008 22:22 ]

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Zorgen dat de andere gebruikers niet behoren tot de groep van "Administrators" helpt. Verder zou je jezelf kunnen verdiepen in NTFS-permissies (indien je natuurlijk geen gebruik maakt van FAT32 op die schijven).

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Als zij ook een gebruiksaccount hebben dan kun je niet heel C gaan encrypten.

Je kunt wel al jouw documenten in 1 geéncrypt bestand zetten, werkt heel simpel met 1 passwoord, deze maakt dan een nieuwe drive aan, en op deze nieuwe drive staat al jouw spul.

je kunt ook d of e in zijn geheel encrypten.
maar de bootschijf moet ook toegankelijk zijn zonder dat paswoord, in ieder geval de bootsector.

kijk even op http://www.truecrypt.org/

edit:
en als je een truecrypt bestand maakt, deze mount als f:, en deze programma's daar op f: installeert!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2008 22:25 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Hmmm je kunt een partitie ook mounten in een map. Als je dat doet onder een wat verborgen map (bijv. in je eigen map) zullen ze er niet gauw op komen....

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_Buran_ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:22:
Ow, en het gaat niet om mijn persoonlijke bestanden, maar om programma's en dergelijke...
Dan kun je het wel schudden. Je kunt niet programma's zomaar afschermen, sommige programma's kunnen alleen openstaat voor Administrators, maar dat is makkelijk te omzeilen. Je kan dan beter een dualboot maken, en dan de gasten op een beperkte Windows laten inloggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _Buran_
Ik heb het volgens mij niet helemaal goed uitgelegt...

Er staan op C GEEN bestanden, en GEEN programma's die eventuele gebruikers nodig hebben vanuit andere accounts. Op C staan alleen programma's die ik zelf gebruik, en waarvan de andere gebruikers ook geen icoontjes op het bureaublad hebben. De programma's hoeven niet te werken voor andere gebruikers, alleen voor de hoofdgebruiker, mijn account dus, waar dan weer een wachtwoord op zit...

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het is natuurlijk te omzeilen, maar het instellen van de permissies van het station is het makkelijkst. Rechtermuisknop op het station, ga dan naar het tabblad Beveiliging. Haal daar de andere gebruikers weg (laat SYSTEEM staan) en voeg jezelf toe. Instellen van de permissies kan even duren, afhankelijk van de hoeveelheid bestanden.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:24:
[...] en dan de gasten op een beperkte Windows laten inloggen.
Heb je daar speciaal dual-boot voor nodig? :P

ps. NTFS Beveiligingen op je partities werken perfect. Al moeten programma's alsnog benaderd worden, andere rechten kan je gewoon afpakken (zoals bladeren door mappen).

• _Buran_
TheCoolGamer, Bedankt. Dat was wat ik zocht, simpel en makkelijk te doen.

Anderen, ook bedankt voor jullie reacties!!
Pagina: 1